O διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ αποχώρησε, τα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας όμως παραμένουν και διογκώνονται με το πέρασμα του χρόνου. Τα έσοδα συρρικνώνονται καθώς το ταχυδρομικό έργο φθίνει, εναλλακτικές πηγές εισπράξεων που να καλύπτουν το "κενό" δεν έχουν βρεθεί και οι ζημιές συσσωρεύονται.
Τα ΕΛΤΑ είναι μια εταιρεία με αρνητικά ίδια κεφάλαια που σημαίνει ότι αν ο βασικός μέτοχος δεν κάνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, η εταιρεία θα πρέπει κανονικά να αναστείλει τη λειτουργία της. Βασικός μέτοχος των ΕΛΤΑ είναι το Υπερταμείο και οι οικονομικές αποφάσεις αυτού "χτυπούν" κατευθείαν στην τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου καθώς μιλάμε για μια 100% εταιρεία του δημοσίου.
Τα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ είναι αρνητικά κατά 140 εκατομμύρια ευρώ. Αρκούσε και μόνο αυτό το νούμερο για να αναγράψει ο Ορκωτός ελεγκτής στην έκθεση που συνοδεύει τον ισολογισμό του 2024 για "την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας η οποία θα μπορούσε να εγείρει αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του ομίλου και της εταιρείας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους".
Τα ΕΛΤΑ παρέμειναν ζημιογόνος εταιρεία και κατά τη διάρκεια του 2024. Ο ισολογισμός έδειξε αρνητικό αποτέλεσμα 10,35 εκατομμυρίων ευρώ (μετά φόρων) ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές έχουν ξεπεράσει πλέον τα 220 εκατ. ευρώ. Πώς προέκυψαν όλες αυτές τις ζημιές; Στην έκθεση του, το Διοικητικό Συμβούλιο αναφέρεται στο υψηλό κόστος χρηματοδότησης του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, στη ζημιά που προκάλεσε στην εταιρεία η κυβερνοεπίθεση του Φεβρουαρίου του 2024 αλλά και -βεβαίως- στο γεγονός ότι τα έσοδα συρρικνώνονται.
Η εταιρεία έχει λαμβάνειν χρήματα από το δημόσιο λόγω της λεγόμενης "καθολικής υπηρεσίας" (σ.σ. είναι η υποχρέωση της εταιρείας να παρέχει υπηρεσίες σε όλη τη χώρα κάτι το οποίο κοστολογείται και πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό). Το ποσό αυτό, εκτιμάται σε περίπου 46,7 εκατ. ευρώ με βάση τον ισολογισμό του 2024 που είναι και ο τελευταίος που έχει εκδοθεί. Όμως, αυτό βοηθάει σε ταμειακούς όρους και δεν αναιρεί το γεγονός ότι η εταιρεία εξακολουθεί να παράγει ζημιές. Βέβαια, ενώ από τη μία τα ΕΛΤΑ έχουν λαμβάνειν από το δημόσιο για την καθολική υπηρεσία, από την άλλη έχουν συσσωρεύσει οφειλές 62 εκατομμυρίων ευρώ προς το ΕΦΚΑ, οι οποίες τελικώς ρυθμίστηκαν για να αποπληρωθούν σε βάθος 20ετίας.
Πριν τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, η διοίκηση της εταιρείας είχε προβλέψει επιστροφή στην κερδοφορία μέσα στο 2026. Αναφορά σε κλείσιμο καταστημάτων δεν υπάρχει στην έκθεση του διοικητικού συμβουλίου. Αντίθετα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης για την περίοδο 2025 -2027 που προέβλεπε έσοδα περί τα 250 έως 280 εκατ. ευρώ ετησίως στηριζόταν:
1. Στη χρήση νέων τεχνολογιών στη διανομή
2. Στην κεντρικοποίηση και στον ανασχεδιασμό των κέντρων διαλογής
3. Στην ανανέωση του στόλου των διαβιβάσεων και της διανομής.
4. Στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού για το ΙΤ.
Επίσης, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Τελικός στόχος παραµένει η ριζική αναδιάρθρωση της Εταιρείας σε µια σύγχρονη εταιρεία µε βέλτιστη παραγωγική λειτουργία και η δημιουργία ενός ενοποιημένου, πλήρως εκσυγχρονισμένου και λειτουργικού δικτύου µε περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης σε όλη την επικράτεια και ενισχυμένη παρουσία µε περισσότερες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες". Στον μεγάλο αριθμό σημείων εξυπηρέτησης σε όλη την επικράτεια στηρίχτηκε άλλωστε και η πρόσφατη συμφωνία με την Alpha Bank για την διάθεση χρηματοοικονομικών προϊόντων.
Η επόμενη μέρα
Το βασικό ερώτημα που παραμένει αναπάντητο είναι το πώς θα συνεχιστεί το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της εταιρείας μετά τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών. Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος θα αναλάβει να "τρέξει" την επιχείρηση μέχρι να οριστεί ο αντικαταστάτης του παρετηθέντος όμως αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές πώς και με ποιο τρόπο θα προχωρήσει η αναδιάρθωση του δικτύου.
Με τις χθεσινές του δηλώσεις ο κυβερνητικός εκπρόσωπος άφησε να φανεί ότι η πρόθεση είναι να προχωρήσει το σχέδιο αλλά σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες. Όλο το προηγούμενο διάστημα, και ενώ σχεδιαζόταν η αναδιάρθρωση του δικτύου, είχαν πέσει στο τραπέζι και άλλα εναλλακτικά σενάρια όπως το να λειτουργήσουν τα μικρά τοπικά καταστήματα των ΕΛΤΑ εντός των ΚΕΠ ύστερα από τη σύναψη μιας μορφής συνεργασίας. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα φανεί αν αυτή η πρόταση θα εξεταστεί εκ νέου τουλάχιστον για τις περιοχές όπου υπάρχει η σχετική δυνατότητα.