Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Ιδιαίτερα κινητικός ο καταναλωτής: Αγοράζει τρόφιμα από διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές συχνές επισκέψεις

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Ιδιαίτερα κινητικός ο Έλληνας καταναλωτής: Επιλέγει να αγοράσει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές και συχνές επισκέψεις

Κύριο κανάλι αγορών το σούπερ μάρκετ λόγω της εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων, ποικιλίας προϊόντων και ουσιαστικής εξυπηρέτησης

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στην ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα και τις πολυκαναλικές τάσεις που παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες καταναλωτές.

Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς φαίνεται ότι ο Έλληνας καταναλωτής παρότι προσπαθεί να αξιοποιήσει προσφορές και εκπτώσεις από το σουπερμάρκετ, παράλληλα επισκέπτεται σε σημαντικό βαθμό και άλλα σημεία πώλησης.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Σίγουρα, το σημείο πώλησης που επισκέπτονται όλοι οι καταναλωτές είναι το σουπερμάρκετ, με μόλις το 1% να δηλώνει ότι δεν επισκέπτεται ποτέ κάποιο σουπερμάρκετ. Όπως φαίνεται όμως στο σχήμα 1 ο μέσος καταναλωτής:

Επισκέπτεται το σουπερμάρκετ 3 φορές ανά εβδομάδα ή περισσότερες. Μάλιστα η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει 2 ή περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρκετ για τις αγορές της. Πρόκειται για εξέλιξη που σχετίζεται με την ένταση των προσφορών και τα μικρότερα καλάθια ανά επίσκεψη σε σχέση με το παρελθόν που καταγράφονται, τα οποία πρακτικά μεταφράζονται σε περισσότερες επισκέψεις


Δεύτερο σημείο πώλησης τροφίμων με μεγάλη επισκεψιμότητα είναι ο φούρνος-αρτοπωλείο με το 43% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 5 επισκέψεις ανά εβδομάδα, εξέλιξη που σχετίζεται με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού (άλλωστε ο φούρνος αποτελεί το κυρίαρχο κανάλι στην πώλησης άρτου), αλλά και με την εξέλιξη των αρτοπωλείων σε καταστήματα με νέα προϊόντα με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον καφέ.

Η λαϊκή αγορά καταγράφει περίπου 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα για την εβδομαδιαία αναπλήρωση φρούτων και λαχανικών, με το 78% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 1 επίσκεψη σε εβδομαδιαία βάση. Άλλωστε η λαϊκή αγορά είναι το σημείο πώλησης με το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων σε προϊόντα φρούτων και λαχανικών.

Τα εξειδικευμένα σημεία πώλησης κρεοπωλείο-ιχθυοπωλείο-οπωροπωλείο λαμβάνουν επίσης 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα. Το κρεοπωλείο ξεχωρίζει από τα εξειδικευμένα καταστήματα με το 77% του κοινού να το επισκέπτεται, ενώ η διείσδυση τόσο του οπωροπωλείου, όσο και του ιχθυοπωλείου είναι μικρότερη με το 65% να έχουν έστω μία επίσκεψη ανά εβδομάδα σε αυτά τα σημεία πώλησης.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 2

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η αγορά τροφίμων αποτελεί μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία και ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα κινητικός ανάμεσα σε διαφορετικά κανάλια, αγοράζοντας συγκεκριμένα προϊόντα από διαφορετικά σημεία πώλησης και επιλέγοντας σε σημαντικό βαθμό εξειδικευμένους πωλητές για συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων.

Συγκεκριμένα καταγράφεται ότι κατά Μ.Ο. ο καταναλωτής αγοράζει από 14 έως 16 φορές την εβδομάδα κάποιου είδους τρόφιμα από κάποιο από τα εξεταζόμενα σημεία πώλησης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως φαίνεται στο σχήμα 2, η κατανομή των επισκέψεων είναι ιδιαίτερα κατακερματισμένη, με το σουπερμάρκετ να έχει το 21% (το οποίο «σπάει» περεταίρω σε διαφορετικά καταστήματα), ο φούρνος το 23%, η λαϊκή αγορά το 10% και το εξειδικευμένο κατάστημα το κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, οπωροπωλείο περίπου επίσης το 10%.

