Η δίδυμη κρίση με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο πλανήτης θέτει επιτακτικά τα ερωτήματα, που για πολλά χρόνια έμεναν αναπάντητα. Αυτή η δίδυμη απειλή, από την κλιματική και την ενεργειακή κρίση, επιβάλλει την εξεύρεση απαντήσεων και λύσεων. Η κλεψύδρα αδειάζει. Οφείλουμε μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα να κάνουμε όσα δεν έγιναν επί δεκαετίες.
Τα καμπανάκια, πλέον, χτυπούν ακόμα πιο ηχηρά. Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να τολμήσουμε τη μεγάλη αλλαγή. Όλοι μαζί. Οι πολιτικοί και οι πολίτες. Το οφείλουμε στις επόμενες γενιές. "Σε όλη τη διάρκεια της Ιστορίας, ο άνθρωπος έπρεπε να παλεύει με τη φύση για να επιβιώσει. Τώρα, έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι για να επιβιώσει πρέπει να την προστατεύσει", είχε πει ο κορυφαίος ωκεανογράφος Ζακ-Υβ Κουστώ. Αυτή η ρήση πρέπει να αποτελεί τον "οδηγό" μας για την αντιμετώπιση της κλιματικής και της ενεργειακής κρίσης.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται εδώ και τέσσερα χρόνια η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Οι υποδομές και οι μεταφορές μπορούν να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο στις στρατηγικές διαχείρισης των κινδύνων και να ελαχιστοποιήσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλούμαστε να απαντήσουμε σε αυτή τη νέα πρόκληση με δύο τρόπους:
Να λάβουμε αποφάσεις σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, με τις οποίες να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων και να επιβραδύνουμε την εξέλιξη της κλιματικής κρίσης.
Να επαναξιολογήσουμε την ανθεκτικότητα των υποδομών μας, προκειμένου να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Ήδη πρωτοστατούμε στην προσπάθεια μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με επενδύσεις στην ανάπτυξη "πράσινων" μέσων σταθερής τροχιάς, κατασκευάζοντας εμβληματικά έργα - όπως το Μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη - αλλά και εκσυγχρονίζοντας τον στόλο των μέσων μαζικής μεταφοράς με οχήματα μηδενικής ή χαμηλής εκπομπής ρύπων.
Η κυκλοφορία των πρώτων 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προβλέπεται την άνοιξη του 2024 και αναμένεται να δώσει το έναυσμα της μετάβασης σε ένα αστικό σύστημα μεταφορών λιγότερο ρυπογόνο, αλλά και περισσότερο φιλικό προς τους χρήστες. Επιπλέον, έχουμε τέσσερα προγράμματα προώθησης της ηλεκτροκίνησης, το "Κινούμαι Ηλεκτρικά 2", το πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση στα ταξί, το "Φορτίζω παντού" και το "e-Αστυπάλαια".
Η ασφάλεια, η αναβάθμιση και η ανθεκτικότητα των υποδομών
Όσον αφορά στις υποδομές, η ενίσχυση της ασφάλειας, η αναβάθμιση και η ανθεκτικότητά τους είναι κύριο μέλημά μας, όπως και η άμεση αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών από ακραία φυσικά φαινόμενα, με έργα σύγχρονων προδιαγραφών.
Συγκεκριμένα, στις προτεραιότητές μας είναι τα ακόλουθα:
Η επιδιόρθωση των εκτεταμένων ζημιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, σε 107,7 χλμ οδικού δικτύου, 86 γέφυρες και 143 τεχνικά έργα, καθώς και σε 25 σχολεία. Η Κυβέρνηση εξασφάλισε περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν στον σιδηρόδρομο.
Ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής.
Ενδεικτικά, δημιουργείται μητρώο, με το οποίο θα καταγράφονται όλες οι γέφυρες και η αντοχή τους, ενώ μελετάται και η ανθεκτικότητα των υφιστάμενων έργων με βάση την κλιματική αλλαγή.
Η υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων. Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες, ύψους 28,9 εκατ. ευρώ, για 11 μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα. Υλοποιούνται άλλα 10, συνολικού ύψους 344 εκατ. ευρώ, στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Επίσης 4 έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ, είναι υπό ανάθεση. Όπως υπό ανάθεση είναι και 2 έργα ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ.
Η μοντελοποίηση στον σχεδιασμό, τη μελέτη και την κατασκευή των έργων, ως εργαλείο για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητάς τους.
Οι προκλήσεις της κλιματικής κρίσης είναι μεγάλες, αλλά είμαστε έτοιμοι να τις αντιμετωπίσουμε με αποτελεσματικό και ωφέλιμο τρόπο και να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε μία χώρα σύγχρονη, ασφαλή και βιώσιμη.