Η Ελληνίδα καλλονή που έγινε μούσα του Hermes εν αγνοία της

Η πολυτάλαντη και αιθέρια Μαρία Αλεξέα είναι μια καλλιτέχνιδα που έγινε μούσα του Hermes χωρίς καν να το γνωρίζει. Διεκδικεί τα δικαιώματά της διά της δικαστικής οδού.

|
SHARE THIS
0
SHARES

Κοιτώντας τις φωτογραφίες της, αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πρόκειται για μια πανέμορφη γυναίκα, μια αληθινή «ιέρεια» και πρέσβειρα της ελληνικής ομορφιάς. Μεγάλωσε σε Ελλάδα, Κύπρο και Γερμανία όπου έκανε τις περισσότερες σπουδές της. Αν και έκανε φαινομενικά ετερόκλητες σπουδές, όπως βιολοντσέλο, χορό, κινηματογράφο, Νευροεπιστήμες και Φιλοσοφία, η κεντρική πηγή της Ζωής και της Τέχνης της ήταν η μουσική και οι μεταμορφώσεις της σε εικόνα.

Προτιμώ να είμαι “ιέρεια” του Ερμή της αληθινής πληροφορίας (μαντατοφόρος των θεών), του Ερμή νεκροπομπού (ελευθερία η θάνατος!) και του Ερμη του ανέμου (ιπτάμενος)

Με ένα ποστ στο pinterest και μια λάθος λεζάντα, όπου μια φωτογραφία της εμφανίζεται ακόμα και σήμερα με τη λεζάντα Hermes campaign Greece, ένα ταξιδιωτικό γραφείο την έκανε ιέρεια του Hermes εν αγνοία της. Μετά από αρκετά εξώδικα και αναφορές, η φωτογραφία της Μαρίας που λέγεται «Το πουλί της φωτιάς» ακόμα συνδέται με τον οίκο Hermes στο pinterest και το λινκ βγάζει στο site της ταξιδιωτικής εταιρείας (δείτε τη φωτογραφία πατώντας εδώ). Η ίδια μας είπε ότι περιμένει την ημέρα της δίκης.

Ωστόσο, μέσα από αυτή την περιπέτειά της που ακόμα συνεχίζεται, μιλήσαμε μαζί της και ανακαλύψαμε μια καλλιτέχνιδα που εκτός από εντυπωσιακές σπουδές και εμφανή ομορφιά, έχει βάθος ψυχής.

Τι σας εμπνέει;

Με εμπνέει η Ελληνική φύση, που για μένα αντιπροσωπεύει με τον πιο άμεσο τρόπο μια επικοινωνία της ομορφιάς με τον ηθικό κόσμο και σαν τέτοια λαμβάνει οικουμενικές διαστάσεις και νόημα.

Η Αρχαία Ελλάδα, μπροστά στην ομορφιά της οποίας μένουμε εκστατικοί, έχει μετεγγραφεί, πιστεύω, σε ένα ένστικτο των απλών ανθρώπων, που καταφέρνει να ταυτίσει το χρήσιμο με το ωραίο και το ωραίο με το ηθικό.

Η Ελλάδα άλλωστε είναι κατάσπαρτη από θραύσματα θεών, σε κάθε γωνιά υπάρχει ένα μάρμαρο «παγωμένης Μουσικής», που υπερβαίνει το εφήμερο και περνά σε έναν άλλο χρόνο. Αυτός ο άλλος χρόνος, όπου περασμένα και μελλούμενα γίνονται ένα, αυτή είναι η έμπνευση που η Ελλάδα μόνο μπορεί να δώσει. Νομίζω πως αυτή Ελλάδα του πνεύματος είναι η αφετηρία της ταυτότητας μας και της επικοινωνίας μας με τους άλλους λαούς.

 

Σας έχει επηρεάσει η κρίση;

Σε περίοδο κρίσης οι αισθήσεις, τα όνειρα ξεψυχούν από μια ασιτία βιολογική αλλά και πνευματική. Άρα η κρίση επηρεάζει πολύ αρνητικά και έτσι απαιτείται μια απροσμέτρητη προσπάθεια από τον καλλιτέχνη, για να συναρμόσει τα στοιχεία της φύσης και τα γεγονότα του ιστορικού γίγνεσθαι προς μια κατεύθυνση, που η ζωή δεν έχει δοκιμάσει ακόμα, προκαλώντας μια άλλη αισθητική εντύπωση στο δέκτη, που αποτελεί στην τελική την προβολή μιας νέας τάξης πραγμάτων στον αντικειμενικό κόσμο. Δηλαδή ένα όραμα. Κατά τη ρήση του Χέντερλιν: «Οπου υπάρχει κίνδυνος, εκεί βλασταίνει και το σωτήριο.»

Ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι σε συνθήκες κρίσης χορηγός οξυγόνου.

Εχετε σκεφτεί να φύγετε οριστικά από την Ελλάδα;

Έχω επιστρέψει στην Ελλάδα, για να μην ξαναφύγω. Επέστρεφα πάντα φαντασιακά άλλωστε και όταν ήμουν στη Γερμανία. Εύχομαι, αφού εξορίσαμε τους Θεούς, να μην εξορίσουμε και όλους τους θνητούς, που θα μπορούσαν ...να τους αναδημιουργήσουν.

Η τέχνη είναι αντίδοτο στην εθνική μας κατάθλιψη;

Εξαρτάται από το έργο Τέχνης. Αν παράγει αρμονία ή όχι. Ο ανθρώπινος νους λειτουργεί ανακλαστικά. Όταν ένα φαινόμενο δυναμικό, π.χ. ένα έργο τέχνης, που είναι αρμονικό και ωραίο, τεθεί μπροστά στην ανθρώπινη όραση, τότε αυτή δεν το καθρεφτίζει μόνο παθητικά αλλά και το μιμείται δυναμικά, κινείται σύμφωνα με τη δική του κίνηση.

Η μεγάλη Τέχνη κάνει τον ανθρώπινο νου να κινείται κατ’ εικόνα και ομοίωσή του, δηλαδή επαναφέρει το νόμο που τη δημιουργεί, που είναι και νόμος της φύσης μέσα στον άνθρωπο. Αν το έργο βέβαια είναι αντίθετο με τους νόμους της φύσης, τότε η αποδόμηση και της αισθητηριακής ικανοποίησης και χαράς θα είναι αναπόφευκτη.

Προφανώς το κοινό δεν θα ήθελε να δει στο έργο τέχνης μια επανάληψη μιας άσχημης εικόνας της ζωής, που βιώνει στην αντικειμενική πραγματικότητα. Αυτό θα ήταν περιττό όσο και επιβλαβές. Έχω ευτυχώς ακούσει από ανθρώπους γύρω μου ότι η δουλειά μου τους δημιουργεί μια αίσθηση ελευθερίας κι έτσι ελπίζω πως κάποιους βοηθάει να ζήσουν και να παλέψουν.

Μιλήστε μας για τη διαμάχη σας με τον οίκο Hermes

Ο οίκος μόδας ενώ δεσμεύθηκε ότι θα παρέμβει για να «κατέβει» η φωτογραφία εντός ολίγων ημερών, επί μήνες δεν άλλαξε τίποτα.

Το πρόβλημα είναι πολύ μπλεγμένο και επίκειται δίκη, αλλά θα σταθώ στα πολύ βασικά γεγονότα και στο αποτέλεσμα: Είχα ανεβάσει τη επίμαχη φωτογραφία στο 500px , έναν ιστότοπο για φωτογράφους, αποκλειστικά για να την δείξω ως δείγμα της δουλειάς μου. Κάποιοι την ανέβασαν στο Pinterest με το όνομά μου, και με σύνδεσμο που οδηγούσε στον λογαριασμό μου στο 500px.

Μια ταξιδιωτική εταιρεία, όμως, βρήκε τη φωτογραφία, την πήρε χωρίς καμία δική μου συναίνεση και την καρφίτσωσε στο Pinterst με την παραπλανητική περιγραφή «Hermes campain, greece» και με σύνδεσμο που οδηγούσε στην ιστοσελίδα της ταξιδιωτικής εταιρείας (όχι στον Οίκο ή στο λογαριασμό μου στο 500px). Με αυτό τον τρόπο, η εταιρεία ταξιδίων διαφημιζόταν... Όταν το ανακάλυψα, θέλησα να κινηθώ νομικά. Προβληματίστηκα, όμως, από απόψεις που άκουσα για αργοπορίες και έξοδα που δυσκολεύουν τη απόδοση δικαιοσύνης, γιατί μου έλεγαν πως δε θα βρω άκρη. Τελικά, αποφάσισα να το προσπαθήσω γιατί το κακό «παράγινε» και παράλληλα ενημέρωσα τον οίκο Hermes, εκτιμώντας ότι και εκείνος είχε πέσει θύμα εκμετάλλευσης. Ο οίκος μόδας ενώ δεσμεύθηκε ότι θα παρέμβει για να «κατέβει» η φωτογραφία εντός ολίγων ημερών, επί μήνες δεν άλλαξε τίποτα. Η φωτογραφία παρέμεινε εκεί μέχρι που στείλαμε εμείς εξώδικο στην ταξιδιωτική εταιρεία και πράγματι, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας την κατέβασε. Αλλά τίποτα δεν έγινε για να κατέβουν τα λεγόμενα repin, με τα οποία μάλλον ανυποψίαστοι χρήστες από την Ελβετία ως την... Ταϊλάνδη και αλλού έχουν «μεταφορτώσει» την εικόνα με την παραπλανητική περιγραφή στους λογαριασμούς τους στο Pinterest και συνεχίζεται η διαφήμιση όπως ακριβώς και πριν!

Τόσο ο διεθνής Οίκος Μόδας όσο και η ταξιδιωτική εταιρεία διαφημίζονται ακόμα και τώρα. Η ειρωνεία είναι μάλιστα πως και το ρεπορτάζ που βγήκε μπορεί να λειτουργήσει ως ένα βαθμό ως επιπλέον διαφήμιση και για αυτούς.

Το αποτέλεσμα; Τόσο ο διεθνής Οίκος Μόδας όσο και η ταξιδιωτική εταιρεία διαφημίζονται ακόμα και τώρα. Η ειρωνεία είναι μάλιστα πως και το ρεπορτάζ που βγήκε μπορεί να λειτουργήσει ως ένα βαθμό ως επιπλέον διαφήμιση και για αυτούς. Αλλά ευτυχώς αναδεικνύει ταυτόχρονα το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων από την πλευρά των δημιουργών.

Δεν νιώσατε ποτέ ότι η σύνδεση της δουλειάς σας με έναν τόσο μεγάλο οίκο θα μπορούσε να σας ωφελήσει;

Δε δινόταν κανένα στοιχείο που να δείχνει ότι είμαι η δημιουργός της φωτογραφίας. Πως να ωφεληθώ; Μόνο τώρα που το θέμα καλύπτεται δημοσιογραφικά ενημερώνεται ο κόσμος καλύτερα για τη δουλειά μου.

Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις σας σε σχέση με αυτό το θέμα;

-Αναμένω την ημέρα της δίκης...

Πιστεύετε ότι τα social media είναι επικίνδυνα;

-Φυσικά, η δια - κίνηση πληροφοριών είναι δια-χρονικά ζήτημα ισχύος και πάντοτε σχετιζόταν με πολύ σοβαρούς κινδύνους. Από την άλλη είναι μέρος της εξέλιξης της ζωής που έχει χαρακτηριστικό τη διακίνηση πχ γενετικής πληροφορίας πολύ πριν τη διακίνηση πληροφορίας με την ομιλία ή το διαδίκτυο. Αλλά στο επίπεδο που έχουμε φτάσει, ο κίνδυνος είναι όχι τόσο οι δομές του ηλεκτρονικού διαδικτύου, όσο η παραποίηση της πληροφορίας στο διαδίκτυο του μυαλού ορισμένων... μετά γίνεται το κακό και στον κυβερνοχώρο, όχι πριν.

Αν σας γινόταν πρόταση να γίνετε «ιέρεια» ενός brand όπως ο Hermes, θα δεχόστασταν ή πιστεύετε ότι δεν ταιριάζει στη φιλοσοφία σας;

- Σπουδαία ερώτηση, γιατί πιάνει μια πολύ αντιφατική κατάσταση:

Ο φίλος μας ο Ερμής - κι όχι κάποιος Hermes - ήταν και θεός του εμπορίου. Μα κάποιοι ανθρωπολόγοι έχουν υποθέσει ότι το εμπόριο είναι η διαστρεβλωμένη “έκδοση” της ανταλλαγής φιλικών δώρων μεταξύ πρωτόγονων φυλών. Αν είναι έτσι, το δώρο είχε μέσα του την πληροφορία “είμαι φίλος”. Θυμηθείτε τα πιο πάνω: Πληροφορία και διαδίκτυο…αλλά να θέλω να είμαι “ιέρεια” του σύγχρονου εμπορίου; Όχι! Αυτό θα ήταν… παραπληροφόρηση σε πάρα πολλές περιπτώσεις και με πολλούς τρόπους. Πότε δηλαδή ο έμπορος είναι φίλος; Κάποιοι από αυτούς πήρανε τη φωτογραφία μου για… “δώρο” χωρίς να με ρωτήσουν και φυσικά δεν μου πρόσφεραν τίποτα, ούτε ως…αντίδωρο. Προτιμώ να είμαι “ιέρεια” του Ερμή της αληθινής πληροφορίας (μαντατοφόρος των θεών), του Ερμή νεκροπομπού (ελευθερία η θάνατος!) και του Ερμη του ανέμου (ιπτάμενος).

Από την άλλη συμβαίνει στην τρέχουσα κατάσταση το εμπόριο και η διαφήμιση να μπορούν να γίνουν πηγές εσόδων για να χρηματοδοτήσω καινούργιες καλλιτεχνικές παραγωγές. Κι ας μην ταιριάζει καθόλου στη φιλοσοφία μου να δημιουργήσω μια τέτοια ισορροπία Αρχών με το… ισοζύγιο πληρωμών. Έχω κάνει σοβαρά σκέψεις και για τέτοιες πωλήσεις ( πχ δικαιωμάτων σε διαφημιστικές) για να χρηματοδοτήσω παραγωγές, δεν το κρύβω.

Και μια ακόμα αντίφαση: Παρά τα παραπάνω, πολλές διαφημίσεις έχουν καλύτερη αισθητική από μερικά έργα τέχνης, επειδή για να πουλήσουν οι διαφημιστές αναγκάζονται να απευθυνθούν στις προϋπάρχουσες δομές της αντίληψης με τρόπο ελκυστικό…


 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook