Το πρόβλημα με τις δημοσκοπήσεις...

Είναι προφανές πως κάθε κυβέρνηση προσπαθεί να εξαγοράζει "φιλική" μεταχείριση από τα Μέσα Ενημέρωσης και να παρουσιάζει τις δημοσκοπήσεις όπως τη βολεύουν.

Κώστας Στούπας
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κωστας Στουπας

1) Το πρόβλημα με τις δημοσκοπήσεις...
Το πολιτικό προσωπικό θα πρέπει κάποτε να σοβαρευτεί γιατί η περίοδος που διανύουμε εμφανίζει πολλές εντάσεις και αναταράξεις και ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού έχει χάσει την εμπιστοσύνη σε ελίτ και θεσμούς, με αποτέλεσμα να εμφανίζει συμπεριφορές θολής αλλά και απρόβλεπτης αντισυστημικότητας...

Η δημιουργία π.χ. δύο εξεταστικών επιτροπών που θα ερευνήσουν την άσκηση επιρροής από την κυβέρνηση στα μέσα ενημέρωσης και τις δημοσκοπήσεις με κρατικό χρήμα, εκτός από μικροκομματική σκοπιμότητα, αποτελεί και σύμπτωμα παρακμής...

Είναι προφανές πως κάθε κυβέρνηση προσπαθεί να εξαγοράζει "φιλική" μεταχείριση από τα Μέσα Ενημέρωσης και να παρουσιάζει τις δημοσκοπήσεις όπως τη βολεύουν.

Γνωστό είναι επίσης πως υπάρχουν Μέσα Ενημέρωσης με ελάχιστη επιρροή και μικρή αναγνωσιμότητα (ακρόαση ή τηλεθέαση), αλλά με "ηχηρά" πρωτοσέλιδα τα οποία λαθροβιούν μόνο με κρατικές ή ιδιωτικές "επιδοτήσεις". Στην ουσία μοιάζουν με συμμορίες του υποκόσμου οι οποίες προσφέρουν Προστασία.

Καλό είναι καμιά κυβέρνηση, κόμμα ή άλλος θεσμικός φορέας να συναγελάζεται με τέτοια κέντρα γιατί η ζημιά που υπόκειται είναι μεγαλύτερη από οποιοδήποτε όφελος.

Η ιστορία "έρωτα" και "μίσους" των πολιτικών με τις δημοσκοπήσεις είναι παλιά. Αυτοί τους οποίους ευνοούν τις εκθειάζουν, τις προβάλλουν και τις εκμεταλλεύονται και αυτοί που δεν ευνοούνται τις καταγγέλλουν ως πλαστές.

Η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσκοπήσεων ακολουθεί κάποιους κανόνες και ενίοτε αποτυπώνουν την κατάσταση που επικρατεί στην κοινή γνώμη με σαφήνεια ενώ άλλοτε τα συμπεράσματα είναι "θολά" κυρίως γιατί και η κοινή γνώμη μπορεί να μην έχει κατασταλάξει.

Το πρόβλημα με τις δημοσκοπήσεις δεν αφορά τις ίδιες αλλά την ερμηνεία των στοιχείων και τον τρόπο που αυτά προβάλλονται.

Κάθε πλευρά προβάλει τα στοιχεία που τη συμφέρουν, αποκρύπτοντας τα υπόλοιπα.

Αυτό συμβαίνει για δυο λόγους.

Ο πρώτος έχει να κάνει με την κινητοποίηση π.χ. του στενού κομματικού ακροατηρίου. Ένα κόμμα μπορεί να συσπειρώσει τη βάση του και να κινητοποιήσει τον μηχανισμό όταν υπάρχει στον ορίζοντα η προοπτική της νίκης ή της εξουσίας.

Όπως συμβαίνει και στο ποδόσφαιρο μια ομάδα που δεν προβλέπεται να κερδίσει δεν γεμίζει το γήπεδο. Αν δεν γεμίζει το γήπεδο και δεν κόβει εισιτήρια, δεν έχει χρήματα για μεταγραφές και δέχεται περισσότερες ήττες στο μέλλον.


Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το γεγονός πως μια σημαντική μερίδα της κοινωνίας αισθάνεται ασφαλής όταν συμπαρατάσσεται με τους νικητές. Η προβολή νικητών μέσω των δημοσκοπήσεων ενισχύει ήδη υπάρχοντα ρεύματα.

Ο καθένας μπορεί με σχετική ευκολία να "διαβάσει" μόνος του τα συμπεράσματα μιας δημοσκόπησης χωρίς να είναι ειδικός. Συνήθως η ουσία κρύβεται στις τάσεις που διαμορφώνονται στο πέρασμα του χρόνου. Γι’ αυτό κάποιος πρέπει συνεχώς να συγκρίνει τις τρέχουσες με παλαιότερες δημοσκοπήσεις.

Όταν το μέσον που παρουσιάζει μια δημοσκόπηση δεν καταγράφει αυτές τις διαχρονικές μετατοπίσεις συνήθως το κάνει γιατί αυτές δεν συνάδουν με τις προτιμήσεις του μέσου...

Ένα δεύτερο στοιχείο στις πολιτικές δημοσκοπήσεις είναι πως τα δευτερεύοντα ποιοτικά στοιχεία έχουν μεγαλύτερη σημασία από τον πίνακα με την προτίμηση ψήφου. Σε αυτά κάποιος μπορεί να επιβεβαιώσει την ακρίβεια της προτίμησης ή να διαγνώσει τις μετατοπίσεις που θα εμφανιστούν αργότερα...

Καμία σοβαρή εταιρεία δεν "πειράζει" τα στοιχεία, απλά ο πελάτης που την έχει παραγγείλει μπορεί να αποκρύπτει μερικά και να προβάλει κάποια άλλα.

Οι έρευνες της κοινής γνώμης εκτός ελαχίστων περιπτώσεων αποτυπώνουν τις διαθέσεις της κοινής κάθε στιγμή, αρκεί κάποιος να έχει τη διάθεση και τη μικρή εμπειρία που χρειάζεται για να την μελετήσει. Ακόμη και όταν μεγάλος αριθμός δεν λέει τι αλήθεια πιστεύει, ένας έμπειρος αναγνώστης μπορεί να το αντιληφθεί.

Η χρησιμότητά τους είναι ιδιαίτερα σημαντική είτε πρόκειται για έρευνες πρόθεσης ψήφου είτε για εμπορικές ή κοινωνικές και ο μέσος άνθρωπος θα 'πρεπε να εξοικειώνεται μαζί τους ήδη από τη βασική εκπαίδευση.

Αν υπάρχει πρόβλημα με τις δημοσκοπήσεις αυτό αφορά την παράλειψη του σύγχρονου σχολείου στο να διδάσκει τρόπους με τους οποίους πρέπει να τις προσεγγίζουμε και να τις αξιολογούμε. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να διδάσκεται πώς να διαβάζουμε τις ειδήσεις στα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα.

2) Μνήμες πληθωρισμού...
Οι τιμές παραγωγού στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 14,2% σε σχέση με πέρυσι τον Σεπτέμβριο του 2021, και 12% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ξεπερνώντας τις προβλέψεις για αύξηση 12,7%.

Είναι η μεγαλύτερη αύξηση του κόστους παραγωγού από τον Οκτώβριο του 1974. Η αύξηση του κόστους παραγωγής είναι προάγγελος αύξησης των τιμών στη συνέχεια...

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

01 Δεκ 2021 | 06:43

Ο επόμενος πρωθυπουργός…

Η εναλλαγή κομμάτων και προσώπων περιορίζει τα καθεστωτικά φαινόμενα, τη στασιμότητα και καθιστά το σύστημα περισσότερο αξιοκρατικό, ευέλικτο και προσαρμόσιμο στις εξελίξεις.

30 Νοε 2021 | 07:13

Η Τουρκία έτοιμη να ανοίξει την πόρτα του "φρενοκομείου"...

Η Τουρκία βρίσκεται σε κίνδυνο και αυτό πρέπει να μας ανησυχεί. Ο βασικός μισθός στην Τουρκία τον τελευταίο χρόνο έχει μειωθεί από τα 350 στα 200 ευρώ περίπου.

29 Νοε 2021 | 06:53

Το 2021 από την αρχή

Όταν χώρες με ισχυρά συστήματα υγείας, όπως η Γερμανία, αναγκάζονται να στέλνουν ασθενείς "Covid-19" στο εξωτερικό λόγω πληρότητας των Μονάδων Εντατικής ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί πως η κατάσταση έχει ξεφύγει πάλι...

26 Νοε 2021 | 07:01

Η επιστροφή του περιβάλλοντος δραχμής...

Στις 17 Νοεμβρίου, η United Auto Workers μετά από μεγάλη και δυναμική απεργία, ανακοίνωσε πως 10.000 μέλη της επικύρωσαν μια νέα εξαετή συμφωνία με την Deere & Co.

25 Νοε 2021 | 07:08

Κυριάκο, ιδού η ευκαιρία...

Η αλήθεια είναι πως επενδύσεις όπως αυτή της Microsoft, της Pfizer και της Amazon, της Cosco ή της Volkswagen στην Αστυπάλαια αποτελούν θετικές εξελίξεις για το οικονομικό προφίλ της χώρας μας, αλλά απέχουν από το να αποτελέσουν ποσοτικά και ποιοτικά κάτι αντίστοιχο με αυτό που έγινε τη δεκαετία του ’60.

24 Νοε 2021 | 06:58

Ερντογάν, Τένγκ ή Βαρουφάκης;

Οι χθεσινές εξελίξεις με την κατάρρευση της τουρκικής λίρας στις αγορές συναλλάγματος καταδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο την επιτάχυνση της φθοράς της τουρκικής οικονομίας.

23 Νοε 2021 | 06:08

Επίταξη της ανοησίας χρειαζόμαστε...

Χιλιάδες εργαζόμενοι (γιατροί, νοσοκόμοι, καθαρίστριες, διοικητικοί...) θα απαιτηθεί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

22 Νοε 2021 | 06:55

Καλά Χριστούγεννα ή καλό Καλοκαίρι…

Τις επόμενες μέρες είναι πιθανό να φτάσουμε σε απώλειες και διασωληνωμένους τα υψηλά επίπεδα του περσινού Χειμώνα.

19 Νοε 2021 | 07:06

Η επόμενη κρίση σε 9 εικόνες…

Αυτή η ψευδαίσθηση συνοψίζεται στη φράση "η νέα εποχή".

18 Νοε 2021 | 06:52

Η Τουρκία βρίσκεται υπό επίθεση…

Οι επόμενοι μήνες και ειδικότερα ο Χειμώνας που έρχεται αναμένεται να είναι δύσκολοι για τις περισσότερες οικονομίες και χώρες λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων και άλλων βασικών ειδών.

17 Νοε 2021 | 06:59

Δρομολογούνται ανατροπές...

H πανδημία φαίνεται πως εξελίσσεται σε καταλύτη των πολιτικών εξελίξεων καθώς οι τελευταίες έρευνες της κοινής γνώμης αποκαλύπτουν μια εικόνα που θα 'πρεπε να σημάνει συναγερμό στα επιτελεία τόσο της ΝΔ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ.

16 Νοε 2021 | 08:16

Δυστυχώς ο Ερντογάν δείχνει τον δρόμο...

Αναμφίβολα η ενέργεια αποτελεί το βασικότερο συστατικό μιας οικονομίας και του σύγχρονου τρόπου ζωής.

12 Νοε 2021 | 06:55

Στην παγίδα του Πούτιν και Ερντογάν...

Δεν γνωρίζω αν οι στόχοι για το 2030 και το 2050 είναι επιτεύξιμοι και με πιο κόστος ή αν οι συνθήκες που οδηγούν στην κλιματική αλλαγή είναι αναστρέψιμες...