X

Αγγελική Φράγκου: Η Ελληνίδα "καπετάνισσα" με ισχυρή παρουσία στις ΗΠΑ αποκτά δύο νέα πλοία - Πώς κατάφερε να επικρατήσει του ανταγωνισμού

Δύο νέα πλοία αξίας 42,5 εκατ. € πρόσθεσε στο στόλο της η Αγγελική Φράγκου.

Γράφει: Γερασιμος Σεραφειμιδης

Δύο νέα πλοία αξίας 42,5 εκατ. € πρόσθεσε στο στόλο της η Αγγελική Φράγκου, η οποία είναι η ισχυρή γυναίκα της ναυτιλίας και έχει χαρακτηριστεί ως ο "θηλυκός Ωνάσης" χωρίς καν να έχει πατήσει τα εξήντα.

Πρόκειται για δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εντάσσονται στο πλάνο της εταιρείας Navios Maritime Containers, που ανήκει στην ισχυρή γυναίκα του εφοπλισμού, για την απόκτηση 14 νέων πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αγγελική Φράγκου παραλαμβάνει διαρκώς νέα πλοία καθώς από το 2023 έχει "κόψει κορδέλες" για τα containers "Sparrow”, "Zim Eagle”, "Zim Condor”, "Zim Falcon”, "Zim Hawk” & "Zim Pelican” συνολικής χωρητικότητας 5.300 teu, και περιμένει να παραλάβει έως το 2026 επιπλέον επτά νεότευκτα πλοία.

Με την κίνηση αυτή η "καπετάνισσα" θα διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες εφοπλιστές που θα αποτελείται από 178 πλοία αξίας περίπου 18 δισ. δολαρίων, τα οποία είναι tankers και container. Η εταιρεία διαθέτει έναν αρκετά διαφοροποιημενο στόλο σε σχέση με τον ανταγωνισμό της, ενώ ο μέσος όρος της ηλικίας τους ανέρχεται στα 9,6 έτη.

Ο αριθμός των νέων πλοίων την βάζει στην κορυφή συγκριτικά με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, καθώς ο Γιώργος Προκοπίου βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 159 πλοία αξίας 10,9 δισ. Δολαρίων, και ακολουθούν ο Γιώργος Οικονόμου 137 πλοία αξίας περίπου 9,8 δισ. Δολαρίων, ο Βαγγέλης Μαρινάκης με 99 πλοία αξίας 8,6 δισ. Δολαρίων και ο Νικόλαος Μαρτίνος με 95 πλοία αξίας 5,9 δισ. Δολαρίων.

Πως έγινε η ισχυρή γυναίκα του ελληνικού εφοπλισμού

Με καταγωγή από τη Χίο και πιο συγκεκριμένα από τα Καρδάμυλα, η Αγγελική Φράγκου κατάφερε να επικρατήσει στον κλάδο του εφοπλισμού, ο οποίος θεωρείτο μία ανδροκρατούμενη βιομηχανία.

Όμως αυτό δε πτόησε την Αγγελική Φράγκου, η οποία συνέχισε την οικογενειακή παράδοση και ακολούθησε στα χνάρια του πατέρα τη που ήταν ο Καπετάν Νικόλας Φράγκος και ξεκίνησε ως πλοίαρχος τη δεκαετία του 1950.

Ο πατέρας της ήταν ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες εφοπλιστές και μαζί με τον εφοπλιστή Νίκο Μουνδρέα ίδρυσαν το 1966 τη ναυτιλιακή εταιρεία Good Faith Shipping, η οποία ήταν μια από τις ισχυρότερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες της δεκαετίας του 1990 που είχε φτάσει να κατέχει τον μεγαλύτερο ελληνόκτητο στόλο εκείνη την εποχή.

Με πτυχίο και master ως ηλεκτρολόγος μηχανικός από τα πανεπιστήμια Fairleigh Dickinson Columbia University η "καπετάνισσα" εργαζόταν ως το 1989 στη Wall Street ως χρηματιστηριακή αναλύτρια. Όμως το ναυτικό της DNA, όπως έχει αναφέρει και η ίδια στο παρελθόν, την κάλεσε.

Τότε ήταν που όντας μόλις 25 ετών πήρε τη γενναία απόφαση να παρατήσει όσα έκανε μέχρι στιγμής και ένα χρόνο αργότερα, δηλαδή το 1990, να αγοράσει το πρώτο της φορτηγό πλοίο που ήταν το εγκαταλελειμμένο φορτηγό πλοίο 14.000 τόνων "Fulvia” στο Ρίο ντε Τζανέιρο, έναντι 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων.

Ξεκινάει με την εξαγορά της International Shipping Enterprises. Πρόκειται για μία εταιρεία που είχε δημιουργήσει η United States Steel Corp. στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για τη μεταφορά σιδήρου από τη Βενεζουέλα στον Καναδά και στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στη συνέχεια ίδρυσε τη δικής της εταιρεία, η οποία ονομαζόταν Maritime Enterprises Management S.A. στο τιμόνι της οποίας παρέμεινε έως και τον Αύγουστο του 2005 κατέχοντας τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου.

Ωστόσο, το όνομά της έγινε γνωστό για πρώτη φορά στη χώρα μας το 2004, καθώς ήταν η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής μεγάλης ναυτιλιακής που κατάφερε να μπει στο Χρηματιστήριο των ΗΠΑ και πιο συγκεκριμένα στο δείκτη NASDAQ, συγκεντρώνοντας 196 εκατ. Δολάρια.

Βέβαια, με το χιώτικο DNA, που διακρίνεται για την εφοπλιστική ικανότητα, και έχοντας ήδη ταράξει τα νερά της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας ναυτιλίας, η Αγγελική Φράγκου προχώρησε σε μία ακόμα κίνηση με την οποία άφησε ιστορία.

Το καλοκαίρι του 2005 προχωρά σε μία κίνηση που την κάνει ακόμα πιο γνωστή στην ελληνική αγορά. Αυτή δεν ήταν άλλη από την εξαγορά τη ναυτιλιακής Navios, στην οποία έως τότε το πλειοψηφικό πακέτο (σ.σ. 66%) ένα άλλο μεγάλο όνομα της ελληνικής βιομηχανίας, την οικογένεια Δαυίδ που ελέγχει μετοχικά την Coca Cola και τη Frigoglass . Η νέα εταιρεία ονομάστηκε, Navios Maritime Holdings, και έκτοτε η Αγγελική Φράγκου έχει αναλάβει τις θέσεις της Προέδρου και της Διευθύνουσας Συμβούλου.

To 2021 η Αγγελική Φράγκου απέκτησε μέσω της Navios Maritime Partners L.P. τη Navios Maritime Acquisition Corporation που έχει στόλο με δεξαμενόπλοια δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο τη μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία στην αμερικανική χρηματαγορά.

Η διαμάχη με τον αδερφό της

Στον κόσμο των επιχειρήσεων και ειδικά της ναυτιλίας, και ειδικά όταν γίνεται λόγος για μία γυναίκα που κατάφερε να επικρατήσει σε εναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο κλάδο, τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα, ακόμα και στις οικογενειακές σχέσεις.

Η Αγγελική Φράγκου έχει δύο αδέρφια που είναι ο Γιάννης και η Μαρία Φράγκου. Ο αδερφός της είχε μέχρι τα τέλη του 2020 τις ναυτιλιακές Irika Shipping και First Lines Company, ενώ είναι μέτοχος της Maritime Investments Holding . Ωστόσο, δεν είχε την επιτυχία της παγκοσμίου φήμης αδερφής του και οι εταιρείες του, όπως έχει γραφτεί και στο παρελθόν, διαγράφηκαν από το μητρώο επειδή δεν υπέβαλαν τις απαιτούμενες ετήσιες εκθέσεις για τη δραστηριότητά τους όπως προβλέπει η ελληνική νομοθεσία.

Μπορεί το αίμα νερό να μη γίνεται, όμως όταν μιλάμε για δυναστείες με στόλους αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, τότε είναι μαθηματικά σίγουρου πως θα υπάξουν διενέξεις μεταξύ των συγγενών.

Αυτό συνέβη μεταξύ της Αγγελικής Φράγκου και του αδερφού της, οι οποίοι έδωσαν ως αντίπαλοι μία δικαστική μάχη στην Αγγλία, καθώς ο Γιάννης Φράγκου ισχυριζόταν ότι η "καπετάνισσα" του χρωστούσε 1,1 εκατ. Δολάρια από τη διαχείριση πλοίων.

Επιπλέον κατηγόρησε την αδελφή του για απόκρυψη πληροφοριών και διορισμό διευθυντή χωρίς την έγκρισή του σε εταιρεία στην οποία συμμετέχουν και οι δύο με ποσοστό 47,5% ο καθείς, τη Maritime Investments Holding. Τελικά νικήτρια από τη δικαστική αυτή μάχη βγήκε στις αρχές του 2021 η Αγγελική Φράγκου.

Διαβάστε Επίσης