
"Κέρδισε χρήματα αλλά όχι σε βάρος του Περιβάλλοντος και του Κοινωνικού Συνόλου". Αυτή είναι η βασική αρχή του ESG. Μερικά από τα συμπτώματα που οδήγησαν σε νομοθετική εφαρμογή του ESG, είναι: Ξέπλυμα χρημάτων, καταστροφές στο και από το περιβάλλον, άστοχες χρηματοοικονομικές επενδύσεις που οδηγούν σε ζημίες / οικονομική καταστροφή των επενδυτών και των χρηματοδοτών (π.χ Τράπεζες , Ασφαλιστικές Εταιρίες ), επιζήμιες επιπτώσεις για το Κοινωνικό Σύνολο από επιχειρηματικές δραστηριότητες, ΙΤ risks, ελλιπής αξιολόγηση κινδύνων κλπ.
*Αντώνης Σπανός, Πιστοποιημένος εκπαιδευτής EFQM, GRI competent, Sustainability and ESG expert συνεργάτης και εισηγητής της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
Ως αποτέλεσμα ισχυροποιήθηκε αρχικά στην Ευρώπη, η εστιασμένη και νομοθετικά εδραιωμένη προτεραιότητα του ESG (Environment, Society, Governance: Περιβάλλον, Κοινωνία, Εταιρική Διακυβέρνηση) με τους κανόνες της οποίας πρέπει υποχρεωτικά να συμμορφωθούν όλες οι εισηγμένες επιχειρήσεις βάσει συγκεκριμένων χρονικών ορίων, μεγεθών, κύκλου εργασιών και αντικειμένου.
Oι παγκόσμιοι στόχοι της Aειφόρου Aνάπτυξης έλαβαν συγκεκριμένη μορφή μέσα από τους 17 Στρατηγικούς Στόχους Ανάπτυξης των ΗΕ (UN SDGs) και του παγκόσμιου σύμφωνου των Ηνωμένων Εθνών (UN Global Compact). Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) που διαχειρίζεται η EFRAG, (European Financial Reporting Advisory Group) υποχρεώνει κατ’ αρχή τις εισηγμένες ή Δημοσίου ενδιαφέροντος Εταιρίες άνω των 500 ατόμων προσωπικό και με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 150 εκατομμυρίων, να υποβάλουν ετήσια έκθεση ESG (περίπου 11.700 εταιρείες, σήμερα). Oι προδιαγραφές συνεχώς εξελίσσονται και γίνονται σταδιακά αυστηρότερες, ώστε – σύμφωνα με τον CSRD- να φθάσουν σύντομα οι υπόχρεες υποβολής εταιρείες, τις 50.000.
Θα πρέπει οι υπόχρεοι να ευθυγραμμιστούν επιπλέον με το κανονισμό Taxonomy που προσδιορίζει τις δραστηριότητες που ευθυγραμμίζονται με έξη περιβαλλοντικές προτεραιότητες και ενσωματώνουν την ουσία του όρου Net Zero Organizations (είναι οι Οργανισμοί που δεν επιβαρύνουν με αέριες εκπομπές το περιβάλλον).

Οι κανονισμοί ESG εφαρμόζονται σε τρεις πυλώνες
Εταιρική Διακυβέρνηση - Οι προκλήσεις της ορθής διακυβέρνησης περιλαμβάνουν ενδεικτικά μέτρα αποτροπής της διαφθοράς, ορθές δομές διαχείρισης από τα διοικητικά συμβούλια και τη διοίκηση, προστασία δεδομένων.
Περιβαλλοντική φροντίδα - Τα περιβαλλοντικά ζητήματα που εξετάζονται αφορούν την αλληλεπίδραση της επιχείρησης με το φυσικό περιβάλλον όπως ενδεικτικά ο μετριασμός των κλιματικών επιπτώσεων της λειτουργίας της, η μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και η πρόβλεψη- αποτροπή των περιβαλλοντικών κινδύνων.
Κοινωνική πολιτική. Τα κοινωνικά ζητήματα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την προστασία της υγείας και της ασφάλειας του προσωπικού, τα δικαιώματα των εργαζομένων, την παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού και το σεβασμό στα συμφέροντα των κοινοτήτων και των κοινωνικών μειονοτήτων,
Αξίζει να σημειωθεί πως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις διακρίνονται στις παρακάτω μεγάλες κατηγορίες:
- Εκείνες που η επιχείρηση προκαλεί στο περιβάλλον (εκπομπές ρύπων, σπατάλη νερού, υπερπαραγωγή απορριμμάτων, καταστροφή βιοτόπων κλπ )
- Εκείνες που προκαλούν δυνητικά, καταστροφές (με βαριές οικονομικές επιπτώσεις) στην Εταιρία και τους επενδυτές (πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση, παλιρροϊκά κύματα, σεισμός, ανεμοστρόβιλοι, κλπ)
- Green washing, που είναι η παροχή παραπλανητικών η ψευδών διαβεβαιώσεων προς τους καταναλωτές ή επενδυτές, για τις δήθεν θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις προϊόντων και υπηρεσιών τους.
To ESG δεν αφορά μόνο τις μεγάλες εταιρίες, αλλά κάθε επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους.
Για πολλούς, η βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να είναι μια ανησυχαστική και κοστοβόρα πρωτοβουλία. Ήδη παρατηρείται έντονα το φαινόμενο του Green Washing. Μέσω του Green washing μια εταιρία παρουσιάζει στο κοινό ανακριβή ή τελείως ψεύτικα στοιχεία για τις ενέργειες της σχετικά με τη προστασία του περιβάλλοντος τα οποία ονομάζει "βιώσιμη η πράσινη" ανάπτυξη.
Η ΕΕ και οι Εταιρείες που λειτουργούν σε αυτή θα πρέπει να συμμορφωθούν, μέσα σε μία δεδομένη Στρατηγική περίοδο (έως το 2026 κατ’ αρχή), ώστε η λειτουργία και οι επενδύσεις τους να στηρίζουν το Green Deal, την προστασία της Κοινωνίας και να προβαίνουν σε επενδύσεις και διοικητικές αποφάσεις -Governance- που διασφαλίζουν ευθυγράμμιση με τους άλλους δύο πυλώνες του ESG, Environment & Society. Αυτή η Στρατηγική θα προφυλάσσει χρηματοδότες και επενδυτές από δυσάρεστες εξελίξεις (π.χ. κατάρρευση τραπεζών, οικονομική καταστροφή επενδυτών).
Η µετάβαση στη στρατηγική βιώσιμής ανάπτυξης
Μέσω του θεωρητικού πλαισίου που ορίζει ο κανονισμός έκθεσης μη χρηματοοικονομικών μεγεθών, θα πρέπει να εφαρμοστεί και πρακτικά η συμμόρφωση των υπόχρεων οργανισμών με τις απαιτήσεις του ESG.
Οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις πρέπει να αναλύσουν με αυστηρότητα το εσωτερικό τους λειτουργικό περιβάλλον και να ορίσουν εξειδικευμένη ομάδα η οποία θα επιλέξει και θα τεκμηριώσει τις μέχρις στιγμής επιδόσεις τους στις απαιτήσεις του ESG.
Θα επιλεγούν οι κατάλληλοι δείκτες οι οποίοι θα συγκεντρωθούν και θα παρουσιαστούν δημόσια. Θα επιλεγεί η μορφή της έκθεσης αειφορίας οποία θα πρέπει να συμβαδίζει με τις ήδη υπάρχουσες κατάλληλες δομές εκθέσεων όπως είναι το GRI reporting και το SASB reporting.
Σταδιακά θα υπάρξουν μικρές τροποποιήσεις λόγω της εξέλιξης του CSRD υπό την εποπτεία και συμβουλή της ΕFRAG. Ταυτόχρονα τροποποιούνται τα υπάρχοντα πρότυπα εκθέσεων GRI- SASB), δείκτες, στόχοι και benchmarks που θα βοηθήσουν τις εταιρίες να υποβάλουν συγκρίσιμες και τυποποιημένες αναφορές.
Ο υπολογισμός και η διαχείριση των πιθανών κινδύνων που απειλούν τους επενδυτές, τον χρηματοδότη, το περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο, πρέπει να εκτιμώνται (risk evaluation) και στα μέτρα του δυνατού, να διασφαλίζεται η αποφυγή τους (risk mitigation)
Ο υποχρεωτικός κανονισμός SFDR (Sustainable Financial Disclosure Regulation) επιβάλλει την υποβολή οικονομικών εκθέσεων που αποδεδειγμένα –και κατόπιν επιθεώρησης- ευθυγραμμίζονται με τις κλιματικές προτεραιότητες του Taxonomy. Πολύ σύντομα οι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλλουν τις παραπάνω εκθέσεις ευθυγραμμισμένες με τις υποδείξεις της ομάδας εργασίας TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για την ώρα μπορούν να χρησιμοποιούνται οι εκθέσεις GRI & SASB που ήδη ευθυγραμμίζονται με το TCFD.
Ο συνδυασμός των παραπάνω προϋποθέσεων θα ενσωματώνεται σε μία ενιαία έκθεση – ESG REPORT, η οποία θα δημοσιοποιείται στο Διαδίκτυο για λόγους διαφάνειας. Η εκτεταμένη εφαρμογή των εκθέσεων ESG αναμένεται να αρχίσει το 2024 (που θα απαιτηθούν τεκμηριωμένοι δείκτες και δεδομένα του 2023).
Ποια είναι τα οφέλη από την εφαρμογή κριτηρίων ESG
Τα οφέλη είναι σημαντικότατα:
- Βοηθούν στη κατανόηση του βαθμού στον οποίο η εταιρεία εφαρμόζει τους στόχους αειφορίας
- Οδηγούν στον εντοπισμό ευκαιριών βελτίωσης
- Ενισχύουν την εμπλοκή και συμμετοχή των ενδιαφερόμενων (Stakeholders) που οδηγούν σε πιο αποτελεσματικές συνεργασίες
- Ενισχύουν την ανάληψη ευθύνης με δεδομένο πως η εταιρεία αναλαμβάνει ευθύνη και για τις προηγούμενες εκθέσεις της
- Ενισχύουν τη διαφάνεια μεταξύ όλων των εμπλεκομένων που επηρεάζουν τη δημιουργία αξίας από την εταιρεία
- Αφορούν σε όλους καταναλωτές, προσωπικό και επενδυτές
- Ενισχύουν την καλή φήμη της επιχείρησης, την εμπιστοσύνη από τον πελάτη, φέρουν καλύτερες επιδόσεις και αναδεικνύεται η αξία του εξειδικευμένου προσωπικού
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Τί προβλέπει
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι ένα σύνολο πολιτικών πρωτοβουλιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που πρωταρχικό στόχο έχουν να οδηγήσουν την Ευρώπη σε ουδέτερο κλίμα μέχρι το 2050. Μετά από πιέσεις διαφόρων οργανώσεων αναμένεται αυτό το όριο να διαφοροποιηθεί προς το αυστηρότερο, ούτως ώστε να επιτευχθεί μέχρι το 2030 (στόχος και των UΝ SDGs) περαιτέρω μείωση των αερίων του θερμοκηπίου σε 50% έως το 2030. Λαμβάνεται βέβαια υπόψη η δυναμική και η ανάπτυξη του κάθε κράτους. Είναι ήδη γνωστό πως το 2050 δεν θα παράγονται η πωλούνται πλέον μη ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Θα πρέπει να περιμένουμε συνεχείς αναθεωρήσεις της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (Regulations) ώστε να ενσωματώνονται και να ευθυγραμμίζονται οι νόμοι με βασικούς όρους του ESG όπως η βιοποικιλότητα, η κυκλική οικονομία και η ρύπανση της ατμόσφαιρας.
