
Δεκαεπτά περίπου χρόνια χρειάστηκε να περιμένουμε για υπάρξει ένα αίσιο τέλος στον πιο γνωστό δρόμο-καρμανιόλα της Ελλάδας, που είναι το αιματοβαμμένος Πάτρα-Πύργος, καθώς από την Παρασκευή 1 Αυγούστου δόθηκαν στην κυκλοφορία τα 65 από τα 75 συνολικά χιλιόμετρα του οδικού άξονα.
Πρόκειται για ένα έργο που θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει το 2008, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης και κακής διαχείρισης όσον αφορά τους διαγωνισμούς, χρειάστηκε να περιμένουμε περισσότερο από 10 χρόνια για να πάρει μπροστά. Αδιαμφισβήτητα, επομένως, του ανήκει ο τίτλος του σύγχρονου "γεφυριού της Άρτας".
Το πολύπαθο έργο είχε ενταχθεί από το 2008 στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, η οποία είναι αυτοκινητόδρομος Αθηνών-Κορίνθου. Ωστόσο, αυτό δεν έμελλε ποτέ να ξεκινήσει και έξι χρόνια αργότερα με απόφαση του τότε υπουργού υποδομών, Χρίστου Σπίρτζη απεντάχθηκε από την παραχώρηση καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησής τους.
Ένα χρόνο αργότερα, δοκιμάστηκε ένα παράτολμο σχέδιο με διαμοιρασμό του αυτοκινητόδρομου σε οκτώ εργολαβίες και ξεχωριστές δημοπρατήσεις. Αυτή ήταν η γνωστή "σαλαμοποίηση" της Πατρών-Πύργου.
Εν τούτοις, ούτε και αυτό το εγχείρημα είχε αποτέλεσμα καθώς φτάσαμε στο 2018 με μόλις τρεις από τις οκτώ συμβάσεις να έχουν υπογραφεί και η πορεία αυτών να μην είναι ικανοποιητική. Μάλιστα, οι τρεις από τους πέντε αναδόχους είχαν κηρυχθεί έκπτωτοι, ενώ εντύπωση είχε προκαλέσει η ανάληψη δύο εργολαβιών από τον τότε επίδοξο καναλάρχη, Χρήστο Καλογρίτσα. Επιπλέον, υπήρχαν φανερές αντιδράσεις από εταιρείες του εξωτερικού που έβλεπαν τα έργα αυτά να δημοπρατούνται με "εξοντωτικές" εκπτώσεις άνω του 50%, γεγονός και το οποίο δημιουργούσε αρκετά ερωτηματικά σχετικά με την ολοκλήρωση των έργων, τα οποία και επιβεβαιώθηκαν.
Στα μέσα του 2019 τέθηκε ξανά το θέμα της επιστροφής του Πάτρα-Πύργος στην παραχώρηση και το 2020 ελήφθη μία ακόμα τολμηρή απόφαση, αυτή τη φορά από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή δεν ήταν άλλη από την πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα διάλυση των οκτώ συμβάσεων και όσοι ανάδοχοι δεν είχαν εκπέσει αποζημιώθηκαν.
Από εκεί και έπειτα ξεκίνησε μία νέα μάχη, αυτή τη φορά όχι με τους Έλληνες εργολάβους και τις κολλημένες μπουλντόζες, αλλά με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν σκληρές και ύστερα από τρία χρόνια, ώστε να επιστρέψει το έργο στην Ολυμπία Οδό.
Οι εργασίες ξεκίνησαν στα τέλη Μαρτίου του 2022 και πλέον ύστερα από περισσότερα από τρία χρόνια το μεγαλύτερο μέρος του έργου είναι έτοιμο με την πλήρη παράδοσή του να αναμένεται στα τέλη του 2025. Ανάδοχοι της εργολαβίας που κόστισε 216 εκατ. € ήταν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΟΡ και ΑΒΑΞ.
Τα μελλοντικά έργα
Η επόμενη μέρα για το Πάτρα-Πύργος φέρνει τη δημοπράτηση του τμήματος που θα φτάνει ως την Αρχαία Ολυμπία, δηλαδή το Πάτρα-Αλφειός. Είχε προταθεί στο παρελθόν και η Λίμνη Καΐάφα, αλλά το σχέδιο ανέκρουσε πρύμναν ύστερα από τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και της κόκκινης κάρτας του ΣτΕ.
Ένα ακόμα μεγαλεπήβολο και συνάμα "ακριβό" project είναι το τμήμα Πύργος - Τσακώνα, που είχε ενταχθεί και αυτό στην αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2008. Το κόστος του έχει εκτιμηθεί περίπου στα 700 εκατ. Με 1 δισ. € και ως εκ τούτου η δημοπράτηση είναι αδύνατη λόγω της στενότητας πόρων.
Ωστόσο, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην παράδοση των 65 χλμ του Πάτρα-Πύργος, τόνισε πως η κυβέρνηση δεσμεύεται για την ολοκλήρωσή του κάνοντας είτε χρήση της δυνατότητας επέκτασης της σύμβασης ή χρησιμοποιώντας άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr