Διχασμό έχει προκαλέσει η απόφαση του θετού γιου του Μάνου Χατζιδάκι και κληρονόμου του έργου του, να κινηθεί νομικά για να μπλοκάρει την παγκόσμια περιοδεία που διοργανώνει ο καθηγητής Πάνος Λιαρόπουλος, με ερμηνευτές τη Νατάσα Μποφίλιου και τον Γιάννη Χαρούλη.
Το πρόγραμμα των συναυλιών για τα 100 χρόνια από τη γέννηση των Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζηδάκι θα ξεκινήσει στις 11 Ιανουαρίου στο "Theatre Royal Drury Lane" του Λονδίνου και θα περιλαμβάνει σταθμούς σε ΗΠΑ και Αυστραλία και παρουσιάσεις σε χώρους όπως το "Carnegie Hall" της Νέας Υόρκης, καθώς και η Όπερα του Σίδνεϊ.
Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν η εταιρεία παραγωγής, η GTP Entertainment, απευθύνθηκε στη Seed Point, που διαχειρίζεται το έργο του Μάνου Χατζιδάκι εκ μέρους της οικογένειας, ζητώντας άδεια για χρήσεις που σχετίζονται με την περιοδεία.

Το αίτημα απορρίφθηκε, όπως γράφει σε ανακοίνωσή του ο Γιώργος Χατζιδάκις, καθώς "η συγκεκριμένη πρόταση απορρίφθηκε ρητά διότι δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του Μάνου Χατζιδάκι".
Παρ' όλα αυτά, η παραγωγή συνέχισε τον σχεδιασμό της περιοδείας και ανακοίνωσε ημερομηνίες, χώρους και σταθμούς, γεγονός που οδήγησε τον Γιώργο Χατζιδάκι σε δημόσια αντίδραση και νομικές ενέργειες.
"Ενημερωθήκαμε πρόσφατα ότι ο κ. Λιαρόπουλος, προχώρησε μονομερώς στην οργάνωση της εν λόγω περιοδείας, αναθέτοντας την υλοποίηση σε βρετανική εταιρεία παραγωγής, αγνοώντας πλήρως τη ρητή άρνησή μας, γεγονός που μας υποχρέωσε να προβούμε σε νομικές ενέργειες", αναφέρεται -μεταξύ άλλων- στη σχετική ανακοίνωση.
"Το να ισχυρίζεται κανείς ότι 'τιμά' τον Μάνο Χατζιδάκι, ενώ επιλέγει να παρουσιάσει το έργο του παρά τη σαφή και ρητή αντίθεση της οικογένειας του, είναι υποκριτικό και σίγουρα εκτός 'Χατζιδακικού ήθους'", υπογραμμίζεται επίσης.
Η πλευρά των διοργανωτών υποστηρίζει ότι έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες από εκδοτικές εταιρείες του εξωτερικού για όλες τις χρήσεις που απαιτούνται σε συναυλίες εκτός Ελλάδας και ότι η περιοδεία προχωρά σύμφωνα με το αρχικό πλάνο.
Η ανάρτηση του Νίκου Μπογιόπουλου: "Κρίμα..."
Η στάση του Γιώργου Χατζηδάκι προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις, με τον δημοσιογράφο Νίκο Μπογιόπουλο να προχωρά σε μια μακροσκελή ανάρτηση στο Facebook, αναφέροντας -μεταξύ άλλων- ότι "μια τέτοια πράξη - πρόταση ΑΝΑΤΑΣΗΣ θα έπρεπε, κατά την γνώμη μας, να στηρίζεται, να ενισχύεται και να προωθείται και όχι να υπονομεύεται και να πολεμιέται".

Παράλληλα, προβαίνει σε σύγκριση με τη διαφήμιση γνωστής εταιρείας τηλεπικοινωνιών όπου ακούγεται το τραγούδι που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις, "Χάρτινο το φεγγαράκι", ενώ παραθέτει και άλλες διαφημίσεις επιχειρήσεων υπό τους ήχους τραγουδιών που υπέγραψε ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης.
Η επιλογή αυτή του Γιώργου Χατζιδάκι έχει διχάσει τον καλλιτεχνικό κόσμο, όπως φαίνεται από τις αναρτήσεις που έχουν γίνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ένα από από τα παραδείγματα αποτελεί ο γνωστός στιχουργός και ραδιοφωνικός παραγωγός, Άρης Δαβαράκης, ο οποίος έχει υπάρξει στενός συνεργάτης του Μάνου Χατζιδάκι κατά το παρελθόν, τόσο με τις εκπομπές του στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, όσο και γράφοντας στίχους σε κάποια από τα τραγούδια του, μεταξύ των οποίων και το αγαπημένο "Η μπαλάντα των αισθήσεων και των παραισθήσεων".
Ειδικότερα, σε σχετική ανάρτησή του σημειώνει χαρακτηριστικά: "Η Μποφίλιου και ο Χαρούλης είναι δυο αναγνωρισμένοι και δημοφιλείς τραγουδιστές που με την γενικότερη στάση τους και τις επιλογές τους διεκδικούν ένα 'ηθικό πλεονέκτημα' που χτίστηκε μέσα στα χρονιά. Ειλικρινά μπράβο τους.
Αυτές τις μέρες έχουν γίνει το επίκεντρο μιας συζήτησης που αφορά την ουσία του πνευματικοί δικαιώματος. Αναγγέλλουν 'World Tour' με τραγούδια δυο μεγάλων Ελλήνων. Του Θεοδωράκη (έχοντας εξασφαλίσει μέσω και της κληρονόμου του τα πνευματικά δικαιώματα) και του Χατζιδάκι (του οποίου ο κληρονόμος έχει αρνηθεί ρητά να δώσει την άδεια). Ξεκινούν λοιπόν καταπατώντας το πνευματικό δικαίωμα του μισού ρεπερτορίου της περιοδείας τους λέγοντας 'ο παραγωγός μας είναι Άγγλος και δεν τον νοιάζει νομικά το πνευματικό δικαίωμα'.
Η αφίσα τους βέβαια (πολύ πρόχειρης μέχρι κακής αισθητικής) δείχνει την Ακρόπολη και έχει τίτλο 'The Music of Greece'. Δεν έχει το Μπάκιγχαμ του Άγγλου παραγωγού. Στηρίζεται στην Ελλάδα και σε #δυο Έλληνες εκ των οποίων ο #ένας δεν θέλει να συμμετέχει.
Ξεκινάς δηλαδή να απολαύσεις μια μεγάλη διεθνή περιοδεία και να βγάλεις πολλά λεφτά με τραγούδια ενός δημιουργού που, μέσω του κληρονόμου που ο ίδιος επέλεξε, δεν θέλει να είναι μέρος αυτής της (τουριστικής αισθητικής) επιχείρησης.
Πώς το επιτρέπουν στον εαυτό τους; Πώς θα κοιμούνται τα βράδια (και με τζετ λαγκ καπάκι σε όλα αυτά);
Τα τραγούδια κάποιος τα έγραψε, τα υπερασπίστηκε, τα ενορχήστρωσε, τα φώτισε μια ζωή ολόκληρη. Δεν μπορείς ν' αρπάζεις με το έτσι θέλω - και με τις πλάτες ενός Άγγλου παραγωγού- τα τραγούδια του άλλου και να κόβεις εισιτήρια χωρίς να σ' ενδιαφέρει το 'ηθικό πλεονέκτημα' που εσύ ο ίδιος (Νατάσσα, Γιάννη) χρόνια τώρα επικαλείσαι και υπερασπίζεσαι. Ειλικρινά, κρίμα".
Υπέρ της απόφασης του Γιώργου Χατζιδάκι τάσσεται και η γνωστή συνθέτρια, Ευανθία Ρεμπούτσικα, η οποία υπογραμμίζει το μοναδικό αισθητικό κριτήριο του Μάνου Χατζιδάκι το οποίο απαιτεί πολύ προσεκτική διαχείριση.
Ειδικότερα, σημειώνει: "Είμαι απολύτως σύμφωνη με τη στάση του γιου του Μάνου Χατζιδάκι και θεωρώ απόλυτα θεμιτό να προστατεύει τη χρήση του έργου του πατέρα του. Ο Μάνος υπήρξε, για μένα, ο σημαντικότερος Έλληνας συνθέτης, ένας άνθρωπος οικουμενικός, με βαθιά ευγένεια και μοναδικό αισθητικό κριτήριο.
Η μουσική του έχει μια ποιότητα τόσο λεπτή και ουσιαστική, που απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται.
Ακόμη και όταν ακούω το έργο του σε μια διαφήμιση που σκοπό έχει να βοηθήσει παιδιά και σχολεία, νιώθω απλώς την ανάγκη να θυμίζω πόσο σημαντικό είναι να προσεγγίζουμε αυτή την κληρονομιά με ευαισθησία.
Η μουσική του Χατζιδάκι έχει έναν κόσμο δικό της και ο σεβασμός προς αυτόν τον κόσμο είναι για μένα ουσιώδης, όχι μόνο απέναντι στο έργο αλλά και απέναντι σε όσους το εκπροσωπούν σήμερα.
Γνωρίζοντάς τον, είμαι βέβαιη ότι ο Μάνος θα ήθελε οι επιλογές γύρω από τη μουσική του να γίνονται με προσοχή και αγάπη, όπως ακριβώς έκανε πάντα και ο ίδιος. Και αυτό το δικαίωμα των κληρονόμων του να προστατεύουν το έργο του αξίζει να το τιμούμε.
'Ο χαρακτηρισμός θετός γιός', μου φαίνεται εντελώς περιττός, η πατρότητα δεν μετριέται με βιολογία αλλά με παρουσία, ευθύνη και αγάπη. Και εκεί ο Μάνος στάθηκε πατέρας με όλη τη σημασία της λέξης.
Όλα αυτά τα σχόλια που γίνονται στο διαδίκτυο κατά του γιού του Μάνου που τον στοχοποιούν και τον κατηγορούν, είναι απαράδεκτα. Για ποια Ελλάδα μιλάμε που θέλει να ταξιδέψει στο εξωτερικό; Και με το έτσι θέλω, κάνω αυτό που θέλω χωρίς να σέβομαι τις αποφάσεις του κληρονόμου; Χρησιμοποιώντας το όνομα του;
Αντί να σεβαστούμε την μνήμη του Μάνου ο οποίος δεν θα έδινε ποτέ την άδεια του αν ζούσε. Όσον αφορά τα ραδιόφωνα που άκουσα πως δεν παίζεται ο Μάνος, να ρωτήσετε κάποιους άλλους και όχι τον γιό του.
Τελικά δεν υπάρχει ούτε σεβασμός, ούτε ποιότητα, μόνο συμφέρον".
Ο στενός συνεργάτης της Νατάσσας Μποφίλιου, Θέμης Καραμουρατίδης, απαντώντας στην ανάρτηση του Άρη Δαβαράκη, γράφει: "Διάβασε λίγο καλύτερα Άρη και κάνε στην άκρη την εμπάθεια σου. Εξασφαλισμένα είναι όλα τα δικαιώματα για το Carnegie hall (τι ντροπή!), την όπερα του Σίδνεϊ (αυτό το χαμαιτυπείο) και όλα τα σημαντικά θέατρα του κόσμου. Και από όλα τα εισιτήρια που 'κόβονται' πληρώνονται όλοι οι δικαιούχοι.
Όλα τα υπόλοιπα τερτίπια γίνονται για εντυπωσιασμό της τοπικής κοινωνίας. Καλύτερα να ανοίξεις μια γόνιμη κουβέντα με το τι γίνεται με το δικαίωμα των στιχουργών και ποιητών να παίζονται τα τραγούδια που έχουν συν-γράψει. Οπότε αυτή η παράσταση έχει το δικαίωμα να γίνει απλώς δεν θα παιχτεί στην Ελλάδα .
Εντάξει στην Ελλάδα θα ακούμε Χατζιδάκι μόνο από το φάλτσο χάρτινο φεγγαράκι της Cosmote και από τον Γερμανό ή από την panik records που σκάει χρήμα χοντρό. Που σίγουρα έχουν πλέον το 'ηθικό πλεονέκτημα' σωστά;
Υ.Γ. Επίσης αν τελικά για όποιο λόγο, αποσυρθούν τα τραγούδια του Χατζιδάκι το 'Hellenic music ensemble' (του οποίου είναι οι συναυλίες και το πρότζεκτ και όχι των τραγουδιστών που κλήθηκαν) μπορεί να γίνει με τραγούδια του Λοίζου του, Μαρκόπουλου ή όποιον 'αφήνει' σε έναν καθηγητή μουσικής του πανεπιστημίου το Μπέρκλεϊ να διαχειριστεί τα τραγούδια τους με μια 23 μελή ορχήστρα πραγματικά κορυφαίων μουσικών.
Υ.Γ Και αν θες τη γνώμη μου, που θα στην πω θες δε θες, το έργο το Χατζιδάκι δεν μπορεί να το διαχειρίζεται ένα μυαλό . Γιατί είναι πολιτιστική κληρονομιά όχι εμπόριο. Έπρεπε να υπάρχει επιτροπή που θα αποφασίζει για να μην έχουμε αυτήν την παραδοξότητα, της cosmote του Γερμανού και της panikrecords (που δεν θα απολάμβανε ο Χατζιδάκις) Μη λέμε ό,τι θέλουμε και μη χρησιμοποιούμε το καλλιτεχνικό κριτήριο γιατί θα πέσει φωτιά να μας κάψει".

Την αντίθεσή του με την εξαιρετικά επιλεκτική διαχείριση που κάνει ο Γιώργος Χατζιδάκις όσον αφορά στο πνευματικό έργο του πατέρα του, καθώς "βάζει εμπόδια στη διάδοση της μουσικής του", εκφράζει και ο διακεκριμένος σολίστ στο φλάουτο και έκτακτο μέλος της Ορχήστρας των Χρωμάτων, Ζαχαρίας Ταρπάγκος.
Όπως απαντά και αυτός στον Άρη Δαβαράκη: "Ως έκτακτο μέλος της Ορχήστρας των Χρωμάτων στα τελευταία της χρόνια και σταθερό μέλος της Καμεράτας Ορχήστρας Φίλων της Μουσικής και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μπορώ να σας παραθέσω τα εξής.
Εδώ και 35 χρόνια ζούμε τις συνέπειες των επιλογών του κληρονόμου του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος, χωρίς ποτέ να έχει υπάρξει μέρος της Ορχήστρας των Χρωμάτων ή οποιουδήποτε δημιουργικού κομματιού του έργου του συνθέτη, συνεχίζει να βάζει εμπόδια στη διάδοση της μουσικής του ακόμα και επί εποχής λειτουργίας των της Ορχήστρας Χρωμάτων.
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλα τμήματα του έργου του Χατζιδάκι παραμένουν στην αφάνεια, ακόμη και στη χρονιά των 100 χρόνων από τη γέννησή του, σε πλήρη αντίθεση με τον πλούτο αφιερωμάτων στον Μίκη Θεοδωράκη.
Η πρόσφατη ανακοίνωσή του, με την οποία απαγορεύει μια μεγάλη παγκόσμια περιοδεία με έργα Χατζιδάκι και Θεοδωράκη, υποτίθεται πως προστατεύει την ποιότητα των εκτελέσεων. Όμως η περιοδεία οργανώνεται από το Hellenic Music Ensemble και τον εξαιρετικό συνθέτη και καθηγητή στο Berklee ένα από τα μεγαλύτερα και διασημότερα πανεπιστήμια παγκοσμίως, Παναγιώτη Λιαρόπουλο, γεγονός που καθιστά αυτή την επίκληση στην ποιότητα εντελώς αβάσιμη.
Την ίδια στιγμή, το 'Χάρτινο το Φεγγαράκι' παίζεται ασταμάτητα σε τηλεοπτική διαφήμιση μεγάλης εταιρείας (που παρεμπιπτόντως τμήμα του adaptation αυτού είναι με midi ήχους μετριότατης ποιότητας στο οργανικό μέρος), κάτι που αποκαλύπτει με σαφήνεια ότι τα περί ποιότητας δεν εφαρμόζονται με τον ίδιο τρόπο παντού.
Όταν η τέχνη εμποδίζεται αλλά η διαφήμιση επιτρέπεται, γίνεται ξεκάθαρο πως οι απαγορεύσεις σχετίζονται περισσότερο με οικονομικά κίνητρα παρά με την προστασία του έργου. Υπάρχει βαθύ πρόβλημα όταν κάποιος που απλώς κληρονόμησε ένα τεράστιο καλλιτεχνικό κεφάλαιο το αντιμετωπίζει ως προσωπική πηγή ελέγχου και κέρδους, και μάλιστα απαξιώνοντας καλλιτέχνες διεθνούς κύρους".

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
