Μύθοι και αλήθειες για τις νέες υποσχέσεις φοροελαφρύνσεων

Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού παραπέμπουν στο ότι η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει να «περάσει» ένα πρώτο πακέτο μείωσης φορολογικών συντελεστών και για το 2019

muthoi-kai-alitheies-gia-tis-uposxeseis-foroelafrunsewn
SHARE THIS
0
SHARES

Αλλαγές στις βασικές παραδοχές του μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής στρατηγικής για την περίοδο 2019-2022 σε σχέση με το μεσοπρόθεσμο που είχε εγκριθεί πέρυσι τέτοιο καιρό από τη Βουλή και το οποίο αφορούσε στην περίοδο 2018-2021 προανήγγειλαν αρχικά ο πρωθυπουργός και τώρα ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Το περυσινό μεσοπρόθεσμο, δεν προέβλεπε κονδύλι για χρηματοδότηση φορολογικών ελαφρύνσεων μέσα στο 2019. Το φετινό –το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μέχρι τις 10 Ιουνίου στη Βουλή- θα προβλέπει υπεραπόδοση στο πλεόνασμα της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ η οποία –όπως δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός- θα διοχετευτεί σε μειώσεις συντελεστών στο σύνολό της. Η αλλαγή στην κατανομή «τεχνοκρατικά» αποδίδεται στην παραγωγή του υπερπλεονάσματος και κατά τη διάρκεια του 2017. Υπάρχει βέβαια και η πολιτική εξήγηση καθώς οι όποιες φορολογικές ελαφρύνσεις του 2019 –οι οποίες βεβαίως στηρίζονται στην παραδοχή ότι ο προϋπολογισμός θα υπεραποδόσει για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά- θα μπορούν να «περιγραφούν» είτε οι κάλπες στηθούν φέτος το φθινόπωρο είτε στον προγραμματισμένο τους χρόνο.

Δεδομένου ότι ο πήχης της ανάπτυξης μπαίνει χαμηλότερα και για φέτος αλλά και για το 2019, οι δηλώσεις του πρωθυπουργού –αλλά και οι αντίστοιχου περιεχομένου απαντήσεις του υπουργού Οικονομικών σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Έθνος- παραπέμπουν στο ότι το μεσοπρόθεσμο σχέδιο που θα κατατεθεί μέχρι τις 10 Ιουνίου στη Βουλή θα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα για το 2019 της τάξεως του 4-4,2% για του 2019 (έναντι 3,5% που είναι ο επίσημος στόχος) και 4,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον για το 2020. 

Για να πιάσουμε φέτος πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης θα πρέπει να ξεπεράσουν τα έξοδα κατά τουλάχιστον 6,5 δις. ευρώ. Ο πήχης για το 2019 ανεβαίνει στα 6,9 δις. ευρώ και για το 2020 στα 7,1 δις. ευρώ καθώς μπορεί να παραμένει αμετάβλητο το ζητούμενο ποσοστό, ωστόσο αλλάζει ο «παρονομαστής» δηλαδή το ΑΕΠ. Για να υπάρξει το υπερπλεόνασμα στο οποίο αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός, το 2019 θα πρέπει να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα άνω των 7,5 δις. ευρώ για το 2019 και τουλάχιστον 8,5 δις. ευρώ για το 2020 (σ.σ για το 2020 ο πρωθυπουργός μίλησε για υπερπλεόνασμα 1,3 δις. ευρώ το οποίο θα διοχετευτεί επίσης για φορολογικές ελαφρύνσεις επιπλέον αυτών που προβλέπονται στο πακέτο με τα αντίμετρα).

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε με λεπτομέρειες στο ύψος του υπερ-πλεονάσματος του 2019 και του 2020 απέφυγε να αναφέρει οτιδήποτε για την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού. Το αν θα υπάρξει υπεραπόδοση και κατά το 2018 θεωρείται κρίσιμο και σε οικονομικό αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Και αυτό διότι η ελληνική κυβέρνηση ποντάρει στο ότι θα υπάρχει και φέτος το δημοσιονομικό περιθώριο για διανομή έκτακτου μερίσματος με έμφαση στους συνταξιούχους οι οποίοι και θα υποστούν μείωση εισοδήματος της τάξεως των 2,3 δις. ευρώ από την 1/1/2019 λόγω της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς αλλά και της αλλαγής προς το χειρότερο των κριτηρίων χορήγησης του ΕΚΑΣ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το περυσινό μεσοπρόθεσμο, δεν προέβλεπε ότι θα υπάρξει υπερπλεόνασμα για φέτος. 

To μεσοπρόθεσμο της περυσινής χρονιάς το οποίο αφορούσε στην περίοδο 2018-2021, προέβλεπε και αυτό διοχέτευση μεγάλου μέρους του υπερπλεονάσματος σε φορολογικές ελαφρύνσεις. Ωστόσο, τα πρώτα μέτρα –προϋπολογισμού 1,5 δις. ευρώ- προγραμματίζονταν για το 2020 ενώ έφταναν στα 3,5 δις. ευρώ για το 2021. Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού παραπέμπουν στο ότι η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει να «περάσει» ένα πρώτο πακέτο μείωσης φορολογικών συντελεστών –αυτά τα 700 εκατ. ευρώ στα οποία αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός- και για το 2019.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook