Κορυφώνεται ο «πόλεμος των ράσων» στην εκκλησία για το Σκοπιανό

Σε θρυαλλίδα που μπορεί αναδείξει αντιθέσεις και νέες φωτιές στο εσωτερικό της ιεραρχίας κινδυνεύει να μετατραπεί το Σκοπιανό

korufwnetai-o-polemos-twn-raswn-stin-ekklisia-gia-to-skopiano
SHARE THIS
0
SHARES

Σε θρυαλλίδα που μπορεί αναδείξει αντιθέσεις και νέες φωτιές στο εσωτερικό της ιεραρχίας κινδυνεύει να μετατραπεί το Σκοπιανό καθώς οι εξελίξεις δείχνουν να προχωρούν με γοργά βήματα. Το ονοματολογικό φαίνεται πως εκτός από τα κόμματα τέμνει οριζοντίως και τα μέλη της εκκλησίας, με τις υποβόσκουσες αντιπαλότητες και τις διαφορετικές προσεγγίσεις σε κεντρικά ζήτημα δείχνουν να συνθέτουν ένα ιδιότυπο, «ιερό» Game of Thrones.

Παρά την αρχικώς ήπια θέση του, μετά τη συνάντηση που είχε με τον Αλέξη Τσίπρα, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος υπαναχώρησε και οδηγήθηκε να υιοθετήσει τη θέση των λεγόμενων «σκληροπυρηνικών». Αυτό κατέδειξε και η αλλαγή στάσης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου με την απόφαση να εκπροσωπηθεί επισήμως στο συλλαλητήριο της Κυριακής.

Μεταξύ των 82 μητροπολιτών που συνθέτουν τις «φυλές» της Ιεραρχίας, θα μπορούσε κανείς σχηματικά να προχωρήσει σε μια τριχοτόμηση που καταγράφει τις διαφορετικές τάσεις αναφορικά με το Σκοπιανό. Στην μια πλευρά βρίσκονται οι «σκληροί», εκείνοι που εκφράζουν το συντηρητικό μπλοκ και τάχθηκαν ανοιχτά εξαρχής υπέρ της συμμετοχής στα συλλαλητήρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεώτικης Νικόλαος, ο οποίος σημειωτέον θεωρείται και ένας εκ των βασικών μνηστήρων της Αρχιεπισκοπής. Σχολιάζοντας το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο για «συγκλονιστική λαϊκή κραυγή» και «φωνή αναστεναγμού πανεθνικού διαμετρήματος». «Εννοείται ότι και εγώ πρώτα ο Θεός, θα είμαι στο Σύνταγμα» είπε μεταξύ άλλων. Σε αντίστοιχη γραμμή φέρονται να κινούνται και οι Πειραιώς Σεραφειμ, Καλαβρύτων Αμβρόσιος, Θεσσαλονίκης Άνθιμος, Πατρών Χρυσόστομος, Σπάρτης Ευστάθιος, Φλωρίνης Θεόκλειτος, Ξάνθης Παντελεήμων, Νικαίας Αλέξιος.

Στον αντίποδα, σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος κινείται ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο οποίος αρκετές φορές έχει εκφράσει πιο προοδευτικές απόψεις μέσα στην εκκλησία. Ο τελευταίος τάχθηκε ανοιχτά κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για την ονομασία της πΓΔΜ. Μάλιστα, σε σχετικό άρθρο για το θέμα μίλησε για «οργάνωση του συλλαλητηρίου που κινείται σε ένα θολό περιβάλλον, εκμετάλλευσης της αδιαμφισβήτητης και αμετακίνητης θέσης του ελληνικού λαού ως προς τη μη χρήση του όρου Μακεδονία για το γειτονικό κράτος των Σκοπίων».

Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας, που επίσης θεωρείται ένας από τους πιθανούς υποψήφιους για την κούρσα μιας ενδεχόμενης διαδοχής, τόνιζε ακόμη: «Ποιοι είναι αυτοί που οργανώνουν το συλλαλητήριο στους οποίους η εκκλησία πρέπει να τους δώσει την κάλυψη και να γίνει θεραπαινίδα τους;». Στην ίδια ομάδα μητροπολιτών που κατά καιρούς εκφράζουν προοδευτικές απόψεις εντάσσονται και οι μητροπολίτες Νέας Ιωνίας Γαβριήλ και Σιατίστης Παύλος. Ο πρώτος φέρεται να διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με το Μαξίμου, ενώ ο δεύτερος ήταν εκείνος που στο παρελθόν τα είχε βάλει με τη Χρυσή Αυγή.

Σε μια τρίτη κατηγορία θα μπορούσαν να ενταχθούν οι λεγόμενοι «διαλλακτικοί», οι οποίοι ενώ αρχικά συντάχθηκαν με τη στάση του Ιερώνυμου περί μη συμμετοχής στα συλλαλητήρια, κατόπιν άλλαξαν στάση με την αλλαγή πλεύσης από τον Αρχιεπίσκοπο. Σε αυτήν την ομάδα θα μπορούσαν να ενταχθούν οι μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιος, Θηβών Γεώργιος, Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, Σύρου Δωρόθεος, Ναυπάκτου Ιερόθεος, Παροναξίας Καλλίνικος, Κηφησιάς Κύριλλος, Χίου Μάρκος.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι εσωτερικές διαφοροποιήσεις εντοπίζονται ανάμεσα και σε εκείνους τους ιεράρχες που έχουν αποφασίσει πως θα συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο της Κυριακής στην Αθήνα. Σε κάθε περίπτωση, άνθρωποι με γνώση των εκκλησιαστικών πραγμάτων εκτιμούν ότι η επόμενη περίοδος θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το πώς θα εξελιχθούν αυτές οι αντιθέσεις στο εσωτερικό της ιεραρχίας αλλά και για το ρόλο που μπορεί να παίξουν όταν ενδεχομένως τεθεί το θέμα μιας κούρσας για τη διαδοχή.  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook