
Αντιμέτωπη με σημαντικές καθυστερήσεις που μπορούν να φτάσουν έως και τα πέντε έτη, σύμφωνα με πηγές της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., είναι η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνεται και από τον υφυπουργό υποδομών, Νίκο Ταχιάο, ο οποίος κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC επισήμανε πως η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου έργου υποδομών που εκτελείται στην πρωτεύουσα μετακινείται "στις αρχές της δεκαετίας του 2030".
Υπενθυμίζεται πως η αρχική ημερομηνία για την παράδοση της Γραμμής 4 ήταν τα τέλη του 2029, αλλά σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, ο "κακός σχεδιασμός του διαγωνισμού" και οι αντιδράσεις των κατοίκων σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια, έχουν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της παράδοσης των εργοταξίων στην κατασκευαστική κοινοπραξία ΑΒΑΞ Α.Ε. - GHELLA SpA – ALSTOM.
Η τελευταία, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές του ομίλου ΑΒΑΞ, προχωράει στο "σκάψιμο" των δύο σηράγγων που θα καταλήξουν στο φρέαρ του Ευαγγελισμού με τον μετροπόντικα ΑΘΗΝΑ που έχει ξεκινήσει από το εργοτάξιο Κατεχάκη να έχει ολοκληρώσει το 75% τη διαδρομής του (3900 μέτρα) και τη ΝΙΚΗ που ξεκίνησε από τη Βεΐκου να βρίσκεται στο 30% (2.200 μέτρα). Προσθέτουν, δε, πως η ΑΘΗΝΑ αναμένεται να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες στα τέλη του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του 2026, ενώ για τη ΝΙΚΗ εκτιμάται πως θα έχει καλύψει όλη τη διαδρομή εντός του 2026.
Από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ωστόσο, η οποία είναι ο φορέας που προχώρησε στη διπλή δημοπράτηση του έργου, υπάρχουν ανησυχίες με τις ίδιες πηγές να υπενθυμίζουν τις καθυστερήσεις που είχαν προκληθεί στην επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, καθώς αυτή παραδόθηκε στο σύνολο της πέντε έτη αργότερα από τον αρχικό σχεδιασμό, λόγω κακού σχεδιασμού, νομικών εμπλοκών και εύρεσης αρχαιοτήτων.
Τα εργοτάξια που προκαλούν "πονοκέφαλο" στην Ελληνικό Μετρό

Σχετικά με το σχεδιασμό της δημοπράτησης, στον οποίο αναφέρθηκε ο Νίκος Ταχιάος, το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι υπάρχει διαφορετικός ανάδοχος για τις πρόδρομες εργασίες (εντοπισμός αγωγών, δικτύων και αρχαίων), ο οποίος είναι η ΕΡΕΤΒΟ, ενώ την κατασκευή έχει αναλάβει δεύτερος ανάδοχος. Το αρχικό πλάνο ήταν τα εργοτάξια να παραδίδονται στον κατασκευαστή και αυτός να προχωρά στο σκάψιμο των σηράγγων. Ωστόσο η ΕΡΕΤΒΟ αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα σε τέσσερα τουλάχιστον εργοτάξια. Τα εργοτάξια που "πονάνε" περισσότερο είναι αυτά των Εξαρχείων και του Πάρκου Ριζάρη.
Ο υφυπουργός υποδομών, τόνισε πως δε μπορεί οι εργασίες να πραγματοποιούνται παρουσία της αστυνομίας, αναφερόμενος στο εργοτάξιο των Εξαρχείων. Αξίζει να σημειωθεί πως οι κάτοικοι έχουν καταφέρει να μετακινήσουν το εργοτάξιο πέντε μέτρα πιο μέσα από τον αρχικό σχεδιασμό, γεγονός και το οποίο δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην προετοιμασία τους από την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ.
Πηγές της Ελληνικό Μετρό σχολιάζουν ότι οι κάτοικοι έχουν κερδίσει τέσσερις φορές τη δικαστική μάχη για τον περιορισμό του εργοταξίου, με το Πρωτοδικείο Αθηνών να αποφασίζει ότι "υποχρεώνει τους καθ' ων να αναστείλουν την επέκταση του εργοταξίου σε όλο το μήκος της οδού Θεμιστοκλέους ή εφόσον αυτό έχει ήδη λάβει χώρα, να απελευθερώσουν τον πεζόδρομο, σε κάθε περίπτωση, στο μέτρο που να επιτρέπεται η ακώλυτη πρόσβαση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης (λ.χ. πυροσβεστικών οχημάτων και ασθενοφόρων)".
Όσον αφορά το Πάρκο Ριζάρη συνεχίζεται το κώλυμα που έχει δημιουργήσει η προσφυγή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα επικαλούμενος τη διάσωση του μεγαλύτερου πνεύμονα πρασίνου στην Αθήνα. Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο πως ο εφοπλιστής έχει προχωρήσει στο 2010 στην ανάπλασή του.
Η εν λόγω προσφυγή έγινε το 2022 και η σχετική απόφαση βγήκε στα τέλη του 2023 δικαιώνοντας εν μέρει τη πλευρά του Νίκου Πατέρα και ζητώντας την έγκριση της τεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης. Στη παρούσα φάση, όπως ενημερώθηκε το The TOC, αυτή έχει αποσταλεί από την Ελληνικό Μετρό προς το υπουργείο περιβάλλοντος και ενέργειας.
Στο ερώτημα τι θα γίνει τελικά με το εργοτάξιο, η απάντηση που έλαβε το μέσο ήταν πως το θα μετακινηθεί περίπου 30-40 μέτρα, χωρίς να υπάρχει θέμα καμπυλότητας της σήραγγας, αλλά αυτό θα μεταφραστεί σε χρονικές καθυστερήσεις.
Τα άλλα δύο εργοτάξια, στα οποία υπάρχει ζήτημα, είναι αυτά στο σταθμό Πανεπιστήμιο και Γουδί. Όσον αφορά το πρώτο έχει εντοπιστεί αρχαιολογική οδός, ενώ για το δεύτερο η κατάσταση είναι αρκετά πιο κρίσιμη, καθώς βρέθηκε αγωγός της ΕΥΔΑΠ που πιθανολογείται πως συνδέεται με τη κοίτη του Ιλισσού.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr