Προσοχή στο άσυλο!

Συζητάμε με όρους του περασμένου αιώνα...

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Προσοχή στο άσυλο!

“Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;” Η ερώτηση που μας απευθυνόταν όταν είμασταν παιδιά, είχε ως απάντηση κάποιο από τα επαγγέλματα της εποχής (δάσκαλος, γιατρός, δικηγόρος, δημοσιογράφος, στρατιωτικός, ποδοσφαιριστής, μανάβης κλπ). Τα επαγγέλματα αυτά υπήρχαν όταν πηγαίναμε στο δημοτικό, υπήρχαν κι όταν τελειώναμε το Λύκειο και το Πανεπιστήμιο. Δεν υπήρχαν προγραμματιστές, ηλεκτρονικοί Η/Υ, ειδικοί διαδικτύου, τεχνολόγοι τροφίμων, περιβαλλοντολόγοι, ειδικοί της βιοτεχνολογίας και όλα αυτά τα επαγγέλματα που βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση στις μέρες μας. Το 65% των παιδιών που βρίσκεται στην πρώτη τάξη δημοτικού θα ασχοληθεί με επαγγέλματα που σήμερα δεν υπάρχουν. Η οικονομία και οι εργασιακές σχέσεις αλλάζουν ριζικά. Το ίδιο και ο χαρακτήρας της εκπαίδευσης.

Στην Ελλάδα με αφορμή τη Συνταγματική Αναθεώρηση έχει ανοίξει ξανά η συζήτηση για το να θα επιτρέπεται η λειτουργία μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μια συζήτηση που δεν απασχολεί κανένα άλλο μέρος του κόσμου, στη χώρα μας ανάγεται σε μεγάλη μεταρρύθμιση. Ενα πρόβλημα που θα 'πρεπε να λυθεί εδώ και δεκαετίες, διχάζει ακόμη και σήμερα πολιτικές δυνάμεις και κοινωνία. “H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται απoκλειστικά από ιδρύματα πoυ απoτελoύν νoμικά πρόσωπα δημoσίoυ δικαίoυ με πλήρη αυτoδιoίκηση... H σύσταση ανώτατων σχoλών από ιδιώτες απαγoρεύεται” αναφέρει το άρθρο 16 του Συντάγματος. Κι αυτό τη στιγμή που λειτουργούν παντού στην Ελλάδα εκπαιδευτήρια τα οποία παρέχουν τριτοβάθμια εκπαίδευση και πτυχία σε συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η κυβέρνηση κρύβει το κεφάλι της στην άμμο και πιστεύει ότι αφού δεν βλέπει ένα πρόβλημα, δεν υπάρχει κιόλας.

Η μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών φοιτά στη δημόσια εκπαίδευση. Αλλά κι εκεί συναντάμε τις ίδιες αγκυλώσεις. Στα πανεπιστήμια δρουν συμμορίες που καλύπτονται από το άσυλο και η σύνδεση της εκπαίδευσης με την πραγματική οικονομία θεωρείται έγκλημα και στα σχολεία κάνουν θραύση τα φροντιστήρια και η αποστήθιση.

Συζήτηση για το χαρακτήρα της εκπαίδευσης στη νέα εποχή γίνεται παντού στον κόσμο. Αλλά στις αναπτυγμένες χώρες συζητούν για την εξατομικευμένη διδασκαλία με τη βοήθεια της τεχνολογίας, που ανταποκρίνεται στις ικανότητες του κάθε μαθητή, ξεκινώντας από την παραδοχή ότι σε κάθε 7χρονο ταιριάζει διαφορετικό περιεχόμενο. Σε πολλές τάξεις σχολείων στις ΗΠΑ χρησιμοποιείται ένα ειδικό software για την προσαρμογή της ύλης στις δυνατότητες του παιδιού. Αυτό αλλάζει και το χαρακτήρα της εκπαίδευσης που βασίζεται σε ένα βιβλίο για όλους, αφού πλέον η ύλη προσδιορίζεται ηλεκτρονικά με βάση τις ατομικές δεξιότητες.

Επίσης αλλάζει ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Ενώ τα εκπαιδευτικά μοντέλα του παρελθόντος ήταν επικεντρωμένα στην ανάγκη να παρέχουν στους σπουδαστές τις αναγκαίες γνώσεις ώστε να εξειδικευθούν σε κάποιον τομέα, το καθήκον των εκπαιδευτικών σήμερα είναι να διδάσκουν τους μαθητές για το πώς θα μαθαίνουν μόνοι τους. Ο σκοπός της εκπαίδευσης πλέον είναι να μάθει τα παιδιά να σκέφτονται και να αξιολογούν κριτικά μια κατάσταση. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού όχι μόνο δεν καταργείται, αλλά αντιθέτως γίνεται πιο σύνθετος και πιο απαιτητικός. Η τεχνολογία είναι σημαντική, αλλά είναι το μέσον μέσω του οποίου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιολογήσουν καλύτερα τους μαθητές χρησιμοποιώντας ειδικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αξιοποιώντας την τεχνολογία οι εκπαιδευτικοί μπορούν να σχηματίζουν μικρότερες ομάδες μαθητών με παρεμφερή προσόντα κι ενδιαφέροντα. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές συμμετέχουν περισσότερο στη διαδικασία της γνώσης και έχουν ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος. Ετσι αυξάνει και το ενδιαφέρον τους γι΄αυτό.

Ειδικοί της εκπαίδευσης υπολογίζουν ότι σε 20 χρόνια, τα προγράμματα θα είναι τόσο προσωποποιημένα ώστε θα είναι απαραίτητη η καθοδήγηση του εκπαιδευτικού για να μπορεί να πετύχει ένας σπουδαστής. Οι εκπαιδευτικοί θα αποτελούν σημείο αναφοράς σε όλο αυτό τον κυκεώνα πληροφοριών που θα συναντούν μαθητές και φοιτητές. Τα πάντα λοιπόν αλλάζουν. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ο χαρακτήρας του προγράμματος σπουδών, η μορφή του πανεπιστημίου αφού όλο και περισσότερα προγράμματα σπουδών παρέχονται πλέον εξ αποστάσεως. Το μέλλον της χώρας εξαρτάται από το εκπαιδευτικό της σύστημα και από την προσαρμογή στις αλλαγές που επιβάλλει η πρόοδος. Μόνο έτσι θα παράγει προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας και θα αυξήσει τον εθνικό της πλούτο.

Δυστυχώς αντί να συζητάμε αυτά, κουβεντιάζουμε αν η διακίνηση ιδεών στα πανεπιστήμια κινδυνεύει από την αστυνομία και κλείνουμε την πόρτα στη δημιουργία μη κρατικών ΑΕΙ, δέσμιοι ιδεοληψιών του περασμένου αιώνα!

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

26 Ιαν 2022 | 06:52

Μπορεί να έχουμε εκπλήξεις

Πριν λίγες μέρες ένας βουλευτής της κυβερνητικής πλειοψηφίας κατέθεσε στη Βουλή τρεις προτάσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, με τη σημαντικότερη να αφορά στην αναθεώρηση του προγράμματος της απολιγνιτοποίησης.

26 Ιαν 2022 | 06:47

Ηταν ένα φιάσκο και δεν αρκεί η συγνώμη

Προφανώς και η διαχείριση ήταν ένα φιάσκο. Οταν εκατοντάδες οδηγοί παραμένουν εγκλωβισμένοι για σχεδόν 24 ώρες στην Αττική Οδό, προφανώς κάτι δεν πήγε καλά. Καθόλου καλά. Και δεν ήταν μόνο η Αττική Οδός.

24 Ιαν 2022 | 07:22

Τα κεφάλια μέσα λοιπόν...

Οι εκτιμήσεις στην αρχή του χρόνου πως περί τα τέλη του πρώτου μήνα θα είχαμε αποκλιμάκωση της πανδημίας αποδεικνύονται υπεραισιόδοξες.

24 Ιαν 2022 | 07:19

Ο παθός μαθός;

Τα όσα επιχειρήθηκαν κατά την πενταετία 2015-2019, η εγκαθίδρυση ενός καθεστώτος, το μοίρασμα της πίττας σε "φίλους επιχειρηματίες", η κατασκευή σκανδάλων που θα καθήλωναν τους πολιτικούς αντιπάλους στο εδώλιο των κατηγορουμένων, έχουν ασφαλώς ξανασυμβεί.

22 Ιαν 2022 | 12:17

Ο Στούπας, ο "μακαρίτης δημοσιογράφος" και η διαφήμιση

Προφανώς όμως, δεν είναι μόνο η μικρή αγορά που ευνοεί τέτοιου είδους "δημοσιογραφία" και τέτοιους εκδότες.

21 Ιαν 2022 | 07:25

Φθηνό χρήμα τέλος...

Υπάρχει μια διάχυτη εντύπωση, ακόμη και σε επισήμους εντός και εκτός Ελλάδας, πως στη χώρα μας μετά τη χρεοκοπία του 2010 έχουν γίνει οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις και πως αυτή έχει απομακρυνθεί από το επίκεντρο του κινδύνου.

20 Ιαν 2022 | 07:36

Ήταν δημοσιογράφος ο μακαρίτης;

Οι παλαιότεροι στο επαγγελματικό μας "συνάφι" λέγανε πως καλός δημοσιογράφος είναι αυτός που στην κηδεία του δεν πατάει κανένας πλην του στενού κύκλου των συγγενών του...

19 Ιαν 2022 | 07:16

Η ενεργειακή καταιγίδα

Έχει πλέον αρχίσει να γίνεται κατανοητό από όλους, ειδικούς και μη, ότι το "κύμα ακρίβειας" που σαρώνει τις πραγματικές οικονομίες όλου του πλανήτη, έχει σαν κύρια και πρωταρχική αιτία την πανδημία.

19 Ιαν 2022 | 07:14

Υπάρχουν και καλά νέα για την οικονομία…

Οι ειδήσεις που ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την τύχη της χώρας μακροπρόθεσμα.

19 Ιαν 2022 | 07:12

Η δίωξη Βαξεβάνη, το σκάνδαλo και ο Μητσοτάκης

Είναι "η δημοσιογραφία στο απόσπασμα και η δημοκρατία στο ράφι", όπως ισχυρίζεται ο κατηγορούμενος στον σκάνδαλο της σκευωρίας Παπαγγελόπουλου, δημοσιογράφος και εκδότης του Documento, Κώστας Βαξεβάνης;

17 Ιαν 2022 | 07:21

Η Τουρκία έχει ξεφύγει...

Αν κάτι είναι βέβαιο, είναι πως σε μια αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, όπως και σε οποιαδήποτε άλλη, η κάθε πλευρά θα φυλάει αρκετές εκπλήξεις για την άλλη...

17 Ιαν 2022 | 07:08

Ο Πολάκης στην ταβέρνα

Εάν εξαιρέσουμε τις ολέθριες αντιεμβολιαστικές παρεμβάσεις του, ο Παύλος Πολάκης δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως πολιτικός.

15 Ιαν 2022 | 13:31

Τραμπούκοι στα ΑΕΙ

Παρά τα όσα τραγικά έχουν συμβεί στο παρελθόν (και θα ξανασυμβούν στο μέλλον), η βία των τραμπούκων που εξουσιάζουν τα πανεπιστήμια αντιμετωπίζεται ακόμα ως "ελαφρά βία".