Το ματωμένο λαθρεμπόριο των καυσίμων

Η οικογένεια Σπανού και οι καταδικαστικές αποφάσεις 70 ετών - Η εμπλοκή του παραδικαστικού και οι νονοί της νύχτας - Περίεργες δολοφονίες και θάνατοι απο εκρήξεις σε βενζινάδικα

to-matwmeno-lathremporio-twn-kausimwn
|
SHARE THIS
0
SHARES

Σεπτέμβριος 2000 τραγικό δυστύχημα με νεκρούς και διαμελισμένους σε πρατήριο καυσίμων στα Πατήσια. Αρχηγικά μέλη εκβιαστικών ομάδων, «συνεταιρίζονται» ή πωλούν προστασία στους λαθρεμπόρους καυσίμων και χύνουν αίμα στον βωμό του λαθραίου «μαύρου» χρυσού.

Κατηγορούμενος ο «πατέρας»

 Τον Σεπτέμβριο του 2000 μία ισχυρή έκρηξη βυτιοφόρου μεταφοράς καυσίμων συγκλονίζει μια ολόκληρη περιοχή στα Κάτω Πατήσια. Απολογισμός δύο νεκροί και δύο σοβαρά τραυματίες.

Κατά τη διαδικασία της νόθευσης κάποιος πάτησε λάθος κουμπί και απο την σκοτώθηκαν δυο άνθρωποι και τραυματίστηκαν άλλοι δυο

  Από την έρευνα των διωκτικών αρχών προέκυπτε ότι οι ιδιοκτήτες νόθευαν αμόλυβδη βενζίνη με τουλουόλη, η τιμή της οποίας ανά λίτρο ήταν τότε το 25% της τιμής της βενζίνης. Πάνω στην διαδικασία της νόθευσης κάποιος πάτησε κατά λάθος, λάθος κουμπί προκαλώντας την εκκωφαντική έκρηξη με τα δραματικά αποτελέσματα. Αργότερα προέκυψε  ο εντοπισμός τουλάχιστον 50 πρατηρίων υγρών καυσίμων της εταιρείας ΕΤΕΚΑ με παράνομες δεξαμενές.

Για την υπόθεση εκείνη και για άλλες σχετικές με λαθρεμπόριο καυσίμων, είχαν εκδοθεί καταδικαστικές αποφάσεις περίπου 70 ετών σε βάρος του ιδιοκτήτη της ΕΤΕΚΑ Μιχάλη Σπανού, πατέρα του σημερινού κατηγορούμενου προέδρου της εταιρείας πετρελαιοειδών και του Ατρομήτου, ο οποίος είχε πιαστεί από το τμήμα αναζητήσεων της ασφάλειας μετά από χρόνια, ενώ παρακολουθούσε αγώνα της αγαπημένης του ομάδας στο Περιστέρι. Έκτοτε, είχε μπει στο νοσοκομείο, όπου παρέμεινε για μήνες και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο σπίτι του για κατ΄οίκον περιορισμό λόγω ανήκεστης βλάβης στην υγεία του.

 Η αστυνομική έρευνα ανέδειξε τη δράση των κυκλωμάτων λαθρεμπορίας καυσίμων, τα αρχηγικά μέλη των οποίων με τη χρήση υψηλών γνωριμιών και πλαισίωση τους από αδίστακτους «μπράβους», αποκόμιζαν υπέρογκα κέρδη, με τη φοροδιαφυγή να ξεπερνά τα 500 δισ. δραχμές ετησίως.

Έκρηξη και «παραδικαστικό»

Κατηγορούμενος για τη φονική έκρηξη, ήταν και επιχειρηματίας, πρόεδρος και εκείνος ποδοσφαιρικής ομάδας των δυτικών προαστίων, ο οποίος έχει βρεθεί και άλλες φορές στο εδώλιο του κατηγορουμένου για παρόμοιες υποθέσεις. Σύμφωνα με τη δικογραφία που είχε σχηματισθεί, την περίοδο 1998-2001 έδρασε τότε ένα πολύπλοκο σύστημα λαθρεμπορίας και νόθευσης καυσίμων με αποχαρακτηρισμένα λευκά βυτιοφόρα που εφοδίαζαν πρατήρια με εικονικούς ιδιοκτήτες.

Ο επιχειρηματίας είχε δώσει τη θαλαμηγό του για ταξίδι αναψυχής σε δικαστικούς λειτουργούς που ερευνούσαν την υπόθεσή του.

Η υπόθεση αυτή είχε απασχολήσει και την έρευνα για το παραδικαστικό κύκλωμα την περίοδο 2004-2005 αφού ο επιχειρηματίας φέρεται να είχε δώσει τη θαλαμηγό του για ταξίδι αναψυχής στο οποίο είχαν συμμετάσχει δικαστικοί λειτουργοί που ερευνούσαν την υπόθεσή του.

Οι «διάδοχοι»

Ο επιχειρηματίας των Μεγάρων μαζί με τον Μιχάλη Σπανό και έναν νεόκοπο λαθρέμπορο καυσίμων, ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης μάντρας αυτοκινήτων στη Λεωφόρο Αθηνών, θεωρούνται από τις αστυνομικές αρχές,  «διάδοχοι» ενός εμπόρου καυσίμων που δραστηριοποιούνταν προ δύο δεκαετιών στα δυτικά προάστια της Αθήνας.

Ο «Μεγαριώτης» φερόταν πρόεδρος του Δ.Σ εταιρείας πετρελαιοειδών, στο πρατήριο της οποίας είχε σημειωθεί η φονική έκρηξη. Ουσιαστικά όμως ήταν πρόεδρος «ανύπαρκτης» εταιρείας αφού δεν ήταν καταχωριμένη στο υπουργείο Ανάπτυξης. Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε το ΣΔΟΕ, κατείχε ιδιοκτησιακά ποσοστό της τάξεως του 95% των περίπου 10 πρατηρίων βενζίνης στα οποία εμφάνιζε σαν ιδιοκτήτες ανθρώπους της απολύτου εμπιστοσύνης του. Εξασφάλιζε δηλαδή το ακαταδίωκτο, ενώ δεν δίσταζε να υποβάλλει μηνύσεις, όπως και στον διοικητή Αστυνομικού Τμήματος της περιοχής του, όταν αστυνομικοί έκαναν έρευνα για εγκαταστάσεις λαθρεμπορίου πετρελαίου που βρέθηκαν τον Οκτώβριο του 1998. Ο επιχειρηματίας όπως και στην περίπτωση της φονικής έκρηξης στα Κάτω Πατήσια, αρνείτο ότι έχει κάποια ιδιοκτησιακή σχέση με πρατήριο καυσίμων της ίδιας εταιρείας πετρελαιοειδών που λάμβανε τα λαθραία καύσιμα.

Ένας φυλακισμένος και ένας νεκρός

Οι αξιωματικοί της Ασφάλειας Αττικής διαπίστωναν ότι τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα αυτών των κυκλωμάτων είχαν προκαλέσει εγκληματικό «ντόμινο» με πολλές απόπειρες ανθρωποκτονιών και βομβιστικές ενέργειες. Οι ίδιοι αστυνομικοί ανέφεραν ότι οι ομάδες του φυλακισμένου αρχηγού της εκβιαστικής ομάδας της Ελευσίνας και του δολοφονημένου Θέμη Καλαποθαράκου, συμμετείχαν στα κυκλώματα, πωλούσαν προστασία σε αυτά και προέβαιναν σε αντεκδικητικές ενέργειες προάσπισης των συμφερόντων τους.

 Την ίδια χρονική περίοδο, τοποθετούνται εκρηκτικοί μηχανισμοί στο βουλκανιζατέρ δύο αδερφών στην Ιερά Οδό και σε πρατήριο υγρών καυσίμων επίδοξου «διαδόχου» στη λαθρεμπορία καυσίμων, προέδρου και εκείνου σε ποδοσφαιρική ομάδα της Δυτικής Αττικής. Οι βομβιστικές επιθέσεις αποδόθηκαν στην εκβιαστική ομάδα του αρχηγού της Ελευσίνας, ο οποίος εκτελούσε εντολή άλλου λαθρεμπόρου καυσίμων που δραστηριοποιείτο στην περιοχή Χαϊδαρίου - Αιγάλεω.

Και η δολοφονία του «αρχινονού» Θέμη Καλαποθαράκου πιθανόν σχετιζόταν με τη συνεργασία του με έτερο γνωστό λαθρέμπορο

Οι αξιωματικοί της Ασφάλειας Αττικής εκτιμούσαν ότι ένας από τους λόγους της δολοφονίας ­ τον Ιούλιο του 2000 ­ του «αρχινονού» Θέμη Καλαποθαράκου πιθανόν σχετιζόταν με τη συνεργασία του με άλλον γνωστό λαθρέμπορο καυσίμων στα δυτικά προάστια.

Η δολοφονική επίθεση ­ στις 6 Ιανουαρίου 2000 ­ εναντίον του τότε αναπληρωτή διευθυντή του ΣΔΟΕ κ. Νίκου Κοκώσια αποδόθηκε στη δραστηριοποίηση αυτών των εγκληματικών ομάδων που περιβάλλουν ή πωλούν προστασία στους λαθρεμπόρους καυσίμων.

Σωλήνες έβγαιναν από τη... θάλασσα

 Στις 20 Οκτωβρίου του 1998,  είχαν εντοπιστεί παράνομοι αγωγοί καυσίμων μήκους 150 μέτρων στη θαλάσσια περιοχή των Μεγάρων,  παράνομες δεξαμενές στην ίδια περιοχή, «καθαριστήριο» καυσίμων που προοριζόταν για εφοδιασμό πλοίων. Κατηγορούμενος και πάλι τότε ο «Μεγαριώτης» επιχειρηματίας.

 Σύμφωνα με αναφορές στελεχών του ΣΔΟΕ και της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, ο επιχειρηματίας είχε δημιουργήσει ένα δίκτυο δεκάδων αποχαρακτηρισμένων, «λευκών» βυτιοφόρων, που φρόντιζε να εφοδιάζει τα πρατήρια των εικονικών ιδιοκτητών με ποσότητα καυσίμων που έπαιρνε κανονικά από άλλες νόμιμες εταιρείες πετρελαιοειδών. Στη συνέχεια όμως προχωρούσε σε αραίωση αυτής της ποσότητας αμόλυβδης βενζίνης με μεγάλες ποσότητες τολουόλης, της οποίας η τιμή ανά λίτρο είναι σχεδόν το 25% της τιμής της βενζίνης. Το κέρδος ήταν πολλαπλό. Την αραιωμένη με τολουόλη αμόλυβδη βενζίνη εμφάνιζε σαν «σούπερ αμόλυβδη», ενώ αν δεν μεσολαβούσε το θανατηφόρο συμβάν στα Πατήσια, που επέφερε τις έρευνες αστυνομικών και πυροσβεστών τυπικά ήταν «νόμιμος», αφού το βυτιοφόρο έφερε τιμολόγια της κανονικής φόρτωσής του από την εταιρεία πετρελαιοειδών.

Η επικίνδυνη τολουόλη

Υπήρχε και το θέμα της περιζήτητης για τη νόθευση τολουόλης, η οποία δημιουργεί ένα επικίνδυνο μείγμα με τη βενζίνη. Οι λαθρέμποροι καυσίμων φέρεται να την προμηθεύονται είτε παρανόμως από την Ιταλία είτε από επιχειρήσεις χρωμάτων ή εταιρείες που αναλάμβαναν τις αμμοβολές σε πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι σε έγγραφο της 15ης Απριλίου 1999 του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίου Πετρελαιοειδών Ελλάδος ζητείται «η θεσμοθέτηση προδιαγραφών για τους εισαγωγείς χημικών προϊόντων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για νόθευση βενζινών, όπως είναι οι τολουόλες. Η σημερινή άναρχη κατάσταση στη διαδικασία παρακολουθήσεως των εισαγωγών τους, των υποχρεώσεων των εισαγωγέων τους και του ελέγχου τελικού προορισμού των προϊόντων αυτών, βοηθάει τα μέγιστα τους παρανομούντες».

Συγκάλυψη και τότε...

Εκείνο που προβλημάτιζε και τότε τις ελεγκτικές υπηρεσίες αλλά και το γενικό κύκλωμα διάθεσης καυσίμων, ήταν οι «υψηλές» γνωριμίες πολλών λαθρεμπόρων καυσίμων, οι οποίες πολλές φορές τους εξασφάλιζαν το ακαταδίωκτο.  Πολλοί από εκείνους τους κατηγορουμένους είχαν σχέσεις με γνωστά πολιτικά πρόσωπα αλλά και προσβάσεις στον κρατικό μηχανισμό ώστε να εξασφαλίζουν ευνοϊκή μεταχείριση.

Ενδεικτική ήταν η περίπτωση στην υπόθεση του «Μεγαριώτη» επιχειρηματία, όπου είχαν ληφθεί τέσσερα δείγματα καυσίμων από τις παράνομες εγκαταστάσεις. Στα δύο από αυτά, που προέρχονταν από τη δειγματοληψία του ΣΔΟΕ, εντοπίστηκε η χρήση «καραβίσιων» καυσίμων. Στα άλλα δύο δείγματα όμως που έλαβε η -τότε- Αγορανομία ανιχνεύθηκε τελικώς καθαρή βενζίνη...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook