Λίγο μετά τις 10 το πρωί του Σαββάτου έφτασε στους χώρους της Διεθνής Έκθεσης Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η άφιξη του πρωθυπουργού πραγματοποιήθηκε υπό την παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης, αλλά και υπό τον ήχο των χειροκροτημάτων από τον κόσμο που τον περίμενε στο σημείο.
Ο κ. Μητσοτάκης παρακολούθησε τη δέηση των εγκαινίων με την παρουσία του Μητροπολίτη Άνθιμου .
Παρόντες μεταξύ άλλων ήταν οι: υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Στις 20.00 η ομιλία του
Ο πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει την καθιερωμένη βόλτα στα περίπτερα της Έκθεσης, ενώ στις 20:00 θα μιλήσει στα εγκαίνια της 86ης ΔΕΘ, στο Συνεδριακό Κέντρο "Ιωάννης Βελλίδης".
Η επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη ολοκληρώνεται την Κυριακή, με την παραχώρηση συνέντευξης Τύπου, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στη 13:00.
Τα μέτρα ''έκπληξη'' που αναμένεται να ανακοινωθούν
Με μέτρα "έκπληξη" που δεν έχουν μέχρι τώρα ακουστεί ιδιαίτερα αλλά και με ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος των νοικοκυριών -θέρμανση και ηλεκτροδότηση- ολοκληρώθηκε η σύνταξη της ομιλίας του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Στελέχη της κυβέρνησης που γνωρίζουν το τελικό περιεχόμενο μιλούν -όσον αφορά τον δύσκολο φετινό χειμώνα- για μια "ολοκληρωμένη παρέμβαση" κάτι που σημαίνει ότι δεν θα μείνουν έξω ούτε τα 700.000 νοικοκυριά που καταναλώνουν φυσικό αέριο για να καλύψουν τις ανάγκες θέρμανσης και ζεστού νερού χρήσης.
Η επιδότηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης θα παραταθεί ενώ το ίδιο θα συμβεί και με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στις μεταφορές, στην εστίαση (σερβιριζόμενος καφές κλπ) καθώς η κυβέρνηση δεν θέλει να ρίξει και άλλο λάδι στη φωτιά του πληθωρισμού ανεβάζοντας απότομα φόρους κάτι που θα συνέβαινε αν αποσύρονταν απότομα μέτρα στήριξης. Επίσης, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, οριστικοποιήθηκε και το νέο πλαίσιο επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος το οποίο διαμορφώνεται ως εξής:
1. Η οριζόντια επιδότηση που ισχύει σήμερα αντικαθίσταται από κλιμακωτή. Όσο μεγαλύτερη η μηνιαία κατανάλωση τόσο μικρότερο το ποσό της επιδότησης. Βέβαια, κανείς δεν θα μένει εκτός επιδότησης δεδομένου ότι η κιλοβατώρα τιμολογείται αυτή τη στιγμή στη λιανική από 68 έως 80 λεπτά. Αυτό που θέλει να επιτύχει η κυβέρνηση με την αλλαγή του μοντέλου είναι και τα νοικοκυριά να "πιεστούν" να εξοικονομήσουν ενέργεια, και να μην επιδοτούνται πολύ οι μεγάλες καταναλώσεις καθώς αυτές εμμέσως αυξάνουν την κατανάλωση του φυσικού αερίου. Άρα, με τον νέο μηχανισμό το ηλεκτρικό ρεύμα θα κοστίζει όσο και τώρα για όσους έχουν χαμηλές καταναλώσεις και θα γίνει ακριβότερο για όσους έχουν μεγάλες καταναλώσεις αλλά χωρίς όμως να μένουν εντελώς εκτός επιδοτήσεων.
2. Από ένα όριο κατανάλωσης και πάνω θεσπίζεται bonus εξοικονόμησης ενέργειας. Όποιος καταφέρνει να μειώνει την κατανάλωση κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, θα λαμβάνει πρόσθετη επιδότηση. Για τις πολύ μικρές καταναλώσεις (π.χ 200 κιλοβατώρες τον μήνα) δεν θα υπάρχει επιδότηση καθώς το "στοίχημα" είναι να εξοικονομηθεί ενέργεια από αυτούς που καταναλώνουν πολύ ρεύμα και συμβάλλουν στην αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Με αυτές τις δύο παρεμβάσεις τα νοικοκυριά θα έχουν διπλό κίνητρο να εξοικονομήσουν ηλεκτρική ενέργεια. Και γιατί θα πέσουν σε κλιμάκιο που προβλέπει αυξημένη επιδότηση ούτως ή άλλως και γιατί θα λαμβάνουν το bonus εξοικονόμησης.
Το παζλ της στήριξης αναμένεται να συμπληρωθεί με τη διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης αλλά και την καταβολή έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης για να καλυφθούν οι ανατιμήσεις στα καύσιμα. Όσον αφορά στο 2023, θα ανακοινωθούν σίγουρα η αύξηση των συντάξεων, η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και η παράταση της επιδότησης του ρεύματος εφόσον χρειαστεί. Παράταση και για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε μεταφορές και εστίαση ώστε να παραμείνουν φθηνά τα εισιτήρια των μέσων μεταφοράς και να συγκρατηθεί η μετακίνηση με το ακριβό καύσιμο. Πιθανή και η παράταση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης κάτι που θα εξαρτηθεί από την πορεία των τιμών.