Follow us

Κώστας Καραμανλής: Τα σιδηροδρομικά έργα βάζουν την Ελλάδα στις ράγες της Ανάπτυξης

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Τη σημασία των δημοσίων έργων στην ανάπτυξη της Οικονομίας και το 2023 επισημαίνει στη συνέντευξή του στο TheTOC ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλης. Τονίζοντας ότι μέσα σε ένα δύσκολο διεθνές περιβάλλον, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.

Τα μεγάλα έργα υποδομών, υπογραμμίζει, σημαίνουν εκτεταμένη μόχλευση κεφαλαίων, ευρεία κινητοποίηση πόρων, απορρόφηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Δημιουργούν μία ολόκληρη αλυσίδα αξίας. Και αποτελούν το πιο κρίσιμο προαπαιτούμενο για να έχουμε ανάπτυξη σε κάθε πτυχή της οικονομικής δραστηριότητας: Στη βιομηχανία, τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό, τις εξαγωγές, την εξωστρέφεια.

Ιδιαίτερη σημασία δίνει ο Κώστας Καραμανλής στις επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι επενδύσεις αυτές, σημειώνει, βάζουν τη χώρα, στις ράγες της Ανάπτυξης. "Ο σιδηρόδρομος, προσθέτει, βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα κάνει την Ελλάδα κόμβο υποδομών και θα δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης. Συνδέουμε λιμάνια, σιδηρόδρομο, αυτοκινητοδρόμους, στο πλαίσιο ενός συνεκτικού σχεδίου".

Αισιόδοξος για το 2023, σημειώνει ότι μόνο μια νέα κυβέρνηση Τσίπρα με δεκανίκια τύπου Βαρουφάκη, θα κινδύνευε να εκτροχιάσει ξανά την οικονομία

Η συνέντευξη του Κώστα Καραμανλή στο TheTOC

Ερ:Πόσο εφικτό είναι η Ελλάδα να διατηρήσει την αναπτυξιακή δυναμική της και το 2023;

H ελληνική οικονομία έχει αφήσει πλέον πίσω της τη δυσοίωνη εικόνα του παρελθόντος. Και αυτό δεν το λέω εγώ, το δείχνουν όλα τα επίσημα στοιχεία. Σας θυμίζω ότι το 2022 αναμένεται να κλείσει με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5,6%. Δηλαδή διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό αποδεικνύει ότι η εθνική μας οικονομία, ακόμη και εν μέσω διεθνών κρίσεων, συνεχίζει αταλάντευτα σε θετική πορεία. Και όλα δείχνουν ότι αυτό μπορεί να συνεχιστεί το 2023.

Πάρτε τον κλάδο των κατασκευών, τον οποίον προφανώς γνωρίζω από πρώτο χέρι... Σε αυτή την πορεία, έχει συνεισφέρει τα μέγιστα. Γιατί τα μεγάλα έργα υποδομών σημαίνουν εκτεταμένη μόχλευση κεφαλαίων, ευρεία κινητοποίηση πόρων, απορρόφηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Δημιουργούν μία ολόκληρη αλυσίδα αξίας. Και αποτελούν το πιο κρίσιμο προαπαιτούμενο για να έχουμε ανάπτυξη σε κάθε πτυχή της οικονομικής δραστηριότητας: Στη βιομηχανία, τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό, τις εξαγωγές, την εξωστρέφεια.

Γι’ αυτό και σχεδιάσαμε και θέσαμε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε ολόκληρη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Και μάλιστα, καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Κάτι που δεν έγινε -σε τόσο σύντομο χρόνο- ούτε πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Κι από αυτά, έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει έργα ύψους 4,2 δισ. ευρώ, όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί 4,5 χρόνια είχε συμβασιοποιήσει έργα μόλις 800 εκατομμυρίων.

Έτσι, με το πλάνο αυτό, πετύχαμε ένα "άλμα ανάπτυξης" του κατασκευαστικού τομέα, ο οποίος βγήκε από μία ιδιαίτερα προβληματική περίοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο κλάδος των κατασκευών, για πρώτη φορά μετά το 2008, αποτιμά ως θετικές τις προσδοκίες του για το μέλλον. Τα στοιχεία της ίδιας μελέτης δείχνουν ότι, βάσει του σχεδιασμού που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, η άμεση συνεισφορά των κατασκευών στο ΑΕΠ θα ανέλθει στο 7,7% ως το 2026.

Συνεπώς, τα μηνύματα για τον κλάδο και συνολικά για την ελληνική οικονομία είναι ενθαρρυντικά. Παρά το δύσκολο διεθνές περιβάλλον, μπορούμε και το 2023 να συνεχίσουμε το ίδιο θετικά. Το μόνο το οποίο θεωρητικά θα μπορούσε να ανακόψει αυτή την πορεία της οικονομίας μας, θα ήταν αν ο λαός λάμβανε μια διαφορετική απόφαση στις προσεχείς εκλογές. Μόνο από μια νέα κυβέρνηση Τσίπρα με δεκανίκια τύπου Βαρουφάκη, θα κινδυνεύαμε να εκτροχιαστεί ξανά η οικονομία -ειλικρινά, όμως, δεν πιστεύω ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί.

Ερ: Είναι εφικτή η ανάπτυξη, ακόμα και αν η Ευρώπη- όπως όλα δείχνουν- βυθιστεί στην ύφεση;


Η πατρίδα μας προφανώς επηρεάζεται και αυτή άμεσα από τις διεθνείς εξελίξεις. Γι’ αυτό άλλωστε, πρώτη η δική μας κυβέρνηση επέμεινε για τη λήψη κοινών ευρωπαϊκών μέτρων αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. Η Ευρώπη βέβαια ορισμένες φορές αργεί… χαρακτηριστικά -και επικίνδυνα- να πάρει αποφάσεις. Από την άλλη, όμως, ταυτόχρονα η Ευρωπαϊκή Ένωση μάς προστατεύει από τα χειρότερα και μας δίνει επιπλέον εφόδια. Όπως είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και τα έργα που θα γίνουν με αυτό.

Κώστας Καραμανλής: Τα σιδηροδρομικά έργα βάζουν την Ελλάδα στις ράγες της Ανάπτυξης

Μέσα σε αυτή τη διεθνή πραγματικότητα, η χώρα μας, όπως και κάθε κράτος μέλος, έχει τις δικές της πολιτικές, τη δική της στρατηγική. Σας ανέφερα προηγουμένως τα στοιχεία που μας κάνουν να αισιοδοξούμε παρά τις δυσκολίες. Μπορώ να σταθώ σε δυο σημεία ακόμα:

Αφενός η ενεργειακή κρίση καθιστά ακόμα πιο επίκαιρο το σχεδιασμό μας να καταστεί η Ελλάδα ένας κόμβος ενεργειακός, κόμβος υποδομών, μεταφορών και logistics. Θα μπορούσε μάλιστα η κρίση να σταθεί και αφορμή ώστε να επιταχύνουμε την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού, άλλωστε ήδη προχωράμε με γοργά βήματα.

Και αφετέρου, βέβαια, η κυβέρνησή μας έχει δεσμευτεί ότι θα συνεχίσει να στηρίζει την κοινωνία και την οικονομία, όπως έπραξε άλλωστε και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτή είναι η πολιτική μας βούληση και την υλοποιούμε στην πράξη.

Ερ: Ποιές είναι οι μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν να διατηρηθεί η αναπτυξιακή δυναμική;

Να σας αναφέρω ένα παράδειγμα από τον τομέα ευθύνης μου: Τα σιδηροδρομικά έργα, που βάζουν κυριολεκτικά τη χώρα στις ράγες της ανάπτυξης. Μέχρι πρότινος, είχαμε τις κατακερματισμένες εργολαβίες. Άλλος έκανε την επιδομή, άλλος έκανε την υποδομή, άλλος τα συστήματα τηλεπικοινωνίας και τηλεδιοίκησης. Και μετά όλες αυτές οι εργολαβίες έπρεπε κάπως να παντρευτούν μαζί για να γίνουν λειτουργικά τα έργα. Εν τω μεταξύ βέβαια είχαν περάσει χρόνια και το… είχαμε χάσει το τραίνο.

Ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τι κάναμε λοιπόν; Διαπραγματευτήκαμε επί δύο χρόνια με τις αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και καταφέραμε να αλλάξουμε τον τρόπο δημοπράτησης των σιδηροδρομικών έργων. Πλέον η δημοπράτηση γίνεται με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής. Τέλος στις κατακερματισμένες εργολαβίες. Τα σιδηροδρομικά έργα γίνονται πλέον "με το κλειδί στο χέρι”.

Γιατί τα αναφέρω όλα αυτά; Γιατί ο σιδηρόδρομος βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που όπως είπαμε θα κάνει την Ελλάδα κόμβο υποδομών και θα δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης. Συνδέουμε λιμάνια, σιδηρόδρομο, αυτοκινητοδρόμους, στο πλαίσιο ενός συνεκτικού σχεδίου. Σας θυμίζω μάλιστα, ότι τα σιδηροδρομικά έργα είναι το μέλλον, καθώς η ΕΕ παύει να χρηματοδοτεί πλέον οδικά έργα -ο τελευταίος μεγάλος αυτοκινητόδρομος με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είναι ο ΒΟΑΚ.

Ερ: Η επιδοματική πολιτική για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, μπορεί να υπονομεύσει τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα;

Εδώ να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Δεν είναι επιδοματική πολιτική η ουσιαστική στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων απέναντι σε απρόβλεπτες εξωγενείς κρίσεις. Είναι μία πολιτική απολύτως αναγκαία για να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή και να μην υπονομευτεί η αναπτυξιακή δυναμική.

Στη Νέα Δημοκρατία, όπως ξέρετε, αναγνωρίζουμε την ελευθερία της αγοράς, με τη ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους. Αυτό σημαίνει ριζοσπαστικός φιλελευθερισμός. Ξέρουμε επίσης -και το αποδεικνύουμε διαχρονικά– να απαντάμε στις ανάγκες των καιρών, χωρίς δογματισμούς, αλλά κρίνοντας ρεαλιστικά τι είναι αναγκαίο και τι αποτελεσματικό.

Και βέβαια, φροντίζουμε να βρίσκουμε το δημοσιονομικό χώρο για να στηρίξουμε την κοινωνία και την οικονομία, χωρίς ποτέ να θέσουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία. Δεν είμαστε εμείς εκείνοι που τάζουν στους πάντες τα πάντα, ελαφρά τη καρδία. Εξαντλούμε όλες τις δυνατότητες, αλλά δεν τις ξεπερνάμε. Την κοντόφθαλμη πλειοδοσία κάποιων, την πλήρωσε η χώρα πολύ ακριβά στο παρελθόν.

Εάν επιλέγαμε να γίνουμε σήμερα πιο ευχάριστοι σκορπώντας χρήματα, θα έπρεπε αύριο να επιβάλλουμε νέους φόρους. Αντιθέτως, όμως, εμείς μειώνουμε τη φορολογία, μοιράζουμε το περίσσευμα της ανάπτυξης και κρατάμε τη λεπτή δημοσιονομική ισορροπία.

Ερ: Πόσο πιθανό είναι η ενδεχόμενη πολιτική αστάθεια να επηρεάσει την ανάπτυξη της οικονομίας;

Όπως σας ανέφερα και νωρίτερα, δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει επί μακρόν πολιτική αστάθεια. Βέβαια, ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε πίσω του μία πολιτική "νάρκη” με τη μορφή της απλής αναλογικής. Κι έτσι, όπως όλα δείχνουν, θα έχουμε διπλή προεκλογική περίοδο. Όμως με την ολοκλήρωση, της πιστεύω ακράδαντα ότι οι πολίτες θα δώσουν ξανά ψήφο εμπιστοσύνης στη Νέα Δημοκρατία.

Όλοι έχουν καταλάβει πόσο κρίσιμη είναι για τη χώρα αυτή η εκλογική μάχη. Κι εδώ θέλω με την ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Ούτε και στις πρώτες εκλογές υπάρχουν περιθώρια της λεγόμενης "χαλαρής ψήφου”, αφού η πρώτη κάλπη ακόμη κι αν δεν βγάλει κυβέρνηση θα διαμορφώσει τις συνθήκες για τη δεύτερη και καθοριστική εκλογική αναμέτρηση.

Συνομιλώ καθημερινά με συμπολίτες μας, στην Αθήνα, στις Σέρρες, αλλά και σε όλη την Ελλάδα που επισκέπτομαι για τα έργα μας που βρίσκονται σε εξέλιξη. Και διαπιστώνω ότι, την ώρα που από τη μια μαίνεται μία διεθνής ενεργειακή κρίση και, από την άλλη, η Τουρκία προκαλεί όλο και περισσότερο, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών σίγουρα δεν θέλει περιπέτειες. Και βέβαια κανείς πλέον δεν πιστεύει όποιον υπόσχεται ότι δήθεν θα καταργήσει την ακρίβεια "με ένα νόμο και με ένα άρθρο”. Κανείς δεν θέλει πολιτική αστάθεια, που πράγματι θα ανέκοπτε την ανάπτυξη της χώρας. Οι Έλληνες πάθαμε και μάθαμε.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

BUSINESS DEVELOPMENT OFFICER ΣΤΗΝ PHOENIX 10 Ιαν 2023 | 11:56

Γιώργος Καραγιάννης: Οι στόχοι της Phoenix μέσα από τις αναπτυξιακές ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν το 2023

Η Phoenix, δηλώνει ο Γιώργος Καραγιάννης, σκοπεύει στο να ενδυναμώσει τις στρατηγικές της συνεργασίες παγκοσμίως και να συνάψει νέες, ώστε να μείνει μπροστά από τυχόν νέες προκλήσεις.

SALES DIRECTOR ΤΗΣ PHOENIX 09 Ιαν 2023 | 14:45

Γιάννης Καραγιάννης: Βασικός ενεργειακός κόμβος για τα Βαλκάνια και την Ευρώπη η Ελλάδα

Όπως αναφέρει στο TheTOC, η Phoenix διακίνησε μεγάλο όγκο φορτίου μέσω της Ελλάδας, αποδεικνύοντας την σημασία της χώρας ως κόμβος μεταφορών.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 09 Φεβ 2023 | 08:21

Καθαρά Δευτέρα: Στα ύψη οι πληρότητες για το τριήμερο - Ποιοι προορισμοί θα "βουλιάξουν"

Για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας προετοιμάζονται ήδη όσοι θέλουν να ταξιδέψουν και αυτό φαίνεται από τις κρατήσεις που έχουν γίνει στα καταλύματα.

ΒΑΘΙΑ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ 08 Φεβ 2023 | 18:46

Eurostat: Ακριβότερη κατά 16% η πίτσα στην Eυρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με πέρυσι

Οι λάτρεις της πίτσας στις Ηνωμένες Πολιτείες ετοιμάζονται να γιορτάσουν την Εθνική Ημέρα Πίτσας στις 9 Φεβρουαρίου

ΨΙΧΟΥΛΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΘΕΤΕΣ 08 Φεβ 2023 | 11:25

Τι επιτόκιο προσφέρουν οι τράπεζες για τις καταθέσεις - Μηδενικό το ταμιευτήριο, "φτωχές" οι προθεσμιακές

Άνοιξε κύκλος αυξήσεων από τις προθεσμιακές καταθέσεις – Πότε θα ξεκολλήσει από το… μηδέν το απλό ταμιευτήριο – H λύση που προωθείται για τις φθηνότερες προμήθειες.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ TWITTER 08 Φεβ 2023 | 10:17

Γεωργιάδης: Για 15η εβδομάδα η μέση τιμή στο "Καλάθι του Νοικοκυριού" παραμένει σταθερή

Τι αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδ. Γεωργιάδης σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το "καλάθι του νοικοκυριού".

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 08 Φεβ 2023 | 08:19

Ποιους θα ελέγξει κατά προτεραιότητα η Εφορία το 2023

Ποιους βάζει στο στόχαστρο ο ελεγκτικός μηχανισμός, με στόχο την αποκάλυψη φορολογούμενων που μέσω τριγωνικών συναλλαγών εκμεταλλεύτηκαν το αφορολόγητο όριο των 800.000 ευρώ.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 07 Φεβ 2023 | 18:54

Χατζηδάκης: Έως το τέλος Φεβρουαρίου θα έχουν εκδοθεί 40.000 από 80.000 εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις

Τροπολογία που "αποζημιώνει" με 100 ευρώ για κάθε μήνα αναμονής - Ο κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε ότι σήμερα υπάρχουν 80.000 επικουρικές συντάξεις που περιμένουν να εκδοθούν

CANS ARE HERE, LET’S RAISE OUR GLASSES 07 Φεβ 2023 | 12:22

Η Βίκος καταφθάνει στη φετινή HORECA με ανανεωμένα προϊόντα και συσκευασίες

Για όγδοη συνεχόμενη χρονιά, η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων Α.Ε. (ΒΙΚΟΣ Α.Ε.) συμμετέχει στην έκθεση.

Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 07 Φεβ 2023 | 12:05

Τράπεζα Πειραιώς: Κατέχει το 36,22% της MIG - Υποβάλλει δημόσια πρόταση

Η Τράπεζα Πειραιώς θα υποβάλει υποχρεωτική δημόσια πρόταση για τις κοινές μετοχές της MIG, οι οποίες δεν είναι στην κατοχή της.

ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΗΝ "ΑΝΗΦΟΡΑ" 07 Φεβ 2023 | 10:19

Ακρίβεια: "Φωτιά" οι τιμές και στα όσπρια στο σούπερ μάρκετ - Αναλυτικά πραδείγματα

Οι τιμές όλων των προϊόντων και ειδικότερα των τροφίμων συνεχίζουν να παίρνουν την "ανηφόρα", προκαλώντας δυσφορία στους καταναλωτές.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ 07 Φεβ 2023 | 09:38

Το παρασκήνιο πίσω από το λουκέτο της Olympus Bank - Το πρώτο μετά από πολλά χρόνια σε τράπεζα

Ασφαλείς πληροφορίες κάνουν λόγο για κεφαλαιακή "τρύπα" ύψους 12 εκατ. ευρώ.

ΠΟΙΟΙ ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΝ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ 06 Φεβ 2023 | 16:12

To νόμιμο κόλπο για να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας φέτος κατά… 25%

Η προθεσμία για την πληρωμή των φετινών τελών κυκλοφορίας εκπνέει στο τέλος Φεβρουαρίου. Στο τέλος του μήνα τελειώνει ο χρόνος και για τη θέση του οχήματος σε ακινησία.