Μεγάλος Περίπατος: Μεγάλη ευκαιρία ή μια "πατάτα";

Κέντρο πόλεως με 3-4 μεγάλες λεωφόρους με 3-4 λωρίδες η κάθε μία είναι διασταύρωση Εθνικής Οδού και αποτελεί πρόσκληση για μόνιμο μποτιλιάρισμα.

Κώστας Στούπας
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Η περίπτωση των παρεμβάσεων του "Μεγάλου Περιπάτου στην Αθήνα" είναι ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα και των αντιδράσεων που θα βρει οποιαδήποτε προσπάθεια μεταρρύθμισης.

Οι αντιδράσεις στις αρχικές παρεμβάσεις της δημοτικής αρχής ήταν δυσανάλογες του μεγέθους τους, οι οποίες μάλιστα στο πολλαπλασιαστικό ψηφιακό ηχείο των κοινωνικών δικτύων έλαβαν υπερβολικές διαστάσεις.

Όταν μετά από αρκετούς μήνες πέρασα ο ίδιος από το Κέντρο πριν από λίγες μέρες ούτε το εύρος των παρεμβάσεων με εξέπληξε ούτε η αισθητική τους μου προκάλεσε κάποια αίσθηση αηδίας. Τουναντίον, αισθητικά, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, τις βρήκα από ενδιαφέρουσες μέχρι... προς τη σωστή κατεύθυνση. Για το κόστος δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Υπάρχουν διαδικασίες ανάθεσης και όργανα ελέγχου.

Η προσπάθεια απομάκρυνσης των Ι.Χ. από το κέντρο είναι στρατηγικής σημασίας, υπό την έννοια πως πρέπει να αποφασίσουμε τι είδους πρωτεύουσα θέλουμε: Μια πόλη που θα μοιάζει περισσότερο με τις ευρωπαϊκές πόλεις ή μια πόλη που θα μοιάζει με Μπαγκόγκ, Κάιρο, Χαρτούμ όπου αυτοκίνητα, πεζοί, έμποροι και επαγγελματίες διασταυρώνονται με χαώδεις ρυθμούς και τρόπους όλο το 24ωρο;...

Κέντρο πόλεως με 3-4 μεγάλες λεωφόρους με 3-4 λωρίδες η κάθε μία είναι διασταύρωση Εθνικής Οδού και αποτελεί πρόσκληση για μόνιμο μποτιλιάρισμα.

Πριν από 20 χρόνια θα κατανοούσα τις αντιδράσεις στις δυσκολίες πρόσβασης. Σήμερα με 10-15 σταθμούς του μετρό σε ευρύτερο κέντρο που απέχουν μεταξύ τους με τα πόδια το πολύ 5-15 λεπτά δεν βλέπω τον λόγο να πηγαίνει κάποιος με το αυτοκίνητο στο κέντρο και όχι μέχρι τον πλησιέστερο σταθμό του μετρό μακριά από αυτό.

Πολλοί πιστεύουν πως τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων θα ολοκληρώσουν τον θάνατο του εμπορικού κέντρου. Το εμπορικό κέντρο όπως το γνωρίζαμε στις δεκαετίες του ’50 και του ’70 έχει πεθάνει προ πολλού.

Επλήγη βάναυσα στη μεταπολίτευση από τις καθημερινές πορείες και διαδηλώσεις, στη συνέχεια από την ανάπτυξη των τοπικών αγορών των προαστείων, μετά από την άνθιση των Mall’s. H χαριστική βολή έρχεται με ραγδαίους ρυθμούς από την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Αντιθέτως τα εμπορικά και οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες σε περιπατητές (ένδυση, υπόδηση, σουβενίρ, βιβλία, μικρές ηλεκτρονικές συσκευές...) θα έχουν καλύτερες προοπτικές σε ένα κέντρο που θα μοιάζει περισσότερο με την οδό Ερμού παρά με τη λεωφόρο Πανεπιστημίου.

Κάποτε για να αγοράσει κάποιος τηλεόραση, σόμπα ή αυτοκίνητο, οι καλύτερες επιλογές που είχε βρίσκονταν στο κέντρο της Πόλης. Σήμερα βρίσκονται ήδη πολύ μακριά από αυτό.

Μετά την απομάκρυνση των κτηρίων απονομής δικαιοσύνης, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να σχεδιάσουν ίσως και την απομάκρυνση Υπουργείων, νοσοκομείων κλπ.

Βρίσκω το πρώτο δείγμα γραφής των παρεμβάσεων για τον "Μεγάλο Περίπατο" θετικό και κυρίως πως κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζω να μην αποθαρρυνθεί η δημοτική αρχή από τον θόρυβο των αντιδράσεων οι οποίες ό,τι και να έκανε θα υπήρχαν...

Ενθαρρυντικά στοιχεία...

Εξάλλου τα στοιχεία μετά από μερικές εβδομάδες είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.

Με βάση σειρά στοιχείων από διάφορες πηγές και με συστηματική σύγκριση των συνθηκών πριν και μετά, η ομάδα των συγκοινωνιολόγων του ΕΜΠ που μελετά την υπόθεση έχει τα πρώτα συμπεράσματα:

Οι χρόνοι διαδρομής και οι αντίστοιχες ταχύτητες κυκλοφορίας εμφάνισαν σημαντική επιδείνωση την πρώτη μέρα, στη συνέχεια όμως βελτιώθηκαν και σταδιακά τείνουν προς τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν τις ρυθμίσεις στους περισσότερους άξονες.

Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι κατά τις ώρες αιχμής στους οδικούς άξονες της περιοχής επιρροής μειώθηκαν κατά περίπου 10% καθώς οι μετακινούμενοι επέλεξαν κυρίως εναλλακτικές διαδρομές αλλά και μέσα μεταφοράς ή/και ωράρια.

Το ποσοστό χρήσης ΙΧ μειώθηκε συνολικά κατά 2% στους κεντρικούς και περιφερειακούς άξονες της πόλης με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσυκλετών. Ταυτόχρονα παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της τάξης του 28% στον αριθμό των πεζών στις περιοχές των επεμβάσεων...

Για περισσότερες πληροφορίες βλέπε: Μεγάλος Περίπατος: Οι οδηγοί προσαρμόζονται στα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα..

Η περίπτωση των παρεμβάσεων του Μεγάλου Περιπάτου θυμίζει την ιστορία που διηγείται συχνά ο Στέφανος Μάνος όταν επί υπουργίας του "τόλμησε" να πεζοδρομήσει τη Βουκουρεστίου. Στην αρχή οι αντιδράσεις ήταν καθολικές μετά άρεσε σε όλους...

Οι παρεμβάσεις στο Κέντρο της Αθήνας σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις στο Ελληνικό και το παραλιακό μέτωπο μπορεί σε 10 χρόνια να έχουν δημιουργήσει μια πολύ διαφορετική πρωτεύουσα. Αν συμβεί αυτό θα μιλάμε σίγουρα και μια διαφορετική χώρα...

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

14 Σεπ 2021 | 06:55

Το τελευταίο σοκ κυοφορεί και ανατροπές

Δύο κομβικές αλλαγές τις επόμενες μέρες είναι το άνοιγμα των σχολείων και η αλλαγή του καιρού που θα αυξήσει τη χρήση εσωτερικών χώρων όπου η μετάδοση είναι πολύ ευκολότερη.

13 Σεπ 2021 | 07:31

Γιατί χρυσοπλήρωσαν τον ΔΕΔΔΗΕ οι Αυστραλοί…

Αναμφίβολα η πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ έναντι 2,116 δισ. ευρώ είναι η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση που έχει γίνει ποτέ στη χώρα.

10 Σεπ 2021 | 07:15

Η μητέρα όλων των "φουσκών"...

