Εκτός απροόπτου σήμερα θα γίνουν τα αποκαλυπτήρια της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας για τον πρώην υπουργό Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, επί θητείας του οποίου έγινε το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα με 57 νεκρούς, στα Τέμπη.
Εξαρχής η κυβερνητική πλειοψηφία απέρριψε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την σύσταση προανακριτικής επιτροπής για την διερεύνηση κακουργήματος, χαρακτηρίζοντας την πρόταση της Χαριλάου Τρικούπη "ατεκμηρίωτη" και "νομικά αβάσιμη".
Σήμερα, μετά από πολλές συσκέψεις του νομικού επιτελείου, και σε συνεννόηση- όπως λένε οι πληροφορίες- με τον ίδιο τον πρώην υπουργό, η Νέα Δημοκρατία θα καταθέσει το δικό της "κατηγορητήριο", ζητώντας να ερευνηθεί εάν ο Κώστας Καραμανλής διέπραξε το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (σ.σ πλημμέλημα). Εάν δηλαδή ο πρώην υπουργός δεν άσκησε τα καθήκοντά του, εποπτεύοντας τον ΟΣΕ τόσο σε θέματα ελλείψεων προσωπικού όσο και χρηματοδότησης του δικτύου.
Αυτή άλλωστε είναι η κατηγορία που τού αποδίδεται από τους δύο υπαλλήλους του Υπουργείου Μεταφορών, οι οποίοι σήμερα είναι αντιμέτωποι με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Οι δύο διευθυντές υποστηρίζουν ότι είχαν στείλει σημειώματα στην ηγεσία, χτυπώντας το καμπανάκι για την υποστελέχωση του ΟΣΕ και την ανάγκη χρηματοδότησης του.
Η Νέα Δημοκρατία απορρίπτει το σκεπτικό του ΠΑΣΟΚ ότι εάν κατηγορείται ο κατώτερος για κακούργημα τότε και ο ανώτερος πρέπει να ελεγχθεί για την ίδια πράξη, υποστηρίζοντας ότι ο Κ. Καραμανλής είχε την διοικητική εποπτεία του οργανισμού και δεν ήταν υπεύθυνος για την ασφάλεια των μεταφορών, αρμοδιότητα που είχε η ΡΑΣ και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων, που άλλωστε είχαν δώσει "οκ" ασφαλείας για την γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
"Η ποινική ευθύνη είναι προσωπική και όχι συλλογική" λένε πηγές της Πειραιώς, "δεν μεταβιβάζεται από τον υφιστάμενο στον προϊστάμενο ούτε αντιστρόφως. Καθένας κρίνεται με βάση τα προσωπικά του καθήκοντα και τον νόμο". Υποστηρίζουν δε ότι αποδεικνύεται από έγγραφα ότι τόσο η ΡΑΣ όσο και ο Ευρωπαικός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είχαν εκδώσει πιστοποιητικά για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών πριν την τραγωδία των Τεμπών. "Συνεπώς, τι θα μπορούσε να κάνει οποιοσδήποτε υπουργός, όταν οι αρμόδιες αρχές για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων πιστοποιούσαν την ασφαλή λειτουργία τους; Είναι ξεκάθαρο λοιπόν, ότι η εποπτεία του υπουργείου είναι αποκλειστικά και μόνο διοικητική και δεν σχετίζεται με τα ζητήματα ασφάλειας των σιδηροδρόμων".
Η δήλωση Καραμανλή και η συνέχεια
Με την κατάθεση της πρότασης από την Νέα Δημοκρατία δεν αποκλείεται να έρθει σήμερα και η πρώτη δήλωση του πρώην υπουργού, ο οποίος φέρεται αποφασισμένος να έρθει στην ολομέλεια της βουλής, ενώπιον των συναδέλφων του και να υπερασπιστεί τον εαυτό του, πριν από την ψηφοφορία επί των προτάσεων που έχουν κατατεθεί.
Και στην δική του περίπτωση, παρά τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, η πλειοψηφία είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει το μοντέλο Τριαντόπουλου, προχωρώντας στις απαραίτητες συνεδριάσεις μεν, αλλά διαβιβάζοντας τον φάκελο στο δικαστικό συμβούλιο του Αρείου Πάγου για τα περαιτέρω, δε.
Έχοντας την πλειοψηφία, όλα δείχνουν ότι ο Κ. Καραμανλής θα οδηγεί στο δικαστικό συμβούλιο για να ερευνήσει εάν ο πρώην Υπουργός διέπραξε το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος. Εάν οι δικαστές κρίνουν διαφορετικά, θα πρέπει να ζητηθεί εκ νέου η άδεια της βουλής για να διατυπωθεί άλλη κατηγορία από αυτήν την παράβασης καθήκοντος. Σε κάθε περίπτωση, εάν ο πρώην υπουργός παραπεμφθεί τελικά σε δίκη, θα δικαστεί από το ειδικό δικαστήριο, συμπαρασύροντας και τους συμμετόχους του, όπως ορίζει ο νόμος.