Υπό όρους & τμηματικά η δόση - Εποπτεία & μετά το 2018

Τι προβλέπει η συμφωνία με το ΔΝΤ για το χρέος. Με τι όρους και ποια νέα προαπαιτούμενα θα δοθούν τα 10.3 δισ. ευρώ στην Ελλάδα.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Υπό όρους & τμηματικά η δόση - Εποπτεία & μετά το 2018

Σε θρίλερ εξελίχθηκε η μαραθώνια 11ωρη συνεδρίαση του Eurogroup στις Βρυξέλλες, με την αξιολόγηση να κλείνει και την εκταμίευση να γίνεται σε «πολλές δόσεις» με πρώτη υποδόση στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, αλλά υπό προϋποθέσεις. Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα του χρέους το ΔΝΤ και η Γερμανία συμφώνησαν να προχωρήσουν βήμα – βήμα αναβάλλοντας ουσιαστικά τις οριστικές αποφάσεις στο απώτερο μέλλον.

Εκταμίευση υπό αυστηρούς όρους

Σχετικά με την αξιολόγηση, το Eurogroup ζητά από το EuroWorking Group να διαπιστώσει μέσα στις επόμενες ημέρες την πλήρη εφαρμογή των υπολειπόμενων προαπαιτουμένων, ιδιαίτερα στα ζητήματα της απελευθέρωσης της αγοράς των κόκκινων δανείων, της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού, με έμφαση στην σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ, και της ολοκλήρωσης όλων των δράσεων που συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για αποκρατικοποιήσεις, καθώς – όπως είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ, δεν υπάρχει απόλυτη ικανοποίηση για τις δράσεις της κυβέρνησης.

Ο κ. Ρέγκλινγκ πρόσθεσε ότι αν διαπιστωθεί η πλήρης υλοποίηση των προαπαιτούμενων, τότε και μόνο τότε θα εκταμιευτεί η πρώτη υποδόση των 10,3 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα 7,5 δισ. μετά την συμπλήρωση του πρώτου δεκαπενθημέρου του Ιουνίου για την κάλυψη άμεσων αναγκών της κυβέρνησης,. Το υπόλοιπο ποσό των 2,8 δισ, θα εκταμιευτεί μετά το καλοκαίρι, σε πολλές δόσεις και υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει υπάρξει πρόοδος σε μια σειρά από προαπαιτούμενα, όπως οι ιδιωτικοποιήσεις, το ταμείο αξιοποίησης περιουσίας και η νομοθεσία για τον τομέα της ενέργειας.

Πλεόνασμα 3,5% για το 2018 και βλέπουμε

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των πλεονασμάτων, ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Νταίσελμπλουμ δήλωσε ότι ο στόχος για 3,5% πλεόνασμα αφορά στο 2018 και ότι για τους μελλοντικούς στόχους οι αποφάσεις θα ληφθούν μετά από νέα αξιολόγηση της κατάστασης, τονίζοντας μάλιστα ότι η απόφαση του Eurogroup είναι οι κινήσεις να γίνονται με μεσοπρόθεσμους στόχους.

Ο ίδιος πρόσθεσε πάντως ότι η Ελλάδα θα παραμείνει υπό καθεστώς επιτήρησης, ακόμη και μετά την λήξη του προγράμματος «όπως συμβαίνει με όλες τις χώρες της ευρωζώνης».

Τόμσεν: Ολοι αναγνώρισαν ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο

Σε ό,τι αφορά στη βιωσιμότητα του χρέους και την συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, οι υπουργοί Οικονομικών αποδέχθηκαν την θέση του ΔΝΤ και του Πολ Τομσεν ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο και ότι θα καταβληθεί προσπάθεια, βραχυπρόθεσμα, με δράσεις του ESM να καταστεί βιώσιμο.

Η συμφωνία προβλέπει ότι ο επικεφαλής του Μηχανισμού Κλάους Ρέκγλινγκ θα εξετάσει την δυνατότητα ύπαρξης μηχανισμών που θα ικανοποιήσουν την προϋπόθεση που θέτει το ΔΝΤ. Εάν εξευρεθούν αυτοί οι μηχανισμοί, το ΔΝΤ θα προβεί σε νέα επικαιροποιημένη έκθεση βιωσιμότητας του χρέους και αν αυτή κρίνει ότι έχει πλέον ικανοποιηθεί ο στόχος, το ΔΣ του Ταμείου θα κληθεί να εγκρίνει την παραμονή του στο ελληνικό πρόγραμμα.

Ο Γερούν Ντάισελμπλουμ τόνισε ότι μεσοπρόθεσμα, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση του ελληνικού προγράμματος στα μέσα του 2018, θα εξεταστεί η ανάγκη λήψης περισσότερων μέτρων για το ελληνικό χρέος.

Αλλες πηγές ελάφρυνσης του χρέους

Οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης συμφώνησαν επίσης ότι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας θα πρέπει να μείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ για την μεσοπρόθεσμη περίοδο μετά την λήξη του προγράμματος και έπειτα να κυμανθούν κάτω από το 20% του ΑΕΠ.

Ο πρόεδρος του Eurogroup θύμισε ότι με το προηγούμενο πρόγραμμα είχε συμφωνηθεί να επιστραφούν στην Ελλάδα χρήματα από τα κέρδη από το πρόγραμμα του SMP. «Το 2014 η προσπάθεια ανεκόπη αλλά αυτό το ποσό θα είναι διαθέσιμο από το 2017» είπε ο Ολλανδός υπουργός και πρόσθεσε ότι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ελάφρυνση των υποχρεώσεων της Ελλάδας και τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ που είχαν υπολογιστεί για την ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών και τα οποία τελικά δεν αξιοποιήθηκαν γι αυτόν τον σκοπό.

Την ικανοποίησή του για την απόφαση του Eurogroup εξέφρασε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, λέγοντας πως αυτή σημαίνει ότι η πρώτη αξιολόγηση έχει ολοκληρωθεί. Κατά τον κ. Τσακαλώτο, η συμφωνία για το χρέος αποτελεί την απαρχή του τέλους ενός φαύλου κύκλου για την Ελλάδα.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Δήλωσε ότι χωρίς το ΔΝΤ δεν μπορεί να υπάρξει κανένα πρόγραμμα, επανέλαβε ότι η Ε.Ε. έχει αποδείξει την αλληλεγγύη της απέναντι στην Ελλάδα και τόνισε με έμφαση, ότι το χρέος δεν αποτελεί το κύριο θέμα, καθώς για τα επόμενα 10 χρόνια η Ελλάδα δεν θα αποπληρώνει τόκους ή κεφάλαιο. «Υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις, δεν υπάρχει αντιδικία» σημείωσε ο κ. Σόιμπλε, υπενθυμίζοντας ότι και στο παρελθόν κάποιες απαισιόδοξες προβλέψεις του ΔΝΤ έπεσαν έξω.

Το κοινό ανακοινωθέν του Εurogroup για την Ελλάδα:

The Eurogroup welcomes that a full staff-level agreement has been reached between Greece and the institutions. Also, the Eurogroup notes with satisfaction that the Greek authorities and the European institutions have reached an agreement on the contingency fiscal mechanism, which is in line with the Eurogroup statement adopted on 9 May in particular as regard the possible adoption of permanent structural measures, including revenue measures, to be agreed with the institutions. It therefore provides further reassurances that Greece will meet the primary surplus targets of the ESM programme (3.5% of GDP in the medium-term), without prejudice to the obligations of Greece under the SGP and the Fiscal Compact.

The Eurogroup also welcomes the adoption by the Greek parliament of most of the agreed prior actions for the first review, notably the adoption of legislation to deliver fiscal parametric measures amounting to 3% of GDP that should allow to meet the fiscal targets in 2018, to open up the market for the sale of loans and to establish the agreed Greek Privatisation and Investment Fund that should operate in full independence. The Eurogroup mandates the EWG to verify in the next few days the full implementation of the outstanding prior actions on the basis of an assessment by the institutions, in particular the corrections to the legislation on the opening up of the market for the sale of loans, and on the pension reform, as well as the completion of all prior actions related to the government pending actions in the field of privatization.

Following the full implementation of all prior actions and subject to the completion of national procedures, the ESM governing bodies are expected to endorse the supplemental MoU and approve the disbursement of the second tranche of the ESM programme. The second tranche under the ESM programme amounting to EUR 10.3 bn will be disbursed to Greece in several disbursements, starting with a first disbursement in June (EUR 7.5 bn) to cover debt servicing needs and to allow a clearance of an initial part of arrears as a means to support the real economy. The subsequent disbursements to be used for arrears clearance and further debt servicing needs will be made after the summer. The disbursements for arrears clearance will be subject to a positive reporting by the European Institutions on the clearance of net arrears. The additional disbursement for debt servicing needs will be subject to milestones related to privatization, including the new Privatization and Investment Fund, bank governance, revenue agency and energy sector to be assessed by the European institutions and verified by the EWG and the ESM Board of Directors.

In line with the 9 May Eurogroup statement, and in view of the forthcoming full implementation of all the prior actions by Greece and completion of the first review, the Eurogroup considered today the sustainability of Greek public debt.

The Eurogroup agrees to assess debt sustainability with reference to the following benchmark for gross financing needs (GFN): under the baseline scenario, GFN should remain below 15% of GDP during the post programme period for the medium term, and below 20% of GDP thereafter.

The Eurogroup recalls the medium-term primary surplus target of 3.5% of GDP as of 2018 and underlines the importance of a fiscal trajectory consistent with the fiscal commitments under the EU framework.

The Eurogroup recalls the following general guiding principles agreed on 9 May for possible additional debt measures: (i) facilitating market access in order to replace over time public financed debt with privately financed debt; (ii) smoothening the repayment profile; (iii) incentivising the country's adjustment process even after the programme ends; and (iv) flexibility to accommodate uncertain GDP growth and interest rate developments in the future. On 9 May the Eurogroup also reconfirmed that nominal haircuts are excluded, and that all measures taken will be in line with existing EU law and the ESM and EFSF legal frameworks.

Guided by these principles and on the basis of technical work carried out by the EWG, the Eurogroup agreed today on a package of debt measures which will be phased in progressively, as necessary to meet the agreed benchmark on gross financing needs and will be subject to the pre-defined conditionality of the ESM programme.

For the short-term, the Eurogroup agrees on a first set of measures which will be implemented after the closure of the first review up to the end of the programme and which includes:

  • Smoothening the EFSF repayment profile under the current weighted average maturity
  • Use EFSF/ESM diversified funding strategy to reduce interest rate risk without incurring any additional costs for former programme countries
  • Waiver of the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme for the year 2017

The Eurogroup asks the EFSF and ESM management to take these measures forward within their mandate, on the basis of preparatory work by the EWG, and where needed to prepare formal decision making by the relevant EFSF and ESM decision-making bodies. The decision on the smoothening of the EFSF repayment profile and the reduction of interest rate risks should be taken as a matter of priority.

For the medium term, the Eurogroup expects to implement a possible second set of measures following the successful implementation of the ESM programme. These measures will be implemented if an update of the debt sustainability analysis produced by the institutions at the end of the programme shows they are needed to meet the agreed GFN benchmark, subject to a positive assessment from the institutions and the Eurogroup on programme implementation.

  • Abolish the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme as of 2018
  • Use of 2014 SMP profits from the ESM segregated account and the restoration of the transfer of ANFA and SMP profits to Greece (as of budget year 2017) to the ESM segregated account as an ESM internal buffer to reduce future gross financing needs.
  • Liability management - early partial repayment of existing official loans to Greece by utilizing unused resources within the ESM programme to reduce interest rate costs and to extend maturities.
  • If necessary, some targeted EFSF reprofiling (e.g. extension of the weighted average maturities, re-profiling of the EFSF amortization as well as capping and deferral of interest payments) to the extent needed to keep GFN under the agreed benchmark in order to give comfort to the IMF and without incurring any additional costs for former programme countries or to the EFSF.

For the long-term, the Eurogroup is confident that the implementation of this agreement on the main features for debt measures, together with a successful implementation of the Greek ESM programme and the fulfilment of the primary surplus targets as mentioned above, will bring Greece's public debt back on a sustainable path over the medium to long run and will facilitate a gradual return to market financing. At the same time, the Eurogroup agrees on a contingency mechanism on debt which would be activated after the ESM programme to ensure debt sustainability in the long run in case a more adverse scenario were to materialize. The Eurogroup would consider the activation of the mechanism provided additional debt measures are needed to meet the GFN benchmark defined above and would be subject to a decision by the Eurogroup confirming that Greece complies with the requirements under the SGP. Such mechanism could entail measures such as a further EFSF reprofiling and capping and deferral of interest payments. Also, the Eurogroup commits to long-term technical assistance to boost Greek growth.

The Eurogroup recognises that over the exceptionally long time horizon of assessing debt sustainability there can be no forecasts, only assumptions, given the sizable degree of uncertainty over macroeconomic developments.

Against the background of the forthcoming successful completion of the first review and the agreement on debt relief, the Eurogroup welcomes the intention of the IMF management to recommend to the Fund's Executive Board to approve a financial arrangement before the end of 2016 that will support the implementation of the agreed fiscal and structural reforms. It is recognised that, consistent with IMF policies, approval of this arrangement will also be based on a new DSA and the assessment of possible debt relief measures mentioned above. The possible debt relief will be delivered at the end of the programme in mid-2018 and the scope will be determined by the Eurogroup on the basis of a revised DSA in cooperation with the European Institutions for purposes of taking into account the European policy framework, subject to full implementation of the programme.

The Eurogroup stands ready, in line with usual practice, to support the completion of future reviews provided that the policy package considered today, including the contingency mechanism, is implemented as planned. The Eurogroup confirms that programme implementation, as well as policy conditionality and targets, will be reviewed regularly based on input from the institutions.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΕΡΒΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 26 Ιαν 2021 | 18:28

Κορονοϊός: Με πιστοποιητικό εμβολιασμού θα έρχονται οι Σέρβοι στη χώρα μας

Από 1η Μαΐου έως 1η Οκτωβρίου όλοι οι υπήκοοι της Σερβίας θα μπορούν να επισκεφθούν την Ελλάδα εφόσον φέρουν μαζί τους πιστοποιητικό εμβολιασμού και αντίθετα.

ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΠΛΕΟΝ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΥ 26 Ιαν 2021 | 17:22

Δικηγόρος οικογένειας Βαλυράκη: Μάρτυρας είδε καυγά ανάμεσα στον πρώην υπουργό και ιδιοκτήτη αλιευτικού

Ο δικηγόρος της οικογένειας Βαλυράκη Γιώργος Σπύρου εμφανίστηκε στην εκπομπή του Νίκου Ευαγγελάτου

ΜΕ 10ΕΤΕΣ ΟΜΟΛΟΓΟ 26 Ιαν 2021 | 14:48

ΟΔΔΗΧ: Νέα έξοδος της Ελλάδας στις αγορές με δεκαετές ομόλογο - Στόχος η άντληση 2,5-3 δισ. ευρώ

Το βιβλίο προσφορών θα ανοίξει αύριο εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες, σύμφωνα με πληροφορίες.

"ΝΩΡΙΣ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ - ΕΡΝΤΟΓΑΝ" 26 Ιαν 2021 | 12:30

Γεραπετρίτης για Σαμαρά: Εμβληματική προσωπικότητα αλλά η Κ.Ο. της ΝΔ είναι συμπαγής

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ είναι συμπαγής δήλωσε, ο Γιώργος Γεραπετρίτης, αναφερόμενος στο Αντώνη Σαμαρά

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΟΔΥ 26 Ιαν 2021 | 11:56

Καμπανάκι Αρκουμανέα: Ενδείξεις για διασπορά της μετάλλαξης του κορονοϊού και στη Βόρεια Ελλάδα

Ο κ. Αρκουμανέας εξήγησε ότι στη χώρα μας έχει εντοπιστεί η βρετανική μετάλλαξη με συνολικά 59 κρούσματα, ενώ υπάρχουν και μερικά "ύποπτα" στη Βόρεια Ελλάδα.

ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 26 Ιαν 2021 | 08:05

Επίδομα θέρμανσης, επιστρεπτέα προκαταβολή, δώρο Χριστουγέννων: Αυτά είναι τα ποσά που θα καταβληθούν έως την Παρασκευή

Από 80 έως 465 ευρώ το επίδομα θέρμανσης – Ποιοι θα λάβουν τα διχίλιαρα και τετραχίλιαρα της επιστρεπτέας – ξεχασμένο δώρο Χριστουγέννων 70 ευρώ σε 650.000 εργαζόμενους

ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ ΕΠΑΦΕΣ 26 Ιαν 2021 | 07:35

Μετ’ εμποδίων η έναρξη των διερευνητικών: Επιφυλακτική η Αθήνα - Να ανοίξει την ατζέντα επιδιώκει η Τουρκία

Τέλος Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου στην Αθήνα το νέο ραντεβού για τις διερευνητικές Ελλάδας και Τουρκίας.

61ΟΣ ΓΥΡΟΣ 25 Ιαν 2021 | 19:45

Διερευνητικές Ελλάδας-Τουρκίας: Ικανοποίηση στην Ουάσινγκτον - Ανάρτηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο Twitter

Ο νέος εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ χαιρέτισε την επανέναρξη των διερευνητικών επαφών.

ΥΠΑΤΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΕΕ 25 Ιαν 2021 | 19:03

Ζοζέπ Μπορέλ: Σημαντικό βήμα οι διερευνητικές Ελλάδας - Τουρκίας - Επόμενος στόχος το Κυπριακό

Μήνυμα Μπορέλ για την επανέναρξη των συνομιλιών, το Κυπριακό και τα μέτρα κατά της Τουρκίας.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 25 Ιαν 2021 | 18:58

Σαφές μήνυμα Μητσοτάκη στην Τουρκία: Συζητάμε μόνο οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών

Αντικείμενο των διερευνητικών επαφών Ελλάδας - Τουρκίας είναι μόνο η οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών, τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνάντηση με την υπουργό 'Αμυνας της Γαλλίας.

ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ ΣΕ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 25 Ιαν 2021 | 17:27

Διερευνητικές επαφές Ελλάδας - Τουρκίας: Η πρώτη αντίδραση του συμβούλου του Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν

Τι αναφέρει στην τοποθέτησή του ο σύμβουλος του Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν για τις διερευνητικές επαφές Ελλάδας - Τουρκίας

ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΜΑΧΗΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 25 Ιαν 2021 | 17:12

Πεντάγωνο: Έπεσαν οι υπογραφές για τα Rafale - Πρόταση και για γαλλικές φρεγάτες Belharra [Εικόνες]

Υπεγράφησαν στο Πεντάγωνο από τον Νίκο Παναγιωτόπουλο και τη Γαλλίδα υπουργό Άμυνας οι συμβάσεις για την προμήθεια των 18 μαχητικών Rafale.

25 Ιαν 2021 | 15:30

Διερευνητικές επαφές: Η Τουρκία έβαλε στο τραπέζι γκρίζες ζώνες, αποστρατικοποίηση νησιών και προσφυγικό

Η Τουρκία έθεσε θέματα στο τραπέζι των διερευνητικών που η Ελλάδα δεν δέχεται να συζητήσει- Κακή αρχή για τις διαπραγματεύσεις- Στην Αθήνα ο επόμενος γύρος συνομιλιών.