X

Μετρό Αθήνας: Φτάνει στο σταθμό Ζωγράφου ο μετροπόντικας - Πώς προχωρούν τα έργα στο εργοτάξιο Βεΐκου

Ποια είναι η πορεία των εργασιών στα υπόγεια εργοτάξια της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ.

Προχωρά το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, καθώς οι μετροπόντικες από τα εργοτάξια της Κατεχάκη και της Βεΐκου "σκάβουν" καθημερινά και σημειώνουν πρόοδο παρά εμπόδια που τίθενται στην ολοκλήρωση του μεγάλου έργου.

Πιο προχωρημένος από τους δύο γερμανικούς μετροπόντικες της Herrenknecht AG είναι η ΑΘΗΝΑ, δηλαδή αυτός που ξεκίνησε από το εργοτάξιο της Κατεχάκη το 2023 και όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές θα βρίσκεται στο σταθμό Ζωγράφου στα μέσα του μήνα που διανύουμε. Στη συνέχεια θα συνεχίσει το ταξίδι του προς τους σταθμούς Ιλίσια, Πανεπιστημιούπολη, Καισαριανή και Ευαγγελισμός.

Όσον αφορά τον έτερο μετροπόντικα, που έχει ονομαστεί ΝΙΚΗ και ξεκίνησε το ταξίδι του από τη Βεΐκου, είναι πλέον πλήρως συναρμολογημένος και σε έναν περίπου μήνα θα έχει διανοίξει τη σήραγγα για να φτάσει στο πρώτο σταθμό της δικής του πλευράς, που είναι το Άλσος Βεΐκου, για να συνεχίσει στους σταθμούς Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι.

Σημειώνεται ότι πρόκειται για ένα έργο που γίνεται στον κεντρικό ιστό της Αθήνας και σε αντίθεση με τα παλαιότερα έργα Μετρό και τις επεκτάσεις των γραμμών χρησιμοποιούνται δύο μετροπόντικες, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει το "σκάψιμο" το 2026 και στη συνεχεια θα αποσυναρμολογηθούν.

Στη διάθεση της ΑΒΑΞ τα εργοτάξια - Τα δύο εμπόδια στις εργασίες

Όσον αφορά τα εργοτάξια που βρίσκονται πλέον στη διάθεση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom τα 25 από τα 26 με μόνο εκκρεμότητα το Πάρκο Ριζάρη, το οποίο βρίσκεται στο μέσο δικαστικής μάχης μεταξύ του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα που επικαλείται τη διάσωση του πρασίνου στο Πάρκο και την Ελληνικό Μετρό.

Σημειώνεται ότι έχει δοθεί μία παράταση περίπου ενός έτους, και για να είμαστε πιο ακριβείς 349 ημερών. Αυτή, ωστόσο, είναι τμηματική και προς το παρόν δεν απειλείται η έγκαιρη παράδοση του έργου εντός του 2029.

Αιτία για την παράταση αυτή είναι η διπλή δημοπράτηση του έργου με διαφορετικό διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τον εντοπισμό των αρχαίων και μετακίνηση δικτύων και αγωγών, και διαφορετικό για το βασικό κατασκευαστικό αντικείμενο.

Μάλιστα πηγές της Ελληνικό Μετρό δεν έχουν κρύψει τη δυσαρέσκειά τους για την αρχιτεκτονική αυτή του διαγωνισμού, ο οποίος ξεκίνησε επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης, η στάση της ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες από 2021 έναντι 33,5 εκατ. € και έχει καθυστερήσει περισσότερο από ένα χρόνο για να παραδώσει τα εργοτάξια στην ΑΒΑΞ, ενώ ταυτόχρονα ζητά και αποζημιώσεις, δεν ωφελεί την εικόνα που έχει η Ελληνικό Μετρό για την εν λόγω εταιρεία.

Η νέα γραμμή

Η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που υλοποιείται στη χώρα μας με προϋπολογισμό 1,5 δισ. Ευρώ. Αποτελείται από δεκαπέντε νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή, μήκους περίπου 13 χλμ. σήραγγας και συμβατικό χρόνο περαίωσης τα οκτώ χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Μαζί με την κατασκευή, η Ελληνικό Μετρό θα αγοράσει 20 συρμούς της σειράς Alstom Metropolis, οι οποίοι είναι οι πρώτοι στο σύστημα της Αθήνας που θα λειτουργούν υπεραυτόματα, χωρίς οδηγό και με έλεγχο της κίνησης τους από το Κέντρο Ελέγχου.

Συνολικά εκτιμάται ότι με τη λειτουργία της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, αναμένεται να μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως, η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 τόνους/ημέρα, καθώς επίσης και θα εξοικονομηθούν 1.216 μεγαβατώρες ενέργειας.