Νομοσχέδιο Παιδεία: Απόσυρση διάταξης ζητά ο Τάσος Κουράκης

Με το «καλημέρα» φάνηκαν οι διαθέσεις στην Ολομέλεια της Βουλής με αφορμή τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας.

bouli-sunexizetai-i-antiparathesi-gia-tis-allages-stin-paideia
SHARE THIS
0
SHARES

Την απόσυρση διάταξης του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με την οποία ρυθμίζονται θέματα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων κολεγίων, ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στην ολομέλεια.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ εκτίμησε ότι με διάταξη του άρθρου 98 του νομοσχεδίου προβλέπεται η υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων, συλλόγων, επιμελητηρίων, να εγγράφουν στα μητρώα τους αποφοίτους κολεγίων και να τους εκχωρούν επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς τη διαδικασία που προβλεπόταν μέχρι σήμερα μέσω του ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων).

«Νομίζω ότι, αν ψηφιστεί αυτή η διάταξη, δεν θα έχει νόημα να περάσει κάποιος στην ιατρική ή τη νομική, στο δημόσιο πανεπιστήμιο αφού θα έχει ανοιχτή πρόσβαση στο συγκεκριμένο επάγγελμα μέσα από ένα κολέγιο. Νομίζω, κύριε υπουργέ, ότι κινούμαστε οριακά, έως ότου να διολισθήσουμε, στην ανατροπή του άρθρου 16 του Συντάγματος», είπε ο Τάσος Κουράκης.

Αναφορικά με το άρθρο 98 του νομοσχεδίου, που αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων κολεγίων, πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «στόχος της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι να προστατεύσει το άρθρο 16 του Συντάγματος, να κατοχυρώσει επί της ουσίας τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά σε καμία περίπτωση την έμμεση αναγνώριση των ακαδημαϊκών προσόντων, που είναι δουλειά του ΔΟΑΤΑΠ. Κατά συνέπεια, η νομοθετική πρωτοβουλία κατοχυρώνει τους σπουδαστές των κολεγίων, με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία».

Σημειώνεται ότι με άρθρο του νομοσχεδίου τροποποιείται το ΠΔ 38/2010 και πλέον για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων θα αποφαίνεται το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) και όχι το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) το οποίο αντικαθίσταται από το ΑΤΕΕΝ.

Γαβρόγλου: Ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου

«Με το παρόν νομοσχέδιο ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου, που ξεκίνησε το 2016. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που τον Σεπτέμβριο του 2020 θα συναντήσει τη μεταρρύθμιση για το λύκειο», τόνισε μιλώντας στην Ολομέλεια, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, για το νομοσχέδιο του υπουργείου που συζητείται με τίτλο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».

Ο υπουργός, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, σημείωσε τη σημασία της συμφωνίας στο ποιο είναι το πρόβλημα: «Θέλουν ναι ή όχι να είμαστε μια χώρα χωρίς Γ' λυκείου, με απαξιωμένο απολυτήριο;». Συνέχισε, μάλιστα, αναφέροντας ότι τα φροντιστήρια κοστίζουν στα ελληνικά νοικοκυριά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 30% των μαθητών να σπουδάζει εν τέλει αυτό που επιθυμεί.

Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στην Γ' λυκείου, που την καθιστούν προπαρασκευαστικό έτος πριν από το πανεπιστήμιο και στην οποία οι μαθητές θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, αλλά με περισσότερες διδακτικές ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από την πλευρά του υπουργού, στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών σχολών. «Λύνουμε επί της ουσίας των θέμα των 4ετών και 5ετών σπουδών μηχανικών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Λέμε: τα 4ετή τμήματα, με ακαδημαϊκές διαδικασίες θα μπορούν να γίνουν, μετά από απόφαση της Συγκλήτου, 5ετή. Και μετά, επιτροπή, στην οποία θα είναι αυξημένη η εκπροσώπηση του ΤΕΕ και θα συμμετέχουν οι πολυτεχνικές σχολές, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας και ένας του υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει εάν τα τμήματα έχουν προϋποθέσεις για επαγγελματικά δικαιώματα».

Μάλιστα, αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία, από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα παλαιότερων πτυχιούχων.

Επίσης, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι για, πρώτη φορά, και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, το οποίο θα έχει μόνο πανεπιστημιακά τμήματα.

Τέλος, τόνισε τη σημασία της ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ανοικτού Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, είχε απαντήσει στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τη διαδικασία κατεπείγοντος, με την οποία ήρθε στη Βουλή το νομοσχέδιο και ανέφερε ότι «υπάρχει όριο» στη συχνή και επίμονη αναφορά στα περί διαδικασίας, «και το όριο είναι ότι κάποτε πρέπει να μπαίνουμε σε θέματα ουσίας».

Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι συνολικά, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, 192 δράσεις και αλλαγές έγιναν από το υπουργείο Παιδείας και αναρωτήθηκε ποιες από αυτές θα καταργήσει η ΝΔ «αν κάποιο θαύμα τη φέρει στην εξουσία».

«Θα θέλαμε μια απάντηση επί της ουσίας κι όχι μια στείρα διαδικαστική αντιπαράθεση», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η κυβέρνηση μέσα σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες ξεδίπλωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων, τομών και μεταρρυθμίσεων που άλλαξαν κυριολεκτικά το τοπίο της εκπαίδευσης. Από την προσχολική αγωγή μέχρι την έρευνα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο και την Ανώτατη Εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα. Από κάτω προς τα πάνω, με σχέδιο, τόλμη και όραμα το σχολείο της ποιότητας και της ισότητας».

Από την πλευρά της, η Νίκη Κεραμέως, εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας, χαρακτήρισε «συναλλαγές στα όρια του πολιτικού εκβιασμού» την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε «έστω την ύστατη στιγμή», την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κατηγόρησε τον υπουργό, ότι δεν θέλει το διάλογο, επιδιώκοντας συναίνεση μόνο με όποιον συμφωνεί μαζί του. «Όταν οι συνομιλητές του διαφωνούν μαζί του, η συναίνεση πάει περίπατο, οι διαφορετικές απόψεις αγνοούνται προκλητικά», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, επέκρινε το υπουργείο λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο καταργεί τον τεχνολογικό τομέα της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αντίθετα στις διεθνείς τάσεις, και ότι αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας «χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς πραγματικές συναινέσεις και στη βάση πολιτικών εκβιασμών».

Παράλληλα, τόνισε ότι το νέο σύστημα που προβλέπεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «κατηγοριοποιεί» τις σχολές σε εκείνες που διατηρούν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως». Ακόμη, επέκρινε την κατάργηση του ΣΑΕΠ, λέγοντας: «Εν μέσω ακαδημαϊκής χρονιάς, προχωράτε στην κατάργηση της αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολλεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου, όπως σας εφιστά την προσοχή και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής».

«Είναι ένα νομοσχέδιο-μαμούθ με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεμπερδεύει με τις εκκρεμότητες των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται, τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής. «Είναι ένα νομοσχέδιο κάτω από το άγρυπνο μάτι του ΣΕΒ και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ», είπε ο κ. Δελής και κατήγγειλε ότι οι διατάξεις οδηγούν σε «σχολές Φρανκεστάιν», γιατί με την πλήρη απορρόφηση των ΤΕΙ από τα όμορα τους πανεπιστήμια, απορροφώνται ακόμη και σχολές με ετερόκλητα αντικείμενα. Είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο «φροντιστηριοποιείται και δεν αναβαθμίζεται το Λύκειο» και ότι η κυβέρνηση μετατρέπει το Λύκειο σε ακόμη μεγαλύτερη και άγρια αρένα ανταγωνισμού, με περισσότερες εξετάσεις- πανελλαδικές, περιφερειακές, ενδοσχολικές - και την ίδια ώρα, τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται ακόμα πιο σφιχτά στους στόχους των μεγαλοεπιχειρηματιών.

«Παρών», επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας θα ψηφίσει η Ένωση Κεντρώων. «Σκοπός δεν είναι να νομοθετούμε όπως μας βολεύει, αλλά να προσαρμόζονται οι διαδικασίες στους πολίτες. Δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να συζητήσουμε όσο θα έπρεπε το νομοσχέδιο στη Βουλή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας. Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έρχεται απελπιστικά αργά και το πιο πιθανό είναι να μην εφαρμοστεί. «Δηλαδή, τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν με "χ" μαθήματα αλλά αν γίνουν εκλογές τον Οκτώβριο, δεν θα ξέρουν τι θα συμβεί», είπε ο κ. Μεγαλομύστακας, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από πολλά κενά υλοποίησης. Ο βουλευτής επανέλαβε τις προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων, όπως υποχρεωτική εκπαίδευση 30 ωρών, κτίρια φιλικά στο περιβάλλον, ανακατανομή πόρων και αύξησή τους για την Παιδεία. Ο κ. Μεγαλομύστακας ζήτησε την υιοθέτηση των αποφάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Live η συνεδρίαση

Κόντρα με το «καλημέρα»

Με το «καλημέρα» φάνηκαν οι διαθέσεις στην Ολομέλεια της Βουλής με αφορμή τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις αλλαγές στις πανελλήνιες εξετάσεις. 

Η απόφαση του Κώστα Γαβρόγλου να ψηφιστεί το νομοσχέδιο με συνοπτικές διαδικασίες εξακολουθεί να προκαλεί αντιδράσεις από την αντιπολίτευση.

Τις ενστάσεις αυτές εξέφρασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας, ο οποίος σε αυστηρούς τόνους καυτηρίασε την απόφαση του υπουργού και με σκωπτική διάθεση πρότεινε από την κυβέρνηση να φέρνει ψηφίσματα τα οποία όπως είπε δεν χρειάζονται τη ψήφο των βουλευτών.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αντέδρασαν με τον κ. Τζαβάρα να επανέρχεται: "Δεν μπορώ να ανεχτώ τη χάβρα των Συριζαίων" ανέφερε και έκανε λόγο για έλλειμμα δημοκρατικότητας.

"Την δημοκρατία τη ζήσαμε στο σχέδιο Αθηνά (σ.σ σχέδιο αναδιάρθρωσης του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας το 2013) απάντησε ο προεδρεύων Γιώργος Βαρεμένος προκαλώντας νέο γύρω αντιπαραθέσεων. 

Ενστάσεις ως προς τη διαδικασία εξέφρασε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης που υποστήριξε ότι είναι απαράδεκτο να συζητείται το νομοσχέδιο την Μεγάλη Εβδομάδα που είναι κλειστά σχολεία και πανεπιστήμια.

"Δεν γνώριζα ότι το ΚΚΕ είναι τόσο θρησκόληπτο" απάντησε με ειρωνική διάθεση ο Κώστας Γαβρόγλου. Ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι είχε προσκαλέσει τα κόμματα από τον Σεπτέμβριο του 2017 να καταθέσουν τις απόψεις τους και το έπραξε μόνο το Ποτάμι.

"Αν ήταν μεγάλο έπρεπε να μας ζητήσετε να σας δώσουμε βοηθούς για να σας βοηθήσουμε στην ανάγνωση" συνέχισε στους ίδιους τόνους απευθυνόμενος προς την αντιπολίτευση και υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο ήταν στην διαβούλευση εδώ και πολύ καιρό. 

"Η Βουλή δεν μετέχει στην διαβούλευση. Η Βουλή είναι το κυρίαρχο όργανο του κράτους που κρίνει εάν τα νομοσχέδια που βρίσκονται στην διαβούλευση αξίζει να γίνουν νόμοι" απάντησε ο Κώστας Τζαβάρας.

Αποχώρησε το ΚΙΝΑΛ

Σημειώνεται ότι χωρίς την παρουσία των βουλευτών του ΚΙΝΑΛ εξελίσσεται στην ολομέλεια η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας. Οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ είχαν αποχωρήσει μετά την ακρόαση φορέων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και την ίδια στάση τηρούν και στη διαδικασία στην Ολομέλεια. Όπως έχει δηλώσει το ΚΙΝΑΛ δεν θα μετέχει στη συζήτηση διότι αρνείται να συμμετάσχει σε ένα θεσμικό έγκλημα που διαλύει το Λύκειο, καταργεί την τεχνολογική εκπαίδευση, βυθίζει τους νέους ανασφάλεια.

Την απόφαση του Κινήματος Αλλαγής να αποχωρήσει από τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε η εισηγήτρια, Εύη Χριστοφιλοπούλου.

«Αποχωρήσαμε από την κοινοβουλευτική διαδικασία για το νομοσχέδιο Γαβρόγλου. Αρνούμαστε να συμπράξουμε σε ένα θεσμικό έγκλημα που διαλύει το Λύκειο, καταργεί την τεχνολογική εκπαίδευση και βυθίζει στην ανασφάλεια τα νέα παιδιά με το εξεταστικό, ενώ υποβαθμίζει τα πτυχία», δήλωσε.

Επίσης, πρόσθεσε ότι μετά τις εκλογές, «θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να καταργηθεί το έκτρωμα Γαβρόγλου και να ξεκινήσει θεσμικός διάλογος με τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση των δημοκρατικών δυνάμεων του τόπου».

Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο

Νέο εισαγωγικό σύστημα:

Δύο τρόποι εισαγωγής θεσπίζονται από τον Ιούνιο του 2020 στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα πανεπιστημιακά τμήματα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτά που η εισαγωγή μπορεί να γίνει μέσω πανελλαδικών εξετάσεων και σε αυτά που η πρόσβαση γίνεται μόνο με την απόκτηση απολυτηρίου.

Οι υποψήφιοι στην περίπτωση που επιλέξουν να εισαχθούν με πανελλαδικές εξετάσεις θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα της ομάδας Προσανατολισμού τους όπως ακριβώς γίνεται μέχρι σήμερα.

Για όσους όμως επιθυμούν να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μόνο με το απολυτηρίο, θα πρέπει να ακολουθήσουν διαφορετική διαδικασία.

Τον Οκτώβριο του 2019, οι μαθητές τηςε Γ' Λυκείου θα κληθούν να συμπληρώσουν ένα "μίνι" μηχανογραφικό δελτίο, στο οποίο θα έχουν έναν περιορισμένο αριθμό επιλογών τμημάτων. Τα τμήματα που θα συγκεντρώσουν χαμηλό αριθμό προτιμήσεων θα αποτελέσουν τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης. Οι υποψήφιοι θα ενημερωθούν εντός ολίγων ημερών για το αν οι επιλογές τους ανήκουν σε αυτή την κατηγορία και μέχρι τον Φεβρουάριο του τρέχοντος σχολικού έτους θα πρέπει να έχουν "κλειδώσει" τη θέση τους σε αυτά. Δηλαδή, είτε θα επιλέξουν την εισαγωγή τους σε τμήμα ελεύθερης πρόσβασης, είτε θα διεκδικήσουν με πανελλαδικές εξετάσεις κάποιο άλλο τμήμα. Στην πρώτη περίπτωση, η μόνη τους υποχρέωση τους είναι να λάβουν το απολυτήριο της Γ' Λυκείου και στη συνέχεια εισάγονται αυτόματα στο τμήμα ελεύθερης πρόσβασης. 

-Συνέργειες ΤΕΙ με πανεπιστήμια: Παράλληλα με την αλλαγή του εισαγωγικού συστήματος, οι φοιτητές θα βρεθούν μπροστά σε ένα νέο ακαδημαϊκό χάρτη. Περίπου 100 πανεπιστημιακά τμήματα ιδρύονται στο εν λόγω νομοσχέδιο και τα ΤΕΙ απορροφώνται από τα ήδη υπάρχοντα Πανεπιστήμια και επανιδρύονται ως πανεπιστημιακά. 

Ήδη σε προηγούμενους νόμους ιδρύθηκαν 50 επιπλέον πανεπιστημιακά τμήματα με την ίδια διαδικασία και συνολικά οι αλλαγές  αφορούν σχεδόν όλες τις ελληνικές περιφέρειες. Στην πλειοψηφία τους, τα περισσότερα τμήματα θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2019, δηλαδή οι πρώτοι τους εισακτέοι θα είναι φετινοί υποψήφιοι της Γ' Λυκείου. 

-Μεταρρύθμιση Γ’ Λυκείου: Η Γ' Λυκείου μεταρρυθμίζεται πλήρως με τα διδασκόμενα μαθήματα να μειώνονται από 15 σε 7 και τις διδακτικές ώρες στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα να αυξάνονται (σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και να διπλασιάζονται) σε 6 ώρες. Τη νέα δομή της θα εγκαινιάσουν οι φετινοί μαθητές της Γ' Λυκείου. 

Ο κ. Γαβρόγλου ανάφερε ότι με το νομοσχέδιο επιλύονται τρία προβλήματα: "Το πρώτο είναι το θέμα της ανυπαρξίας της τρίτης λυκείου, το δεύτερο είναι το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ το οποίο δεν εξαντλεί μόνο τους υποψήφιους αλλά τους μαθαίνει τεχνικές για να μπουν στα Πανεπιστήμια χωρίς όμως να τους μορφώνει. Και το τρίτο ότι τα δύο ισότιμα σκέλη της ανώτατης εκπαίδευσης -τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ- πρέπει να τα δει κανείς ενιαία σε ένα πλαίσιο νέας αρχιτεκτονικής για την ανώτατη εκπαίδευση», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας για το νομοσχέδιο".

 

 

 

Φωτογραφία: Eurokinissi

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook