Follow us

Ποιοι Ελληνες εφοπλιστές κερδίζουν από την απόσυρση πλοίων

Σε διαλύσεις παλαιότερων πλοίων προχωρούν ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων, "κλειδώνοντας" αρκετά συμφέρουσες συμφωνίες, καθώς οι τιμές στις μεγαλύτερες γιάρδες της Ασίας διαμορφώνονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Σε διαλύσεις παλαιότερων πλοίων προχωρούν ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων, "κλειδώνοντας" αρκετά συμφέρουσες συμφωνίες, καθώς οι τιμές στις μεγαλύτερες γιάρδες της Ασίας διαμορφώνονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Τα περισσότερα deals αφορούν κυρίως δεξαμενόπλοια, γεγονός που συνδέεται φυσικά και με την υποτονική εικόνα και τα χαμηλά έσοδα στη spot αγορά, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να "ξεφορτώνονται" παλαιότερο τονάζ.

Μάλιστα, όπως λένε στο Capital.gr ναυλομεσιτικές πηγές, οι πολύ καλές τιμές σε Μπαγκλαντές, Πακιστάν και Ινδία, έχουν ως αποτέλεσμα συμφωνίες για διαλύσεις πλησίον της εμπορικής αξίας των πλοίων.

Οι συμφωνίες

Ειδικότερα, σύμφωνα με το τελευταίο report της ναυλομεσιτικής Golden Destiny, η European Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Σπύρου Καρνέση πούλησε για scrap στο Πακιστάν τα δεξαμενόπλοια "Elka Vassiliki" (κατασκευής 2004) και "Elka Aristotle" (κατασκευής 2003), χωρητικότητας 94.143 dwt έκαστο.

Για να υπολογιστεί η τιμή πώλησης ενός πλοίου για διάλυση, ως μονάδα μέτρησης ορίζεται το ldt (light displacement tonnage = εκτόπισμα άφορτου πλοίου), το "καθαρό" βάρος, δηλαδή, του πλοίου, κενό φορτίου.

Το ldt των δύο πλοίων καταγράφεται από την Golden Destiny στους 17.843 τόνους έκαστο. Με δεδομένο ότι από τις αρχές Μαΐου ένα tanker πωλείται στα διαλυτήρια του Πακιστάν, έναντι 520-550 δολαρίων ανά ldt, τα δύο πλοία πιθανότατα παραχωρήθηκαν έναντι 9-9.5 εκατ. δολαρίων το καθένα.

Την ίδια ώρα, το tanker "Sea Rider" (κατασκευής 2000 και χωρητικότητας 35.775 dwt) της Sea World Management & Trading, συμφερόντων του Βασίλη Λαλιώτη φέρεται, με βάση ναυλομεσιτικές εκθέσεις, να πουλήθηκε πρόσφατα για scrap στο Πακιστάν.

Το συνολικό τίμημα της πώλησης ανήλθε - πάντα σύμφωνα με ναυλομεσίτες - κοντά στα 5 εκατ. δολάρια.

Σε ερώτηση αν οι συμφωνίες ακόμη και για μονάδες 17-18 ετών υποδηλώνουν ότι μικραίνει σταδιακά ο κύκλος ζωής των πλοίων, ναυλομεσίτες απαντούν στο Capital.gr ότι "πιθανότατα πρόκειται για απότοκο της τρέχουσας συγκυρίας, καθώς οι πωλήσεις για scrap καθορίζονται από το ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης".

Η πορεία των τιμών στα διαλυτήρια

Όπως ειπώθηκε και παραπάνω, τα χαμηλά επίπεδα των ναύλων ωθούν ορισμένους ιδιοκτήτες tankers στα διαλυτήρια. Η BIMCO, μάλιστα, εκτιμά ότι η διάλυση tankers μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου (product tankers) θα φτάσει σε υψηλό 11 ετών φέτος.

Όπως επισημαίνει, η συνολική χωρητικότητα product tankers που διαλύθηκαν κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2021 έχει ήδη φτάσει τα επίπεδα των ετών 2019 και 2020. Αν, μάλιστα, η πρόβλεψη του υψηλού 11 ετών επιβεβαιωθεί, η χωρητικότητα των υπό διάλυση πλοίων θα αντιστοιχεί στο 2,1% του στόλου στο νερό.

Οι μονάδες ανακύκλωσης πλοίων στην ινδική υποήπειρο πληρώνουν σήμερα τις υψηλότερες τιμές για περισσότερο από μία δεκαετία.

Ωστόσο, οι αναλυτές αμφιβάλλουν αν μπορούν να διατηρηθούν στα εξαιρετικά τρέχοντα επίπεδα. Αυτό διότι η πανδημία δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στις εγκαταστάσεις, ενώ οι τιμές χαλύβδινων πλακών διόρθωσαν από τα υψηλά τις τελευταίες ημέρες.

Από την άλλη, σε μεσοπρόθεσμο με μακροπρόθεσμο επίπεδο, ορισμένοι αναμένουν από τους πλοιοκτήτες να πουλήσουν για scrap παλαιότερα tankers και bulkers, ενόψει των περιβαλλοντικών κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).

Το τελευταίο ταξίδι ενός πλοίου

Σημειώνεται ότι για να διαλυθεί ένα πλοίο ακολουθείται μία συγκεκριμένη διαδικασία. Ειδικότερα, οι πλοιοκτήτες πωλούν τη μονάδα σε μεσάζοντες, τους λεγόμενους "cash buyers", οι οποίοι κατόπιν συζητούν με τα διαλυτήρια για τη μεταπώληση των πλοίων. Το κέρδος των "cash buyers" προκύπτει από τη διαφορά της τιμής.

Τα διαλυτήρια σε Πακιστάν, Μπαγκλαντές και Ινδία συναντούν συχνά κριτική από περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς, διότι, όπως αναφέρεται, δεν τηρούν όλες οι γιάρδες τις "πράσινες" προδιαγραφές, ενώ έχουν καταγραφεί και θάνατοι εργαζομένων.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΝΕΜΟΙ 8 ΜΠΟΦΟΡ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ 06 Σεπ 2022 | 11:11

Μετ' εμποδίων οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες λόγω των ισχυρών ανέμων: Ποια πλοία θα μείνουν δεμένα

Προβλήματα έχουν προκαλέσει οι ισχυροί άνεμοι στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, φτάνοντας στο Αιγαίο κατά τόπους και τα 8 Μποφόρ.

ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΓΝΩΡΗ ΚΙΝΗΣΗ 30 Αυγ 2022 | 09:48

Τουρκία: Αύξηση κατά 400% στα τέλη διέλευσης πλοίων στον Βόσπορο - Παρέμβαση του ΥΠΕΞ ζητούν οι εφοπλιστές

Οι τουρκικές αρχές προχωρούν σε αύξηση κατά 400% των τελών διέλευσης από τον Βόσπορο, με τους εφοπλιστές να ζητάνε την παρέμβαση των υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας.

ΜΗΔΕΝΙΣΑΝ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ 5 ΤΕΩΣ ΤΑΜΕΙΑ ΚΑΙ 10 ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 28 Σεπ 2022 | 17:35

e-ΕΦΚΑ: Νέο ρεκόρ απονομής κύριων συντάξεων τον Αύγουστο - Εκδόθηκε το 97% των ληξιπρόθεσμων

Νέο ρεκόρ απονομής συντάξεων σημειώθηκε τον Αύγουστο, με το 97% των ληξιπρόθεσμων να έχει πλεόν εκδοθεί, με πάνω από 20 χιλ. συνταξιοδοτικές αποφάσεις.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 28 Σεπ 2022 | 17:12

Φορολοταρία: Έγινε η κλήρωση – Δείτε αν κερδίσατε από 1.000 έως 50.000 ευρώ

Διενεργήθηκε σήμερα, Τετάρτη από την ΑΑΔΕ η κλήρωση για τη φορολοταρία αποδείξεων που αφορά στις συναλλαγές Αυγούστου.

