1) Μην κάψουμε και τα "χλωρά" μαζί με τα "ξερά"...
Στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών, όπου διαβιεί σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας, χιονίζει μόνο λίγες μέρες τον χρόνο. Για 2-3 μέρες κάθε χρόνο κάποιες συνοικίες, κυρίως στα Βόρεια Προάστεια, αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης και διακοπές ηλεκτροδότησης ή ύδρευσης.
Σε γενικές γραμμές τα προβλήματα αυτά αφορούν ένα ποσοστό 5-10% του πληθυσμού για χρονικό διάστημα περί το 1% της διάρκειας ενός έτους.
Η περιοχή του λεκανοπεδίου των Αθηνών δεν έχει χιόνια 3 με 6 μήνες τον χρόνο, με το 50% του πληθυσμού να αντιμετωπίζει προβλήματα αποκλεισμού για να έχει ένα σύστημα αντιμετώπισης παρόμοιων προβλημάτων σαν αυτά που μαθαίνουμε πως διαθέτουν πλούσιες χώρες του βορρά και απαιτούμε να υπάρχει και εδώ.
Όποιος πολιτικός άρχοντας είτε της Κεντρικής Πολιτικής σκηνής είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης θα αποφάσιζε μια τόσο μεγάλη σπατάλη θα έπρεπε να θεωρηθεί ως πιθανός διεκπεραιωτής ύποπτων συμφερόντων.
Η εξίσωση κόστους με όφελος απαγορεύει κάθε προσπάθεια συγκρότησης ενός μηχανισμού αντιμετώπισης χειμερινών ακραίων φαινομένων στην Αθήνα ανάλογο με αυτούς που βλέπουμε και στο τελευταίο χωριό της βόρειας Ευρώπης.
Τούτο δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας που να συντονίζει και να αντιμετωπίζει παρόμοιες έκτακτες καταστάσεις.
Και στην περίπτωση αυτή όμως όπως και στην πανδημία ο βασικός άξονας της αντιμετώπισης θα πρέπει να είναι η πρόληψη. Όταν υπάρχουν προβλέψεις για παρόμοια φαινόμενα θα πρέπει να προβλέπονται μέτρα αποσυμφόρησης των δρόμων με υποχρεωτικές αργίες και τηλεργασία.
Επιπλέον θα πρέπει να προβλέπονται τιμωρίες για όσους δεν έχουν κατάλληλο εξοπλισμό στα αυτοκίνητα προκειμένου να ανταπεξέλθουν σε παρόμοιες συνθήκες. Η ικανότητα τοποθέτησης αλυσίδων στα αυτοκίνητα θα πρέπει να εξετάζεται και να διαπιστώνεται συχνότερα.
Η "Αττική Οδός"...
Αν κάτι μας αιφνιδίασε δυσάρεστα κατά την τελευταία κακοκαιρία είναι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στην "Αττική Οδό". Η "Αττική Οδός" είναι ένα έργο που έχει αλλάξει ριζικά την καθημερινότητα στην ελληνική πρωτεύουσα την τελευταία 20ετία.
Περιοχές του λεκανοπεδίου, για την προσέγγιση των οποίων παλαιότερα χρειαζόσουν 1 και 2 ώρες, τα τελευταία χρόνια έγιναν προσβάσιμες σε λίγα λεπτά.
Η ίδια η "Αττική Οδός" μαζί με το μετρό αναβαθμίζουν την Αθήνα στο επίπεδο των λίγων μεγάλων πόλεων των ανεπτυγμένων χωρών.
Η "Αττική Οδός" αποτελεί ένα από τα λίγα τεχνολογικά επιτεύγματα της Ελλάδας που μπορούν να συγκριθούν με ανάλογα έργα οποιασδήποτε χώρας.
Μιλάμε για ένα έργο που τέμνει την Αθήνα εγκάρσια χαμηλότερα από την επιφάνεια του εδάφους προκειμένου να μην υπάρχει όχληση στις συνοικίες από τις οποίες περνά. Αν σταθεί κάποιος 2-3 μέτρα από οποιαδήποτε πλευρά της "Αττικής Οδού" δύσκολα αντιλαμβάνεται πως βρίσκεται δίπλα σε μια λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας.
Εντός του αστικού ιστού στις πλευρές της λεωφόρου υπάρχουν υαλοπίνακες που έχουν ύψος αρκετά μέτρα. Έχουν τοποθετηθεί για να μειώνουν τον θόρυβο και πάνω τους έχουν ζωγραφισμένα περιγράμματα αρπακτικών πτηνών προκειμένου να αποτρέπουν την πρόσκρουση και θάνατο των πτηνών που διαβιούν στο αστικό περιβάλλον.
Το αποστραγγιστικό δίκτυο του έργου πρέπει να λειτουργεί αποδοτικά γιατί ποτέ δεν θυμάμαι να έχει διακοπεί η κυκλοφορία από πλημμυρικά φαινόμενα.
Προφανώς για να "φρακάρει" η "Αττική Οδός" έγιναν λάθος χειρισμοί είτε από τους διαχειριστές της είτε από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες που έπρεπε να φροντίζουν να μην βρεθούν άπειροι οδηγοί με ακατάλληλα αυτοκίνητα στα λάθος σημεία...
Αλλά ας μην παραβλέπουμε τη συνολική συνεισφορά και παρουσία του έργου...
2) Ο κύκλος γυρίζει...
Στην κορυφή της τεχνολογικής "φούσκας" του 2000 το άθροισμα της κεφαλαιοποίησης των 5 μεγαλύτερων εταιρειών αντιπροσώπευε το 18% της κεφαλαιοποίησης των 500 εταιρειών του S&P 500. Λίγα χρόνια αργότερα το ποσοστό αυτό είχε πέσει περί το 5%.
Στα πρόσφατα υψηλά οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες αντιπροσώπευαν το 25% και σήμερα το 23%...
Πηγή: capital