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για ένα βιώσιμο μέλλον προβλέπει:
- Αυστηροποίηση των κλιματικών ορίων για το 2050
- Καθαρή και προσιτή ενέργεια
- Κυκλική οικονομία
- Κατασκευές αλλά με οικονομία πόρων
- Μηδενική μόλυνση
- Αναγέννηση των οικοσυστημάτων
- Υγιεινή και περιβαλλοντικά φιλική διατροφή, "από το χωράφι στο πιάτο"
- Πρόοδος προς τις περιβαλλοντικά φιλικές μετακινήσεις
Τα διεθνή πρότυπα και οι εθνικές πρακτικές για ESG που πρέπει να γνωρίζει το στέλεχος που ασχολείται με το ESG
O αριθμός των διεθνών προτύπων που σχετίζονται με το ESG είναι ιδιαίτερα μεγάλος, αφού τα περισσότερο γνωστά πρότυπα περιέχουν οδηγίες και απαιτήσεις που είναι πλήρως ευθυγραμμισμένες με το ESG.
Τα πλέον σημαντικά είναι:
- οι 17 στόχοι των Ηνωμένων Εθνών (SDGs)
- το Παγκόσμιο Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών (UN Global Compact),
- τα SA 8000, AA 1000, ISO 14001, ISO 45001,
- το Παγκόσμιο Μοντέλο του EFQM,
- το Μοντέλο Επιχειρηματικής Ηθικής του ΕΒΕΝ,
- το ILO, το ISO 26000, το Carbon Disclosure Project (CDP),
- το Green House Gas Protocol,
- Dow Jones Sustainability Index (DJSI),
- Εθνικός Κανονισμός ESG, κλπ
Ποιοι είναι οι βασικοί φορείς που οριοθετούν ESG κριτήρια και διαμορφώνουν τις εξελίξεις
Οι βασικοί φορείς που διαμορφώνουν τα ESG κριτήρια, είναι ενδεικτικά οι ακόλουθοι:
- NFRD Non Financial Reporting Regulation
- CSRD Corporate Sustainability Reporting Direction
- Sustainable Finance Disclosure Regulation – SFDR
- EFRAG European Financial Reporting Advisory Group
- TCFD Task Force on Climate related Financial Disclosures
- EBA ESG PILLAR 3 European Bank Association Pillar III
- TAXONOMY
- SFDR Sustainable Financial Disclosure Regulation
- ESRS EU Sustainability Report Standards
- IFRS International Financial Reporting
- ISSB International Sustainability Standards Board
- ΕΤΕΠ Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
- Δείκτης ESG Χρηματιστηρίου Αθηνών
Το EU Taxonomy
O όρος ΤΑΧΟΝΟΜΥ προσδιορίζει τις περιβαλλοντικές προτεραιότητες που πρέπει να υλοποιήσει ένας υπόχρεος οργανισμός στα πλαίσια των κανονισμών ESG.
Το ΤΑΧΟΝΟΜΥ προβλέπει τους ακόλουθούς έξη περιβαλλοντικούς στόχους:
- Έλεγχος της αλλαγής του κλίματος
- Έγκαιρη προσαρμογή στις αλλαγές του κλίματος
- Συνετή χρήση του νερού και προστασία των θαλάσσιων πόρων
- Μετάβαση στη Κυκλική Οικονομία
- Έλεγχος και πρόληψη της μόλυνσης ατμόσφαιρας, υδάτινων πόρων και εδάφους
- Πρόληψη και ανάκαμψη της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων
Τι είναι οι εκθέσεις βιωσιμότητας και ποιους αφορούν?
Οι εκθέσεις βιωσιμότητας αφορούν στην υποχρεωτική έκθεση μη χρηματοοικονομικής φύσης πληροφόρησης και αναπτύσσονται σε πλαίσια περιβαλλοντικών, οικονομικών (διακυβέρνησης) και κοινωνικών προτεραιοτήτων που απαρτίζουν τους πυλώνες ESG.
Στις εκθέσεις βιωσιμότητας εμπεριέχεται η σημαντικότατη λειτουργία της διαχείρισης κινδύνων (Risk Management) Περιβαλλοντικών, Κοινωνικών και Νομοθετικών και Επενδυτικών.
Η μορφή και το περιεχόμενο των εκθέσεων βιωσιμότητας (CSR reporting) ρυθμίζεται από τον CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) πρώην NFRD (Non Financial Reporting Directive). H τελική εφαρμογή του CSRD αναμένεται να αυξήσει τον αριθμό των υπόχρεων εταιριών από 11.700 σήμερα σε 50.000.
Εξειδικευμένοι και αξιόπιστοι Οργανισμοί (GRI, SASB) ήδη εκδίδουν νέα πρότυπα που όλα μπορούν να οδηγήσουν μια Εταιρία σε αποτελεσματικό Reporting. Οι Οργανισμοί αυτοί ευθυγραμμίζονται εκδίδοντας συμπληρωματικά πρότυπα, για να καλύψουν τις απαιτήσεις του CSRD.
H όλη συντονιστική και συμβουλευτική διαδικασία επιβλέπεται από τη Συμβουλευτική Οµάδα για Θέµατα Χρηματοοικονομικών Αναφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Financial Reporting Advisory Group - EFRAG).
Οι απαιτήσεις του ESG αυξάνουν την ανάγκη για δυνατότητες συλλογής και διαχείρισης δεδομένων
Βάσει της Ατζέντας του 2030 η παγκόσμια κοινότητα προκήρυξε τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης SDGs (Strategic Development Goals) για ένα πιο ανθρώπινο – βιώσιμο πλανήτη, τους οποίους κυβερνήσεις και Εταιρίες δεσμεύτηκαν να επιδιώξουν μέχρι το 2030. Σε αυτούς τους 17 στόχους η ΕΕ πρόσθεσε επιπλέον στόχους, ο σπουδαιότερος των οποίων είναι να φτάσουμε σε κλιματικά ουδέτερη οικονομία (με μηδέν εκπομπές αερίων) μέσα στο 2050. Ο στόχος αυτός εντάσσεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (Green Deal).
Για να εφαρμοστεί πρακτικά αυτός ο θεωρητικός σκοπός χρειάζονται συγκεκριμένες δραστηριότητες:
- Δέσμευση σε Πολιτικές και Στρατηγικούς σκοπούς που εξυπηρετούν τους τρεις πυλώνες του ESG
- Καθορισμός σαφών δεικτών και στόχων που οδηγούν στο παραπάνω αποτέλεσμα και να είναι συγκρίσιμοι με συγκεκριμένα κοινά πρότυπα
- Οι στόχοι αυτοί πρέπει να είναι προσδιορισμένοι ώστε να διασφαλίζουν την υλοποίηση των τριών πυλώνων του ESG, εφόσον μια αποτυχία στην επίτευξή τους ή στην εκτίμηση του κινδύνου (π.χ. πόλεμος, πλημμύρα, κατολισθήσεις, σεισμοί) έχει τραγικές επιπτώσεις και στην επιχείρηση και στους εξαρτώμενους από αυτή χρηματοδοτούμενους ή πελάτες.
Η ενσωμάτωση των κινδύνων βιωσιμότητας στις διαδικασίες λήψης επενδυτικών αποφάσεων αποβλέπει στο να εντοπίζονται έγκαιρα οι προοπτικές αυτών των κινδύνων και να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μετριάζεται η επίπτωση στις επενδύσεις, στην οικονομία, στους επενδυτές και στους καταναλωτές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε την πρόταση για την Οδηγία CSRD- Corporate Sustainability Reporting Directive, που έχει τεθεί σε ισχύ από την 1/1/ 2023 και που τροποποιεί την υπάρχουσα κοινοτική Οδηγία 2014/95/EU περί δημοσίευσης μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών. Η προσπάθεια στρέφεται προς τη δημιουργία κοινών και κατανοητών προτύπων αξιολόγησης τα οποία θα ευθυγραμμιστούν με τα μέχρις στιγμής υπάρχοντα πρότυπα εκθέσεων αειφορίας GRI & SASB.
Βασικά στάδια/προϋποθέσεις για υποβολή μη χρηματοοικονομικής πληροφόρησης σύμφωνα με τα κριτήρια ESG
Τα στάδια αυτά διευθετούνται ήδη από το κανονιστικό πλαίσιο CSRD. Με γνώμονα το πλαίσιο αυτό, (οδηγία 2014/95/ΕU) η εφαρμογή στις εταιρείες γίνεται σε φάσεις.
Από 2018 ισχύει ο κανονισμός NFRD2 - Εισηγμένες εταιρείες, εταιρείες Δημοσίου Ενδιαφέροντος, εταιρεία χρηματοοικονομικού προσανατολισμού (Τράπεζες- Ασφαλιστικές εταιρίες).
Από το 2020 (ισχύει πλέον ο κανονισμός CSRD). Αρχικά για εταιρείες με προσωπικό άνω των 500 ατόμων, και μεγάλες εισηγμένες. Σε αμέσως επόμενο στάδιο: εταιρίες που καλύπτουν 2 από τα εξής 3 στοιχεία: Κύκλος εργασιών 40 εκατ ευρώ, Μ.Ο. Προσωπικού 250 στελέχη, Ισολογισμός > 20 εκατ. ευρώ.
Εφαρμογή από 2024. Μεγάλες εισηγμένες, λοιπές μεγάλες εταιρίες, 500 + εργαζόμενοι.
Εφαρμογή από 2025. Επιχειρήσεις που καλύπτουν 2 από τα εξής 3 στοιχεία: ενεργητικό > 20 εκατ. ευρώ, κύκλος εργασιών > 40 εκατ. ευρώ, εργαζόμενοι > 250 (με στοιχεία του 2024).
Εφαρμογή από 2026. Μεσαίες επιχειρήσεις – Ενεργητικό > 20.000.000 ευρώ. Κύκλος εργασιών > 40.00.000.000 ευρώ, 250 εργαζόμενοι.
Εφαρμογή από 2026. Τελικό στάδιο – Μικρές επιχειρήσεις. Κύκλος εργασιών > 8.000.000 ευρώ. – ενεργητικό 4.000.000 ευρώ, 50 εργαζόμενοι.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι αυτή τη χρονική στιγμή –με εξαίρεση τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες και τις μεγάλες επιχειρήσεις με προσωπικό άνω των 500 ατόμων - δεν υπάρχει άμεση εμπλοκή των υπολοίπων Εταιρειών.
Αναμένεται πως βάσει της CSRD o αριθμός των υπόχρεων εταιρεεών στην Ευρώπη θα ανέλθει από 11.700 σε περίπου 50.000. Σημειώνεται πως ενώ για την ΕΕ οι Εταιρείες με >250 εργαζόμενους θεωρούνται μικρομεσαίες, στην Ελλάδα δεν είναι σύνηθες κάτι τέτοιο.
Σημείωση: Η υποχρέωση υποβολής έκθεσης ESG για το 2025 για παράδειγμα, υπονοεί πως τα ζητούμενα στοιχεία πρέπει να είναι διαθέσιμα και επιβεβαιωμένα από την 1/1/24.
Επίσης, οι εταιρίες που άρχισαν ή θα αρχίσουν άμεσα να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις του ΤΑΧΟΝΟΜΥ και αποτύπωσης ESG Στρατηγικής και δραστηριοτήτων, αποκτούν σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του νόμου, των πελατών και των επενδυτών.
Ποιοι θα ελέγχουν τις εκθέσεις βιωσιμότητας και αν τηρούνται τα ESG κριτήρια;
Ο δείκτης ESG έχει ήδη εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αξιών της Αθήνας. Oι υπόχρεες εκθέσεων αειφορίας εταιρείες, εφαρμόζοντας τις αρχές του ESG, δίνουν την ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, και όλους τους υπόλοιπους συμμέτοχους να επωφεληθούν από τη δημόσια πληροφόρηση για να συμπεράνουν την οικονομική αξιοπιστία και σταθερότητά του κάθε οργανισμού απέναντι σε κάθε είδους κινδύνους, χρηματικούς περιβαλλοντικούς ή κοινωνικούς ώστε να μη χάσουν τα χρήματά τους.
Η δε υπόχρεη εταιρεία δημοσιοποιεί με τον ακριβέστερο και πιο αξιόπιστο τρόπο την ευρωστία της και αυτό τη κάνει ελκυστική στην αγορά.
Τα κράτη -μέλη προωθούν ανάλογη πληροφόρηση μέσω Οδηγών Χρηματιστηρίων και προτάσεων για χρήση αξιόπιστων προτύπων με σκοπό να ενισχύσουν τη πληρότητα και την ομοιομορφία της πληροφόρησης που παρέχεται μέσω του ESG.
Εννοείται πως παρουσιάζεται έντονη η ανάγκη για επιθεωρητές (auditors ) οι οποίοι θα επιβεβαιώνουν την ακρίβεια και πληρότητα των εκθέσεων ESG, δεδομένου ότι οι τρεις πυλώνες του περιλαμβάνουν θέματα τα οποία χρειάζονται επιθεωρητές με ευρύτητα γνώσεων, προϋπηρεσία, εμπειρία και ευελιξία.
Στην Ελληνική πραγματικότητα μεγάλες εταιρείες έχουν μέλη διοικητικού Συμβουλίου τα οποία ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Μεγάλα Νοσοκομεία έχουν ως ανώτατα στελέχη πρόσωπα που δεν είναι πάντα σχετικά με το κρισιμότατο αντικείμενο. Εταιρείες Δημοσίου ενδιαφέροντος εναλλάσσουν στις διοικήσεις τους φίλα κείμενα στελέχη. Ακόμα και σε Δημοσίου συμφέροντος καθήκοντα έχει ακουστεί η φράση: "Κάντε τον κάτι, είναι άχρηστος".
Ξεκινώντας από τον πυλώνα της Διακυβέρνησης, ένας υπόσρεος οργανισμός πρέπει να βασιστεί σε μια μακροπρόθεσμη βιώσιμη Στρατηγική, στρατηγικούς Σκοπούς και πρωτοβουλίες (Initiatives) ώστε να αντιμετωπιστούν ριζικά οι προκλήσεις του περιβάλλοντος από νομοθετική, κοινωνική και περιβαλλοντική άποψη αλλά και η επιτυχημένη και διεξοδική διαχείριση κινδύνων (risk mitigation). Οι επιθεωρήσεις ESG audits δεν έχουν ακόμα καθιερωθεί συστηματικά και αντ’ αυτών χρησιμοποιούνται διάφορα συγγενή πρότυπα (π.χ. GRI, SASB). Καθώς ωριμάζει η εφαρμογή του ESG, θα καθιερωθεί και η ειδικότητα του αξιολογητή ESG.
Οι επιθεωρητές με πρότερη σχετική εμπειρία σε ισολογισμούς, κανονιστική νομοθεσία και εσωτερική Διακυβέρνηση, θα συναντήσουν λιγότερες δυσκολίες στο να προσαρμοστούν. Η αντικειμενική πιστοποίηση από ανεξάρτητους επιθεωρητές (όχι εσωτερικούς) θα προσδώσει αξιοπιστία και σιγουριά.
Αντώνης Σπανός, Πιστοποιημένος εκπαιδευτής EFQM, GRI competent, Sustainability and ESG expert συνεργάτης και εισηγητής της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
Χρειάζεσθε κατευθύνσεις ή διευκρινήσεις για το κανονιστικό πλαίσιο, τα κριτήρια ESG και τις εκθέσεις βιωσιμότητας. Μάθετε εδώ.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr