Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Ιδιαίτερα κινητικός ο καταναλωτής: Αγοράζει τρόφιμα από διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές συχνές επισκέψεις

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Ιδιαίτερα κινητικός ο Έλληνας καταναλωτής: Επιλέγει να αγοράσει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές και συχνές επισκέψεις

Κύριο κανάλι αγορών το σούπερ μάρκετ λόγω της εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων, ποικιλίας προϊόντων και ουσιαστικής εξυπηρέτησης

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στην ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα και τις πολυκαναλικές τάσεις που παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες καταναλωτές.

Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς φαίνεται ότι ο Έλληνας καταναλωτής παρότι προσπαθεί να αξιοποιήσει προσφορές και εκπτώσεις από το σουπερμάρκετ, παράλληλα επισκέπτεται σε σημαντικό βαθμό και άλλα σημεία πώλησης.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού

Σίγουρα, το σημείο πώλησης που επισκέπτονται όλοι οι καταναλωτές είναι το σουπερμάρκετ, με μόλις το 1% να δηλώνει ότι δεν επισκέπτεται ποτέ κάποιο σουπερμάρκετ. Όπως φαίνεται όμως στο σχήμα 1 ο μέσος καταναλωτής:

Επισκέπτεται το σουπερμάρκετ 3 φορές ανά εβδομάδα ή περισσότερες. Μάλιστα η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει 2 ή περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρκετ για τις αγορές της. Πρόκειται για εξέλιξη που σχετίζεται με την ένταση των προσφορών και τα μικρότερα καλάθια ανά επίσκεψη σε σχέση με το παρελθόν που καταγράφονται, τα οποία πρακτικά μεταφράζονται σε περισσότερες επισκέψεις


Δεύτερο σημείο πώλησης τροφίμων με μεγάλη επισκεψιμότητα είναι ο φούρνος-αρτοπωλείο με το 43% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 5 επισκέψεις ανά εβδομάδα, εξέλιξη που σχετίζεται με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού (άλλωστε ο φούρνος αποτελεί το κυρίαρχο κανάλι στην πώλησης άρτου), αλλά και με την εξέλιξη των αρτοπωλείων σε καταστήματα με νέα προϊόντα με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον καφέ.

Η λαϊκή αγορά καταγράφει περίπου 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα για την εβδομαδιαία αναπλήρωση φρούτων και λαχανικών, με το 78% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 1 επίσκεψη σε εβδομαδιαία βάση. Άλλωστε η λαϊκή αγορά είναι το σημείο πώλησης με το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων σε προϊόντα φρούτων και λαχανικών.

Τα εξειδικευμένα σημεία πώλησης κρεοπωλείο-ιχθυοπωλείο-οπωροπωλείο λαμβάνουν επίσης 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα. Το κρεοπωλείο ξεχωρίζει από τα εξειδικευμένα καταστήματα με το 77% του κοινού να το επισκέπτεται, ενώ η διείσδυση τόσο του οπωροπωλείου, όσο και του ιχθυοπωλείου είναι μικρότερη με το 65% να έχουν έστω μία επίσκεψη ανά εβδομάδα σε αυτά τα σημεία πώλησης.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 2

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η αγορά τροφίμων αποτελεί μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία και ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα κινητικός ανάμεσα σε διαφορετικά κανάλια, αγοράζοντας συγκεκριμένα προϊόντα από διαφορετικά σημεία πώλησης και επιλέγοντας σε σημαντικό βαθμό εξειδικευμένους πωλητές για συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων.

Συγκεκριμένα καταγράφεται ότι κατά Μ.Ο. ο καταναλωτής αγοράζει από 14 έως 16 φορές την εβδομάδα κάποιου είδους τρόφιμα από κάποιο από τα εξεταζόμενα σημεία πώλησης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως φαίνεται στο σχήμα 2, η κατανομή των επισκέψεων είναι ιδιαίτερα κατακερματισμένη, με το σουπερμάρκετ να έχει το 21% (το οποίο «σπάει» περεταίρω σε διαφορετικά καταστήματα), ο φούρνος το 23%, η λαϊκή αγορά το 10% και το εξειδικευμένο κατάστημα το κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, οπωροπωλείο περίπου επίσης το 10%.

Σημειώνεται ότι σε αυτά τα σημεία πώλησης δεν περιλαμβάνεται το κανάλι του διαδικτύου, το οποίο μπορεί ακόμα στην Ελλάδα να έχει χαμηλά ποσοστά πωλήσεων, αλλά στο εξωτερικό αποτελεί το κανάλι πώλησης με τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Θα πρέπει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι η επισκεψιμότητα δεν μεταφράζεται και σε αξία καλαθιού καθώς π.χ. ο φούρνος-αρτοπωλείο μπορεί να έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από το κρεοπωλείο, αλλά κατά κανόνα έχει καλάθι χαμηλότερης αξίας. Το μεγαλύτερο καλάθι ανά επίσκεψη καταγράφεται στο σουπερμάρκετ, καθώς πρόκειται για το σημείο πώλησης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο εύρος προϊόντων, στο οποίο άλλωστε ο καταναλωτής μπορεί να βρει και τα προϊόντα των ανταγωνιστικών καναλιών.

Όπως φαίνεται και στο σχήμα 3, μπορεί οι αλυσίδες σουπερμάρκετ να έχουν περίπου το 21% της επισκεψιμότητας στις αγορές τροφίμων, αλλά επίσης έχουν περίπου το 53% της συνολική δαπάνης των νοικοκυριών, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζει αφενός το σημαντικά μεγαλύτερο μέσο καλάθι στις αγορές από το σούπερ μάρκετ συγκριτικά με τα υπόλοιπα σημεία πώλησης, αφετέρου την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού για την πραγματοποίηση του μεγαλύτερου όγκου των αγορών στο δίκτυο της οργανωμένης λιανικής.

Πρακτικά αυτή η καταγραφή μεταφράζεται σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα, τόσο από την πλευρά του καταναλωτή – ο οποίος αξιοποιεί πιο αποδοτικά τόσο χρόνο, όσο και τα χρήματα του – όσο και από την πλευρά της επιχείρησης (σουπερμάρκετ) – η οποία μπορεί να προσφέρει καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών στον αγοραστή.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 3

Όπως φαίνεται και στο σχήμα 4, ο Έλληνας καταναλωτής αξιολογεί πολύ υψηλά την αγοραστική εμπειρία στα σουπερμάρκετ σε ποσοστά άνω του 80%.

Η ασφάλεια των αγορών είναι το πιο δυνατό σημείο, ενώ ακολουθούν η άνεση των αγορών, η ποικιλία και εξυπηρέτηση.

Η σχέση ποιότητας-τιμής που είναι το κύριο ζητούμενο στη διαδικασία λήψης απόφασης σημείου πώλησης επίσης αξιολογείται θετικά από το 82% του κοινού.

Το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή: Τι αγοράζει και από πού - εικόνα 4

Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία έντονη κινητικότητα του Έλληνα καταναλωτή, η οποία εκφράζεται μέσω των περισσότερων επισκέψεων, αλλά επίσης καταδεικνύει μία στροφή του καταναλωτικού κοινού τα τελευταία χρόνια σε πιο έξυπνες αγορές, πιο πολύπλοκές διαδικασίες λήψης απόφασης αγοράς και μεγαλύτερες απαιτήσεις από τις επιχειρήσεις.

ΦΩΤΟ pixabay

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΛΙΣΤΑ 04 Ιαν 2021 | 08:57

Σούπερ μάρκετ: Ολα τα προϊόντα που δεν θα πωλούνται έως τις 11 Ιανουαρίου

Επέστρεψε και στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το αυστηρό καθεστώς lockdown, σύμφωνα με τα νέα μέτρα που θα ισχύουν έως τις 11 Ιανουαρίου.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 03 Ιαν 2021 | 15:09

Τα top10 βιβλία που αγοράσαμε στην καραντίνα- Στην κορυφή τα βιβλία αυτοβελτίωσης και ο Χάρι Πότερ

Τα βιβλία που αγοράσαμε και διαβάσαμε στην καραντίνα από σούπερ μάρκετ και βιβλιοπωλεία

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΚΥΑ 03 Ιαν 2021 | 12:23

Σούπερ μάρκετ: Επανέρχεται το αυστηρό καθεστώς σε πωλήσεις ειδών - Τι απαγορεύεται από σήμερα

"Άνοιξε - κλείσε" στους διαδρόμους και τα ράφια των σούπερ μάρκετ μετά το αυστηρό lockdown που ανακοινώθηκε χθες από την κυβέρνηση.

ΠΩΣ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΜΑΣΤΕ 03 Ιαν 2021 | 09:15

Αυστηρό Lockdown: Ποια καταστήματα και σούπερ μάρκετ είναι σήμερα ανοιχτά - Τι ώρα κλείνουν

Τι ισχύει σήμερα, πρώτη ημέρα εφαρμογής του 7ημερου σκληρού lockdown λόγω κορονοϊού.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 31 Δεκ 2020 | 08:55

Παραμονή Πρωτοχρονιάς: Το ωράριο για σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία και καταστήματα

Ανοιχτά είναι σήμερα, παραμονή Πρωτοχρονιάς, τα σούπερ μάρκετ, καθώς και τα καταστήματα με τη μέθοδο του click away.

ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΚΛΕΙΣΤΑ 23 Δεκ 2020 | 13:17

Το εορταστικό ωράριο για σούπερ μάρκετ και cilck away: Πώς θα λειτουργήσουν παραμονές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς

Πότε θα είναι ανοιχτά τα super market και το click away - Το ωράριο για παραμονή Χριστουγέννων και 27 Δεκεμβρίου

ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 22 Δεκ 2020 | 20:11

Σούπερ μάρκετ: Το ωράριο λειτουργίας για παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς

Ανοιχτά θα παραμείνουν τα σούπερ μάρκετ και την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου.

ΜΕΤΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ 22 Δεκ 2020 | 15:13

Πανικός στο Λονδίνο- Τεράστιες ουρές έξω από σούπερ μάρκετ- Αδειασαν τα ράφια, φοβούνται ελλείψεις λόγω κλειστών συνόρων

Χάος και πανικός επικρατεί έξω από τα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία με τους καταναλωτές να αδειάζουν τα ράφια.

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΨΩΝΙΑ 19 Δεκ 2020 | 13:13

Ανοικτά την Κυριακή σούπερ μάρκετ και καταστήματα λιανικής μέσω click away - Το ωράριο λειτουργίας τους

Το άνοιγμα των σούπερ μάρκετ την Κυριακή γίνεται στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου που τίθεται σε εφαρμογή κάθε χρόνο τέτοια ημέρα.

ΠΑΓΩΣΕ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΨΩΝΙΖΕ 18 Δεκ 2020 | 21:09

Πανικός σε σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη: Δύο άντρες και μια γυναίκα μπούκαραν με όπλα [Εικόνες]

Με μία καραμπίνα και ένα πιστόλι στα χέρια μπούκαραν τρία άτομα σε σούπερ μάρκετ

ΤΟ ΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ 16 Δεκ 2020 | 16:38

Πόσο θα κοστίσει φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι - Τα προϊόντα με τις υψηλότερες τιμές [Πίνακες]

Η έρευνα αφορά 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΤΙΣ «ΚΟΚΚΙΝΕΣ» ΠΕΡΙΟΧΕΣ 15 Ιαν 2021 | 20:44

Ανοίγουν εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά με "πλαφόν" και αποστάσεις

Από τη Δευτέρα μαζί με το λιανικό εμπόριο ανοίγουν και τα mall, τα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 15 Ιαν 2021 | 19:25

Εκκίνηση λιανεμπορίου: "Οι κανόνες προστασίας της δημόσιας υγείας θα τηρηθούν", λένε οι έμποροι

Θετικά υποδέχεται ο εμπορικός κόσμος τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για την εκκίνηση του λιανεμπορίου