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ 28 Σεπ 2022 | 15:34

ΕΚΤ: Στο τραπέζι νέα αύξηση επιτοκίων τον Οκτώβριο - Ποιο είναι το "ουδέτερο" επιτόκιο που ανέφερε η Λαγκάρντ

Αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δήλωσαν σήμερα ότι πιθανόν η ΕΚΤ θα πρέπει να αυξήσει τα επιτόκιά της κατά 75 μονάδες βάσης

ΙΣΧΥΡΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ 28 Σεπ 2022 | 13:11

Ξεπέρασε το 5% η απόδοση του 10ετούς ομολόγου της Ελλάδας - Ανησυχία για τις αγορές

Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου εμφάνισε αύξηση κατά 4% σε σχέση με χθες, φθάνοντας στη δευτερογενή αγορά ομολόγων το 5,05%.

ΥΠΕΚΥΨΕ ΣΤΙΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ 28 Σεπ 2022 | 12:39

Τουρκία: Οι τρεις κρατικές τράπεζες εγκαταλείπουν το ρωσικό σύστημα πληρωμών Mir

Εγκαταλείπουν το ρωσικό σύστημα πληρωμών Mir οι τρεις κρατικές τράπεζες της Τουρκίας, μετά τις αυστηρές αμερικανικές προειδοποιήσεις.

ΟΙΚΟΔΟΜΗ EXPO ROTA 28 Σεπ 2022 | 10:57

Ρεκόρ συμμετοχών εκθετών στην έκθεση ΟΙΚΟΔΟΜΗ

Σχεδόν όλα τα περίπτερα έχουν δεσμευτεί από μεγάλες εταιρείες του κλάδου της οικοδομής και των κατασκευών, ελάχιστες εβδομάδες πριν την έναρξη της έκθεσης.

ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ 28 Σεπ 2022 | 07:49

Πάνω από 7% οι αυξήσεις στις συντάξεις για 1,8 εκατ. δικαιούχους - Αναλυτικά παραδείγματα και το χρονοδιάγραμμα

Όλα συγκλίνουν στο ότι η αύξηση στις συντάξεις θα είναι πλέον μεγαλύτερη του 7%. Τα επιπλέον χρήματα θα δοθούν αναδρομικά.

31,6 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ 27 Σεπ 2022 | 19:01

Power Pass: Πιστώθηκαν σε 866.181 δικαιούχους τα χρήματα της επιδότησης για τους λογαριασμούς Ιουνίου

Στο Power Pass περιλαμβάνονται και τα υπόλοιπα πληρωμών για λογαριασμούς από 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022, κατόπιν διασταύρωσης των στοιχείων.

ΕΝΟΨΕΙ ΤΟΥ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ 27 Σεπ 2022 | 16:47

Ευρωπαϊκό "κουμπαρά" 80 δις για το πανάκριβο φυσικό αέριο προτείνει η Ελλάδα - Επιστολή Σκρέκα σε Κομισιόν και ΕΕ

Πώς θα αξιοποιούνται τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται από τις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής στο ευρωπαϊκό ταμείο, σύμφωνα με την ελληνική πρόταση.

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ 27 Σεπ 2022 | 13:39

Εκπληξη: Γιατί η τιμή του πετρελαίου κίνησης θα ξεπεράσει την τιμή της αμόλυβδης

Υψηλότερη θα είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης σε επίπεδο λιανικής από την αντίστοιχη της αμόλυβδης.

Η ΕΚΤ ΤΑΣΣΕΤΑΙ ΥΠΕΡ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ 27 Σεπ 2022 | 11:16

Επικεφαλής οικονομολόγος της ΕΚΤ: Φορολογήστε τους πλουσίους και τα υπερκέρδη των εταιρειών

Αύξηση των φόρων στα υψηλά εισοδήματα ή στις βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις που είναι πολύ κερδοφόρες ζητά ο επικεφαλής οικονομολόγος της ΕΚΤ.