
- Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση του κλάδου των Logistics στην Ελλάδα και ποια είναι τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα και προκλήσεις που αντιμετωπίζει;
Όπως όλοι γνωρίζουμε ο κλάδος των Logistics διεθνώς και όχι μόνο στην Ελλάδα έχει κληθεί κατ’ επανάληψη να αντιμετωπίσει διάφορες μικρές ή μεγαλύτερες προκλήσεις, οι οποίες του επέτρεψαν να αναπτύξει διαχρονικά μια εξαιρετικά άμεση προσαρμοστικότητα με άξονα καινοτομίες που βασίζονται σε νέες τεχνολογίες και στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών.
Ο ρόλος των θαλάσσιων λιμανιών ως σύνδεση μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών και στην παροχή υπηρεσιών Logistics είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ.
Η ανάπτυξη των δικτύων συνδυασμένων και διατροπικών μεταφορών (intermodal), καθώς και η αναγνώριση της σημασίας της θαλάσσιας μεταφοράς στο παγκόσμιο εμπόριο ως σημαντικού παράγοντα στη βιώσιμη ανάπτυξη οδηγούν στη λειτουργική ενσωμάτωση λιμένων στις πρώτες βαθμίδες της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Σε ότι αφορά το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά , η γεωγραφική μας θέση προσφέρει ένα σημαντικό πλεονέκτημα ως διαμετακομιστικός κόμβος μεταξύ της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής. Η στρατηγική θέση του Πειραιά ως το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο , σε συνδυασμό με τις τεράστιες επενδύσεις της COSCO SHIPPING Ports τόσο σε τελευταίας γενιάς υλικοτεχνικό εξοπλισμό όσο και σε εξειδικευμένο προσωπικό , έχει καταστήσει την Ελλάδα έναν κρίσιμο κόμβο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Ωστόσο, υπάρχουν και σημαντικές προκλήσεις. Ο ανταγωνισμός από άλλα μεγάλα λιμάνια της περιοχής, η ανάγκη για συνεχή βελτίωση των υποδομών και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών αποτελούν μερικά από τα βασικά ζητήματα. Επιπλέον, οι πρόσφατες εξελίξεις με την πανδημία και την ενεργειακή κρίση έχουν προσθέσει νέες δυσκολίες - αλλά και ευκαιρίες - όπως οι διακυμάνσεις στη ζήτηση και οι ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και πρώτες ύλες.
- Πώς επηρεάζει η ψηφιοποίηση και η τεχνολογία τον κλάδο των Logistics και τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά;
Η ψηφιοποίηση και η τεχνολογία έχουν αλλάξει σημαντικά θετικά τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου των Logistics και την παροχή υπηρεσιών, και το λιμάνι του Πειραιά δεν αποτελεί εξαίρεση.
Έχουμε εισαγάγει εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία βελτιώνουν την αποδοτικότητα, μειώνουν τον χρόνο αναμονής και εξασφαλίζουν την ασφάλεια των δεδομένων. Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης μεγάλων δεδομένων βοηθά στην πρόβλεψη της ζήτησης και στην καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων και των μεταφορών.
Παράλληλα, η τεχνολογία blockchain υπόσχεται μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές και μπορεί να μειώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενώ τα αυτόνομα οχήματα και τα drones ενδέχεται να γίνουν μέρος του μέλλοντος των Logistics.
- Ποιες στρατηγικές εφαρμόζει η PCT για να ανταποκριθεί στις περιβαλλοντικές προκλήσεις και να βελτιώσει τη βιωσιμότητα των λειτουργιών της;
Η βιωσιμότητα αποτελεί πρωταρχικό στόχο για την PCT. Προπορευόμενη των υποχρεώσεων που απορρέουν από την κοινοτική νομοθεσία, η Εταιρεία εκπονεί από το 2022 ετήσια έκθεση ESG που αποτελεί ορόσημο για την πορεία εξέλιξης του Οργανισμού καθώς σηματοδοτεί τη δέσμευσή της για τη βιώσιμη διαχείριση σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και των λιμενικών υπηρεσιών. Με τη δέσμευση αυτή έμπρακτα πλέον υποστηρίζουμε τη συνολική ενσωμάτωση των πυλώνων ESG στη επιχειρησιακή διαχείριση και γινόμαστε υποστηρικτές της βιώσιμης ανάπτυξης στον κλάδο.
