
Αμφίρροπες τάσεις και θετικές προβλέψεις σε ασταθή πλαίσια. Η αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για τους αναλυτές, με το 2024 να είναι μία θετική χρονιά για πλοιοκτήτες και ναυλωτές, χωρίς όμως εξαιρετικές αποδόσεις. Μετά τους κλυδωνισμούς του 2023, ύστερα από τα σημαντικά κέρδη των ετών 2021 και 2022, το 2024 κινήθηκε σε υγιή πλαίσια αλλά όχι ιδιαίτερα κερδοφόρα.
Όπως αναφέρει στο toc.gr ο Γιώργος Σκριμιζέας, Διευθύνων Σύμβουλος της Caliber Maritime "υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες και υπεραισιόδοξες προβλέψεις, οι οποίες δεν είναι αβάσιμες αλλά σίγουρα δεν ανταποκρίνονται στα θεμελιώδη της αγοράς. Είναι μία καλή σχετικά χρονιά για την ναυλαγορά των φορτηγών, όμως δεν επέτρεψε και επιτρέπει εξαιρετικές αποδόσεις"
ανέφερε χαρακτηριστικά, "ειδικά σε συνάρτηση με τις αξίες των πλοίων που παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα." Η ζήτηση για μεταχειρισμένα πλοία ξηρού φορτίου παρουσίασε σημαντική αύξηση κατά το πρώτο 8μηνο του 2024, με συνολικά 545 πλοία να αλλάζουν χέρια, περίπου 24% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, όταν πωλήθηκαν συνολικά 440 πλοία. Πιο αναλυτικά:
-Οι τομείς Supramax και Handysize σημείωσαν την υψηλότερη αγοραστική
διάθεση το 2024 με 135 και 128 πωλήσεις αντίστοιχα, που αντιπροσωπεύουν
μαζί περίπου το 50% της συνολικής δραστηριότητας S&P των bulk carriers.
-Ο τομέας Capesize κατατάσσεται τρίτος όσον αφορά το αγοραστικό
ενδιαφέρον, με 64 πλοία που πουλήθηκαν.
-Οι τομείς Ultramax, Panamax και Kamsarmax έχουν καταγράψει παρόμοιο
όγκο συναλλαγών φέτος, με 45, 46 και 49 πωλήσεις αντίστοιχα.
Σχεδόν οι μισές από τις πωλήσεις αφορούσαν πλοία ηλικίας 11-15 ετών, ακολουθούμενες από πλοία ηλικίας 16-20 ετών, τα οποία αντιστοιχούσαν στο 18% του συνόλου των πωλήσεων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. " Οι παραγγελίες έχουν μειωθεί, καθώς οι διαθέσιμες ημερομηνίες παράδοσης είναι προς τα τέλη του 2027 με αρχές του 2028. Συνεπώς τα μεταχειρισμένα πλοία, ειδικά τα 10ετίας-15ετίας αποτελούν την πλέον ιδεατή επιλογή επένδυσης στο ξηρό φορτίο καθώς οι αξίες τους δεν προσδίδουν υπερβολικά μεγάλο ρίσκο στους επενδυτές, προσφέροντας παράλληλα την δυνατότητα εισόδου σε έναν χώρο που υπάρχει αισιοδοξία για το άμεσο μέλλον" σχολιάζει ο κ. Σκριμιζέας, τονίζοντας ωστόσο ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός παραδόσεων νεότευκτων τα επόμενα 2 χρόνια. " Είναι κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίζει καθώς οι διαλύσεις παλαιότερων φορτηγών πλοίων είναι περιορισμένες."
Ναυπηγήσεις
Αυτό επιβεβαιώνουν και διάφοροι, αναλυτές της αγοράς. "Η δυναμική των νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου έχει επιβραδυνθεί σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα έτη" Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2024, υπογράφηκαν συνολικά 283 συμβάσεις, 32% λιγότερες από την ίδια περίοδο του 2023, όταν είχαν υπογραφεί 420 παραγγελίες. Οι τομείς Ultramax και Kamsarmax οδηγούν τη δραστηριότητα των ΝΒ το 2024, με 118 και 66 παραγγελίες αντίστοιχα. Σύμφωνα με τον κ. Σκριμιζέα, οι αξίες των πλοίων είναι δυσανάλογα υψηλές σε σύγκριση με τα επίπεδα της ναυλαγοράς, με αποτέλεσμα να μην μοιάζει συμφέρουσα μία τέτοια επένδυση.
Ο αριθμός όμως των ελληνικών εταιρειών που έχουν πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αυξήθηκε το 2023 στις 345 από 340 ένα χρόνο πριν, ο αριθμός των πλοίων στα 2.793 έναντι 2.701 το 2022 και η μεταφορική ικανότητα στους 230.291.312 dwt έναντι 219.407.184 dwt το 2022. "Το ενδιαφέρον για φορτηγά πλοία παραμένει ισχυρό. Είναι ένας παραδοσιακός κλάδος και υπάρχουν χρήματα που πρέπει να επενδυθούν, προερχόμενα από τις καλές χρονιές σε δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου το προηγούμενο διάστημα υπήρξε μία θετική συσσώρευση κεφαλαίων.
Όμως χρειάζεται εκτός από έξυπνες επενδύσεις, και έξυπνες από-επενδύσεις τη σωστή στιγμή, καθώς παρά τις παροδικές ανατάσεις της ναυλαγοράς, κυρίως λόγω συμφόρησης, η αυξανόμενη προσφορά δεν φαίνεται προς το παρόν να βρίσκει παρόμοιο μοτίβο και στη ζήτηση" καταλήγει ο κ. Σκριμιζέας.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr