Σε κέντρο υποδοχής αλλά και παραμονής -μόνιμης ή προσωρινής μένει να διαφανεί- προσφύγων-μεταναστών μετατρέπουν επί της ουσίας οι Βρυξέλλες την Ελλάδα με το σχέδιο 17 σημείων που πρότεινε ο Γιούνκερ και ενέκριναν -με αστερίσκους- χθες οι ηγέτες της Αλβανίας, της Αυστρίας, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, της Γερμανία, της Ελλάδας, της Ουγγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Σλοβενίας που συναντήθηκαν στη μίνι σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες για το προσφυγικό-μεταναστευτικό.
Και μπορεί η ελληνική πλευρά να «πανηγυρίζει» διότι απέφυγε τη δημιουργία ενός «υπερκέντρου» - μια πόλη μέσα στην πόλη- υποδοχής 50.000 προσφύγων και μεταναστών εντός του λεκανοπεδίου Αττικής αλλά δεν απέφυγε να δεχθεί να αυξηθεί ο αριθμός φιλοξενίας προσφύγων στην Ελλάδα από 20 σε 30 χιλιάδες και να δεχθεί και άλλους 20.000 μέσω αμφιλεγόμενων για τη λειτουργία τους προγραμμάτων επιδότησης φιλοξενίας.
Την ώρα μάλιστα που όλες οι υπόλοιπες χώρες θα υποδεχθούν συνολικά άλλους 50.000 πρόσφυγες-μετανάστες.
Ο κίνδυνος που αντιμετωπίζει πλέον η Ελλάδα είναι διπλός: αφενός να δημιουργηθούν επί ελληνικού εδάφους καταυλισμοί δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων, αφετέρου να κλείσουν τα βόρεια σύνορα και να εγκλωβιστούν χιλιάδες άλλοι στην χώρα μας.
Μάλιστα ο δημοσιογράφος του περιοδικού Economist,Τομ Νάταλ στο λογαριασμό του στο Twitter επικαλείται δήλωση Ευρωπαίου αξιωματούχου που δεν κατονομάζει σύμφωνα με την οποία «Στόχος μας είναι να πείσουμε έναν πατέρα από τη Συρία πως είναι καλύτερα να εγκατασταθεί με την οικογένειά του στην Ελλάδα, παρά να επιχειρήσει να διασχίσει την Ευρώπη».
Είναι χαρακτηριστική και η δυσφορία της ελληνικής κυβέρνησης για το γεγονός ότι δεν κλήθηκε στη σύνοδο η Τουρκία από την οποία συρρέουν κατά χιλιάδες οι πρόσφυγες-μετανάστες στην Ελλάδα. Έτσι η χώρα μας υποχρεούται να συνομιλεί με τις βόρειες γειτονικές της χώρες και να μην αφήνει τις προσφυγικές-μεταναστευτικές ροές να περνούν τα σύνορά της στο δρόμο προς τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες την ώρα που η Τουρκία δεν δέχεται όχι μόνο να συνεννοηθεί στοιχειωδώς αλλά και να εφαρμόσει ακόμη και την ξεπερασμένη από τις εξελίξεις συνθήκη του Δουβλίνου 2, παρότι ζητά το «άνοιγμα» όλο και περισσότερων κεφαλαίων στην ενταξιακή της πορεία.
Σύμφωνα μάλιστα με το ακριβές κείμενο της χθεσινής απόφασης προβλέπεται η «αποθάρρυνση της κυκλοφορίας προσφύγων ή μεταναστών στα σύνορα άλλης χώρας της περιοχής χωρίς ενημέρωση των γειτονικών χωρών» με ό,τι μπορεί αυτό να συνεπάγεται για την Ελλάδα που αποτελεί την κύρια πύλη υποδοχής των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών·
Στο κείμενο αναφέρεται επί λέξη ότι «Οι πληγείσες χώρες δεν θα πρέπει να μιλούν σχετικά και να απευθύνουν δηλώσεις για τις άλλες αλλά πρέπει να συνομιλούν και μεταξύ τους. Οι γειτονικές χώρες θα πρέπει να συνεργάζονται και όχι να ενεργούν ανταγωνιστικά. Οι πρόσφυγες πρέπει να αντιμετωπίζονται με μη βάναυσο τρόπο κατά μήκος της διαδρομής στα Δυτικά Βαλκάνια για να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική τραγωδία στην Ευρώπη».
Ειδικότερα σε ότι αφορά στην Ελλάδα στην απόφαση τονίζεται ότι «η Ελλάδα θα αυξήσει την δυναμικότητα υποδοχής έως τις 30.000 θέσεις μέχρι το τέλος του έτους, και θα υποστηρίξει την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες (UNHCR) όσον αφορά την παροχή επιδοτήσεων ενοικίου και την πρόβλεψη προγραμμάτων οικογένειας υποδοχής για τουλάχιστον 20.000 ακόμη — κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την λειτουργία του καθεστώτος επείγουσας μετεγκατάστασης. Αναμένεται η χρηματοδοτική στήριξη της Ελλάδας και της Ύπατης Αρμοστείας.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μην γίνουν μόνιμες οι 50.000 θέσεις φιλοξενίας που θα πρέπει να δημιουργηθούν, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας.
Δείτε το πλήρες κείμενο της απόφασης της χθεσινής Συνόδου:
«Μόνιμη ανταλλαγή πληροφοριών
Ορισμός σημείων επαφής εντός 24 ωρών για να εξασφαλιστούν καθημερινές ανταλλαγές και συντονισμός ώστε να επιτευχθεί η σταδιακή, ελεγχόμενη και ομαλή κυκλοφορία των προσώπων κατά μήκος της διαδρομής στα Δυτικά Βαλκάνια·
Υποβολή κοινών εκτιμήσεων των αναγκών για τη στήριξη από την ΕΕ εντός 24 ωρών·
Περιορισμός των δευτερογενών μετακινήσεων
Αποθάρρυνση της κυκλοφορίας προσφύγων ή μεταναστών στα σύνορα άλλης χώρας της περιοχής χωρίς ενημέρωση των γειτονικών χωρών·
Υποστήριξη των προσφύγων και παροχή καταλυμάτων και χώρων ανάπαυσης
Αύξηση της ικανότητας παροχής προσωρινού καταλύματος, τροφής, υγειονομικής περίθαλψης, ύδρευσης και αποχέτευσης σε όλους όσους την έχουν ανάγκη. Ενεργοποίηση του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ [pdf] , όπου είναι απαραίτητο·
Η Ελλάδα θα αυξήσει την δυναμικότητα υποδοχής έως τις 30.000 θέσεις μέχρι το τέλος του έτους, και θα υποστηρίξει την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες (UNHCR) όσον αφορά την παροχή επιδοτήσεων ενοικίου και την πρόβλεψη προγραμμάτων οικογένειας υποδοχής για τουλάχιστον 20.000 ακόμη — κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την λειτουργία του καθεστώτος επείγουσας μετεγκατάστασης. Αναμένεται η χρηματοδοτική στήριξη της Ελλάδας και της Ύπατης Αρμοστείας·
Συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία που θα στηρίξει την αύξηση της δυναμικότητας υποδοχής κατά 50.000 θέσεις κατά μήκος της διαδρομής στα Δυτικά Βαλκάνια·
Συνεργασία με διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και η Τράπεζα Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης, οργανισμοί οι οποίοι είναι έτοιμοι να στηρίξουν οικονομικά τις προσπάθειες των χωρών που επιθυμούν να κάνουν χρήση των εν λόγω πόρων·
Κοινή διαχείριση των μεταναστευτικών ροών
Εξασφάλιση πλήρους ικανότητας καταγραφής των αφίξεων, με μέγιστη χρήση βιομετρικών δεδομένων·
Ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με το μέγεθος των ροών και, όπου απαιτείται, σχετικά με όλες τις αφίξεις προσφύγων και μεταναστών στο έδαφος κάθε χώρας·
Συνεργασία με οργανισμούς της ΕΕ για να εγκατασταθεί ταχύτατα αυτή η ανταλλαγή πληροφοριών·
Επιτάχυνση των εθνικών και των συντονισμένων προσπαθειών για την επιστροφή των μεταναστών που δεν χρήζουν διεθνούς προστασίας, σε συνεργασία με τον FRONTEX·
Συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον FRONTEX για την ενίσχυση της πρακτικής συνεργασίας με τρίτες χώρες σχετικά με την επανεισδοχή, και εντατικοποίηση της συνεργασίας ειδικότερα με το Αφγανιστάν, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν. Η Επιτροπή θα εργαστεί για την πλήρη υλοποίηση των υφιστάμενων συμφωνιών επανεισδοχής και θα ξεκινήσει τις εργασίες για τη σύναψη νέων συμφωνιών επανεισδοχής με τις σχετικές χώρες·
Διαχείριση των συνόρων
Αύξηση των προσπαθειών για τη διαχείριση των συνόρων, μεταξύ άλλων με:
Οριστικοποίηση και εφαρμογή του σχεδίου δράσης ΕΕ-Τουρκίας·
Πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας για την επανεισδοχή και του χάρτη πορείας για την ελευθέρωση του καθεστώτος των θεωρήσεων·
Αναβάθμιση της κοινής θαλάσσιας επιχείρησης Ποσειδών στην Ελλάδα·
Ενίσχυση της υποστήριξης της FRONTEX στα σύνορα μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας·
Ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, με αυξημένη συμμετοχή της Ύπατης Αρμοστείας·
Η Ελλάδα και η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας και η Αλβανία θα ενισχύσουν τη διαχείριση των εξωτερικών χερσαίων συνόρων, και ο FRONTEX θα υποστηρίξει την καταχώριση των εισερχόμενων στην Ελλάδα·
Συνεργασία με τον FRONTEX για τον έλεγχο της διέλευσης των συνόρων και τη στήριξη της καταχώρισης και λήψης δακτυλικών αποτυπωμάτων στα σημεία διέλευσης των Σερβο-Κροατικών συνόρων·
Εγκατάσταση στη Σλοβενία 400 αστυνομικών και βασικού εξοπλισμού εντός μιας εβδομάδας, μέσω διμερούς στήριξης·
Ενίσχυση του δικτύου ανάλυσης κινδύνου για τα Δυτικά Βαλκάνια του FRONTEX, με ενισχυμένη υποβολή εκθέσεων από όλους τους συμμετέχοντες·
Χρήση, κατά περίπτωση, του μηχανισμού της Ομάδας ταχείας επέμβασης στα σύνορα [pdf] (RABIT), η οποία πρέπει να είναι δεόντως εξοπλισμένη·
Επιβεβαίωση της αρχής της απαγόρευσης εισόδου σε υπηκόους τρίτων χωρών οι οποίοι δεν επιβεβαιώνουν την επιθυμία τους να υποβάλουν αίτηση παροχής διεθνούς προστασίας (σύμφωνα με το διεθνές και το ευρωενωσιακό δίκαιο για τους πρόσφυγες και υπό την προϋπόθεση της μη επαναπροώθησης και της αναλογικότητας ελέγχων)·
Αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης και εμπορίας
Ενίσχυση της δράσης κατά της παράνομης διακίνησης μεταναστών και της εμπορίας ανθρώπων, με την υποστήριξη της EUROPOL, του FRONTEX και της INTERPOL ·
Πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των προσφύγων και των μεταναστών
Χρησιμοποίηση όλων των διαθέσιμων μέσων επικοινωνίας για την ενημέρωση των προσφύγων και των μεταναστών σχετικά με τους υφιστάμενους κανόνες, καθώς και σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, ιδίως όσον αφορά τις συνέπειες μιας άρνησης καταχώρησης και λήψης δακτυλικών αποτυπωμάτων καθώς και της άρνησης να υποβολής αιτήματος για προστασία εκεί όπου βρίσκονται ·
Παρακολούθηση
Παρακολούθηση της εφαρμογής των εν λόγω δεσμεύσεων σε εβδομαδιαία βάση. Συντονισμός μεταξύ Επιτροπής και εθνικών σημείων επαφής.
Ιστορικό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καταβάλει συστηματικές και συνεχείς προσπάθειες για μια συντονισμένη ευρωπαϊκή απάντηση στο μέτωπο των προσφύγων και της μετανάστευσης.
Κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Γιούνκερ ανέθεσε σε έναν Επίτροπο ειδικά αρμόδιο για τη μετανάστευση, να συνεργαστεί, σε συντονισμό με τον πρώτο αντιπρόεδρο κ. Timmermans, επί μιας νέας πολιτικής για τη μετανάστευση ως μια από τις 10 προτεραιότητες των Πολιτικών Κατευθύνσεων [pdf] , του πολιτικού προγράμματος, με βάση το οποίο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέλεξε την Επιτροπή.
Στις 13 Μαΐου 2015, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα δράσης για τη μετανάστευση, που καθορίζει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη βελτίωση της διαχείρισης της μετανάστευσης σε όλες τις πτυχές της.
Έχουν ήδη εγκριθεί δύο δέσμες μέτρων εφαρμογής στο πλαίσιο του προγράμματος δράσης, στις 27 Μαΐου 2015 και στις 9 Σεπτεμβρίου 2015, και τα μέτρα που περιλαμβάνουν αρχίζουν να υλοποιούνται.
Την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου, ο Πρόεδρος Γιούνκερ συγκάλεσε Σύνοδο Ηγετών σχετικά με τις ροές προσφύγων κατά μήκος της διαδρομής στα Δυτικά Βαλκάνια για την αντιμετώπιση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που εκτυλίσσεται κατά μήκος αυτής της οδού.
Στη σύνοδο των ηγετών συμμετείχαν οι αρχηγοί κρατών ή κυβερνήσεων της Αλβανίας, της Αυστρίας, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, της Γερμανίας, της Ελλάδας, της Ουγγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Σλοβενίας. Παρέστησαν επίσης ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η Λουξεμβουργιανή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, οι Κάτω Χώρες που θα αναλάβουν την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ στο μέλλον και η Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους πρόσφυγες. Εκπροσωπούνταν επίσης η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη διαχείριση της επιχειρησιακής συνεργασίας στα εξωτερικά σύνορα των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRONTEX)».