H PCT δίνει μεγάλη έμφαση στη χρήση των ενεργειακών πόρων έχοντας εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης σε όλο το φάσμα της λειτουργίας. Επενδύουμε εκτεταμένα στην ανάπτυξη των υποδομών και του μηχανολογικού εξοπλισμού της Εταιρείας με στόχο τη βελτίωση των δεικτών βιωσιμότητας, την παραγωγική δυνατότητα, την αύξηση της αυτοματοποίησης συγκεκριμένων διαδικασιών και, τελικά, την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Σήμερα η PCT διαθέτει ένα υπερσύγχρονο στόλο 30 Quay Cranes (QC) και 22 Rail Mounted Gantry Cranes (RMG), καθώς και 45 Electrified Rubber Tired Gantries (eRTG) όλα πλήρως ηλεκτρικά.
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας και της μείωσης του συνολικού ανθρακικού της αποτυπώματος η PCT έχει θέσει άμεση προτεραιότητα τη σύνδεση των εγκαταστάσεών της με το δίκτυο υψηλής τάσης, προγραμματίζοντας επένδυση 9 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή Υποσταθμού Υψηλής Τάσης ο οποίος θα εξυπηρετεί τις ανάγκες που θα προκύπτουν από το πρότυπο ηλεκτροδότησης ελλιμενισμένων πλοίων (cold ironing). Επιπλέον, το έργο κατασκευής 12 θέσεων για την από ξηράς ηλεκτροδότηση πλοίων στο Σταθμό (Shore Power project), αφορά στο μετασχηματισμό του λιμένα Πειραιά μέσω της κατασκευής και λειτουργίας σύγχρονων ενεργειακών και περιβαλλοντικών υποδομών και ανέρχεται στο ύψος των 39 εκατομμυρίων ευρώ. Το συνολικό αυτό έργο ενισχύει τη δέσμευση του οργανισμού να παρέχει τις καλύτερες και πιο αποδοτικές υπηρεσίες στους πελάτες της, με τρόπο βιώσιμο και υπεύθυνο, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά μας εφόσον εξυπηρετούν την ανάγκη τους για μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
- Πώς βλέπετε την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά και του κλάδου των Logistics στην επόμενη δεκαετία;
Είμαι εξαιρετικά αισιόδοξος για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά και του κλάδου των Logistics στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Οι επενδύσεις σε υποδομές, όπως η επέκταση του λιμανιού και η βελτίωση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά μας. Επιπλέον, οι συνεχείς προσπάθειες για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας και των καινοτομιών θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα των λειτουργιών μας.
Η πρόκληση θα είναι να διατηρήσουμε τη θέση μας ως κορυφαίο κέντρο Logistics στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις και τις συνεχείς αλλαγές στη ζήτηση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.

- Πώς επηρεάστηκε το λιμάνι του Πειραιά από την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, και ποιες είναι οι στρατηγικές προσαρμογής που έχετε υιοθετήσει;
Η πανδημία και η ενεργειακή κρίση έχουν επιφέρει σημαντικές προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες στον κλάδο μας. Αντιμετωπίσαμε προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού λόγω της έλλειψης προσωπικού και των καθυστερήσεων στη μεταφορά εμπορευμάτων.
Υπήρξαν όμως άμεσες ενέργειες από την Εταιρεία για την προστασία τόσο των εργαζομένων μας αλλά και των συναλλασσόμενων.
Αντιμετωπίσαμε τις όποιες προκλήσεις με ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Αναδιαρθρώσαμε τις διαδικασίες μας για να διασφαλίσουμε τη συνεχή λειτουργία του λιμανιού, και επενδύσαμε σε νέες τεχνολογίες και σε ψηφιοποιημένες διαδικασίες για την αύξηση της αποδοτικότητας και τη μείωση του ενεργειακού κόστους. Επίσης, έχουμε αναπτύξει σχέδια έκτακτης ανάγκης για να ανταποκριθούμε σε πιθανές μελλοντικές κρίσεις.
- Ποιος είναι ο ρόλος της συνεργασίας με άλλους φορείς του κλάδου στην ανάπτυξη του κλάδου των Logistics;
Η συνεργασία με άλλους φορείς του κλάδου, όπως με τις ναυτιλιακές εταιρείες, τους διαμεταφορείς και μεταφορείς , εταιρείες 3PL , κρατικές υπηρεσίες κλπ είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη του κλάδου των Logistics.
Στην PCT, αναζητούμε συνεχώς ευκαιρίες συνεργασίας για την ανάπτυξη κοινών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών που ενισχύουν την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα.
Επιπλέον, η συνεργασία με την κυβέρνηση είναι απαραίτητη για τη βελτίωση των υποδομών και την προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που θα βοηθήσουν τον κλάδο να ανταποκριθεί στις διεθνείς προκλήσεις και να αξιοποιήσει πλήρως το στρατηγικό του πλεονέκτημα , όχι μόνο για τον Πειραιά αλλά και για την Ελλάδα γενικότερα.
- Ποιο είναι το μέλλον της εργασίας στον κλάδο των Logistics; Ποιες δεξιότητες θα είναι πιο σημαντικές τα επόμενα χρόνια;
Το μέλλον της εργασίας στον κλάδο των Logistics θα απαιτεί έναν συνδυασμό παραδοσιακών δεξιοτήτων και νέων ικανοτήτων που σχετίζονται με την τεχνολογία. Δεξιότητες όπως η ανάλυση δεδομένων, η διαχείριση συστημάτων logistics, και η κατανόηση των νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain, θα γίνουν όλο και πιο σημαντικές.
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι έτοιμοι να προσαρμοστούν σε ένα περιβάλλον που αλλάζει γρήγορα και να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία. Η συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση θα είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση ότι οι εργαζόμενοι θα μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του μέλλοντος. Για να εφαρμοστούν στο έπακρο αυτές οι τεχνολογίες, απαιτούνται επενδύσεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό με τις απαραίτητες δεξιότητες.
Υπάρχουν άλλωστε φορείς όπως το ILME ( institute Logistics and Management ) που πιστοποιούν Logisticians μέσω του Ευρωπαϊκού φορέα ELA ( European Logistic Association)
- Διοριστήκατε πρόσφατα ως μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής και είναι πρώτη φορά που κάποιος από τον οργανισμό διορίζεται στη θέση αυτή. Τι σηματοδοτεί για το ίδιο το Συμβούλιο αλλά και για εσάς προσωπικά μία τέτοια διάκριση;
Το συμβούλιο είναι το ανώτατο γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο προς τον Υπουργό σε θέματα ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξης και οργάνωσης της Εφοδιαστικής στο πλαίσιο μιας Εθνικής Στρατηγικής.
Με εισήγηση του Προέδρου του κυρίου Θ. Ζιλιασκόπουλου αποφασίστηκε ότι μετά από 15 χρόνια λειτουργίας της PCT S.A., εκπρόσωπος του μεγαλύτερου Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της χώρας και της Μεσογείου θα είναι μέλος του συμβουλίου, ώστε να συνεισφέρει στην κατανόηση των σύγχρονων προκλήσεων για την ανταγωνιστικότητα του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς και των εφαρμοσμένων τεχνολογικών εξελίξεων, που συμβάλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση πολιτικών και στρατηγικών αποφάσεων ανάπτυξης στον τομέα των Logistics.
Για εμένα προσωπικά, η εκλογή αυτή προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να προσπαθήσω να συμβάλλω στις εξελίξεις σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, προωθώντας την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου των Logistics στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Ευελπιστώ μέσα από τη θέση μου στο Συμβούλιο να προωθήσω νέες ιδέες και καινοτόμες πρακτικές, την ανάγκη κατανόησης των απαραίτητων συνεργασιών και συνεργιών μεταξύ κρατικών και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων συμβάλλοντας στην περαιτέρω ανάπτυξη και εδραίωση του Πειραιά και της Ελλάδας ως βασικού κόμβου στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr