Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε, με αφορμή την κόντρα Μπακογιάννη-Δούκα, στα έργα που γίνονται στην Βασιλίσσης Όλγας, η οποία συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας και έχει εγκριθεί από το ΥΠΠΟ, ήδη από το 2000.
Η υπουργός τόνισε ότι πρόκειται για περιοχή μεγάλου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, και ότι "πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης", στεκόμενη στο πλευρό του Κώστα Μπακογιάννη.
"Δεν θεωρώ ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, πρέπει να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων (σ.σ. προβλήματα κυκλοφοριακής διαχείρισης). Αυτοί οι οποίοι είχαν μελετήσει την ενοποίηση -η ενοποίηση μελετάται από τη δεκαετία του ‘90, από διαπρεπείς αρχιτέκτονες- πολύ σωστά είχαν βγάλει όλη τη γραμμή από το Καλλιμάρμαρο μέχρι τον Κεραμεικό (σαν πεζόδρομο)" είπε αρχικά η κ. Μενδώνη μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
"Έχουμε τη δυσκολία στη Βασιλίσσης Αμαλίας, πράγματι πάλι λόγω αρχαιοτήτων, ότι εκεί δεν μπορούσαμε να κάνουμε την υπόγεια διάβαση γιατί δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει αυτό το έργο, εκεί θα ήταν ένα μείζον ζήτημα. Αλλά νομίζω ότι για το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης, για το καλό των Αθηναίων - και εάν πρέπει να λύσουμε ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα, να το λύσουμε", τόνισε για το θέμα η υπουργός.
Η κ. Μενδώνη ανέφερε μεταξύ άλλων:
"Το Υπουργείο Πολιτισμού, όπως και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, έχουν άμεσο λόγο, έχουν τον πρώτο λόγο, θα έλεγα και ιδιαίτερα το Υπουργείο Πολιτισμού, διότι βρισκόμαστε μέσα σε έναν μείζονα αρχαιολογικό χώρο. Καταρχάς να πω ότι η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας δεν είναι κάτι που ξεκίνησε επί δημαρχίας Μπακογιάννη. Αυτό ήταν ένα παλιό σχέδιο το οποίο είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ήδη από το 2000, διότι συμπεριλαμβανόταν στα βασικά έργα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. Για διάφορους λόγους, αν έχουμε λίγο χρόνο, μπορώ να τους πω, δεν έγινε το κομμάτι αυτό της Βασιλίσσης Όλγας, δεν πεζοδρομήθηκε, όπως συνέβη με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, με την Αποστόλου Παύλου, με την Ερμού από ένα σημείο και μετά κ.λπ. Αυτό ήταν ένα έργο που το προετοίμαζαν όλες οι κυβερνήσεις διαδοχικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Αυτό το τμήμα της Βασιλίσσης Όλγας δηλαδή δεν έγινε και ο κύριος λόγος που δεν έγινε είναι ότι ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ψηλά, δηλαδή αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία. Αυτό θα σήμαινε εκτεταμένες ανασκαφές προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο του πεζοδρόμου και δεν υπήρχε τότε το χρονικό περιθώριο να γίνει μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες."
Ο Δούκας κατηγορεί τον Μπακογιάννη για απόπειρα δημιουργίας τετελεσμένων
Υπενθυμίζεται ότι λίγες μέρες μετά την εκλογή του ως δήμαρχος της Αθήνας, ο Χάρης Δούκας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία κατήγγειλε την απερχόμενη δημοτική αρχή του Κώστα Μπακογιάννη για "δημιουργία τετελεσμένων" όσον αφορά τη Βασιλίσσης Όλγας.
Όπως έχει προαναγγείλει ο κ. Δούκας, η παράδοση της Βασιλίσσης Όλγας στην κυκλοφορία, μετά τη διακοπή λόγω των έργων που αφορούσαν τον "Μεγάλο Περίπατο", ήταν μία από τις βασικές εξαγγελίες του συνδυασμού του, από την 1/1/2024 που θα αναλάβει τη δημαρχία στην πρωτεύουσα.
Η Βασιλίσσης Όλγας πρόκειται να δοθεί ξανά στην κυκλοφορία για όλα τα οχήματα, προκειμένου να δοθεί μία "ανάσα" στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και να αποσυμφορήσει κάπως τις γύρω περιοχές, όπως το Παγκράτι και την Καισαριανή.
"Όχι στη δημιουργία τετελεσμένων στη Βασιλίσσης Όλγας"
Ωστόσο, στην ανακοίνωσή του καλεί την απερχόμενη δημοτική αρχή "να σεβαστεί τη βούληση του λαού της Αθήνας και να μην προχωρήσει σε ενέργειες που δημιουργούν τετελεσμένα".
Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει:
"Η παράδοση της Βασιλίσσης Όλγας στην κυκλοφορία ήταν μία από τις βασικές εξαγγελίες του προγράμματός μας, το οποίο εγκρίθηκε πριν από μόλις 9 ημέρες από τους πολίτες της Αθήνας.
Δεν μπορεί η απερχόμενη δημοτική αρχή να δημιουργεί τετελεσμένα σε μία βασική προγραμματική εξαγγελία που πήρε ψήφο εμπιστοσύνης από τους πολίτες. Ειδικά σε μία περίοδο μετάβασης που προσπαθούμε σε αυτοδιοικητικό επίπεδο να δημιουργήσουμε συνθήκες συνεργασίας και εμπιστοσύνης.
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων επαναλαμβάνουμε τη θέση μας για τη δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας στη Βασιλίσσης Όλγας, χωρίς σε καμιά περίπτωση να απεμπολούμε το όραμα μας για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα και την ενοποίηση των δημόσιων και πράσινων χώρων.
Θέλουμε να τονίσουμε ότι το κλείσιμο της Βασιλίσσης Όλγας εδώ και 3 χρόνια χώρισε το κέντρο της Αθήνας στα δύο, έχει προκαλέσει μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση, δεν απομάκρυνε τα αυτοκίνητα από το κέντρο, αύξησε την ατμοσφαιρική ρύπανση και συνεχίζει να ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες οδηγούς.
Στόχος μας είναι να μειώσουμε την κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην πόλη, λαμβάνοντας σε κάθε χρονική στιγμή υπόψη τις επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των πολιτών.
Καλώ την απερχόμενη δημοτική αρχή να σεβαστεί τη βούληση του λαού της Αθήνας και να μην προχωρήσει σε ενέργειες που δημιουργούν τετελεσμένα".