Σημειώνεται ότι σε αυτά τα σημεία πώλησης δεν περιλαμβάνεται το κανάλι του διαδικτύου, το οποίο μπορεί ακόμα στην Ελλάδα να έχει χαμηλά ποσοστά πωλήσεων, αλλά στο εξωτερικό αποτελεί το κανάλι πώλησης με τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Θα πρέπει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι η επισκεψιμότητα δεν μεταφράζεται και σε αξία καλαθιού καθώς π.χ. ο φούρνος-αρτοπωλείο μπορεί να έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από το κρεοπωλείο, αλλά κατά κανόνα έχει καλάθι χαμηλότερης αξίας. Το μεγαλύτερο καλάθι ανά επίσκεψη καταγράφεται στο σουπερμάρκετ, καθώς πρόκειται για το σημείο πώλησης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο εύρος προϊόντων, στο οποίο άλλωστε ο καταναλωτής μπορεί να βρει και τα προϊόντα των ανταγωνιστικών καναλιών.

Όπως φαίνεται και στο σχήμα 3, μπορεί οι αλυσίδες σουπερμάρκετ να έχουν περίπου το 21% της επισκεψιμότητας στις αγορές τροφίμων, αλλά επίσης έχουν περίπου το 53% της συνολική δαπάνης των νοικοκυριών, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζει αφενός το σημαντικά μεγαλύτερο μέσο καλάθι στις αγορές από το σούπερ μάρκετ συγκριτικά με τα υπόλοιπα σημεία πώλησης, αφετέρου την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού για την πραγματοποίηση του μεγαλύτερου όγκου των αγορών στο δίκτυο της οργανωμένης λιανικής.

Πρακτικά αυτή η καταγραφή μεταφράζεται σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα, τόσο από την πλευρά του καταναλωτή – ο οποίος αξιοποιεί πιο αποδοτικά τόσο χρόνο, όσο και τα χρήματα του – όσο και από την πλευρά της επιχείρησης (σουπερμάρκετ) – η οποία μπορεί να προσφέρει καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών στον αγοραστή.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 3

Όπως φαίνεται και στο σχήμα 4, ο Έλληνας καταναλωτής αξιολογεί πολύ υψηλά την αγοραστική εμπειρία στα σουπερμάρκετ σε ποσοστά άνω του 80%.

Η ασφάλεια των αγορών είναι το πιο δυνατό σημείο, ενώ ακολουθούν η άνεση των αγορών, η ποικιλία και εξυπηρέτηση.

Η σχέση ποιότητας-τιμής που είναι το κύριο ζητούμενο στη διαδικασία λήψης απόφασης σημείου πώλησης επίσης αξιολογείται θετικά από το 82% του κοινού.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 4

Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία έντονη κινητικότητα του Έλληνα καταναλωτή, η οποία εκφράζεται μέσω των περισσότερων επισκέψεων, αλλά επίσης καταδεικνύει μία στροφή του καταναλωτικού κοινού τα τελευταία χρόνια σε πιο έξυπνες αγορές, πιο πολύπλοκές διαδικασίες λήψης απόφασης αγοράς και μεγαλύτερες απαιτήσεις από τις επιχειρήσεις.

ΦΩΤΟ pixabay

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

14 Ιαν 2022 | 07:48

Ανησυχία για το σύνδρομο Long Covid: Πάνω από 1 εκατομμύριο τα θύματα στη Βρετανία

Βρετανική έρευνα δείχνει πως πάνω από 1,3 εκ. άνθρωποι ταλαιπωρούνται από long Covid, που οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν πλέον επιδημία.

ΝΕΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ 13 Ιαν 2022 | 18:09

Κορονοϊός: Ποιο γονίδιο διπλασιάζει τον κίνδυνο σοβαρής νόσου - Τι ανακάλυψαν οι επιστήμονες

Επιστήμονες βρήκαν γονίδιο που διπλασιάζει τον κίνδυνο σοβαρής νόσησης από τον νέο κορονοϊό

ΣΤΟ 12,3% ΤΟ ΚΙΝΑΛ 13 Ιαν 2022 | 10:49

Δημοσκόπηση Interview: 10,9 μονάδες η διαφορά ΝΔ με ΣΥΡΙΖΑ - Το 57,4% διαφωνεί με το αίτημα Τσίπρα για πρόωρες εκλογές

Σταθερό προβάδισμα Ν.Δ έναντι ΣΥΡΙΖΑ, διαφωνία με Τσίπρα στο αίτημα για πρόωρες εκλογές, σταθερή δυναμική του ΚΙΝΑΛ. Τι δείχνει η δημοσκόπηση της Interview.

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 12 Ιαν 2022 | 08:34

Νέα ερευνα για τον κορονοϊό: Σε 20 λεπτά χάνει ως και το 90% της μεταδοτικότητάς του στον αέρα - Δεν μελετήθηκε η Όμικρον

Σύμφωνα με βρετανική έρευνα, ο κορονοϊός χάνει την ισχύ του 20 λεπτά μετά την απελευθέρωσή του στον αέρα.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΗΠΑ 09 Ιαν 2022 | 19:48

Σοκάρει νέα έρευνα: Ο κορονοϊός μειώνει δραστικά τον μέσο όρο ζωής των ανθρώπων

Οι γιατροί του ΕΚΠΑ αναλύουν τα δεδομένα που προέκυψαν από τις ΗΠΑ.

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΕΛΤΑ 03 Ιαν 2022 | 16:24

Νέα έρευνα: Η Ομικρον παρακάμπτει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα την ανοσία των εμβολιασμένων

Δανική έκθεση που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα εξηγεί τη μεγάλη μεταδοτικότητα της Ομικρον - Τι λένε επιστήμονες για τις νοσηλείες

ΝΕΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ 02 Ιαν 2022 | 21:18

Μετάλλαξη Όμικρον: Γιατί μοιάζει περισσότερο με ένα κοινό κρυολόγημα - Προσοχή στα νήπια, συνιστούν οι επιστήμονες

Τι αναφέρει δημοσίευμα της κυριακάτικης έκδοσης του "Guardian" για τη μετάλλαξη Όμικρον

ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ 02 Ιαν 2022 | 13:33

Σαρωτικό κύμα ανατιμήσεων και στα είδη πρώτης ανάγκης - Ποια προϊόντα χτυπά η ακρίβεια [πίνακας]

Ήδη τα όσπρια και το ρύζι έχουν λάβει αυξήσεις οι οποίες ανέρχονται μεσοσταθμικά στα επίπεδα του 4%-5%. Σε επίπεδα άνω του 15% η αύξηση στο βοδινό, το αρνί και το κατσίκι.

ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΤΩΝ 31 Δεκ 2021 | 17:23

Βρετανία: Μεγάλη έρευνα σε 500.000 κρούσματα της Όμικρον - Τι έδειξε για νοσηλείες και εμβόλια

Σύγκριση της υπερ-μεταδοτικής μετάλλαξης Όμικρον με τη Δέλτα - Ανάλυση σε περισσότερα από ένα εκατομμύριο κρούσματα

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ 28 Δεκ 2021 | 08:05

Το "Τζουράσικ Παρκ" της Μυτιλήνης: Στο φως απολιθωμένα οστά ζώων που έζησαν πριν από 2 εκατ. χρόνια [εικόνες]

Στη Λέσβο τα νέα ευρήματα που έρχονται για πρώτη φορά στο φως, ηλικίας δυο εκατομμυρίων ετών, δείχνουν μια ποικιλία πανίδας αποτελούμενη από μεγάλα θηλαστικά.

ΜΕΛΕΤΗ ΕΚΠΑ 27 Δεκ 2021 | 10:44

Μετάλλαξη Όμικρον: Πόσο αποτελεσματικά είναι τα εμβόλια - Οι ειδικοί απαντούν

Τα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διαθέσιμων εμβολίων έναντι της μετάλλαξης Όμικρον είναι ακόμη πρώιμα.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ 24 Δεκ 2021 | 15:08

Εισαγγελία: Στο αρχείο η έρευνα για το "παράλληλο σύστημα καταγραφής κρουσμάτων του ΕΟΔΥ"

Στο αρχείο η έρευνα των καταγγελιών περί "παράλληλου συστήματος καταγραφής κρουσμάτων από τον ΕΟΔΥ" - Δεν προέκυψαν αποκλίσεις ή σφάλματα

ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ 23 Δεκ 2021 | 12:49

Αυτές είναι οι μάσκες που πρέπει να φοράμε σε σούπερ μάρκετ και ΜΜΜ - Οι τιμές [εικόνες]

Υποχρεωτική θα είναι πλέον η χρήση της μάσκας ΚΝ-95, για είσοδο των πολιτών σούπερ μάρκετ και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, από την Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου, στις 6 το πρωί.