Με αφετηρία την τεχνολογική ανάπτυξη που έχει συντελεστεί τόσο στο δευτερογενή όσο και τον τριτογενή τομέα της οικονομίας, την τελευταία δεκαετία, αναπτύσσεται ταχύρρυθμα το φαινόμενο της ψηφιοποίησης, γεγονός το οποίο έχει επιφέρει μετασχηματισμό στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Από την περασμένη κιόλας δεκαετία, επιχειρήσεις, σε ολόκληρη τη βιομηχανία, έχουν ψηφιοποιήσει πολλές από τις λειτουργίες τους, αποκτώντας, μεταξύ πολλών άλλων, διαδικτυακή παρουσία, πράγμα πολύ σημαντικό αφού καθίστανται, έτσι, πιο προσιτές στους δυνητικούς πελάτες. Κατά συνέπεια, αυτό άλλαξε άρδην τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις προσεγγίζουν τους δυνητικούς πελάτες τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο διαφημίζουν τα προϊόντα τους. Δημιουργήθηκε, έτσι, η ανάγκη θέσπισης νέων κανόνων, με αποτέλεσμα να μιλάμε για ένα νέο περιβάλλον Marketing, αυτό του Digital Marketing ή αλλιώς ψηφιακή διαφήμιση.
Το Ψηφιακό Μάρκετινγκ/ Digital Marketing είναι ένας από τους πιο δυναμικούς τομείς καριέρας σήμερα και συνεχίζει να εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε επιχείρηση που θέλει να επιτύχει στο σημερινό ανταγωνιστικό τοπίο, καθώς αποτελεί πια τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των επιχειρήσεων και των δυνητικών πελατών. Προκύπτει, επομένως, η αναγκαιότητα οι επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν όλες αυτές τις δυνατότητες, που ανοίγει ο ψηφιακός κόσμος και η χρήση του, ενσωματώνοντας όλο και περισσότερο τα ψηφιακά κανάλια στις στρατηγικές τους, όπως είναι οι μηχανές αναζήτησης, τα κοινωνικά δίκτυα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τους ιστοτόπους τους για σύνδεση με υφιστάμενους και μελλοντικούς πελάτες.
Όπως είναι φυσικό, η νέα αυτή πραγματικότητα, του ψηφιακού μετασχηματισμού, επέφερε τόσο την αλλαγή των παραδοσιακών ρόλων, όσο και την εμφάνιση νέων (επαγγελματικών ρόλων) και τίτλων, που εμφανίστηκαν για να αντικατοπτρίζουν τη μετατόπιση αυτή. Υπάρχει, πλέον, επιτακτική ανάγκη για τους εργαζόμενους να καλλιεργήσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα της εργασίας τους, να γίνουν πιο δημιουργικοί, αλλά και να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των εργοδοτών και συνολικά των επιχειρήσεων. Ένα σύγχρονο στέλεχος, ή ένας υποψήφιος εργαζόμενος, μιας επιχείρησης οφείλει πλέον να διαθέτει, τουλάχιστον, κάποιες βασικές ψηφιακές δεξιότητες/ Digital Marketing Skills, τις οποίες πρέπει να αναβαθμίζει παρακολουθώντας τις τελευταίες εξελίξεις.
Ποια είναι τα βασικά Digital Marketing Skills που πρέπει να διαθέτει ένας εργαζόμενος;
Social Media
Ξεκινώντας από τα Social Media, των οποίων οι ενεργοί χρήστες παγκοσμίως αγγίζουν τα 3,96 δισεκατομμύρια, οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις καλούνται να τα κατανοούν και να τα αξιοποιούν. Πρόκειται για τη διαδικασία δημιουργίας και διαχείρισης της παρουσίας της επωνυμίας σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Instagram, το TikTok, το Pinterest και το Twitter. Μια επιτυχημένη εκστρατεία μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα χρησιμοποιήσει αυτά τα εργαλεία για να επιτύχει αύξηση της αναγνωρισιμότητας της μάρκας, δημιουργία επισκεψιμότητας στον ιστότοπο της επιχείρησης, μετατροπή αυτής της επισκεψιμότητας σε πωλήσεις, καθώς και προσέλκυση νέων και υφιστάμενων πελατών παρέχοντας τους χρήσιμο, ενημερωτικό και διασκεδαστικό περιεχόμενο.
SEO (Search Engine Optimization)
Απαραίτητη θεωρείται και η γνώση κάποιων βασικών στοιχείων βελτιστοποίησης των μηχανών αναζήτησης, ή αλλιώς SEO (Search Engine Optimization). Πρόκειται για τη διαδικασία με την οποία ένας ιστότοπος γίνεται πιο ορατός στις μηχανές αναζήτησης, όπως η Google, η Bing και η Yahoo, δημιουργώντας περιεχόμενο που οι εν λόγω μηχανές αναζήτησης θεωρούν "άξιο" για υψηλή τοποθέτηση στον ιστότοπο τους. Όταν γίνεται σωστά, το SEO μπορεί να βοηθήσει μια επιχείρηση να αυξήσει την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας της, φέρνοντας μεγάλο όγκο εξαιρετικά στοχευμένων επισκεπτών.
Analytics
"Αν δεν μπορείτε να το μετρήσετε, δεν μπορείτε να το διαχειριστείτε", υποστήριξε ο Peter Drucker, ένας ηγέτης στην εκπαίδευση του management, αναφερόμενος στα Analytics (ή αλλιώς ανάλυση δεδομένων), μια ακόμη δεξιότητα, που καλό θα ήταν κατέχει ένας εργαζόμενος σε μια επιχείρηση. Αυτά τα δεδομένα είναι απαραίτητα για να γίνει κατανοητό πόσο καλά λειτουργεί ο ιστότοπος και ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα του και περιλαμβάνουν διάφορα στατιστικά στοιχεία, όπως πόσοι επισκέπτες έρχονται στον ιστότοπο, από πού προέρχονται, πόσο καιρό παραμένουν εκεί, ποιες σελίδες βλέπουν κ.λπ.
Content Marketing
Μια ακόμη σημαντική ψηφιακή δεξιότητα αποτελεί το μάρκετινγκ περιεχομένου, ή αλλιώς Content Marketing, και πρόκειται για τη δημιουργία και διανομή ενδιαφέροντος περιεχομένου, με στόχο την προσέλκυση και διατήρηση ενός καθορισμένου κοινού, το οποίο στη συνέχεια θα προχωρήσει σε κάποια κερδοφόρα ενέργεια. Το περιεχόμενο έρχεται σε πολλές μορφές - αναρτήσεις ιστολογίου, βίντεο (ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για τους ψηφιακούς έμπορους) , podcasts, infographics, ακόμα και ενημερώσεις κατάστασης στα social media.
Στρατηγική και Σχεδιασμός
Όλες οι παραπάνω δεξιότητες συνδυάζονται όταν εκπονείται ένα σχέδιο πολλαπλών φάσεων, που θα αναπτυχθεί σε εβδομάδες ή και μήνες. Το να γνωρίζεις πώς να δημιουργείς στρατηγικές μάρκετινγκ που λειτουργούν απαιτεί έντονο προγραμματισμό και προνοητική στάση, καθώς και προσοχή στις αναδυόμενες τάσεις.
Εν κατακλείδι, το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι μια ουσιαστική στρατηγική μάρκετινγκ για τις περισσότερες επιχειρήσεις και αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους νεοεισερχόμενους. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές πτυχές του και κάθε μία από αυτές απαιτεί δεξιότητες και γνώσεις, βασικό στοιχείο των οποίων είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιονδήποτε ρόλο εργασίας και δεν αφορούν μόνο στον τομέα των marketers ή των πωλητών.