Τα 4 τρικ των εταιριών για να αγοράζετε προϊόντα

Δείτε τα βασικά ψυχολογικά τρικ που χρησιμοποιούν οι εταιρίες για να προσελκύσουν καταναλωτές.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Τα 4 τρικ των εταιριών για να αγοράζετε προϊόντα

Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι είμαστε κύριοι των αποφάσεων που λαμβάνονται αναφορικά με τα καταναλωτικά προϊόντα που αγοράζουμε. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Όπως αναφέρει το Business Insider, οι εταιρίες πολλές φορές χρησιμοποιούν συγκεκριμένα ψυχολογικά τρικ στον τρόπο με τον οποίο προωθούν τα προϊόντα τους προκειμένου να τα κάνουν πιο ελκυστικά.

Ιδού τέσσερα από τα πιο συνηθισμένα:

1. Το «priming»

Το «priming» είναι η διαδικασία μέσα από την οποία η έκθεση σε ένα πράγμα μπορεί να επηρεάσει την αντίδρασή μας σε ένα άλλο πράγμα. Για παράδειγμα σε μια έρευνα του 2002, η Naomi Mandel και ο Eric Johnson ερεύνησαν με ποιο τρόπο το φόντο ορισμένων ιστοσελίδων και τα χρώματά τους μπορούν να επηρεάσουν τους καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο.

Σύμφωνα με το Business Insider, οι ερευνητές βρήκαν πως όταν το φόντο ήταν πράσινο, οι καταναλωτές περνούσαν περισσότερο πολύ χρόνο βλέποντας την τιμή, ενώ όταν ήταν κόκκινο με φλόγες κοιτούσαν συνήθως τις προδιαγραφές ασφάλειας.

2. O αντιπερασπασμός

Πρόκειται για το φαινόμενο όπου μια εταιρία περιλαμβάνει σε ένα προϊόν μια επιπρόσθετη επιλογή, η οποία είναι σχεδιασμένη για να κάνει κάποιον να αγοράσει ένα πιο ακριβό προϊόν.

Ο καθηγητής ψυχολογίας του Duke Dan Ariely περιγράφει το παράδειγμα ενός μεγάλου αμερικανικού περιοδικού το οποίο προσφέρει τρία πακέτα: ένα φτηνό πακέτο για την online έκδοσή του, ένα ακριβότερο πακέτο για την έντυπη μορφή και ένα ακόμη πιο ακριβό που περιλαμβάνει πρόσβαση και στα δύο. Σε έρευνα που πραγματοποίησε ο Ariely σε 100 φοιτητές, οι περισσότεροι από αυτούς επέλεξαν την ακριβότερη προσφορά. Όταν όμως εκείνος τους μείωσε τις δυνατές επιλογές -αφαιρώντας την ακριβότερη επιλογή- τότε όλοι επέλεξαν την φτηνότερη.

3. Η έλλειψη

Όταν ένα προϊόν είναι σε έλλειψη, είναι πιο πιθανό να το επιθυμούμε, αναφέρει το Business Insider. Το παράδειγμα των αεροπορικών εισιτηρίων είναι ενδεικτικό. Η είδηση και μόνο πως σε μία πτήση υπάρχουν μόνο 3 θέσεις, μας δημιουργεί μια πίεση για να αποφασίσουμε άμεσα και αγοράσουμε.

Το 1975, σε μια ιστορική έρευνα, ο ψυχολόγος Stephen Worchel έδειξε σε 200 ανθρώπους δύο ίδια κουτιά με μπισκότα. Το ένα είχε δέκα και το άλλο δύο μπισκότα. Οι περισσότεροι επέλεξαν να πάρουν από το κουτί με τα δύο. «Η επίφαση της έλλειψης μας κάνει να αγοράζουμε πιο γρήγορα και ίσως περισσότερο από το κανονικό», υποστηρίζει ο John Quelch, καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων στο Harvard.

4. O φόβος της απώλειας

Οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να λάβουν μια απόφαση που θα τους κάνει να αποφύγουν μια απώλεια παρά να κάνουν κάτι που θα τους αποφέρει κέδρος, υποστηρίζει το Business Insider.

Το 1990 ο νομπελίστας οικονομολόγος Daniel Kahyneman πραγματοποίησε μία έρευνα στην οποία έδωσε σε κάποιους από τους συμμετέχοντες κούπες, σε κάποιους σοκολάτα ενώ σε άλλους δεν έδωσε τίποτα. Εν συνεχεία τους κάλεσε να επιχειρήσουν να ανταλλάξουν τα αγαθά.

Το 86% εκείνων που είχαν κούπες αποφάσισαν να μην ανταλλάξουν. Το 10% εκείνων που είχαν σοκολάτα αποφάσισαν να τις ανταλλάξουν με κούπες. Σύμφωνα με τον Kahyneman, τα αποτελέσματα δείχνουν πως εκείνοι που είχαν τις κούπες έδιναν πολύ μεγαλύτερη σημασία στο να τις διατηρήσουν από ότι εκείνοι που δεν τις είχαν για να τις αποκτήσουν. Αρκετές εταιρίες κάνουν χρήση της παραπάνω ιδέας προσφέροντας δοκιμές στα προϊόντα.

ΤΟ ΣΤΟΚ ΒΑΙΝΕΙ ΠΡΟΣ ΕΞΑΝΤΛΗΣΗ 05 Μαϊ 2020 | 11:11

Τα ...καλά του κορονοϊόυ: Ρεκόρ πωλήσεων στις φακές Φαρσάλων και στους γίγαντες Καστοριάς

Τα συγκεκριμένα προϊόντα κινήθηκαν έντονα σε επίπεδο πωλήσεων όπως και συνολικά οι κατηγορίες ρυζιού και οσπρίων.

01 Ιουν 2020 | 22:24

Επικουρικές: Ποιοι συνταξιούχοι θα δουν αυξήσεις έως 295 ευρώ - Αφορά 253.817 πολίτες [βίντεο]

Oι αυξήσεις αφορούν σε συνταξιούχους 20 ταμείων που είχαν μειώσεις μετά τον Ιούνιο του 2016

ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 01 Ιουν 2020 | 22:04

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές μετά τη μείωση ΦΠΑ

Ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες στις αρχές του νέου έτους είχαν προχωρήσει σε αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων περίπου στο 6%

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ 01 Ιουν 2020 | 20:44

Μείωση ΦΠΑ στον καφέ: Γιατί δεν είδαν διαφορά στην τσέπη τους οι καταναλωτές [Βίντεο]

Ο καφές, τα ροφήματα και τα αναψυκτικά εξακολουθούν να πωλούνται στα προ των μειώσεων επίπεδα

01 Ιουν 2020 | 17:37

Στήριξη σε έως 1,175 εκατ. μισθωτούς φέρνει το νέο πακέτο επιδότησης εργασίας και αναστολής συμβάσεων

Έως και 1,175 εκατομμύρια μισθωτοί εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να ενταχθούν στο νέο πακέτο "ενίσχυσης της απασχόλησης" που ψήφισε η κυβέρνηση την περασμένη Παρασκευή.

01 Ιουν 2020 | 17:35

Oxford Economics: Η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα σημειώσει τη μεγαλύτερη εκτόξευση στην Ευρωζώνη το 2021-2024

To Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, εάν συμφωνηθεί, θα προσφέρει μια σημαντική δημοσιονομική ώθηση στην οικονομία της ευρωζώνης, σημειώνει η Oxford Economics.

ΓΙΑ ΤΟ ΦΡΕΣΚΟ ΓΑΛΑ 01 Ιουν 2020 | 13:50

ΑΒ Βασιλόπουλος: Από την ελληνική γη στην κορυφή του κόσμου με δύο διακρίσεις

Δύο πολύ σημαντικές διεθνείς διακρίσεις για το φρέσκο γάλα "Η ΑΒ κοντά στην ελληνική γη", στον φημισμένο διαγωνισμό των Monde Selection Awards 2020.

€34,2 ΕΚΑΤ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ 01 Ιουν 2020 | 13:15

Ασφαλιστικός Όμιλος Eurolife FFH - Οικονομικά αποτελέσματα 2019: Υψηλές επιδόσεις με αξία για όλους

Για τον Όμιλο Eurolife FFH, αξία έχει να βρίσκεται στο πλευρό των ανθρώπων που εμπιστεύονται τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του.

ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΙ 01 Ιουν 2020 | 12:51

"Καμπάνες" 67.000 ευρώ επέβαλε η Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή σε ένα μήνα

Ελέγχθηκαν και κατασχέθηκαν 984 τεμάχια ειδών παράνομου εμπορίου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗΣ ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ 01 Ιουν 2020 | 11:27

Ανοίγει σταδιακά από τις 12 Ιουνίου ο Αστέρας Βουλιαγμένης

Παρουσία στο χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας και ιστορία άνω των 50 ετών.

ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΣΗ ΤΟΥ LOCKDOWN 01 Ιουν 2020 | 11:22

Θετικά πρόσημα στις ευρωαγορές - Στο επίκεντρο κορονοϊός και ταραχές στις ΗΠΑ

Σε αυτό το κλίμα, ο πανευρωπαϊκός δείκτης STOXX 600 σημειώνει κέρδη.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ 01 Ιουν 2020 | 11:22

Παπαθανάσης: Θα επανεξεταστεί το θέμα του αλκοόλ στην παραλία

"Η εστίαση δεν πήγε καλά, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο καιρός δεν ήταν καλός", είπε.