Follow us

Στο "κυνήγι" των influencers η ΕΕ: Σε κλοιό 20 Έλληνες για πιθανή παραπλάνηση καταναλωτών - Εφοδος στα social media

Είκοσι Ελληνες influencers θα πάρουν ραβασάκι από το Υπουργείο Ανάπτυξης

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
ινφλουενσερ

Συνολικά 576 influencers, μεταξύ αυτών και 20 Έλληνες, που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών, υπέστησαν έλεγχο με τη μέθοδο των "σαρώσεων" (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

Ο έλεγχος, στον οποίο συμμετείχε και το υπουργείο Ανάπτυξης έγινε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Oι 20 Ελληνες το αμέσως προσεχές διάστημα θα λάβουν επιστολή από το υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες "influencers" από το υπουργείο Ανάπτυξης επισημαίνεται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των "influencers".

Στο "κυνήγι" των influencers η ΕΕ: Σε κλοιό 20 Έλληνες για πιθανή παραπλάνηση καταναλωτών - Εφοδος στα social media

Υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των "influencers", όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια.

Προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι "influencers" να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: "συνεργασία επί πληρωμή", "συνεργασία επί αμοιβή", "paid partnership", ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Διαβάστε Επίσης

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες "influencers"

Από τον έλεγχο στους Έλληνες "influencers", διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% - και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο - γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των "influencers" που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Διαβάστε Επίσης

Οι έρευνες στην Ευρώπη

Από το 97% των ελεγχόμενων "influencers" των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.

To 78% των "influencers" ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.

Σε ποσοστό 30% οι "influencers" δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.

Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη "paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)" στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως "collaboration (συνεργασία)" (16%), "partnership" (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).

Το 40% των "influencers" διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ' όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.

Διαβάστε Επίσης

Το 34% των "influencers" παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη "read more (διαβάστε περισσότερα)" ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.

Το 40% των "influencers" προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 "influencers" που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 "influencers" προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι "influencers" και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Πληροφορίες στους συνδέσμους της ΕΕ

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_708

https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/enforcement-consumer-protection/sweeps_en

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ 13 Ιουν 2024 | 19:35

Ηλεκτρονικά η διασταύρωση των ελέγχων ΚΤΕΟ - Πρόστιμα στους παραβάτες

Σκοπός να αποτραπεί η κυκλοφορία οχημάτων που εγκυμονούν κινδύνους για την οδική ασφάλεια.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 08 Ιουν 2024 | 10:50

Ευρωεκλογές 2024: Το φάντασμα της αποχής πάνω από την Ευρώπη - Ποιες έχουν έχουν ψηφίσει ήδη

Ευρωεκλογές 2024: Σήμερα και αύριο ολοκληρώνεται η τετραήμερη διαδικασία των ευρωπαϊκών εκλογών - Χαμηλά ποσοστά συμμετοχής - Aργά το βράδυ της Κυριακής τα πρώτα επίσημα αποτελέσματα.

"ΛΑΒΡΑΚΙΑ" 06 Ιουν 2024 | 13:02

Προκλητική φοροδιαφυγή 10 εκατ. ευρώ - Πώς οι δύο στοιχηματικές εταιρείες πιάστηκαν στη φάκα της εφορίας

Οι δύο εταιρείες επιχείρησαν να υπεξαιρέσουν παρακρατούμενους φόρους τους οποίους εισπράττουν από τους πελάτες τους (δηλαδή τους παίκτες) προκειμένου να τους αποδώσουν στην εφορία.

"ΘΑ ΑΥΞΗΘΕΙ Η ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ" 03 Ιουν 2024 | 12:32

Κασσελάκης σε ελεύθερους επαγγελματίες: Ο νέος νόμος για το φορολογικό αποτελεί "πολιτική εξαπάτηση"

Σε παρέμβασή του ο Στέφανος Κασσελάκης σημείωσε πως ο νέος φορλογικός νόμος αποτελεί "πολιτική εξαπάτηση".

ΤΙ ΘΑ ΨΑΧΝΟΥΝ 02 Ιουν 2024 | 09:01

Έφοδος σε παραλίες και επιχειρήσεις από τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ - Στο στόχαστρο φοροδιαφυγή και τήρηση της νομιμότητας στον αιγιαλό

Οι έλεγχοι θα είναι τόσο φορολογικού χαρακτήρα όσο και τήρησης της νομιμότητας σχετικά με υφιστάμενες και νέες παραχωρήσεις σε αιγιαλό και παραλίες.

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ 30 Μαϊ 2024 | 18:27

Guardian: Συναγερμός στην Ευρώπη με εμπρησμούς και δολιοφθορές από Ρωσία - Τι ισχύει για την Ελλάδα

Σύμφωνα με τον Guardian, υπάρχει μία αναδυόμενη ανησυχία πως οι υβριδικές επιθέσεις σε χώρες της Ευρώπης θα μπορούσαν να είναι έργο της Ρωσίας

30 Μαϊ 2024 | 07:38

Conference League: Κόκκινο ποτάμι πλημμύρισε τον Πειραιά - Αποθέωση για τους τροπαιούχους σε όλη την Ελλάδα [εικόνες - βίντεο]

Ο Ολυμπιακός έγραψε ιστορία και έγινε η πρώτη ελληνική ομάδα που κατέκτησε ευρωπαϊκό τρόπαιο.

ΓΑΛΛΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ 28 Μαϊ 2024 | 13:33

Μακρόν από τη Γερμανία: "Ας ξυπνήσουμε" - Κάλεσμα για εγρήγορση της Ευρώπης απέναντι στην άνοδο της άκρας δεξιάς

"Ενας κακός άνεμος πνέει στην Ευρώπη[...]Η Ρωσία θα είναι εδώ αύριο, μεθαύριο", προειδοποιεί ο Γάλλος πρόεδρος Εμάνουελ Μακρόν

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 27 Μαϊ 2024 | 12:33

Από τη Χαλκιδική ξεκίνησαν οι έλεγχοι στις παραλίες με drones: Αυστηρές ποινές για παραβάσεις [εικόνες]

Οι πρώτες πτήσεις drones πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή στις παραλίες "Πευκοχώρι" και "Πολύχρονο" στην περιοχή της Χαλκιδικής.

ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΕΚΡΗΞΗ 23 Ιουν 2024 | 14:51

Αθηναϊκή Ριβιέρα: Τα έργα που μεταμορφώνουν την ακτογραμμή της πρωτεύουσας - Από Πειραιά έως Σούνιο

Έργα εκατομμυρίων ευρώ κατά μήκος όλης της ακτογραμμής των 70 χιλιομέτρων

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 23 Ιουν 2024 | 11:52

Ο "χάρτης" των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 28 Ιουνίου

Αναλυτικά τα ποσά και οι δικαιούχοι των προγραμματισμένων καταβολών του e-ΕΦΚΑ και της ΔΥΠΑ.

ΜΕΣΩ ΑΣΕΠ 23 Ιουν 2024 | 10:16

Με ρυθμούς χελώνας οι προσλήψεις στο Δημόσιο: Περιμένουν δύο χρόνια να πιάσουν δουλειά -Τα μέτρα για να "τρέξουν" οι διαδικασίες

Από τη στιγμή της έκδοσης της προκήρυξης έως την ανάληψη καθηκόντων των προσληφθέντων στο Δημόσιο απαιτούνται ακόμη και δύο χρόνια.

ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ INΣETE 23 Ιουν 2024 | 08:45

Ποιοι τουρίστες "ψηφίζουν" Ελλάδα για τις διακοπές τους και πόσα ξοδεύουν - Προτιμούν αξιοθέατα από ήλιο και θάλασσα

Εκτός top-15 η Ελλάδα από τις αγορές της Κίνας και της Ινδίας - Τα κίνητρα που βλέπουν οι ξένοι τουρίστες για να ταξιδέψουν στην χώρα μας.