X

Από επιτροπή σε επιτροπή το θέμα των εισφορών

Ακαρπη η συνάντηση με τους φορείς των επιστημόνων. Σε επιτροπή παραπέμπεται το θέμα των εισφορών. Επιμένει στην λογική των «ίσων κανόνων» το υπουργείο Εργασίας.

Γράφει: Θανος Τσιρος

Ολοκληρώθηκε η συνάντηση του υπουργού Εργασίας Γιώργου Κατρούγκαλου με τους εκπροσώπους των φορέων των επιστημόνων (γιατρών, δικηγόρων και μηχανικών) για το θέμα των εισφορών και την μεγάλη επιβάρυνση που προβλέπει για συγκεκριμένες ομάδες η πρόταση του υπουργείου, χωρίς όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ετσι, αύριο, oι εκπρόσωποι των φορέων προχωρούν σε κινητοποιήσεις.

Αν και ο κ. Κατρούγκαλος δήλωσε ότι η συζήτηση ήταν ιδιαίτερα παραγωγική και σε θετικό κλίμα, δεν προέκυψε συγκεκριμένη πρόταση και το θέμα παραπέμπεται σε ειδική επιτροπή που θα συσταθεί με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Νίκο Φράγκο και τη συμμετοχή των εκπροσώπων των φορείων, αλλά και εκπροσώπων του υπουργείου Οικονομικών.

Επιμένει στην λογική των «ίσων κανόνων»

Ο Γ. Κατρούγκαλος ξεκαθάρισε ότι στόχος είναι να εφαρμοστεί η γενική αρχή της ισονομίας στο νέο ασφαλιστικό με την τήρηση δίκαιων και ίσων κανόνων για όλους, ενώ υποστήριξε ότι με βάση την πρότασή του προβλέπουν ελαφρύνσεις για χαμηλά εισοδήματα.

Παραδέχτηκε ότι θα υπάρξει επιβάρυνση για τα μεσαία και ανώτερα εισοδήματα ενώ υποστήριξε ότι στόχος της νέας επιτροπής η οποία θα συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα, θα είναι να εφαρμόσει ένα σύστημα ίδιων κανόνων για όλους.

Αντίστοιχη συνάντηση θα γίνει με τους εκπροσώπους των ελεύθερων επαγγελματιών.

Σε ερώτηση σχετικά με το αν η κλιμάκωση γίνει ανάλογα με το εισόδημα, ο κ. Κατρούγκαλος απάντησε:

«Υπάρχουν διάφορες σκέψεις. Προφανώς θέλουμε η επιβάρυνση, αθροιστική, ασφαλιστικού και φορολογικού εισοδήματος, να είναι ανάλογη με το εισόδημα αλλά να μην καταλήγει δημευτική. Να το πω με απλό τρόπο, υπολογίζουμε ότι για την μεγάλη πλειονότητα και των ελευθέρων επαγγελματιών και των εμπόρων, επειδή πια η βάση υπολογισμού της ασφαλιστικής εισφοράς είναι το εισόδημα, θα έχουμε ελαφρύνσεις. Εφόσον ελαφραίνουμε τις φτωχές και αδύναμες κατηγορίες πρέπει να βρούμε ένα τρόπο αναπλήρωσης των χρημάτων αυτών πρέπει να πληρώσουν επομένως λίγα περισσότερα χρήματα τα μεσαία και τα ανώτερα στρώματα. Δεν θέλουμε όμως αυτή η φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση, αθροιστική, να φτάσει σε δημευτικά επίπεδα γιατί άλλο η κοινωνική αλληλεγγύη να δίνει πιο πολλά αυτός που έχει, απέναντι σε αυτόν που δεν έχει τίποτα. Αρκεί να μην φτάνει αυτή η επιβάρυνση να είναι εξοντωτική. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τώρα δηλαδή αυτή την εξειδίκευση των γενικών αρχών του νομοσχεδίου ώστε να μείνουμε πιστοί στον κανόνα της ισονομίας αλλά να μην έχουμε και ακραία πράγματα».

Ερωτηθής για το εάν η χαμηλότερη ασφαλιστική κλάση μπορεί να ισχύει και γι αυτούς που αλλάζουν επαγγελματική δραστηριότητα, ο υπ. Εργασίας απάντησε:

«Υπάρχουν πολλές σκέψεις δεν θέλω τώρα να είμαι πολύ ειδικός ακριβώς γιατί αυτό είναι το αντικείμενο της Επιτροπής που θα μπει σε λειτουργία από την Δευτέρα. Θα ήθελα να υπογραμμίσω το καλό κλίμα που υπήρχε στην συνάντηση και την προθυμία και των δύο πλευρών να φτάσουμε γρήγορα σε μία λύση».

Νωρίτερα το TheTOC μετέδιδε:

Με «μπαλώματα» ψάχνουν λύση για τις αυξημένες εισφορές

Με «μπαλώματα» θα επιχειρήσει το υπουργείο Εργασίας να κάμψει τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκληθεί στις τάξεις 1,6 εκατομμυρίων επιτηδευματιών, αγροτών και ελεύθερων επαγγελματιών από την απόφαση της κυβέρνησης να συνδέσει το φορολογητέο εισόδημα με τον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών και μάλιστα με συντελεστή που φτάνει ακόμη και στο …38%.

Μετά και τη χθεσινή συνάντηση του Γιώργου Κατρούγκαλου με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, ο υπουργός Εργασίας εμφανίστηκε αμετακίνητος στην πρότασή του να συνδεθούν οι εισφορές με το εισόδημα και μάλιστα να υπολογίζονται με τους συντελεστές που ισχύουν για τους μισθωτούς και τους εργοδότες τους.

Αυτό που εξετάζεται για να καμφθούν οι αντιδράσεις, είναι να θεσπιστούν ανώτατα πλαφόν ώστε να «προστατεύονται» από υπέρογκες επιβαρύνσεις όσοι εμφανίζουν στην εφορία εισοδήματα που ξεπερνούν το όριο των 20-25.000 ευρώ.

Η πρόταση Κατρούγκαλου όπως αποτυπώθηκε στο προσχέδιο νόμου, εκτός του ότι συνδέει τις ασφαλιστικές εισφορές με το εισόδημα, προβλέπει ελάχιστο και μέγιστο πλαφόν. Ουδείς μπορεί να πληρώνει λιγότερα από το 20% του κατώτατου μισθού για την κύρια σύνταξη (δηλαδή 117 ευρώ τον μήνα ενώ αν το πλαφόν επεκταθεί για επικούριση και υγεία το ελάχιστο όριο ανεβαίνει στα 202 ευρώ) και ουδείς μπορεί να πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές που να αντιστοιχούν σε εισόδημα άνω των 5860 ευρώ (!) –είναι το δεκαπλάσιο του κατώτατου μισθού- σε μηνιαία βάση δηλαδή έως και… 2020 ευρώ τον μήνα.

Πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι, είναι το μέγιστο πλαφόν να κυμαίνεται ανάλογα με το εισόδημα. Δηλαδή, να διαμορφώνεται στο 9πλασιο του βασικού μισθού για εισόδημα έως 65.000 ευρώ, στο 8πλασιο για εισοδήματα έως 55.000 ευρώ κ.ο.κ. Εφόσον υιοθετηθεί αυτή η πρόταση, στην πράξη οι ασφαλιστικές εισφορές δεν θα φτάνουν στο 34,5% ή στο 38% επί του δηλωθέντος εισοδήματος καθώς θα μπαίνει ο «κόφτης» του πλαφόν. Και πάλι όμως, η σύνδεση με το φορολογητέο εισόδημα θα δημιουργεί τεράστιο κίνητρο φοροδιαφυγής καθώς το κομμωτήριο, το σουβλατζίδικο, ο υδραυλικός, ο δικηγόρος, ο γιατρός ο βιοτέχνης θα γνωρίζει ότι για κάθε απόδειξη που δεν θα κόβει, θα γλιτώνει το 60% επί της αξίας της συν τον ΦΠΑ του 23%.

Εκτός από το «μπάλωμα» με τα πλαφόν, στο πλαίσιο της επιτροπής που συνεδριάζει για πρώτη φορά σήμερα με τη συμμετοχή και των επαγγελματικών οργανώσεων, θα συζητηθεί και πρόταση για ευνοϊκή μεταχείριση των νέων επαγγελματιών και επιτηδευματιών για χρονικό διάστημα τριών ετών από την έναρξη επαγγέλματος. Αυτό που συζητείται είναι το ελάχιστο μηνιαίο ποσό να μην διαμορφώνεται στα 117 ευρώ για την κύρια σύνταξη, αλλά κάτω από τα 100 ευρώ όπως θα ισχύει για τους αγρότες.

Προς το παρόν, δεν έχει υπάρξει λύση για την ασφάλιση όσων εμπλέκονται με τις επιχειρήσεις (διαχειριστές ΕΠΕ, ΙΚΕ, μέλη ΔΣ ανωνύμων εταιρειών που έχουν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας άνω του 3%) ενώ δεν έχει υπάρξει καμία ποσοτική ανάλυση για την επίπτωση του προωθούμενου μέτρου τόσο στα έσοδα του ασφαλιστικού ταμείου όσο και στα φορολογικά έσοδα.