"Πόλεμος" για τα αρχαία με βολές για εργολάβους και διαπλοκή

Σε νέα εστία αντιπαράθεσης εξελίσσεται η υπόθεση που αφορά τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του υπό κατασκευή μετρό της Θεσσαλονίκης.

polemos-gia-ta-arxaia-me-boles-gia-ergolabous-kai-diaploki
SHARE THIS
0
SHARES

Σε νέα εστία αντιπαράθεσης, τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό πολιτικό επίπεδο, εξελίσσεται η υπόθεση που αφορά τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του υπό κατασκευή μετρό της Θεσσαλονίκης. Το θέμα επανέρχεται στην επικαιρότητα και λόγω της ΔΕΘ καθώς τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο Αλέξης Τσίπρας κατά τις επισκέψεις τους και τις συναντήσεις τους ρωτήθηκαν και τοποθετήθηκαν για το θέμα.

Οι αρχαιότητες που έχουν διχάσει το πολιτικό προσωπικό της χώρας δεν είναι διόλου αμελητέες. Πρόκειται για ένα βυζαντινό σταυροδρόμι της περίφημης ρωμαϊκής λεωφόρου decumanus maximus, το οποίο ήταν σε χρήση τον 6ο και 7ο αιώνα, ενώ διασώζονται, μεταξύ άλλων, ένα εντυπωσιακό τετράπυλο, μαρμάρινες κατασκευές, ίχνη από τις άμαξες, κ.α. Όπως είναι προφανές, το ζήτημα αφορούσε το τι θα έπρεπε να γίνει από τη στιγμή που εντοπίστηκαν τα αρχαία, απόσπαση και επανατοποθέτησή τους, όπως έγινε για παράδειγμα στο σταθμό Συντάγματος του Αττικού Μετρό, ή παραμονή και ανάδειξή τους στο σταθμό, όπως στον σταθμό Μοναστηράκι;

Τα θέμα βρέθηκε ξανά στο προσκήνιο, όταν την προηγούμενη εβδομάδα, από το βήμα της ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε αλλαγή πλεύσης σημειώνοτας ότι αντί για την λύση της παραμονής και ανάδειξης που είχε επιλέξει η προηγούμενη κυβέρνηση, στοχεύει προς την εφαρμογή της λύσης της απόσπασης και της επανατοποθέτησης.

Οι αντιδράσεις δεν άργησαν να ξεσπάσουν, με τον ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι έθεσε το θέμα χωρίς πρότερη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και να υποστηρίζει ότι “η επαναφορά του παλιού σχεδίου το οποίο είχε απορριφθεί, σημαίνει πως το έργο θα είναι έτοιμο το 2023, δηλαδή θα υπάρχει καθυστέρηση ολοκλήρωσής του κατά 2 έτη. Αυτό σημαίνει νέα ταλαιπωρία για την πόλη και νέα επιβάρυνση για τους καταστηματάρχες της περιοχής πολλοί από τους οποίους είδαν τις επιχειρήσεις τους να κλείνουν τα προηγούμενα χρόνια”.

Αντίθετες απόψεις υποστηρίζουν για το θέμα υποστηρίζουν και ο πρώην δήμαρχος της πόλης, κ. Γ. Μπουτάρης, με τον νυν δήμαρχο κ. Κ. Ζέρβα. Η κόντρα μάλιστα των δύο ανδρών δεν άργησε να γίνει και δημόσια, με τον πρώτο να λέει ότι η απόσπαση των ευρημάτων θα ήταν επιζήμια για την πόλη και να χαρακτήριζει ψέμα τον ισχυρισμό του Κωνσταντίνου Ζέρβα περί μη ύπαρξης κοστολογημένης λύσης και τον νυν δήμαρχο να επιτίθεται στον προκάτοχό του και να κάνει λόγο για «επαγγελματίες της αντίδρασης».

Ειδικότερα, ο κ. Ζέρβας, σχολιάζοντας τις αντιδράσεις του πρώην δημάρχου αλλά και το ενδεχόμενο δικαστικών προσφυγών τόνισε ότι «το μετρό δεν πρέπει να παραδοθεί σε επαγγελματίες της αντίδρασης». «Τόσα χρόνια η στάση τους κατέληξε στο σημείο αυτό, έξι χρόνια να συζητάμε τι θα γίνει και πώς θα γίνει. Όλοι αυτοί που δημιουργούν συλλόγους είναι οι ίδιοι που δε ήθελαν την Εγνατία οδό, που δε ήθελαν τη Νέα Παραλία, την επέκταση της παλιάς παραλίας, οι ίδιοι που δε θέλαν τον Περιφερειακό δρόμο, που δε θέλουν τίποτα καινούργιο στην πόλη μόνο να ακούγεται η φωνή τους» σημείωσε μεταξύ άλλων. Από την πλευρά τους στην συλλογή ηλεκτρονικών υπογραφών με στόχο να σωθούν «τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη» προχωρά η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με πρώτο υπογράφοντα τον Γιάννη Μπουτάρη. «Θα είναι τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου. Ούτε πού θα πάνε μας λένε, ούτε πώς θα αποθηκευτούν, ούτε σε τι κατάσταση θα ξαναγυρίσουν» είπε ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, σε σχετική συνέντευξη Τύπου για το θέμα πριν από λίγες ημέρες, προσθέτοντας πως «ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι να γυρίσει πίσω η απόφαση και να μείνουν οι αρχαιότητες επιτόπου».

Στην πορεία του έργου του Μετρό αναφέρθηκε ο απερχόμενος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος, εξαπολύοντας επίθεση σε βάρος του βουλευτή της ΝΔ, Στράτου Σιμόπουλου και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα. "Δεν τιμά τη Θεσσαλονίκη με ψέματα και κουτοπονηριές να προσπαθούν να επιβάλουν μια λύση" είπε χαρακτηριστικά, παίρνοντας τον λόγο στη συνέντευξη Τύπου.

Την Παρασκευή, στήριξη στον Γιάννη Μπουτάρη και στο αίτημά του να μην απομακρυνθούν τα αρχαία από τον σταθμό Βενιζέλου στην Θεσσαλονίκη, προσέφερε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, στην συνάντηση που είχε με τα μέλη της Κίνησης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Μέγαρο Μουσικής, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της ΔΕΘ. «Είναι σημαντικό να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ώστε αυτό το ατόπημα να είναι απλώς γκάφα και να μην επιμείνουν στην υλοποίηση του σχεδιασμού για απομάκρυνση των αρχαίων από τον Σταθμό Βενιζέλου του μετρό και επανατοποθέτηση τους» ανέφερε ο κ. Τσίπρας.

Ο προέδρος του ΣΥΡΙΖΑ πρόσθεσε μάλιστα στο θέμα και κατηγορίες για διαπλοκή εναντίον της κυβέρνησης.

«Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για μια γκάφα, για μια προχειρότητα από πλευράς του πρωθυπουργού, ο οποίος ήρθε στην ΔΕΘ και έδωσε “πάσα” στο νέο εθνικό εργολάβο, παραδεχόμενος καθυστερήσεις που δεν υπάρχουν. Εγώ θα έλεγα ότι δεν πρόκειται για γκάφα, ούτε για προχειρότητα, ούτε για ερασιτεχνισμό, αλλά πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και ωραίο δώρο στον νέο εθνικό εργολάβο, ο οποίος από αυτή την καθυστέρηση στην πλάτη των πολιτών της Θεσσαλονίκης, θα κερδίσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις -ίσως περισσότερα από όσα θα διεκδικούσε αν τον αφήναμε και δεν τον σταματούσαμε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, να αυξήσει τα διόδια στην Αττική Οδό», είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

«Ο κ. Τσίπρας γνωρίζει καλά τις λέξεις "εργολάβος" και "διαπλοκή". Τις χρησιμοποιεί μάλιστα όταν μιλάει για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ ο ίδιος, παρά τη γνώση του στο θέμα δεν εγκαινίασε τίποτα άλλο από "μουσαμάδες"...» απάντησε με δήλωσή του  ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας και πρόσθεσε: «Του θυμίζουμε την πρόσφατη κοινή δήλωση όλων των φορέων της πόλης, που καταλήγει ως εξής: "Η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στον γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας". Σε αυτό το πλαίσιο ο Πρωθυπουργός τόνισε στη Δ.Ε.Θ. ότι η πρόταση της Κυβέρνησης διασφαλίζει την προστασία των αρχαιοτήτων, ότι δεν θα εκτοξευθεί το κόστος και ότι το έργο θα ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Έτσι ώστε, επιτέλους, οι Θεσσαλονικείς να έχουν "και Μετρό και αρχαία"» καταλήγει η ανακοίνωση του κ. Πέτσα.

«Καλό θα ήταν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος να αφήσει τα ευφυολογήματα και να απαντήσει σε τρία συγκεκριμένα ερωτήματα» απάντησε από τη μεριά του ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης θέτοντας τρία ερωτήματα προς την κυβέρνηση.

«Γιατί ο κύριος Μητσοτάκης επιλέγει την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου του μετρό στη Θεσσαλονίκη τη στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε επιτύχει την επίσπευση του έργου τρεις φορές πιο γρήγορα από ότι μέχρι το 2014 και είχε με σαφήνεια ορίσει την έναρξη λειτουργίας στα τέλη του 2020; Ποιο θα είναι το επιπλέον κόστος για το ελληνικό δημόσιο από τον νέο σχεδιασμό; Ποιο θα είναι το όφελος του νέου εθνικού εργολάβου από τις καθυστερήσεις που με πρωτοφανή τρόπο προανήγγειλε ο κ. Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ δίνοντας νομικό πάτημα για επιπλέον αξιώσεις του αναδόχου; Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης έχουν κάθε καλό λόγο να ανησυχούν. Η σχέση του κ. Μητσοτάκη με τα αρχαία είναι κατάστικτη από γκάφες όπως δείχνει και η πρόσφατη ιστορία με τα γλυπτά της μετώπης του Παρθενώνα. Ενώ και η σχέση του κ. Μητσοτάκη με τα δημόσια έργα υποδομής αποβαίνει προς όφελος των μεγάλων εργολάβων με όλες τις αναγκαίες καθυστερήσεις και επιβαρύνσεις για το δημόσιο ταμείο που συνεπάγεται αυτό».

Σε αυτό το πλαίσιο τη δική του σημασία έχει το γεγονός ότι δεν πραγματοποιήθηκαν κοινές δηλώσεις μετά τη συνάντηση που είχε ο Αλέξης Τσίπρας με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης την Παρασκευή. Συνεργάτες του δημάρχου έκαναν μάλιστα λόγο για θεσμικό ατόπιμα. Η συνάντηση των δυο αντρών ήταν προγραμματισμένη στις 11:30, ωστόσο ο Αλέξης Τσίπρας καθυστέρησε μισή ώρα στην συνάντηση του με τον Γιάννη Μπουτάρη και με εκπροσώπους της «Κίνησης Πολιτών για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», με αποτέλεσμα ο Κωνσταντίνος Ζέρβας να φτάσει στο Μέγαρο Μουσικής και να περιμένει σε διαφορετικό χώρο.

Μετά την συνάντηση και την ενημέρωση από τους εκπροσώπους της κίνησης πολιτών ο Αλέξης Τσίπρας και ο Γιάννης Μπουτάρης έκαναν κοινές δηλώσεις με ίδια κατεύθυνση προς το θέμα του μετρό Θεσσαλονίκης. Όταν ολοκληρώθηκαν οι κοινές δηλώσεις, ο Αλέξης Τσίπρας πήγε στον χώρο που τον περίμενε ο κ. Ζέρβας. Ωστόσο, κύκλοι του δημάρχου Θεσσαλονίκης έκαναν λόγο για μονόπλευρη ενημέρωση προς τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ για τον σταθμό Βενιζέλου και τόνιζαν πως θα ήταν καλύτερο να υπήρχε ο χρόνος να ενημερωθεί και από τους δυο ο κ. Τσίπρας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες υπήρχε έντονη ενόχληση από την πλευρά του κ. Ζέρβα, καθώς θεώρησε ότι μετά από κοινές δηλώσεις και την συνάντηση με τον Γιάννη Μπουτάρη, δεν γινόταν να μιλήσουν για το ίδιο θέμα, από την στιγμή που ο Αλέξης Τσίπρας είχε σχηματίσει ήδη γνώμη και μάλιστα την δημοσιοποίησε.

Η διαρροή της πλευράς Ζέρβα προκάλεσε την αντίδραση των ανθρώπων του ΣΥΡΙΖΑ. Ενδεικτική ήταν η ανάρτηση της Κατερίνας Νοτοπούλου που ανέφερε πως "η αγωνία του νέου Δημάρχου να ικανοποιήσει την δεκαετή εμμονή του περί απόσπασης αρχαίων, προσφέροντας οφέλη και κέρδη στον εργολάβο για να ξηλώσει την ιστορία της πόλης, εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και βάζοντας πλάτη για αφήγημα της ΝΔ και του Κ. Μητσοτάκη, δεν κρύβεται.

Όπως φυσικά δεν κρύβεται πως την ίδια ώρα, γινόταν η συνάντησή τους με τον Αλέξη Τσίπρα". 

Όπως υποστηρίζουν άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Ζέρβας ξέχασε ότι στην πρόσφατη συνάντηση του με τον Κ. Μητσοτάκη σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης δεν έγιναν κοινές δηλώσεις, παρά μόνο καταγράφηκαν τα πρώτα λεπτά της συνάντησης τους, όπως ακριβώς και με τον κ. Τσίπρα. Μάλιστα, λένε πως ο κ. Ζέρβας ενοχλείται επιλεκτικά και «βλέπει» θεσμικά ατοπήματα, αφήνοντας αιχμές για την κομματική προέλευση του δημάρχου Θεσσαλονίκης. 

Φωτογραφία: Ευρωκίνηση 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook