
Σε γιορτινή διάθεση θα βρίσκεται η Θεσσαλονίκη καθώς εκτός από τις προετοιμασίες για τα Χριστούγεννα, η συμπρωτεύουσα θα δει να λειτουργεί επίσημα για πρώτη φορά το πολύπαθο μετρό της πόλης, το οποίο είχε καταντήσει ένα ανέκδοτο.
Πρόκειται για ένα αρκετά ταλαιπωρημένο έργο για το οποίο χρειάστηκαν τρεις δεκαετίες για να δημοπρατηθεί και να ολοκληρωθεί και εκτός από τις αρχικές περιπέτειες για την επιλογή του αναδόχου, το μεγαλύτερο πρόβλημα με το οποίο ήρθε αντιμέτωπη η Ελληνικό Μετρό Α.Ε και το υπουργείο υποδομών και μεταφορών ήταν η διαμάχη που ξέσπασε για τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου.
Το εν λόγω ζήτημα πήγε σχεδόν οκτώ χρόνια πίσω την παράδοση ενός έργου που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2012 και χρειάστηκε να δοθούν σκληρές νομικές μάχες για να φτάσουμε στα σημερινά εγκαίνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα των αρχαίων της Βενιζέλου ταλαιπώρησε για αρκετά χρόνια το μεγάλο αυτό έργο, ενώ εξάντλησε και τα δημοσιονομικά περιθώρια του κράτους καθώς από την αρχική αξία του που είχε εκτιμηθεί στα 1,15 δις. € το τελικό τίμημα για το έργο σύμφωνα με τα όσα ανέφερε πρόσφατα ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, διαμορφώθηκε στα 3 δισ. € μαζί με την επέκταση προς τη Καλαμαριά, τα δάνεια και τις αποζημιώσεις των κατασκευαστών.

Η διαμάχη για τα αρχαία
Η διαμάχη για τα αρχαία ξεκίνησε στα τέλη του 2012, όταν στο εργοτάξιο του σταθμού "Βενιζέλου" αποκαλύφθηκε η Decumanus Maximus. Επρόκειτο για ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της Θεσσαλονίκης από τα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, καθώς ο δρόμος αυτός που είναι γνωστή ως Μέση Οδός, χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ.
Η λύση που προτάθηκε από το τότε υπουργείου πολιτισμού, και η οποία εν τέλει εφαρμόστηκε ύστερα από οκτώ έτη αναμονής, ήταν η απόσπαση και μεταφορά των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Τα πρώτα σύννεφα για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν να μαζεύονται το καλοκαίριο του 2013 όταν ο Δήμος της πόλης προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της απόφασης απόσπασης και μετακίνησης, καταφέρνοντας να ακυρωθεί.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα να παγώσει το έργο και χρειάστηκε να περιμένουμε έως το 2014 όταν το ΚΑΣ ενέκρινε της λύση της απόσπασης και της μεταφοράς. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν ήταν αρχικά θετικός αλλά αποδέχθηκε εν τέλει τη λύση.

Όμως, η περιπέτεια του Μετρό δεν τελείωσε στις αρχές του 2014, καθώς ο Δήμος επανήλθε δριμύτερος αυτή τη φορά με δεύτερη προσφυγή στο ΣτΕ και αίτημα την in situ κατασκευή, η οποία μάλιστα θα τριπλασίαζε το κόστος των αρχαιολογικών εργασιών.
Η πρόταση αυτή πέρασε από το ΚΑΣ και στηρίχθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για να προσκρούσει ωστόσο για ακόμα μία φορά στο ΣτΕ, το οποίο το Νοέμβριο του 2016, τήρησε την ίδια στάση με το 2014 αποδεχόμενο την απόσπαση και τη μεταφορά.
Κάπως έτσι φαγώθηκε ο χρόνος και φτάσαμε στο 2019 με τη νέα απόφαση του ΚΑΣ να έχει προσβληθεί. Ωστόσο, η επόμενη κυβέρνηση, δηλαδή αυτή της Νέας Δημοκρατίας, συντάχθηκε υπέρ της πρώτης απόφασης του ΣτΕ και της αρχικής πρότασης.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr