Η λαμπερή και τραγική ιστορία του πρώτου σούπερ μόντελ

Η Μπετίνα, γνωστή ως το πρώτο super model της ιστορίας και η αγαπημένη του πρίγκιπα Αλί Χαν, έφυγε πλήρης ημερών, έχοντας ζήσει τη λάμψη αλλά και την τραγωδία

i-lamperi-kai-tragiki-istoria-tou-prwtou-souper-montel
|
SHARE THIS
0
SHARES

Στην εποχή της, η έννοια του super model δεν αντιστοιχούσε σε μια εντυπωσιακή παρουσία που αλλάζει ρούχα, μαγιό και εσώρουχα. Στα '50s ένα μοντέλο, έπρεπε παράλληλα να είναι μούσα, υπεύθυνη επικοινωνίας και διοργανώτρια των επιδείξεων μόδας. Και ταυτόχρονα όφειλε να είναι άψογη, μοιραία, να έχει δικό της ξεχωριστό στιλ και να μπορεί να εμπνεύσει τους μεγάλους σχεδιαστές της εποχής (από τον Ιβ Σεν Λοράν μέχρι την Κοκό Σανέλ).

 

Η Σιμόν Μισελίν Μποντέν, γνωστότερη ως Μπετίνα (σκέτο) ή Μπετίνα Γκρατσιάνι, έμεινε γνωστή στην ιστορία της μόδας ως το πρώτο super model, που με την παρουσία του σφράγισε μια ολόκληρη εποχή.

Η Μπετίνα Γκρατσιάνι πέθανε τη Δευτέρα στην αγαπημένη της πόλη, το Παρίσι, πλήρης ημερών σε ηλικία 90 ετών. Κατά τη διάρκεια της πλούσιας ζωής της, πρόλαβε να ζήσει το θαυμασμό και τη λάμψη του φωτογραφικού φακού. Δεν πρόλαβε να γίνει πριγκίπισσα, καθώς ένα τραγικό δυστύχημα οδήγησε στον θάνατο τον τότε αγαπημένο της, πρίγκηπα, Αλί Χαν και το μωρό που κυοφορούσε...

 

 

 

Η μούσα του Ζιβανσί

Γεννημένη το 1925 στη γαλλική περιφέρεια, μετακόμισε στο Παρίσι, με στόχο να γίνει σχεδιάστρια μόδας. Αντ' αυτού έγινε η μούσα μεγάλων σχεδιαστών, αρχής γενομένης από τον Ζακ Φαθ, ο οποίος επειδή είχε κι άλλη Σιμόν, ανάμεσα στα μοντέλα του, τη «βάφτισε» Μπετίνα.

Στο ατελιέ του Φαθ συνάντησε τον Ζιβανσί, ο οποίος τότε έκανε τα πρώτα βήματά του. Τέσσερα χρόνια μετά, η Μπετίνα ήταν η μούσα, στην οποία αφιέρωνε την πρώτη του κολεξιόν. Από αυτήν εμπνεύστηκε και το πρώτο άρωμα, Amarige, σε αυτήν είναι αφιερωμένη και η διάσημη μπλούζα του, που φέρει το όνομά της («Bettina»).

Συνεργαζόμενη με τον οίκο Givenchy, η Μπετίνα, μετατράπηκε στο απόλυτο σύμβολο θηλυκότητας της εποχής. Εννοείται πως το Χόλιγουντ έσπευσε να την αποκτήσει, όμως απέρριψε ένα πολύ καλό συμβόλαιο που της πρόσφερε η 20th Century Fox. Προτίμησε να παραμείνει στο χώρο της μόδας, που της έδωσε την ευκαιρία να συνεργαστεί με τους κορυφαίους σχεδιαστές και φωτογράφους της εποχής.

 

Το τραγικό δυστύχημα

Με κέντρο πάντα το Παρίσι, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, γνώρισε τον θαυμασμό και τη δόξα, έζησε μεγάλους έρωτες αλλά και μια μεγάλη τραγωδία. Πρώτος της σύζυγος ήταν ο φωτογράφος του Paris Match, Ζιλμπέρ Γκρατσιάνι, ο γάμος τους όμως δεν κράτησε παρά ελάχιστα. Ακολούθησε μια παθιασμένη σχέση με τον συγγραφέα και σεναριογράφο Πέτερ Βίρτελ, ο οποίος για χάρη της εγκατέλειψε την τότε έγκυο γυναίκα του.

Το 1955, σε ηλικία 30 χρονών, συνάντησε τον πρίγκηπα Αλί Χαν. Η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε έρωτα και αρραβώνα, που την οδήγησε στην απόφαση να αποσυρθεί από το μόντελινγκ. Το 1960 ήταν δίπλα του στο αυτοκίνητο κατά την επιστροφή τους από ένα πάρτι λίγο έξω από το Παρίσι.

Το τρακάρισμα που ακολούθησε ήταν μοιραίο και για εκείνον και για το μωρό που η Μπετίνα κυοφορούσε. Λίγο μετά τη μεταφορά του στο νοσοκομείο, διαπιστώθηκε ο θάνατός του. Η Μπετίνα, η οποία γλίτωσε μόνο με κάποιες ελαφρές γρατζουνιές στο κεφάλι, ήταν τότε έγκυος στο πρώτο παιδί τους. Αργότερα απέβαλλε λόγω του σοκ του δυστυχήματος και της απώλειας. Η περιουσία του Χαν πέρασε στους νόμιμους απογόνους του, όμως στην Μπετίνα κληροδοτήθηκε ένα -υψηλότατο για την εποχή- ποσό 280.000 δολαρίων.

 

Η ενσάρκωση της απόλυτης γυναίκας

Ξεπέρασε το σοκ της τραγωδίας, επιστρέφοντας στο μόντελινγκ, από όπου αποχώρησε οριστικά το 1967 σε ηλικία 42 ετών. Τελευταία συμμετοχή της ήταν σε επίδειξη μόδας της Coco Chanel, τις εποχές που η Chanel έχτιζε μύθο «τέρατος», προτείνοντας στα μοντέλα της να μην τρώνε τίποτα τα Σαββατοκύριακα για να χάσουν βάρος.

Στα '70s, η Μπετίνα εργάστηκε στον οίκο του Emanuel Ungaro (ως διευθύντρια στο τμήμα υψηλής ραπτικής), αργότερα και στον Valentino. Αν και ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και συνέχισε να ταξιδεύει παρακολουθώντας σύγχρονες επιδείξεις, δεν εγκατέλειψε ποτέ το Παρίσι. Το 2010 ο τότε υπουργός πολιτισμού της Γαλλίας, Φρεντερίκ Μιτεράν της απένειμε το μετάλλιο των τεχνών, χαρακτηρίζοντάς τη ως την ενσάρκωση της απόλυτης γυναίκας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook