Χθες το μεσημέρι, η γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαΐδου δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το αυτονόητο. Περιέγραψε αυτό που έγραφε ο νόμος, αλλά και η εγκύκλιος που συνέταξαν οι συνεργάτες της βάσει του νόμου. Ότι δηλαδή, οι βεβαιωμένες οφειλές μέχρι και την 01/10/2014, μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση των 72 ή 100 δόσεων. Μέχρι και η ίδια πρέπει να αιφνιδιάστηκε, όταν λίγη ώρα αργότερα έφτασε το μήνυμα από το υπουργείο Οικονομικών.
Όχι, τελικώς οι βεβαιωμένες οφειλές μέχρι και την 01/10/2014 δεν θα εντάσσονται στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Μόνο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία
«Όχι, τελικώς οι βεβαιωμένες οφειλές μέχρι και την 01/10/2014 δεν θα εντάσσονται στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Μόνο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία». Επειδή όμως για να υλοποιηθεί η συγκεκριμένη εντολή – η οποία στον Τύπο δόθηκε υπό μορφή άτυπης ενημέρωσης - πρέπει να αλλάξει νόμος, ήδη οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζουν το σχέδιο της τροπολογίας. Κάτι που σημαίνει ότι όσοι έχουν συσσωρεύσεις ληξιπρόθεσμες οφειλές, θα πρέπει να περιμένουν. Η ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της οποίας θα γινόταν η τακτοποίηση των οφειλών, δεν πρόκειται να «ανέβει» στο Taxisnet μέχρι νεωτέρας.
Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται περί λάθους. Ο νόμος ήταν σαφής και η ερμηνευτική εγκύκλιος Σαββαΐδου σαφέστερη. Οι φορολογούμενοι μπορούσαν να εντάξουν στη ρύθμιση ακόμη και τις βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες οφειλές. Ποιες είναι αυτές;
1. Στα μέσα Ιουλίου, βεβαιώθηκε ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων. Αν κάποιος μπει στο Taxisnet θα συνειδητοποιήσει ότι του έχει καταλογιστεί ολόκληρο το ποσό του φόρου. Το ποσό αυτό, μπορούσε (και μπορεί) να πληρωθεί σε τρεις διμηνιαίες δόσεις. Οι πρώτες δόσεις έληξαν στο τέλος Ιουλίου και στο τέλος Σεπτεμβρίου. Όποιος δεν τις πλήρωσε μπορεί να τις εντάξει στη ρύθμιση καθώς το ποσό έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο έως και το τέλος Σεπτεμβρίου. Εκκρεμεί μια δόση, του Νοεμβρίου. Αυτή η δόση επίσης μπορούσε (τουλάχιστον με τα δεδομένα που είχαμε μέχρι χθες) να ενταχθεί στη ρύθμιση των 100 δόσεων, μόνον για όποιον έκανε αίτηση υπαγωγής πριν το τέλος Νοεμβρίου.
Αν κάποιος περίμενε να κάνει την αίτηση τον Δεκέμβριο, το συγκεκριμένο ποσό θα είχε καταστεί ληξιπρόθεσμο και θα έπρεπε να πληρωθεί ή εφάπαξ ή να ρυθμιστεί σε 12 δόσεις
Αν κάποιος περίμενε να κάνει την αίτηση τον Δεκέμβριο, το συγκεκριμένο ποσό θα είχε καταστεί ληξιπρόθεσμο και θα έπρεπε να πληρωθεί ή εφάπαξ ή να ρυθμιστεί σε 12 δόσεις. Είναι προφανές ότι πολλοί θα έσπευδαν να ρυθμίσουν καθώς θα μπορούσαν ένα ποσό που κανονικά θα έπρεπε να πληρώσουν έως το τέλος Νοεμβρίου, να το επιστρέψουν στην εφορία ύστερα από οκτώ χρόνια. Ποιος δεν θέλει σε τέτοιες εποχές να κρατάει ρευστό πληρώνοντας τόκο 4,56% ετησίως δηλαδή χαμηλότερο και από στεγαστικό δάνειο;
2. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τον ΕΝΦΙΑ. Ο φόρος βεβαιώθηκε στο τέλος Ιουλίου. Όποιος δεν πλήρωσε τη δόση του Σεπτεμβρίου, μπορεί να την εντάξει στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Η δόση του Οκτωβρίου πρέπει να αποπληρωθεί υποχρεωτικά καθώς σε διαφορετική περίπτωση ο οφειλέτης δεν μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση (σ.σ δεν εντάσσονται ληξιπρόθεσμες οφειλές μετά την 01/10/2014 ενώ η ύπαρξή τους εμποδίζει την υπαγωγή στη ρύθμιση). Όσο για τις δόσεις Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου, Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου, μπορούσαν κανονικά να υπαχθούν στη ρύθμιση ως βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Αν προσθέσει κανείς τις εκκρεμότητες από τον φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων αλλά και από τον ΕΝΦΙΑ, τότε καταλήγει σε ένα ποσό της τάξεως των 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στο χειρότερο για την κυβέρνηση σενάριο που όλοι θα έσπευδαν να ρυθμίσουν αντί να πληρώσουν οι απώλειες εσόδων θα προσέγγιζαν τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι ένα ακραίο παράδειγμα. Ωστόσο, το να χαθούν μέσα από αυτή τη διαδικασία ακόμη και πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, ήταν μια απολύτως ρεαλιστική πρόταση.
Αυτή είναι εν πολλοίς και η επιχειρηματολογία της τρόικας. Οι εκπρόσωποι των δανειστών ισχυρίστηκαν ότι αυτή η ρύθμιση διογκώνει το δημοσιονομικό κενό του 2015 και ζήτησαν από το οικονομικό επιτελείο να καλυφθεί το άνοιγμα. Πώς θα μπορούσε να καλυφθεί διαφορετικά; Τρόπος δεν βρέθηκε και αποφασίστηκε να τροποποιηθεί η πολυδιαφημισμένη τροπολογία λίγες ημέρες μετά την ψήφισή της, μετά την έκδοση ερμηνευτικών εγκυκλίων και λίγες ώρες πριν ενεργοποιηθεί η πλατφόρμα. Παρά το «τσαλάκωμα» της εικόνας της κυβέρνησης (σ.σ η ρύθμιση των 100 δόσεων είχε εξαγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό) φαίνεται ότι τα λεφτά ήταν πολλά για να εξευρεθεί διαφορετική λύση.