Λίγες μέρες πριν, ένας μεγάλος τυφώνας έπληξε την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, προκαλώντας τεράστιες καταστροφές. Μέχρι και το Μετρό της Νέας Υόρκης σε κάποια σημεία τέθηκε εκτός λειτουργίας λόγω πλημμυρών και διακοπών ηλεκτροδότησης.

09 Σεπ 2021 | 06:55

Γιατί μας εγκαταλείπουν οι μετανάστες…

Η κοινή πεποίθηση που διαμορφώνεται στην Ελλάδα, αλλά κυρίως διεθνώς, είναι πως η παρούσα άνοδος των τιμών είναι προσωρινή καθώς οφείλεται στις αναταράξεις που προκάλεσε η πανδημία τόσο μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης αλλά και κυρίως στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

08 Σεπ 2021 | 07:21

Ενός λάθους μύρια έπονται

Ο τελευταίος ανασχηματισμός δεν είχε καμιά σχέση με τους προηγούμενους και πολύ περισσότερο με το πνεύμα και τα κριτήρια του αρχικού κυβερνητικού σχήματος το καλοκαίρι του 2019.

07 Σεπ 2021 | 06:59

Το τυρί το είδανε, την φάκα όχι

Η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού για την Ελλάδα και την Ευρώπη θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν θρυαλλίδα πολιτικών αναταράξεων, κατά αντιστοιχία με εκείνες της "Αραβικής Άνοιξης" όταν η αύξηση των τιμών των τροφίμων αποσταθεροποίησε ολόκληρη τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή...

06 Σεπ 2021 | 07:03

Πώς πανδημία και φωτιές δρομολογούν εξελίξεις...

Καίτοι το τέταρτο κύμα της πανδημίας αναμένεται να κορυφωθεί κατά το επόμενο δίμηνο μέχρι τα Χριστούγεννα, οι περισσότεροι πλέον έχουν προετοιμαστεί για τους κινδύνους και τις πιθανές συνέπειες.

03 Σεπ 2021 | 07:03

Ποιοι είναι και τι θέλουν οι "ψεκασμένοι"...

Σήμερα η "αντιεμβολιαστική" έκφραση των "ψεκασμένων" έχει κυρίως πηγή προέλευσης της Άκρα Δεξιά και του θρησκόληπτους.

02 Σεπ 2021 | 22:14

Το "Στούντιο 4" ξαναβγάζει από το ψυγείο την ΕΡΤ

Η Νάνσυ Ζαμπέτογλου και ο Θανάσης Αναγνωστόπουλος μετακομίζουν στο καθημερινό πρόγραμμα της ΕΡΤ1 και ο Κωνσταντίνος Αντωνάτος γράφει όσα έμαθε λίγο πριν την πρεμιέρα

02 Σεπ 2021 | 21:52

Είδαμε: "Η Γη της Ελιάς" | Η νέα σειρά του Αντρέα Γεωργίου ξαναβάζει το MEGA στην κούρσα της κορυφής στην τηλεθέαση

Ο Κωνσταντίνος Αντωνάτος γράφει για την πρεμιέρα της νέας σειράς του Αντρέα Γεωργίου

01 Σεπ 2021 | 06:59

Μηδενική σοβαρότητα...

Τα καλύτερα μυαλά δεν είναι στην κυβέρνηση. Αν υπήρχαν τέτοια, οι εταιρείες θα τα προσλάμβαναν αμέσως.

31 Αυγ 2021 | 12:08

Με τη Νίκη ή τον Αλέξη;...

Η σημαντικότερη μεταρρύθμιση που επιχειρεί η παρούσα κυβέρνηση είναι αυτή που λαμβάνει χώρα, έστω με δειλά βήματα, στη Δημόσια Παιδεία.

30 Αυγ 2021 | 07:00

Εκτός από μάσκες φορέστε και ζώνες ασφαλείας...

Με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα το επόμενο δίμηνο θα βιώσουμε την κορύφωση του 4ου κύματος και ενδεχομένως τη χειρότερη κατάσταση που έχουμε βιώσει από την επέλαση αυτής της πανδημίας στις αρχές του 2020.