Κίνδυνος κατάσχεσης εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ: Τα κόλπα των εμπόρων

Τι ισχύει - Πότε καταλογίζεται λαθρεμπορία

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Κίνδυνος κατάσχεσης εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ: Τα κόλπα των εμπόρων

Αντιμέτωποι με κατάσχεση και αδυναμία πώλησης των αυτοκινήτων τους βρίσκονται εκατοντάδες ιδιώτες που έπεσαν θύματα εμπόρων, οι οποίοι εισήγαγαν μεταχειρισμένα οχήματα από το εξωτερικό χωρίς να έχουν εκπληρώσει τις νόμιμες υποχρεώσεις τους. Να έχουν καταβάλλει, δηλαδή, το Τέλος Ταξινόμησης και τον αναλογούντα ΦΠΑ, ως όφειλαν.

Όπως ανακαλύφθηκε από το Β’ Τελωνείο Πειραιά, σε 880 περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, από 3.800 που ερευνήθηκαν την περίοδο 2011-2016, δεν είχαν πληρωθεί το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ. Σε αυτή την περίπτωση, καταλογίζεται λαθρεμπορία στους κατόχους, άρα οι νόμιμοι ιδιοκτήτες τους διώκονται με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο της κατάσχεσης.

Τι ισχύει

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, κατά την εισαγωγή στην χώρα μας οποιουδήποτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από το εξωτερικό, πρέπει να καταβάλλονται το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ.

Το Τέλος Ταξινόμησης προσδιορίζεται με βάση το ποσό που θα πλήρωνε ένα καινούργιο ίδιο μοντέλο, με ίδιο εξοπλισμό, συν ένα «πέναλτι», αν πλέον είναι παλαιότερης κατηγορίας τεχνολογίας Euro από τη σημερινή, μείον κάποια έκπτωση λόγω ηλικίας (έως και -96%) αλλά και μείον έκπτωση (-10%) αν έχει πολλά χιλιόμετρα.

Στον ΦΠΑ τώρα, σε πολλές περιπτώσεις ο συγκεκριμένος φόρος οφείλεται ακόμα στην χώρα προέλευσης γιατί τα αφορά αυτοκίνητα που είχαν δοθεί με leasing στους προηγούμενους κατόχους τους. Σε αυτή την περίπτωση, ο ΦΠΑ πρέπει να καταβληθεί όταν πωληθεί σε ιδιώτη, είτε στην χώρα προέλευσης του οχήματος, είτε σε άλλη χώρα. Όπως έχει διαπιστωθεί από τους ελέγχους, το 99% των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προέρχονται από leasing και οφείλουν ΦΠΑ.

Φυσικά, ο ΦΠΑ δεν οφείλεται αν το αυτοκίνητο ανήκε σε ιδιώτη στη χώρα προέλευσης, οπότε ο ΦΠΑ καταβλήθηκε και εισπράχθηκε οριστικά.

Τα «κόλπα» των εμπόρων

Οι τρόποι που χρησιμοποιούν κάποιοι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για να αποφύγουν να πληρώσουν τον ΦΠΑ είναι συγκεκριμένοι.

Για παράδειγμα, στο τελωνείο που δεν επαληθεύει τακτικά τα χαρτιά που δέχεται, κατατίθεται τιμολόγιο ότι ο έμπορος του εξωτερικού το είχε προμηθευτεί στη χώρα του από ιδιώτη («με περιθώριο κέρδους»), άρα ο ΦΠΑ δεν οφείλεται στη χώρα προέλευσης, ούτε και στην Ελλάδα. Στην πράξη ωστόσο, ο ξένος έμπορος έχει εκδώσει άλλο τιμολόγιο από αυτό που καταθέτει ο Έλληνας εισαγωγέας, καθώς λόγω έλλειψης ΚΒΣ δεν υπάρχει ιδιαίτερη σήμανση ασφαλείας στα έγγραφα.

Έτσι, για παράδειγμα ένας Γερμανός έμπορος αναφέρει ότι πωλεί το αυτοκίνητο χωρίς ΦΠΑ, ενώ στην Ελλάδα κατατίθεται άλλο τιμολόγιο, που παρουσιάζει τον Γερμανό να πωλεί αυτοκίνητο που έχει προμηθευτεί από ιδιώτη.

Εναλλακτικά, σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται ως «παρένθετη» χώρα η Βουλγαρία, μόνο για λόγους τιμολόγησης. Ιδρύεται λοιπόν από τον Έλληνα εισαγωγέα μια βουλγάρικη εταιρεία και σε αυτήν τιμολογεί πχ. ο Γερμανός έμπορος, με αληθή στοιχεία, άρα με το ΦΠΑ να πρέπει να πληρωθεί στη χώρα προορισμού (Βουλγαρία).

Στη συνέχεια τιμολογείται ο Έλληνας εισαγωγέας και άρα η Βουλγαρία δεν ζητεί ΦΠΑ, αφού πράγματι εξήχθη το όχημα. Το τιμολόγιο από Βουλγαρία πλέον αναφέρει ότι είναι με περιθώριο κέρδους, όταν στην προηγούμενη πράξη (Γερμανία προς Βουλγαρία) δεν ήταν, καθώς η προς τα πίσω έρευνα εκτιμάται ότι θα είναι προβληματική.

Στην περίπτωση του Τέλους Τιμολόγησης τώρα, κάποιοι «συνηθίζουν» να αποκρύπτουν τον εξοπλισμό, δηλώνουν ψευδή κατηγορία τεχνολογίας Euro, δηλώνουν άλλο μοντέλο κλπ.

Για να υπολογιστεί το Τέλος Ταξινόμησης πρέπει να βρεθεί ποιό μοντέλο είναι, σε ποια κατηγορία Euro ανήκει όπως και ο εξοπλισμός του. Όλα αυτά τα στοιχεία λαμβάνονται από την ξένη, διαγεγραμμένη άδεια κυκλοφορίας και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης που υποβάλλεται, που όμως ουδείς ελέγχει αν είναι γνήσια. Ομοίως, ο εξοπλισμός λαμβάνεται από το βιβλίο σέρβις (συνήθως έχει αυτοκόλλητο στο πίσω μέρος με κωδικούς αξεσουάρ), όταν αυτό επίσης παραποιείται με ευκολία.

Ασφαλώς, φυσικός έλεγχος του αυτοκινήτου δεν γίνεται, αφού ο τελωνειακός δεν μπορεί να καταλάβει τι μοντέλο είναι, τι κυβισμό έχει, τι εξοπλισμό περιλαμβάνει κλπ.

Καθοριστικό, επίσης, για την αλλοίωση της ηλικίας, του εξοπλισμού, της κατηγορίας Euro ή και του μοντέλου είναι ότι «το τελωνείο δέχεται μόνο χαρτιά», δίχως να μπορεί να επαληθεύσει άμεσα τα στοιχεία, παρά μόνο με διαδικασίες εκ των υστέρων, κάτι που γνωρίζουν καλά οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 22 Σεπ 2020 | 18:04

Στουρνάρας: Βλέπει χειρότερη ύφεση που θα φτάνει το 7,5% για φέτος

Αναθεώρηση επί τα χείρω για την οικονομία ανακοίνωσε ο Γιάννης Στουρνάρας που "βλέπει" για φέτος ύφεση 7,5%

ΨΗΦΙΖΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 22 Σεπ 2020 | 15:53

Τηλεργασία-Βρούτσης: Συνολική ρύθμιση με νομοσχέδιο τον Οκτώβριο

O υπουργός Εργασίας ανακοίνωσε την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε συνολική ρύθμιση του πλαισίου που διέπει την τηλεργασία

ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ 22 Σεπ 2020 | 13:35

Γερμανία: Η Deutsche Bank θα κλείσει το 20% των εγχώριων καταστημάτων της

Θα αξιοποιήσει τις νέες συνήθειες που απέκτησαν οι πελάτες της - Λιγότεροι υπάλληλοι περισσότερες ανέπαφες συναλλαγές.

ΟΥΤΕ ΕΝ ΣΥΝΟΛΩ ΟΥΤΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ 22 Σεπ 2020 | 12:58

Δεν πωλείται το ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία - Η ανακοίνωση του ομίλου Λάμψα

Πρόκειται για "εικασίες δημοσιογραφικών και επιχειρηματικών κύκλων", τονίζει ο όμιλος.

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 22 Σεπ 2020 | 12:48

Τράπεζες: Ανέπαφες συναλλαγές έως 50 ευρώ μέχρι το τέλος του 2020

Η ανταπόκριση του συναλλακτικού κοινού υπήρξε σχεδόν καθολική, ελαχιστοποιώντας σημαντικά τη φυσική επαφή των κατόχων καρτών.

ΕΝΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ DEAL ΓΙΑ ΤΗΝ OLYMPIA 22 Σεπ 2020 | 12:08

Το χρυσό deal του Πάνου Γερμανού που έφερε 440 εκατ ευρώ στο ταμείο της εταιρείας

Ο Πάνος Γερμανός πούλησε την Play στον γαλλικό κολοσό Iliad και έβαλε στο ταμείο 440 εκατ ευρώ

ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΟΔΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ Η ΜΕΤΟΧΗ 22 Σεπ 2020 | 11:53

Μάσκες: Εφθασε τα 1,4 εκατ η ημερήσια παραγωγή της Πλαστικά Θράκης

Τα Πλαστικά Θράκης κατάφεραν να αυξήσουν την παραγωγή μασκών στα 1,4 εκατ ημερησίως

22 Σεπ 2020 | 11:50

Σταϊκούρας: Αντέχουμε και δεύτερο lockdown - Τον Οκτώβριο η πρώτη "διπλή" δόση ΕΝΦΙΑ

Η ελληνική οικονομία αντέχει ένα δεύτερο lockdown, διαβεβαίωσε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας. Οι τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης για τον ΕΝΦΙΑ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η "ΛΙΣΤΑ" 22 Σεπ 2020 | 09:24

Παράταση στην πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ - Το φορολογικό ημερολόγιο των επόμενων ημερών - Τι πληρώνουμε και πότε

Οι πληρωμές και οι προθεσμίες των επόμενων ημερών. Οι υποχρεώσεις στην εφορια μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. Στην... παράταση ο ΕΝΦΙΑ.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΥ 22 Σεπ 2020 | 07:55

Συντάξεις Οκτωβρίου: Από Τετάρτη πληρώνει το ΙΚΑ - Αναλυτικά οι ημερομηνίες ανά ταμείο

Αναλυτικά οι ημερομηνίες καταβολής των συντάξεων σε όλα τα ταμεία.

ΜΕ ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 21 Σεπ 2020 | 20:36

Επιστρεπτέα Προκαταβολή ΙΙΙ: Παράταση υποβολής αιτήσεων μέχρι 28 Σεπτεμβρίου

Το Υπουργείο Οικονομικών καλεί τους δικαιούχους που επιθυμούν να ενταχθούν στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή ΙΙΙ να υποβάλουν την αίτησή τους εντός της νέας προθεσμίας

ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ 21 Σεπ 2020 | 18:38

Το σπίτι αλλάζει και μαζί με αυτό και η διάθεσή μου

Αυτή είναι η ιδανική εποχή, πριν αρχίσει το κρύο και ενώ ακόμα έχω έμπνευση από το καλοκαίρι

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ 21 Σεπ 2020 | 17:44

Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Πώς η πανδημία επηρεάζει τον φετινό προϋπολογισμό

Η εξέλιξη της πανδημίας και τα μέτρα στήριξης θα κρίνουν την πορεία της οικονομίας υποστηρίζει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο