
Με σκληρούς χαρακτηρισμούς υποδέχτηκε η αντιπολίτευση τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τη συνταγματική αναθεώρηση και ένα πιθανό συμβουλευτικό δημοψήφισμα για το ζήτημα αυτό.
ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι κάνουν λόγο για προσπάθεια αντιπερισπασμού από την σκληρή καθημερινότητα και καταγγέλλοτον τον Αλ. Τσίπρα για ανευθυνότητα, show και «καλοκαιρινή επιθεώρηση».
ΝΔ: Κρεσέντο ανευθυνότητας και λαϊκισμού
«Αν πραγματικά ο κ. Τσίπρας ήθελε ένα νέο Σύνταγμα σε μια νέα Ελλάδα θα έπρεπε να αποδεχθεί την πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για συναινετικό καθορισμό όσο το δυνατόν περισσότερων άρθρων προς αναθεώρηση, ώστε ο λαός με την ψήφο του να αποφασίσει στις εκλογές το περιεχόμενο των αλλαγών που απαιτούνται.
Αντί γι’ αυτό επιλέγει, προσπαθώντας να δραπετεύσει απ’ την σκληρή πραγματικότητα, μια αέναη διαβούλευση. Επιχειρεί να κερδίσει χρόνο για να ξεφύγει απ’ την βαθιά απομόνωση στην οποία βρίσκεται εξαιτίας της αποτυχημένης πολιτικής του.
Κάποια ψήγματα επιμέρους προτάσεων που παρουσιάζουν ενδιαφέρον χάνονται στο κρεσέντο της ανευθυνότητας και του συνταγματικού λαϊκισμού. Η Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να συμμετέχει σε προσχηματικές και ανούσιες διαδικασίες. Θα τοποθετηθεί με υπευθυνότητα όταν ο κ. Τσίπρας εκκινήσει την διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος στη Βουλή των Ελλήνων».
Γεννηματά: Show και όχι ουσία
«Στο μείζον θεσμικό ζήτημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης, ο Πρωθυπουργός απέφυγε τη Βουλή, επέλεξε να μείνει στο προαύλιό της. Επέλεξε ξανά το show από την ουσία», τόνισε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά και πρόσθεσε:
«Αγνόησε το αναθεωρητικό πλαίσιο που προβλέπει το Σύνταγμα. Ο στόχος του είναι προφανής: Να αποσπάσει την προσοχή των πολιτών από τα μεγάλα προβλήματα που βιώνουν.
Για να το πετύχει δεν διστάζει να υποβιβάσει την κορυφαία δημοκρατική λειτουργία που απαιτεί συνεννόηση και συναίνεση , σε κομματική αντιπαράθεση και εργαλείο εξυπηρέτησης δικών του επιδιώξεων. Χρησιμοποιεί παλαιοκομματικές και καταδικασμένες πρακτικές στο όνομα του δήθεν νέου. Πρακτικές που εκφράζουν το «πιο παλιό, από το παλιό» στην πολιτική!
Ο διάλογος για τη συνταγματική αναθεώρηση δεν μπορεί να γίνει όπως τον σκηνοθετεί ο Πρωθυπουργός. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εξωκοινοβουλευτικά παιχνίδια και προσχήματα. Όλα, λοιπόν, στη Βουλή. Εμείς είμαστε έτοιμοι με τις προτάσεις μας για προοδευτικές και τολμηρές αλλαγές που απαιτούνται στο Σύνταγμά μας.
Το έχουμε ξαναπεί:Η Κυβέρνηση έχει τους πενήντα βουλευτές που απαιτεί το Σύνταγμα. Δεν απομένει πλέον παρά να προκαλέσει την αναθεωρητική διαδικασία που αυτό προβλέπει. Τα υπόλοιπα εκ του πονηρού».
Ποτάμι: Καλοκαιρινή επιθεώρηση
«Επιτέλους ο λαός παίρνει ξανά τον λόγο! Μετά τις διαδηλώσεις των αγανακτισμένων. Μετά τους χορούς και τα νταούλια του δημοψηφίσματος. Μετά τις εξέδρες και τα αγκαλιάσματα με τον Καμμένο. Μετά το λαϊκό προσκύνημα εικόνων και λειψάνων στο Πεντάγωνο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει ξανά στον λαό την δυνατότητα να βγει μπροστά (από τον Σεπτέμβρη), να πανηγυρίσει και να απαντήσει αν συμφωνεί με τις ρηξικέλευθες συνταγματικές προτάσεις αναθεώρησης του κ.Τσίπρα:
- Να υπάρξει λελογισμένη αύξηση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου; Ναι ή όχι;
- Να γίνεται δημοψήφισμα με συλλογή άνω του 1 εκατομμυρίου υπογραφών; Ναι ή όχι;
- Ο πρωθυπουργός να είναι υποχρεωτικά Βουλευτής ή μπορεί να είναι και κάτι άλλο;
- Είμαστε υπέρ της ισορροπίας μεταξύ της αρχής της διάκρισης των εξουσιών, της ταχύτητας στην απονομή της δικαιοσύνης, της ασφάλειας δικαίου αλλά και του σεβασμού των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων; Ή είμαστε κατά της εν λόγω ισορροπίας;
- Να τροποποιηθεί ριζικά η κατάπτυστη διάταξη που ρυθμίζει τα περί της ευθύνης των Υπουργών ή να τροποποιηθεί μερικά;
- Οι Ανεξάρτητες Αρχές να εκλέγονται με 4/5 της Βουλής ή μπορεί και με κάτι λιγότερο;
- Οι σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας είναι πράγματι εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα ή είναι απλώς ευαίσθητο θέμα;
- Ποια είναι η χρυσή τομή στην ανάγκη για ασφάλεια δικαίου αλλά και για ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης σε έναν κόσμο που διαρκώς μετασχηματίζεται (σ.σ προσοχή ο όρος «μετασχηματίζεται» είναι επιλογή του ίδιου του πρωθυπουργού προφανώς για να μας εισάγει στο επόμενο κεφάλαιο της αναθεώρησης που αφορά την ηλεκτρική ενέργεια)
- Και τέλος ρητή απαγόρευση άρσης του δημόσιου ελέγχου των αγαθών του νερού και της ηλεκτρικής ενέργειας, ναι ή όχι; (σ.σ: επαναλαμβάνουμε ότι η σύνταξη, εξαιρουμένων των ερωτηματικών τύπων, είναι εξ ολοκλήρου του ΣΥΡΙΖΑ).
Προσοχή όλα τα παραπάνω αφορούν την συνταγματική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την «Ελλάδα 2021» και δεν είναι αποσπάσματα σκετς καλοκαιρινής επιθεώρησης».
Θεοχάρης: Απεγνωσμένη και ταχυδακτυλουργική η προσπάθεια του Πρωθυπουργού
«Παρακολουθήσαμε απόψε άλλη μια απεγνωσμένη και ταχυδακτυλουργική προσπάθεια της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού να στρέψει τα βλέμματα της κοινής γνώμης από τον ΕΝΦΙΑ, το ΕΚΑΣ, την ανεργία και την υπερφορολόγηση. Στον απόηχο της κυβερνητικής ήττας για τον εκλογικό νόμο, ο Πρωθυπουργός δεν δίστασε να παίξει με τους θεσμούς.
Ο χαρακτηρισμός της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας από τον Πρωθυπουργό ως αριστοκρατικής και της λειτουργίας της ως κυριαρχούμενης από την τεχνοκρατική ιδεολογία, δυστυχώς ανασύρουν στη μνήμη μας την προσπάθεια απαξίωσης του κοινοβουλευτισμού κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου.
Από την άλλη ο Πρωθυπουργός που τόσο εύγλωττα εξέφρασε την πρόθεσή του για ένα Σύνταγμα που θα εγγυάται τον αποτελεσματικό έλεγχο της Κυβέρνησης και τις νομοθετικές εξουσίες του Κοινοβουλίου, προσέγγισε με περισσή υποκρισία το θέμα της διάκρισης των εξουσιών. Έντεχνα μίλησε για περιορισμό συνεχόμενης θητείας στο κοινοβούλιο και περιέβαλε με τον μανδύα της πολιτικοποίησης τον μη διαχωρισμό των ιδιοτήτων του Υπουργού και του Βουλευτή.
Η πρόταση του Πρωθυπουργού δεν θεραπεύει τον πρωθυπουργοκεντρισμό του συστήματος, δεν οδηγεί σε αναβάθμιση της Βουλής, ενώ συμβάλλει στη θεσμική κατάρρευση της χώρας κάνοντας βήματα πίσω με την εισήγηση για συνταγματική κατοχύρωση της απλής αναλογικής. Η Δημοκρατία δεν κερδίζει με αυτόν τον τρόπο.
Η Δημοκρατική Ευθύνη στο πρόγραμμά της έχει προτείνει:
Το ασυμβίβαστο βουλευτικής και Υπουργικής ιδιότητας.
Την αδυναμία υποβολής βουλευτικής υποψηφιότητας στις επόμενες εκλογές μετά την υπουργική θητεία.
Την επιλογή των προέδρων των ανεξάρτητων αρχών και των ανώτατων δικαστικών από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Την αύξηση των ελεγκτικών καθηκόντων και υποχρεώσεων των βουλευτών.
Τη δημιουργία δεύτερου σώματος, ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση να εκπροσωπείται στην κεντρική πολιτική σκηνή αλλά και να βελτιωθεί η ποιότητα των νόμων που θα ελέγχονται διπλά.
Τη δημιουργία Συνταγματικού Δικαστηρίου για τον ουσιαστικό expost ή, σε περίπτωση αναπομπής από τον ΠτΔ, exante έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων.
Τη λογοδοσία των ανεξάρτητων αρχών μόνο στη νομοθετική εξουσία και όχι στην εκτελεστική, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την ανεξαρτησία τους.
Την ενίσχυση των θεσμών διαμεσολάβησης και εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, με σκοπό την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και την έγκαιρη απονομή της δικαιοσύνης.
Οι προτάσεις μας αποδεικνύουν πως στη Δημοκρατική Ευθύνη πιστεύουμε πως κάθε μεταρρύθμιση πρέπει να αντιμετωπίζεται με σύστημα, σχέδιο και θάρρος. Ακριβώς το αντίθετο από ό,τι πιστεύει και πράττει ο κ. Τσιπρας».
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr