Συναγερμό στη κυβέρνηση έχει προκαλέσει η κατάσταση στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ύστερα από τα τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν στις 17 και 19 Αυγούστου με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται απανωτές συσκέψεις με θέμα την οδική ασφάλεια.
Πρόκειται για ένα ζήτημα που είχε αναδείξει και το TheTOC κάνοντας λόγο για έναν οδικό άξονα που θα ολοκληρωθεί στο σύνολό του το 2030.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι οποίες ωστόσο δεν επιβεβαιώνονται επίσημα, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη το πρωί της 21ης Αυγούστου στην οποία συμμετείχε και η Περιφέρεια Κρήτης.
Βάσει των όσων διέρρευσαν, σε αυτή συμμετείχαν ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς και οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.
Παρόντες ήταν, επίσης, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, Γιώργος Μυλωνάκης και ο Γενικός Γραμματέας Πρωθυπουργού, Στέλιος Κουτνατζής.
Επιπλέον, συμμετείχαν οι Υφυπουργοί Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς, και ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Δημήτριος Αναγνώπουλος.
Από πλευράς της Περιφέρειας Κρήτης, όπως αναφέρεται σε τοπικά μέσα, συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης, Σταύρος Αρναουτάκης και ο Γενικός Διευθυντής Υποδομών της Περιφέρειας, Γιώργος Αγαπάκης.
Τα τροχαία στην Κρήτη - Το 2030 έτοιμος ο νέος οδικός άξονας
Σημειώνεται ότι από τα 39 άτομα που έχουν χάσει φέτος τη ζωή τους στους αυτοκινητόδρομος της Κρήτης περίπου το 36%, δηλαδή 14 άτομα, έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή στο ΒΟΑΚ, ενώ μένουν ακόμα 4 μήνες για να κλείσει το 2024.
Τα δύο τελευταία τροχαία αλλά και ο αριθμός των "θυμάτων" του ΒΟΑΚ κάνουν ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη για την επιτάχυνση των τριών έργων για τη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού άξονα.
‘Οταν αυτός ολοκληρωθεί, δηλαδή έως το 2030, η Κρήτη θα αποκτήσει έναν ασφαλή οδικό άξονα σύγχρονων προδιαγραφών και θα πάψει να υφίσταται η υφιστάμενη τριτοκοσμική εικόνα, ενώ θα σταματήσουν οι οδηγοί, τόσο οι Κρητικοί όσο και οι τουρίστες, να πληρώνουν τον τόσο "ακριβό" ετήσιο "φόρο αίματος".
Το τριχοτομημένο έργο
Ο ΒΟΑΚ δημοπρατήθηκε τμηματικά από το 2021 από το υπουργείο υποδομών και μεταφορών και έχει χωριστεί σε τρία έργα, τα οποία έχουν αναλάβει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι στο σύνολό τους. Από αυτά τα δύο προχωρούν, αλλά μετ΄εμποδίων, καθώς υποφέρουν από τις γνωστές αγκυλώσεις στα έργα υποδομών, δηλαδή τις προσφυγές των τοπικών κοινωνιών αλλά και των γενικότερων προβλημάτων όπως η έλλειψη εργατικού δυναμικού στον κατασκευαστικό κλάδο.
Από αυτά το πιο προχωρημένο έργο είναι το τμήμα μήκους 14 χλμ Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ του Ομίλου Intrakat. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη πριν από δύο χρόνια (το Σεπτέμβριο του 2022) και η αξία του ανήλθε στα 186 εκατ. €. Στην παρούσα φάση το έργο προχωρά, αλλά όχι με τον επιθυμητό ρυθμό, καθώς έχει κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και των προσφυγών λόγω των απαλλοτριώσεων.
Αρχικός στόχος ήταν το έργο να παραδοθεί το φθινόπωρο του 2025. Επομένως μένει να φανεί κατά πόσο τα εμπόδια αυτά θα καθυστερήσουν τη κατασκευή του, ενώ το υπουργείο υποδομών και μεταφορών έχει ήδη δώσει τμηματικές παρατάσεις έως το φθινόπωρο του 2026.

Το δεύτερο τμήμα είναι το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη για έναν νέο οδικό άξονα μήκους 22,5 χλμ που θα κατασκευάσει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Intrakat έναντι τιμήματος 360 εκατ. €. Η σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2023 και ο οδικός άξονας θα πρέπει να έχει παραδοθεί βάσει των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων εντός του 2027, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία περίοδος συντήρησης και λειτουργίας που θα διαρκέσει 26 έτη.
Το τρίτο τμήμα του ΒΟΑΚ, το οποίο είναι και το μεγαλύτερο καθώς το μήκος του ξεπερνάει τα 157 χλμ, είναι το Χανιά-Ηράκλειο και το έχει αναλάβει ως παραχώρηση η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται αρκετά πιο πίσω, καθώς δεν έχει υπογραφεί ακόμα η σχετική σύμβαση και αυτό αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2025.
Για την κατασκευή του οδικού άξονα αξίας 1,8 δισ. € θα χρειαστούν πέντε έτη μαζί με τις μελέτες, αρά αυτό θα είναι έτοιμο στο πιο αισιόδοξο σενάριο εντός του 2030. Στη συνέχεια η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τη διαχείριση του άξονα για 25 έτη και πρόκειται για το μόνο τμήμα του ΒΟΑΚ που θα εγκατασταθούν διόδια, τα οποία θα επιδοτούνται εν μέρει από το κρατικό προϋπολογισμό.
Πρόκειται για τα "σκιώδη διόδια", δηλαδή την κρατική αποζημίωση που θα δίνεται στο διαχειριστή από το κράτος προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά μεταξύ των 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ανέρχεται στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, και της τιμής που θα χρεώνει το χιλιόμετρο ο παραχωρησιούχος του ΒΟΑΚ.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr