Follow us

Κορίτσια στον ήλιο

'Ημουν δέκα χρονών όταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες και ήταν των αδυνάτων αδύνατον να μην ερωτευθώ κεραυνοβόλα την Αν Λόμπεργκ, όπως και ο υπόλοιπος αρσενικός πληθυσμός της Ελλάδας.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΠΕΤΡΟς ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟς
Τατσόπουλος Opinion Ver 2

Λένε πως η ευσυγκινησία είναι αλάνθαστη ένδειξη ότι οδεύεις ολοταχώς ή έχεις μπει ήδη στην τρίτη ηλικία –και μάλλον έχουν δίκιο. Η αλήθεια είναι ότι, στα εξήντα τέσσερά μου χρόνια, δυσκολεύομαι να συγκρατήσω τα δάκρυά μου όποτε ξαναβλέπω ταινίες της παιδικής μου ηλικίας, ακόμη και αν πρόκειται για προπαγανδιστικά εκτρώματα του Τζέιμς Πάρις, όπως το "Δώστε τα χέρια" ή το "Στα σύνορα της προδοσίας". Βέβαια, το "Κορίτσια στον ήλιο" του Βασίλη Γεωργιάδη δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία, ούτε ως παραγωγή (την υπογράφει ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης) ούτε ως περιεχόμενο, μολονότι ένας γκρινιάρης, όχι απαραίτητα κακόβουλος, θα μπορούσε να παρατηρήσει ότι διαφημίζει έμμεσα την Ελλάδα των Συνταγματαρχών, καθώς δεν κάνει την παραμικρή νύξη για το δικτατορικό καθεστώς και σερβίρει την ίδια τη χώρα στους ξένους ως επίγεια Εδέμ. Παρ’ όλα αυτά, με το που θα πέσουν οι τίτλοι της αρχής και θα ακουστεί η ουράνια μελωδία του Σταύρου Ξαρχάκου –το τραγούδι "Ένα πρωινό" με τη φωνή της Μαρίας Δημητριάδη, σε στίχους του Γιώργου Παπαστεφάνου- κάθε σκεπτικιστική μου αναστολή θα πάει περίπατο.

Ήμουν δέκα χρονών όταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες και ήταν των αδυνάτων αδύνατον να μην ερωτευθώ κεραυνοβόλα την Αν Λόμπεργκ, όπως και ο υπόλοιπος αρσενικός πληθυσμός της Ελλάδας, του σκηνοθέτη της ταινίας μη εξαιρουμένου. Τότε, στα πειράγματα του δρόμου, ήταν πολύ της μόδας η μάλλον σαχλή φράση "ζαχαροπλάστης είναι ο πατέρας σου;" και θα έλεγες ότι εκείνο το δεκαεννιάχρονο ουρί του παραδείσου (Σουηδέζα από την πλευρά του πατέρα της, Αμερικανίδα από την πλευρά της μητέρας) ξεπηδούσε απευθείας από μια τούρτα σε πάρτι εργένηδων. Ξαναβλέποντας την ταινία πριν από δύο εικοσιτετράωρα, ένιωσα πάλι να χτυπά η καρδιά μου για την Αν –και ας είχα πλήρη επίγνωση ότι το κορίτσι της ταινίας ήταν πλέον μια ηλικιωμένη κυρία εβδομήντα τεσσάρων χρονών. Η γοητεία, τόσο της Αν όσο και της ταινίας, είναι απλώς αχτύπητη.

Η ταινία έχει γυριστεί στο Μπατσί της Άνδρου –μια έμπνευση του έτερου πρωταγωνιστή, του Γιάννη Βόγλη (η μητέρα του καταγόταν από το νησί και του ήταν οικείο το περιβάλλον), που υιοθετήθηκε αμέσως από τον Γεωργιάδη. Το σενάριο, γραμμένο από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, είναι ιδιαίτερα ισχνό: το σύντομο ειδύλλιο ενός βοσκού με μια τουρίστρια, πέρα και πάνω από τα τείχη που υψώνει η γλώσσα. Όπως μας πληροφορούν μάλιστα ο Άγγελος Ρούβας και ο Χρήστος Σταθακόπουλος στον εξαιρετικά πολύτιμο "Ελληνικό Κινηματογράφο" (εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2005), το "Κορίτσια στον ήλιο" προοριζόταν να είναι το πρώτο από τα τρία μέρη μιας ταινίας και μονάχα καθοδόν αποφασίστηκε να "τεντωθεί" ώστε να "γεμίσει" μια μεγάλου μήκους. Εάν θελήσουμε πάντως να εντοπίσουμε στο σενάριο ένα δεύτερο σκεπτικό κάτω από το προφανές, θα διακρίνουμε εύκολα την αγωνία που διαπερνά όλους τους "ντόπιους": πώς ένα "άτυχο" περιστατικό (ο υποτιθέμενος βιασμός μιας αλλοδαπής τουρίστριας από έναν ημεδαπό βοσκό) δεν θα τινάξει στον αέρα μια τουριστική κίνηση που βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα.

Σήμερα, πάνω από μισόν αιώνα αφότου γυρίστηκαν τα "Κορίτσια στον ήλιο", ανάλογη αγωνία δεν υφίσταται. Αντίστοιχα περιστατικά βιασμών, ακόμη και φόνων –πραγματικά, όχι υποτιθέμενα- έχουν καταγραφεί κατά καιρούς, αλλά κανένα δεν έδειξε ικανό να απειλήσει μια τουριστική κίνηση που δεν κινδυνεύει πια παρά από τον ίδιο της τον εαυτό. Ένας αγαπημένος μου σκιτσογράφος, ο Γιάννης Ιωάννου (1944-2019), είχε ήδη απαθανατίσει προ ετών μια παραλία εντελώς διαφορετική από τις σχεδόν έρημες παραλίες όπου βολόδερνε η αθώα Λόμπεργκ ρίχνοντας βότσαλα στο νερό. Ήταν μια παραλία πήχτρα στον κόσμο. Κάθε άτομο ήταν και μια κουκίδα στο σκίτσο του Ιωάννου. Πάνω από μια τέτοια κουκίδα, ένα συννεφάκι μάς μετέφερε τις σκέψεις του ατόμου: "Έφυγα από την Αθήνα και τώρα η Αθήνα είναι όμορφη. Θα φύγω από εδώ και, όταν θα φύγω, θα είναι κι εδώ όμορφα. Δεν θέλω να το παινευτώ αλλά, από όπου φεύγω, αφήνω πίσω μου ομορφιά".

Κινδυνεύουμε λοιπόν από τον ακριβώς ανάποδο κίνδυνο που αντιμετώπιζε η Άνδρος και οι υπόλοιπες Κυκλάδες κατά τη δεκαετία του 1960; Ο κίνδυνος έχει όνομα –"υπερτουρισμός"- και η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη δεν είναι σίγουρη πως κινούμαστε κιόλας κάτω από τον αστερισμό του. Πέρυσι στην ολομέλεια της βουλής, άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της, δήλωσε ότι είναι ένας από τους πιθανούς κινδύνους που θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον, τον συνδύασε μάλιστα με τον βραχνά των "βραχυχρόνιων μισθώσεων" που ανεβάζουν το κόστος ζωής τόσο για τον ντόπιο πληθυσμό των τουριστικών προορισμών, όσο και για τους ντόπιους τουρίστες. Εφέτος αρνήθηκε να επιβεβαιώσει ότι κινούμαστε προς την κατεύθυνση της Βαρκελώνης και της Μάλαγα, όπου αγανακτισμένοι ντόπιοι προτρέπουν τους τουρίστες να ξεκουμπιστούν από τα μέρη τους. Λέτε να προλάβω να το ζήσω και αυτό; Να δω με τα ίδια μου τα μάτια να προπηλακίζουν, να μπουγελώνουν ή να γιαουρτώνουν την εγγονή της Αν Λόμπεργκ;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.