Εκατομμύρια φορολογούμενοι βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο κενό καθώς λίγες ώρες πριν κλείσουν οι δημόσιες υπηρεσίες, σοβαρά ζητήματα παραμένουν αναπάντητα. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες νέες διατάξεις έχουν ψηφιστεί εδώ και τουλάχιστον έξι μήνες, φτάσαμε στο «παρά ένα» χωρίς να έχουν δοθεί από το υπουργείο Οικονομικών κρίσιμες οδηγίες: Πώς θα γίνει η διακίνηση προϊόντων από την Πέμπτη το πρωί; Θα πρέπει να πάνε οι αγρότες στην εφορία για να ανοίξουν «βιβλία»; Ποιες αποδείξεις θα μαζεύουμε; Θα υποβάλλουμε τα τιμολόγιά μας στην εφορία ανά μήνα και ποια τιμολόγια θα υποβάλλουμε; Θα δηλώνονται μέσα σε ένα μήνα οι μεταβολές στην ακίνητη περιουσία μας και πώς;
1. Nούμερο ένα πρόβλημα είναι ότι χιλιάδες επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν πώς θα κάνουν από αύριο τη διακίνηση προϊόντων. Ο νέος κώδικας φορολογικών συναλλαγών, προβλέπει την κατάργηση του δελτίου αποστολής αλλά ενώ απομένουν λίγες ώρες μέχρι να αλλάξει ο χρόνος, ακόμη δεν έχουν δοθεί διευκρινήσεις. Ποιο παραστατικό θα «συνοδεύει» τα προϊόντα; Πώς θα παρακολουθούν οι φορολογικές αρχές τη διακίνηση των προϊόντων από τις αρχές του νέου έτους;
2. Χάος επικερατεί αυτή τη στιγμή για τα λογιστικά γραφεία με το νέο τρόπο φορολόγησης των αγροτών. Βάσει νόμου, όλοι πρέπει να τηρούν βιβλία με το που θα αλλάξει η χρονιά. Αυτό συνεπάγεται ότι 600.000 Έλληνες θα πρέπει μέσα στις πρώτες εβδομάδες του 2014 να πάνε στην εφορία για να κάνουν έναρξη. Σχεδιάζεται υπουργική απόφαση που θα εξαιρεί κάποιους (π.χ όσους έχουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ) αλλά χωρίς το επίσημο χαρτί στα χέρια τους, οι λογιστές δεν μπορούν να κινηθούν
3. Ποιες αποδείξεις θα μαζεύουν οι φορολογούμενοι μέσα στο 2014; Θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση. Έχει επισημανθεί ο κίνδυνος επιβολής προστίμων ειδικά στα φτωχότερα στρώματα, στην περίπτωση που εξαιρεθούν από το «καλάθι» οι αποδείξεις των σουπερμάρκετ.
4. Στο twitter γίνεται χαμός από το πρωί με τα ερωτήματα ελεύθερων επαγγελματιών (κυρίως γιατρών, δικηγόρων οδοντιάτρων κλπ) οι οποίοι ακόμη και τώρα δεν γνωρίζουν αν θα πρέπει από την Πέμπτη να έχουν ταμειακή μηχανή ή όχι. Για το συγκεκριμένο θέμα, το υπουργείο αναμένεται να αποφανθεί με …δελτίο τύπου εντός της ημέρας το οποίο θα ξεκαθαρίζει ότι τουλάχιστον γιατροί και δικηγόροι δεν θα πρέπει να έχουν ταμειακές μηχανές.
5. Από 01/01/2014, όλες οι δαπάνες άνω των 500 ευρώ θα αναγνωρίζονται ως «επαγγελματικές» (δηλαδή θα μπορούν να μπουν στα βιβλία των επιχειρήσεων ή των ελεύθερων επαγγελματιών και να αφαιρεθούν από τα ακαθάριστα έξοδα) μόνο αν η συναλλαγή γίνεται μέσω τραπέζης. Επειδή η σχετική διάταξη του νόμου είναι γενικόλογη (μιλάει γενικώς για δαπάνες) προκύπτει το συμπέρασμα ότι ακόμη και η μισθοδοσία όσων εισπράττουν πάνω από 500 ευρώ, θα πρέπει να γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Διευκρινήσεις δεν έχουν δοθεί ακόμη
6. Ο νέος νόμος δίνει τη δυνατότητα στον έφορο να απορρίπτει ή να αποδέχεται μια επαγγελματική δαπάνη με βάση τα «πραγματικά» δεδομένα που έχει στα χέρια του. Αυτή η αναφορά του νόμου έχει προκαλέσει θύελλα στις τάξεις των λογιστών. Διότι πώς θα κρίνει ο έφορος το πραγματικό δεδομένο; Γνωρίζει πόσο κοστίζει μια τηλεπικοινωνιακή εγκατάσταση ή πόσο πρέπει να ενοικιάζεται ένας επαγγελματικός χώρος; Αναμένονται και εδώ διευκρινήσεις.
7. Επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες θα πρέπει να υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών ανά μήνα και όχι σε ετήσια βάση όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Υποτίθεται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2014 θα είναι περίοδος προσαρμογής αλλά ακόμη δεν έχει εκδοθεί επίσημα καμία οδηγία. Οτι έχουμε μάθει το έχουμε μάθει από το twitter
8. Όταν κάποιος πουλάει ακίνητο ή αγοράζει ακίνητο ή κάνει οποιαδήποτε αλλαγή στην περιουσιακή του κατάσταση, θα πρέπει να δηλώνει την αλλαγή στην εφορία (μέσω του γνωστού Ε9) μέσα σε 30 ημέρες από τη μεταβολή. Ακόμη ο νόμος δεν έχει πάρει ΦΕΚ και πρέπει να εκδοθούν διευκρινιστικές αποφάσεις. Προφανώς, οι δηλώσεις θα γίνονται ηλεκτρονικά αλλά και αυτό το θέμα είναι στο κενό.
9. Από 01/01/2014, εταιρικά κινητά και αυτοκίνητα, θα θεωρούνται «μισθός» και θα φορολογούνται (στο θέμα έχει αναφερθεί εκτενώς το TheTΟC.gr). Πώς όμως θα γίνεται η παρακράτηση φόρου για αυτές τις αμοιβές; Τα λογιστήρια πρέπει να προσαρμοστούν αλλά ακόμη δεν υπάρχουν σχετικές αποφάσεις.
10. Έχουν έρθει τα πάνω-κάτω στα επιβαλλόμενα πρόστιμα. Αναμένονται οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι που θα ξεκαθαρίζουν στις εφορίες ποιο πρόστιμο θα επιβάλλεται και σε ποια περίπτωση.
11. Έρχεται αλλαγή στη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων παρακρατούμενων φόρων στην εφορία. Αναμένονται οι ημερομηνίες οι οποίες θα καθοριστούν με σχετική απόφαση
12. Θα επιβληθεί τελικώς ο φόρος υπεραξίας στο χρηματιστήριο; Ο νόμος ορίζει ότι ο νέος φόρος ισχύει κανονικά από 01/01/2014