Τελικώς θα ανέβει η τιμή του iPhone στην Ελλάδα; Η απλή ερώτηση των περίεργων καταναλωτών ζητά μια απάντηση. Το εύκολο είναι να στείλεις την μπάλα στην… εξέδρα: το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη: ξυπνάμε με δασμούς 25% στις 9 Απριλίου από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη και κοιμόμαστε με 10% για τις επόμενες 90 ημέρες. Όμως αυτή η απάντηση απλώς κρατά ζωντανό το ερώτημα. Η απάντησή του προϋποθέτει να κατανοήσει κανείς το δαιδαλώδες της παγκοσμιοποίησης και το απρόβλεπτο των συνεπειών ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου.
Προφανώς και η κρίση δεν ξέσπασε για το εμβληματικό προϊόν της μεγαλύτερης σε όρους χρηματιστηριακής αξίας εταιρείας του κόσμου όμως είναι ένα καλό παράδειγμα για να κατανοήσει κάποιος το τι συμβαίνει. Ιδού λοιπόν μια πρώτη απάντηση: Το iPhone είναι ένα προϊόν αμερικανικής εταιρείας το οποίο κατασκευάζεται κατά κύριο λόγο στην Κίνα. Άρα, σε εμπορικούς όρους, εξάγεται από την Κίνα προς όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα για παράδειγμα, οι μεγάλοι λιανέμποροι, απευθύνονται στον εισαγωγέα ο οποίος με τη σειρά του κάνει τις σχετικές παραγγελίες από το παγκοσμίου φήμης σύμπλεγμα εργοστασίων της Foxconn. Συμπέρασμα: Ακόμη και αν η Ευρώπη συμπεριλάβει τα προϊόντα τεχνολογίας στον κατάλογο των αμερικανικών εισαγωγών στα οποία θα επιβάλλει δασμούς, οι παραλαβές από τις ασιατικές χώρες δεν θα επιβαρυνθούν καθώς είναι εντελώς διαφορετικός ο προορισμός. Αν κάποιος πρέπει να αγωνιά αυτή τη στιγμή για την τιμή του iPhone είναι ο αμερικανός καταναλωτής, καθώς αυτός θα επιβαρυνθεί από τους δασμούς μαμούθ του 125% που ανακοινώθηκαν χθες το βράδυ.
Υποτίθεται ότι ο εμπορικός πόλεμος κηρύχθηκε από τις ΗΠΑ προκειμένου η παραγωγή του iPhone (αλλά και άλλων προϊόντων που παράγονται από αμερικανικές εταιρείες εκτός ΗΠΑ με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας) να μεταφερθεί επί αμερικανικού εδάφους.
Το παράδειγμα του iPhone βοηθάει και πάλι να προχωρήσει η ανάλυση: Η Foxconn είναι ο 3ος μεγαλύτερος εργοδότης του πλανήτη με πάνω από 1,3 εκατομμύρια εργαζομένους οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις ζουν μέσα στα εργοστάσια (στο παρελθόν έχει κατηγορηθεί και για παιδική εργασία ενώ έχουν κυριαρχήσει στην παγκόσμια ειδησεογραφία οι αυτοκτονίες εργατών). Αν το κόστος μεταφερθεί εντός των ΗΠΑ θα είναι χαμηλότερο; Προφανώς και όχι είναι η απάντηση.
Το γεγονός είναι ότι και οι υπεύθυνοι του παραγωγού "κολοσσού" περιμένουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο στον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεσπάσει (σ.σ προφανώς δεν λαμβάνονται αποφάσεις όταν οι δασμολογικοί συντελεστές αλλάζουν από μέρα σε μέρα) για να επιλέξουν τον τόπο παραγωγής. Εργοστάσια η συγκεκριμένη εταιρεία δεν διαθέτει μόνο στην Κίνα. Έχει και στην Ινδία, και στην Βραζιλία και σε άλλες χώρες.
Η μεταφορά παραγωγής δεν έχει να κάνει μόνο με το εργασιακό κόστος το οποίο είναι προφανώς υψηλότερο στις ΗΠΑ από ότι στην Κίνα. Έχει να κάνει με τις πρώτες ύλες (σ.σ. εδώ ανοίγει η συζήτηση για τις λεγόμενες σπάνιες γαίες που χρησιμοποιούνται στα κινητά) και προφανώς με το κόστος διανομής ενός προϊόντος που φτάνει σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο. Έχει να κάνει επίσης με την τεχνογνωσία του εργατικού δυναμικού. Υπάρχει επαρκής αριθμός εργαζομένων στις ΗΠΑ;
Ακόμα και αν μεταφερόταν η παραγωγή στις ΗΠΑ, το κινητό θα έφτανε να κοστίζει πάνω από 3000 δολάρια, επισημαίνουν ήδη οι αναλυτές. Έχουν δίκιο;