Η αιφνιδιαστική απόφαση Υπερταμείου και διοίκησης των ΕΛΤΑ να βάλουν λουκέτο και μάλιστα από Δευτέρα σε 204 φυσικά καταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα, προκάλεσε όχι μόνο την αντίδραση τοπικών φορέων, πολιτών και αντιπολίτευσης, αλλά και των ίδιων των γαλάζιων βουλευτών.
Ο προβληματισμός φάνηκε από χθες στην Επιτροπή της Βουλής. Ο υπουργός Οικονομικών μίλησε για μία "δύσκολη απόφαση", ο Στέλιος Πέτσας υποστήριξε ότι θα πρέπει να δούμε την απόφαση αυτή και με κοινωνικά κριτήρια, ενώ ο βουλευτής Λευκάδας, Θ. Καββαδάς, υποστήριξε ότι δέχθηκε πάνω από 100 τηλεφωνήματα πολιτών, διαμαρτυρόμενων για το κλείσιμο του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ στο τουριστικό Νυδρί.
Ακολούθησε μία σειρά επίκαιρων ερωτήσεων από γαλάζιους, οι οποίοι ζητούν να πληροφορηθούν τον σχεδιασμό της διοίκησης για το μέλλον των ΕΛΤΑ, τα οποία δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από την κυβέρνηση, γιατί ανήκουν στο Υπερταμείο και όπως υποστηρίζει η διοίκηση, αν δεν αναδιοργανωθεί η εταιρία, θα οδηγηθεί σε βέβαιο θάνατο.
"Χθες κατατέθηκε το σχέδιο νόμου για τις φοροαπαλλαγές και το... κάλυψε η αιφνιδιαστική απόφαση για το λουκέτο στα ΕΛΤΑ. Γιατί θα έπρεπε να γίνει αυτή τη διαχείριση;", έλεγαν σε συνομιλητές τους βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας, οι οποίοι γίνονται δέκτες σφοδρών παραπόνων για το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στην Αττική.
"Σε περιοχές για παράδειγμα που έκλεισαν τράπεζες και που δεν υπάρχουν καν ΑΤΜ, ή που τα ιδιωτικά ταχυδρομικά δίκτυα δεν έχουν επαρκή ή ποιοτική παρουσία, οφείλουμε να λειτουργήσουμε κοινωνικά", είπε με ανάρτηση του ο βουλευτής της Β’ Πειραιά, Δ. Μαρκόπουλος, φέρνοντας ως παράδειγμα το Πέραμα, το οποίο δεν έχει επαρκή αριθμό ΑΤΜ ούτε ταχυδρομικών εταιριών.
"Θα πρέπει να αναλύσουμε τί σημαίνει εκεί κλείσιμο του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ και να δούμε εναλλακτικές επιλογές", πρόσθεσε ο Δ. Μαρκόπουλος, δηλώνοντας την ικανοποίηση του για το γεγονός ότι θα μείνει ανοικτός ο κοινοβουλευτικός διάλογος.
Άλλωστε, την Τρίτη, μετά από αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τις αντιδράσεις και των υπολοίπων κομμάτων, θα έρθουν στην αρμόδια Επιτροπή τόσο η διοίκηση των ΕΛΤΑ και το Υπερταμείο, αλλά και τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να δώσουν "εξηγήσεις" για το πώς θα λειτουργήσει από εδώ και στο εξής το νέο μοντέλο, χωρίς 200 και πλέον φυσικά καταστήματα ΕΛΤΑ.
Οι διαβεβαιώσεις
Από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, πάντως, υποστηρίζεται ότι δεν πρόκειται να απολυθεί κανένας μόνιμος υπάλληλος και πως όσοι φύγουν από τα 200 καταστήματα, θα μετακινηθούν σε άλλα, όχι μακρύτερα από 30 χιλιόμετρα από τον τόπο διαμονής τους. Κάποιοι θα συνδράμουν το έργο των ταχυδρόμων, οι οποίοι θα κάνουν δουλειά door to door για να παραδίδουν συντάξεις, όταν ο δικαιούχος δεν έχει κάρτα ή δεν μπορεί να επισκεφθεί ένα κατάστημα τράπεζας -πράγμα που συμβαίνει στις απομακρυσμένες περιοχές- ενώ θα λειτουργεί και τηλεφωνικός αριθμός για το κλείσιμο ραντεβού με τον ταχυδρόμο, ώστε να έρχεται κατ' οίκον.
Τέλος, τον ρόλο των φυσικών καταστημάτων θα μπορούν να παίζουν και οι ιδιώτες, π.χ. ιδιοκτήτες mini market, πρακτορείων, προμηθευόμενοι το σήμα των ΕΛΤΑ, λειτουργώντας ως εργολάβοι.
Το γεγονός πάντως ότι αμέσως μόλις έγινε το αίτημα για τη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής, η κυβέρνηση το δέχθηκε, με την Επιτροπή να συνεδριάζει την Τρίτη, δείχνει ότι τα ερωτήματα για τον νέο τρόπο λειτουργίας των ΕΛΤΑ δεν θα μπορούσαν να μείνουν αναπάντητα, όχι τόσο προς την αντιπολίτευση, αλλά προς τους ίδιους τους πολίτες.