Στην ολομέλεια της Βουλής συνεχίζεται, σήμερα Τετάρτη, η αναμέτρηση επί των διατάξεων του νομοσχεδίου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών "Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής"
Στον πυρήνα του νομοσχεδίου βρίσκονται οι διατάξεις με τις οποίες καθιερώνεται τεκμαρτό εισόδημα για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Τα συγκεκριμένα μέτρα συναντούν την άρνηση όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης και έχουν προκαλέσει την αντίδραση και κινητοποιήσεις πολλών επαγγελματικών κλάδων.
Στην Βουλή αναμένεται να μιλήσουν σήμερα όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ανεβαίνει στο βήμα στις 11.
Δείτε Live:
Τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, έχει προσέλθει να παρακολουθήσει ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης και ενώ ανακοινώθηκε στην ολομέλεια η συγκρότηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας "Νέα Αριστερά".
Η συζήτηση αναμένεται να ολοκληρωθεί αύριο, δεδομένου και του ενδιαφέροντος πολλών βουλευτών να πάρουν τον λόγο. Όπως ανέφερε ο προεδρεύων Αθανάσιος Μπούρας, στον κατάλογο των ομιλητών έχουν εγγραφεί περίπου 90 βουλευτές.
Ένσταση αντισυνταγματικότητας από τον ΣΥΡΙΖΑ
Ένσταση αντισυνταγματικότητας επί του άρθρου 15 του νομοσχεδίου, υπό το φως της έκθεσης της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, υπέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ. Το άρθρο αφορά στον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών στη βάση του κατώτατου μισθού. Η ένσταση αντισυνταγματικότητας θα συζητηθεί σε λίγη ώρα.
Στην ένσταση αντισυνταγματικότητας, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει τα εξής:
"Οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-ΠΣ που υπογράφουμε, προβάλλουμε ένσταση και αντιρρήσεις λόγω αντισυνταγματικότητας κατά του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ως προς το άρθρο 15 του σχεδίου νόμου.
Με το άρθρο 15 εισάγεται νέο σύστημα τεκμαρτού προσδιορισμού του ελάχιστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα (εκτός του εισοδήματος από αγροτική δραστηριότητα) που αποκτούν φυσικά πρόσωπα (με την εξαίρεση των προσώπων που αποκτούν εισόδημα από έως και τρεις εργοδότες, και αυτών που παρουσιάζουν αναπηρία άνω του 80%), συναρτώμενο καταρχήν προς το ετήσιο ποσό του νομοθετημένου μεικτού κατώτατου μισθού ή προς το ποσό που αντιστοιχεί στις μεικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από το υπόχρεο φυσικό πρόσωπο και έως 30.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται έως 30% αναλόγως του χρόνου έναρξης της επαγγελματικής δραστηριότητας του υποχρέου και, περαιτέρω, σε αυτό προστίθεται (α) ποσό ίσο με το 10% της ετήσιας δαπάνης μισθοδοσίας (και έως 15.000 ευρώ), και (β) ποσό που ανέρχεται σε 5% επί του ποσού κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υποχρέου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του συνόλου των επιχειρηματιών που ασκούν την ίδια δραστηριότητα (βάσει του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας από την οποία ο υπόχρεος αντλεί τα υψηλότερα έσοδα). Το ως άνω προσδιοριζόμενο ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα δεν μπορεί να υπερβεί τις 50.000 ευρώ.
Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 15 αντίκειται στο άρθρο 4 παρ. 1 και 5 του Συντάγματος στην αρχή της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος), εν όψει, όχι μόνο της ουσιώδους διαφοράς των συνθηκών απασχολήσεως των εν λόγω δύο κατηγοριών προσώπων αλλά, προεχόντως, λόγω της ριζικής, επί συνταγματικού επιπέδου, διαφοράς του νομικού καθεστώτος υπό το οποίο οι μισθωτοί παρέχουν τις υπηρεσίες τους εν σχέσει προς τους μη μισθωτούς (αυτοαπασχολούμενους).
Οι μισθωτοί και οι μη μισθωτοί τελούν υπό "ουσιωδώς διαφορετικές συνθήκες απασχολήσεως και παραγωγής εισοδήματος".
Πράγματι, κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας, τα έσοδα των μισθωτών χαρακτηρίζονται από σταθερότητα, καθώς προέρχονται από έναν, κατά κανόνα, εργοδότη, ο οποίος δεσμεύεται καθ' όλο το χρονικό διάστημα της απασχόλησής τους σε αυτόν να τους καταβάλλει συγκεκριμένο μισθό, ενώ οι δαπάνες που συνδέονται με την εργασία τους, κατά κανόνα, δεν βαρύνουν αυτούς, αλλά τον εργοδότη τους, σε αντίθεση με τους μη μισθωτούς των οποίων τα έσοδα συναρτώνται από πλήθος παραγόντων (στους οποίους, πάντως, δεν περιλαμβάνεται το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή των αποδοχών του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου τους), με αποτέλεσμα να μην είναι ποτέ σταθερά, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις δαπάνες τους που βαρύνουν τους ίδιους. Στο πλαίσιο αυτό, σε αντίθεση με τους μισθωτούς, το εισόδημα των μη μισθωτών είναι διαρκώς μεταβαλλόμενο, δεν συναρτάται, καταρχήν, με τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού (άρθρο 134 παρ. 2 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, π.δ. 80/2022) ή του μισθού του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, ενώ δεν αποκλείεται να είναι και αρνητικό (ζημίες), κυρίως στους τομείς της βιοτεχνίας και του εμπορίου, ενδεχόμενο που αναγνωρίζει και ο φορολογικός νομοθέτης, παρέχοντας τη δυνατότητα μεταφοράς της σχετικής ζημίας και συμψηφισμού της με μελλοντικά κέρδη κατά τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος των επόμενων πέντε ετών (άρθρο 27 παρ. 1 ΚΦΕ). Συνεπώς, η επίκληση των διδαγμάτων της κοινής πείρας για τη συναγωγή τεκμηρίου ως προς το ύψος του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτά ένα φυσικό πρόσωπο βάσει του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή, πολύ περισσότερο, των αποδοχών του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, προσκρούει στην αρχή της ισότητας του άρθρου 4 παρ.1 και 5 του Συντάγματος".
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς, ανέφερε ότι το Σύνταγμα δεν απαγορεύει να φορολογούνται οι Έλληνες και οι Ελληνίδες με τεκμήρια. Όπμως, υπό δύο σοβαρές προϋποθέσεις: Τα τεκμήρια να είναι μαχητά και να βασίζονται σε διδάγματα κοινής πείρας. "Εδώ δεν έχουμε διδάγματα κοινής πείρας. Υπογραμμίζεται με εμφατικό τρόπο από την έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου, και αν υπάρχουν κάποια διδάγματα πείρας, δεν είναι κοινά. Δεν είδαμε κόμμα της αντιπολίτευσης ή έναν φορέα να μοιράζεται τα διδάγματα πείρας που έχει ο συγγραφές του νόμου, ο οποίος μάλλον είναι διαφορετικός από τον συγγραφέα της ανάλυσης συνεπειών της ρύθμισης. Η ανάλυση συνεπειών δεν παραπέμπει σε πραγματικά δεδομένα για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος των αυτοαπασχολουμένων και των ελευθέρων επαγγελματιών με βάση τον κατώτατο μισθό. Καταθέτουμε, λοιπόν, ένσταση αντισυνταγματικότητας", τόνισε ο κ. Παππάς επισημαίνοντας ότι είναι μείζον να συζητηθεί τώρα η ένσταση αντισυνταγματικότητας, δηλαδή πριν ανέβει στο βήμα ο πρωθυπουργός.
Τροπολογίες του ΠΑΣΟΚ
Μείωση προστίμων και τόκων σε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης και εφάπαξ εξόφλησης εντός εξήντα (60) ημερών, προτείνει το ΠΑΣΟΚ, με τροπολογία που κατέθεσε στο νομοσχέδιο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.
"Με σκοπό τη διευκόλυνση των φορολογουμένων, την επιτάχυνση είσπραξης των φόρων καθώς και τη μείωση των ενδικοφανών προσφυγών, προτείνεται η προθεσμία εφάπαξ εξόφλησης να γίνεται σε διάστημα εξήντα ημερών από τριάντα για να μπορέσει ο φορολογούμενος να αναζητήσει πηγές χρηματοδότησης προς εξόφληση των φόρων και το σπουδαιότερο η μείωση του 60% στη μείωση του προστίμου να ισχύσει και για τους προκύπτοντες τόκους. Οι τόκοι που καταβάλλονται λόγω καθυστερημένης εξόφλησης ανέρχονται σε 8,76% χρόνο, δηλαδή εμπεριέχουν επί της ουσίας και ποινή και όχι μόνο τόκους χρηματοοικονομικών ροών. Με αυτό τρόπο θα ολοκληρώνονται γρηγορότερα υποθέσεις που ελέγχονται και θα υπάρξει μείωση εργατοωρών απασχόλησης των δημοσίων οργάνων και βεβαίως θα επιταχυνθούν οι εισπράξεις ελεγχομένων υποθέσεων", αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση. Περαιτέρω σημειώνεται ότι με τις προτεινόμενες διατάξεις αποκαθίστανται οι αρχές χρηστής διοίκησης και προτείνεται να μην επιβάλλεται το πρόστιμο που ισούται με το 50% του ΦΠΑ που προβλέπεται περίπτωση διαπίστωσης διαβίβασης των δεδομένων των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, όταν διαπιστώνεται ότι η μη υποβολή οφείλεται σε τεχνικό σφάλμα και εφόσον προκύπτει ότι τα φορολογικά στοιχεία έχουν νομίμως εκδοθεί, έχουν εμπρόθεσμα καταχωρηθεί στα τηρούμενα βιβλία και έχουν αποδοθεί οι φόροι που αναλογούν σε αυτά εφόσον παρήλθε η προθεσμία υποβολής των αντιστοίχων δηλώσεων. Με τις διατάξεις αυτές αποδίδεται δικαιοσύνη και στην περίπτωση αυτή, όπως αντιστοίχως ίδιος ΚΦΔ προβλέπει στα άρθρα 54 Ε και 54 ΣΤ σε ανάλογες κατηγορίες προστίμων, αναφέρει το ΠΑΣΟΚ.
Με άλλη τροπολογία το ΠΑΣΟΚ προτείνει θέσπιση ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού επαγγελματιών, επιχειρήσεων και αγροτών.
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ολιστική και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση του προβλήματος της φοροδιαφυγής, τη φορολογική δικαιοσύνη και την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για την ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής", περιλαμβάνει, σύμφωνα με την κυβέρνηση, το νομοσχέδιο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής που ψηφίζεται σήμερα στην ολομέλεια.
Το κενό ΦΠΑ, δηλαδή τα χρήματα που χάνει το δημόσιο από τη μη είσπραξη ΦΠΑ, έχει περιοριστεί τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τις προηγούμενες ημέρες στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. Βάσει αυτών, "το κενό ΦΠΑ, από το 23%, όπως το υπολογίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2018, περιορίστηκε στο 17,8% το 2021". Το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι το κενό ΦΠΑ, φέτος, θα περιοριστεί στο 15%. Στόχος είναι το κενό στον ΦΠΑ να φτάσει στο μέσο όρο της Ε.Ε. που σήμερα είναι 9% έως το 2026-2027.
Στη μείωση του κενού ΦΠΑ έχουν συντελέσει οι ψηφιακές συναλλαγές, όπως όμως τονίζει το υπουργείο Οικονομικών, η προσπάθεια αυτή πρέπει να συνεχιστεί και υπηρετείται από το νομοσχέδιο που τίθεται σήμερα στην κρίση της ολομέλειας.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης έχει δηλώσει ότι:
-ολοκληρώνεται, τους πρώτους μήνες του 2024, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα εκδίδονται οι υπουργικές αποφάσεις που εκκρεμούν και οι απαιτούμενες διοικητικές πράξεις.
-τις επόμενες ημέρες εκδίδεται υπουργική απόφαση για την επέκταση του συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών και στους υπόλοιπους κλάδους λιανικής.
-για την υποχρεωτικότητα των ηλεκτρονικών τιμολογίων, η κυβέρνηση θα υποβάλει "σύντομα" σχετικό αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεδομένου ότι απαιτείται η έγκρισή της.
-μέσα στο 2024 εφαρμόζεται υποχρεωτικά το σύστημα mydata για την ηλεκτρονική υποβολή των παραστατικών προς την ΑΔΑΕ και ως προς τα έσοδα και ως προς τα έξοδα.
- η αγοραπωλησία ακινήτων θα γίνεται αποκλειστικά με τραπεζικά μέσα πληρωμής, όχι με μετρητά. Μέχρι σήμερα, ένα σημαντικό ποσοστό αγοραπωλησιών, που υπερβαίνει το 20%, γίνονταν και γίνονται είτε μόνο με μετρητά ή με τραπεζικά μέσα και μετρητά, με μεικτό τρόπο.
- ενεργοποιείται το "ψηφιακό δελτίο αποστολής", πιλοτικά από τις αρχές του 2024 και πλήρως μέχρι το τέλος του έτους, με την έκδοση όλων των αναγκαίων υπουργικών αποφάσεων και διοικητικών πράξεων. Το "ψηφιακό δελτίο αποστολής" είναι ένα ακόμη "όπλο" στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής κατά τη διακίνηση αγαθών.
- Αυξάνεται το πρόστιμο χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής.
- θεσμοθετείται η πληρωμή του 50% των προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.
- Επιβάλλεται διακοπή συνεργασίας των εταιριών εμπορίας καυσίμων με παραβάτες λαθρεμπορίας.
- Ρυθμίζεται η αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr