X

Τα «νέα μέτρα» που φέρνει η καθυστέρηση της αξιολόγησης

Ο χρόνος κυλάει εις βάρος των φορολογούμενων και των ασφαλισμένων οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν τα ίδια ή και τα περισσότερα μέτρα σε λιγότερο χρόνο.

Γράφει: Θανος Τσιρος

Όσο καθυστερεί η επίτευξη συμφωνίας για την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης, τόσο μεγαλώνει ο λογαριασμός των μέτρων που θα πρέπει να επιβληθούν αναδρομικά. Κάτι που σημαίνει ότι τα «υποψήφια θύματα» της αξιολόγησης θα πρέπει από τώρα να έχουν κατά νου ότι τα εισοδήματα που εισπράττουν από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια κλπ, δεν είναι εξ’ ολοκλήρου δικά τους.

Οι Βρυξέλλες (Κομισιόν) και η Ουάσινγκτον (ΔΝΤ) δεν τα έχουν βρει ακόμη όσον αφορά στα πρόσθετα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν στην Ελλάδα. Το βέβαιο είναι ότι ο χρόνος κυλάει εις βάρος των φορολογούμενων και των ασφαλισμένων οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν τα ίδια ή και τα περισσότερα μέτρα σε λιγότερο χρόνο. Ποια είναι τα μέτωπα στα οποία υπάρχει κίνδυνος επιβολής αναδρομικής φορολογίας;

1. Οι πρόσθετοι φόροι στα εισοδήματα από ενοίκια. Δεδομένου ότι στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί πρόσθετα έσοδα 140 εκατ. ευρώ για το 2016, τα εισοδήματα που θα πρέπει να φορολογηθούν με τους αυξημένους συντελεστές είναι αυτά του 2015. Έτσι, οι διαφορές φόρου από την εφαρμογή των νέων συντελεστών, θα φανούν στα εκκαθαριστικά του 2016. Οι νέοι συντελεστές θα είναι 15% (από 11%) για τα ενοίκια έως 12.000 ευρώ, 35% (από 33%) για τα ενοίκια έως 40.000 ευρώ και 45% από τις 40.000 ευρώ και πάνω.

2. Οι μισθωτοί με αποδοχές πάνω από 1680 ευρώ τον μήνα καθαρά (είναι τα 30.000 ευρώ τον χρόνο στα οποία αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός) θα έπρεπε κανονικά να έχουν ήδη αρχίσει να πληρώνουν αυξημένη παρακράτηση φόρου από την 1/1/2016 καθώς οι συντελεστές της κλίμακας που θα χρησιμοποιηθεί για τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2016 θα είναι αυξημένοι για τους δηλώνοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Ήδη, χρωστάμε αναδρομικά τριών μηνών και όσο περνάει ο χρόνος, τόσο μεγαλώνει ο λογαριασμός. Για την πληρωμή του, δύο ενδεχόμενα υπάρχουν. Αν θέλει να ενισχύσει τα έσοδα του 2016, το υπουργείο θα ζητήσει η παρακράτηση αυτών των μηνών να «μοιραστεί» μέσα στον χρόνο που σημαίνει ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις μισθών. Το δεύτερο ενδεχόμενο είναι οι πρόσθετοι φόροι να μεταφερθούν για να πληρωθούν με το εκκαθαριστικό του 2017.

3. Οι συνταξιούχοι με τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις, περιμένουν να καταλήξει η συμφωνία για το «ψαλίδι» (ποσοστό, από ποιο ύψος και πάνω κλπ). Ήδη έχουν πληρωθεί τρεις συντάξεις ενώ μέχρι να κλείσει η συμφωνία, και να ψηφιστεί ο νέος νόμος θα έχουν καταβληθεί τουλάχιστον πέντε συντάξεις. Το υπουργείο Εργασίας θα αντιμετωπίσει το ίδιο δίλημμα που αντιμετώπισαν και προηγούμενες κυβερνήσεις σε ανάλογες περιπτώσεις. Το πιθανότερο είναι ότι το ποσοστό των περικοπών θα «μοιραστεί» στις συντάξεις που θα καταβληθούν μετά την ψήφιση του νέου νόμου. Ειδικά αν η κυβέρνηση αποφασίσει τελικώς το ψαλίδισμα μόνο των μεγάλων συντάξεων, τα αναδρομικά θα είναι πολλά.

4. Οι αγρότες, κανονικά θα έπρεπε να πληρώνουν αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές από το β’ εξάμηνο του 2015 σύμφωνα με το προσχέδιο Κατρούγκαλου. Μένει να φανεί ποιες θα είναι οι οριστικές αποφάσεις. Ακόμη και αν οι εισφορές καταβληθούν από την 1/1/2016, ήδη συσσωρεύονται χρέη.