
"Δυστυχώς το ελληνικό κράτος αποδεικνύεται διαχρονικά ότι είναι εν πολλοίς ανοργάνωτο, βαθιά πελατειακό και πολύ συχνά ανίκανο. Είναι το ίδιο κράτος που για διαφορετικούς λόγους απέτυχε στις φωτιές της Ηλείας, στις πλημμύρες της Μάνδρας, στη φωτιά στο Μάτι, στο χιονιά της "Μήδειας". Δεν γίνεται ούτε "επιτελικό", ούτε "αριστερό", επειδή αλλάζουν για κάποιους μήνες ή μερικά χρόνια οι προσωρινοί διαχειριστές της εξουσίας".
Αυτά γράφαμε ένα χρόνο πριν με αφορμή το τότε φιάσκο της κακοκαιρίας "Μήδειας". Απ’ ότι φάνηκε και στην κακοκαιρία "Ελπίδα", τίποτα δεν άλλαξε.
Απλά στο μπάχαλο του δημόσιου τομέα, ήρθε να προστεθεί και το φιάσκο αυτού που ο Πάσχος Μανδραβέλης έχει αποκαλέσει "ευρύτατο δημόσιο τομέα" στην Ελλάδα, δηλαδή του ιδιωτικού.
Η Αττική Οδός, ο δρόμος μέσα στην Αθήνα με τα πανάκριβα διόδια, έκλεισε για πρώτη φορά στα χρονικά λόγω του χιονιά, εγκλωβίζοντας ανθρώπους που πέρασαν το βράδυ τους μέσα στο αυτοκίνητο, σαν να βρίσκονταν σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο της Εθνικής Οδού.
Κάποιος δεν έδωσε εντολή να μην μπαίνουν οι νταλίκες, κάποιος άφηνε τα οχήματα να μπαίνουν σε κλειστό δρόμο εισπράττοντας διόδια, το κακό δεν άργησε να γίνει. Πάλι καλά που δεν θρηνήσαμε και θύματα μέσα στην Αθήνα.
Μετά το φιάσκο της "Μήδειας" και των πυρκαγιών του καλοκαιριού, η κυβέρνηση πρέπει να διαχειριστεί άλλη μια αποτυχία και επιλέγει –και πάλι- να ρίξει την ευθύνη αλλού.
Στις φωτιές έφταιγε η κλιματική αλλαγή, τώρα φταίει η Αττική Οδός, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η περιφέρεια Αττικής, οι μετεωρολόγοι, άντε στη χειρότερη περίπτωση και ένας εξωκοινοβουλευτικός Κύπριος υπουργός Πολιτικής Προστασίας.
Οι μετεωρολόγοι είχαν όμως προειδοποιήσει εδώ και μέρες, τα ΜΜΕ είχαν συνεχώς αναφορές στην επικείμενη κακοκαιρία, αλλά τελικά η μόνη χρησιμότητα των συσκέψεων με το κλισέ "σε ετοιμότητα ο κρατικός μηχανισμός" ήταν να φτιαχτούν μερικά ωραία meme που έγιναν viral στα social media.
Κανείς δεν απαιτεί σε μια χώρα με εννέα μήνες καλοκαίρι να έχει προετοιμασία Νορβηγίας για χιονοκαταιγίδες. Ούτε μπορεί να υπάρχει ένα γκρέιντερ έξω από το σπίτι του καθένα. Και κυρίως κανείς δεν μπορεί να βάλει μυαλό σε κάποιον που με χιόνια και αποκλεισμένους δρόμους βγαίνει με συμβατικό ΙΧ, θερινά ελαστικά και χωρίς αλυσίδες.
Από εκεί και πέρα όμως, το να κλείνει η Αττική Οδός, είναι απλά φιάσκο που δείχνει ανεπάρκεια και ανικανότητα. Αλλά όχι το μόνο. Διότι δεν έκλεισε μόνο η Αττική Οδός. Έκλεισε και η Κατεχάκη, η Μαραθώνος ήταν αδιάβατη σε πολλά σημεία, η Μεσογείων απέραντο πάρκινγκ ακίνητων ΙΧ. Μόνο στην Κηφισίας ήταν η κατάσταση καλύτερη.
Εκεί δεν υπάρχουν ευθύνες, π.χ. στην περιφέρεια; Και αν δεν μπορούσε η περιφέρεια, πού ήταν η κεντρική διοίκηση;
Χώρια τις νέες διακοπές ρεύματος που αυτή τη φορά φαίνεται να μην ήταν σε τόσο μεγάλη έκταση, αλλά πάντως χιλιάδες νοικοκυριά έμειναν για πολλές ώρες χωρίς ρεύμα.
Δυστυχώς η διαχείριση αλλεπάλληλων κρίσεων σε πολλά επίπεδα (οικονομία, πανδημία, ελληνοτουρκικά, πυρκαγιές, πλημμύρες, χιόνια) τείνει να γίνει ο κανόνας πλέον και όχι η εξαίρεση.
Η οργάνωση και διοίκηση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού, όπως μια Πολιτική Προστασία που θα έχει ουσιαστικό συντονισμό, παραμένει ακόμη ως μια σημαντική εκκρεμότητα.
Αυτό απαιτεί γενναίες αποφάσεις και κυρίως τα κατάλληλα πρόσωπα. Σίγουρα πάντως δεν μπορεί να γίνει τίποτα ουσιαστικό, όταν μια κυβέρνηση προσπαθεί –ματαίως- να πείσει ότι πάντα φταίνε όλοι οι άλλοι εκτός από εκείνη ή όταν μια αξιωματική αντιπολίτευση τσιρίζει υστερικά ότι "για όλα φταίει ο Μητσοτάκης".
Εκτός αν μέσα στο χιόνι, χάθηκε και η σοβαρότητα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr