X

ΚΥΣΕΑ: Στο επίκεντρο ο νέος Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός – "Πράσινο φως" για τέταρτη φρεγάτα Belharra

Στο ΚΥΣΕΑ εγκρίθηκε ο Μακροπρόθεσμος Προγραμματισμός Αμυντικών Εξοπλισμών - "Πράσινο φως" για την προμήθεια και τέταρτης γαλλικής φρεγάτας Belharra

Γράφει: TheToc team

Για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό ενημέρωσαν σήμερα (16/4) τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, κατά τη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ).

Επίσης, σύμφωνα με όσα μετέδωσε η ΕΡΤ, στο ΚΥΣΕΑ συζητήθηκε και εγκρίθηκε ο Μακροπρόθεσμος Προγραμματισμός Αμυντικών Εξοπλισμών των Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ το "πράσινο φως" πήρε η προμήθεια τέταρτης γαλλικής φρεγάτας Belharra.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, αφού ολοκληρώθηκε το ΚΥΣΕΑ, τόνισε: "Θα ήθελα να παρακαλέσω, τα ζητήματα της υπαρξιακής αγωνίας των κομμάτων να μείνουν εκτός των θεμάτων της Εθνικής Άμυνας. Η Εθνική Άμυνα είναι κάτι το οποίο πρέπει να ομονοούμε και να συνεννοούμαστε".

"Έχω δηλώσει ξεκάθαρα προς τη Βουλή των Ελλήνων ότι είμαι στην διάθεση οποιουδήποτε, οποτεδήποτε για ενημέρωση, είτε κόμματος, είτε βουλευτή. Και έχουμε επίσης ανακοινώσει πολύ συγκεκριμένη σειρά μέτρων διαφάνειας, στα οποία ουδέν προσετέθη από οιονδήποτε κόμμα της Βουλής", σημείωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.

Αυτός είναι ο χάρτης με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό της Ελλάδας: Τα όρια της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας

Να θυμίσουμε ότι η πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) της χώρας, εκδόθηκε σήμερα με πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και τα συναρμόδια Υπουργεία.

Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου. Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωσή του, "πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου".

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η προσέγγιση που ακολουθήθηκε κατά την εκπόνηση της ΕΧΣΘΧ συνέθεσε συχνά αντικρουόμενες κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παραμέτρους, προκειμένου να υπηρετήσει μια σειρά αλληλένδετους στόχους, όπως η κλιματική ανθεκτικότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων, η βελτίωση και προστασία των θαλασσίων μεταφορών, η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας, η ιχθυοκαλλιέργεια και η ενίσχυση των διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Ο ΘΧΣ λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων και αποδίδει έμφαση στη διαβούλευση και συνδιαμόρφωση των προτεραιοτήτων ανά περιφέρεια, μέσα από τη συγκρότηση Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων.

Με τον ΘΧΣ και την ΕΧΣΘΧ, η Ελληνική Πολιτεία για πρώτη φορά οριοθετεί λεπτομερείς χρήσεις των θαλασσίων ζωνών της, υλοποιώντας την υποχρέωση που απορρέει από την Οδηγία 2014/89/ΕΕ και ασκώντας τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο.

Διαβάστε Επίσης

Τον δικό τους χάρτη για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό παρουσιάζουν τα τουρκικά ΜΜΕ - Κόβει το Αιγαίο στα δύο

Να σημειωθεί ότι τα τουρκικά ΜΜΕ δεν χρειάστηκαν παρά λίγη ώρα από την παρουσίαση του χάρτη για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό από τα ελληνικά Υπουργεία Εξωτερικών και Περιβάλλοντος, για να δημοσιεύσουν μια πανεπιστημιακή μελέτη του Εθνικού Κέντρου Ερευνών Ναυτικού Δικαίου του Πανεπιστημίου της Άγκυρας.

Ο χάρτης που δημοσιεύτηκε από τα τουρκικά ΜΜΕ, ουσιαστικά, κόβει το Αιγαίο στα δύο, στο πλαίσιο του δόγματος της Γαλάζιας Παρτίδας της Τουρκίας.

Ειδικότερα, το πρακτορείο Anadolu και άλλα τουρκικά ΜΜΕ δημοσίευσαν μια μελέτη από το Εθνικό Κέντρο Ερευνών Ναυτικού Δικαίου του Πανεπιστημίου της Άγκυρας συνοδευόμενη από έναν χάρτη. Σε αυτόν μπορεί κανείς να διακρίνει τα σχέδια για οικονομικές, επιστημονικές και στρατιωτικές δραστηριότητες στις γύρω θάλασσες, πέρα από τα χωρικά ύδατα, και έχουν καθοριστεί ορισμένες περιοχές για αυτές τις δραστηριότητες. Στον χάρτη, η Τουρκία επιλέγει τη μέση γραμμή του Αιγαίου ως σύνορο, διεκδικώντας τη μία πλευρά του πελάγους.

Η μελέτη έγινε στο πλαίσιο της προστασίας των δικαιωμάτων και των συμφερόντων της Τουρκίας στις θάλασσές της, τηρώντας παράλληλα το κεκτημένο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) επί του θέματος, αναφέρει το πρακτορείο Anadolu.

Το επίσημο τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων αναφέρει ότι σύμφωνα με πληροφορίες θα συσταθεί "Διοργανικό Συντονιστικό Συμβούλιο" υπό την αιγίδα της Προεδρίας και του συντονισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο αποτελεί ένα "master plan" για τις θάλασσες. Από την άλλη, έγινε γνωστό ότι και τα Κατεχόμενα διεξάγουν επίσης παρόμοιες μελέτες.

Σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο, οι μελέτες αυτές θα "εξυπηρετήσουν" την καλύτερη κατανόηση της "Γαλάζιας Πατρίδας" στην κοινωνία και τους συναφείς τομείς, καθώς και μια πιο οργανωμένη οργάνωση των δραστηριοτήτων της Τουρκίας στις γύρω θάλασσες, λαμβάνοντας υπόψη περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Θέλει το μισό Αιγαίο η Τουρκία

"Εμβαθύνεται η Γαλάζια Πατρίδα. Επιλογή η μέση γραμμή του Αιγαίου. Το μισό Αιγαίο θα περιλαμβάνει την τουρκική πλευρά” σημειώνει σε πρωτοσέλιδό της η τουρκική εφημερίδα Milliyet.

Το παραπάνω αποτελεί την πάγια επιδίωξη της Τουρκίας που υποστηρίζει ότι τα νησιά δεν δικαιούνται θαλάσσιες ζώνες και συνεπώς η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας /ΑΟΖ πρέπει να γίνει στη μέση γραμμή μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών Ελλάδας και Τουρκίας. Μάλιστα σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο "επιστημονικός" χάρτης που αποτυπώνει τα "σύνορα" Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο, βασισμένος στη μέση γραμμή μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών.

"Είναι πολύ σημαντικό οι θάλασσες, οι οποίες αποτελούν απαραίτητους πόρους όχι μόνο για τον φυσικό πλούτο αλλά και για την οικονομική ανάπτυξη, την επισιτιστική ασφάλεια και την υγεία των οικοσυστημάτων, να διαχειρίζονται με μια αποτελεσματική, βιώσιμη και πολυμερή προσέγγιση" αναφέρει το Εθνικό Κέντρο Ερευνών Ναυτικού Δικαίου του Πανεπιστημίου της Άγκυρας, σύμφωνα με το πρακτορείο Anadolu.

Ειδικότερα, ο διευθυντής στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών Ναυτικού Δικαίου του Πανεπιστημίου της Άγκυρας Dr. Mustafa Başkara, μιλώντας στο Anadolu, ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση απαίτησε από τα κράτη μέλη να δηλώσουν τους ΘΧΣ τους με οδηγία που δημοσίευσε το 2014 και τόνισε ότι η Τουρκία, δεδομένου ότι δεν είναι κράτος μέλος της ΕΕ, διεξάγει μελέτες σχεδιασμού θαλάσσιων περιοχών όχι ως απαίτηση μιας τέτοιας οδηγίας, αλλά εξ ολοκλήρου στο πλαίσιο της δικής της κυριαρχίας.

Τόνισε ακόμα ότι ο χάρτης Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της Τουρκίας δεν είναι ένας οριστικός αλλά ένας "ζωντανός" χάρτης που μπορεί να αλλάξει, να αναπτυχθεί και να γίνει πιο κατάλληλος για χρήση παράλληλα με τον προσδιορισμό των σχετικών δικαιοδοσιών και αναγκών.

"Στη Μεσόγειο, υπάρχει ένα εξωτερικό σύνορο που περιλαμβάνει τις συντεταγμένες της συμφωνίας υφαλοκρηπίδας που έγινε με τα Κατεχόμενα το 2011 στα ανατολικά, την οποία η Τουρκία δήλωσε στα Ηνωμένα Έθνη (ΟΗΕ) και τις συντεταγμένες της συμφωνίας που έγινε με τη Λιβύη στη Δύση, την οποία η Τουρκία παρουσίασε επίσημα στον ΟΗΕ. Στο Αιγαίο, μιλάμε για έναν χάρτη που βασίζεται στη μέση γραμμή μεταξύ των κύριων στεριών. Ο κύριος σκοπός αυτού του χάρτη είναι να εξυπηρετήσει διάφορους τομείς για να αποκομίσει το μέγιστο όφελος από τις θάλασσες με βάση τη βιώσιμη χρήση και προστασία των θαλάσσιων περιοχών".

Διαβάστε Επίσης