«Ολα έγιναν νόμιμα» είναι η απάντηση του Υπ. Δικαιοσύνης στο θόρυβο που προκλήθηκε από την είδηση της μετάταξης καθαριστριών του ΥΠ.ΟΙΚ σε δικαστικές υπηρεσίες ακόμα και σε πόστα... γραμματέων δικαστηρίων.
«Εχουν όλα τα σχετικά προσόντα», υποστηρίζει ο αρμόδιος υπουργός.
Η απάντηση του υπ. Δικαιοσύνης για τις καθαρίστριες
Συγκεκριμένα, σε δελτίο Τύπου το Υπουργείο Δικαιοσύνης αναφέρει επί λέξει:
«Σχετικά με τις μετατάξεις υπαλλήλων καθαρισμού του ΥΠ.ΟΙΚ σε δικαστικές υπηρεσίες της χώρας αναφέρονται τα εξής: Οι συγκεκριμένες μετατάξεις που απασχολούν κατά την τελευταία περίοδο πληρούν όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή τους. Η ύπαρξη όλων των σχετικών προσόντων και η ανταπόκριση στα προβλεπόμενα κριτήρια έχει προκύψει με την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας. Για παράδειγμα η ένταξη των υπαλλήλων σε προσωποπαγείς θέσεις πλήρους απασχόλησης προβλέπεται από το άρθρο 17 παρ. 7 του Ν. 4325/2015 και έχει εγκριθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Επίσης επισημαίνεται ότι οι ίδιες μετατάξεις εγκρίθηκαν προηγουμένως από τα αρμόδια δικαστικά (υπηρεσιακά) συμβούλια. Ας σημειωθεί ότι η έναρξη της διαδικασίας κινητικότητας και αξιολόγησης των προσόντων για μετάταξη ανάγεται στο έτος 2013 (άρθρο 90 παρ. 1 του Ν. 4172/2013), ενώ πίνακας των αποτελεσμάτων ανακοινώθηκε από το ΑΣΕΠ ήδη από τον Δεκέμβριο του 2014».
Ερώτηση στη Βουλή από το Ποτάμι
Στη Βουλή φέρνει το Ποτάμι την αποκάλυψη ότι οι απολυμένες καθαρίστριες του υπουργείου Οικονομικών μετατίθενται σε προσωποπαγείς θέσεις στα δικαστήρια, μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης Νίκου Παρασκευόπουλου που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.
Ο βουλευτής του κόμματος Κ. Μπαργιώτας με ερώτηση που καταθέτει προς τους υπουργούς Εσωτερικών, Οικονομικών και Δικαιοσύνης αναφέρει επικαλούμενος το Σύνταγμα αλλά και των Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων ότι οι γραμματείς των δικαστηρίων και των εισαγγελιών οργανώνονται και στελεχώνονται από δικαστικούς υπαλλήλους οι οποίοι αποτελούν ειδική κατηγορία που περιβάλλονται από εγγυήσεις ως προς την εν γένει υπηρεσιακή τους κατάσταση μεταξύ των οποίων η μονιμότητα.
Ρωτά μεταξύ άλλων τους υπουργούς βάσει ποιού σκεπτικού και τεκμηρίωσης τα αρμόδια Δικαστικά Συμβούλια ενέκριναν την μετάταξη υπαλλήλων σε ανώτερη κατηγορία εκπαίδευσης και διαφορετικό κλάδο από αυτόν που κατείχαν στον φορέα προέλευσης τους;
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 29.10.2015
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: α) τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης,
β) τον Υπουργό Οικονομικών
και γ) τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
ΘΕΜΑ: Μετατάξεις υπαλλήλων που τελούν σε διαθεσιμότητα στα Δικαστήρια
Σύμφωνα με το ν. 4325/2015, δόθηκε η δυνατότητα σε υπαλλήλους που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα, να ενταχθούν στο σύστημα «μετατάξεως – μεταφοράς προσωπικού» στις «υπηρεσίες του Δημοσίου». Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίθηκε με Υπουργική Απόφαση η μετάταξη ορισμένων υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) μερικής απασχόλησης του κλάδου ΥΕ Καθαριστριών στον τομέα των υπαλλήλων των δικαστηρίων της χώρας (Β΄2305/2015) σε μόνιμες, προσωποπαγείς θέσεις πλήρους απασχόλησης.
Άξιον απορίας είναι το γεγονός ότι εκτός της μεταβολής της εργασιακής σχέσης των εν λόγω υπαλλήλων υπήρξαν και περιπτώσεις «προαγωγής» τους και «αναβάθμισης» της κατηγορίας και του κλάδου τους (από Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης Καθαριστριών σε Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Γραμματέων).
Σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 92) και τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (ν. 2812/2000), οι γραμματείες των δικαστηρίων και εισαγγελιών οργανώνονται και στελεχώνονται από δικαστικούς υπαλλήλους οι οποίοι αποτελούν ειδική κατηγορία που περιβάλλονται από εγγυήσεις ως προς την εν γένει υπηρεσιακή τους κατάσταση μεταξύ των οποίων η μονιμότητα.
Επίσης, για οποιαδήποτε εν γένει μετακίνηση υπαλλήλου στα δικαστήρια, απαιτείται σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου Υπηρεσιακού Συμβουλίου, στο οποίο ανήκει, η κρίση αν ο υπάλληλος διαθέτει τα προσόντα για να ανταποκριθεί επιτυχώς στα συγκεκριμένα καθήκοντα.
Σε αντίστοιχη περίπτωση και κατόπιν προσφυγής, με την υπ΄ αριθμ. 3178/2014 Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακυρώθηκε η ΔΙΠΙΔ/Β.1.1/17/οικ.15302/28.5.2013 απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (φ. Γ΄ 601/14.6.2013), κατά το μέρος που με την απόφαση αυτή, ορισμένοι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου μετατάχθηκαν στα (πολιτικά-ποινικά) δικαστήρια. Με την τότε κατατεθείσα αίτηση ακύρωσης υποστηρίχθηκε ότι είναι αντισυνταγματική και παράνομη η μετάταξη σε μόνιμες θέσεις δικαστικών υπαλλήλων, υπαλλήλων ΙΔΑΧ από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα καθώς επιχειρείται παραβίαση της διάκρισης των εξουσιών με παρέμβαση της εκτελεστικής στη δικαστική εξουσία.
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Είναι σύννομη η υπ΄ αριθμ. 7162 οικ. (Β΄ 2305/2015) Υπουργική Απόφαση με την υπ΄ αριθμ. 3178/2014 Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας στην έκδοση της βάση της οποίας ακυρώθηκαν αντίστοιχες μετατάξεις υπαλλήλων στα δικαστήρια της χώρας;
2. Βάσει ποιου σκεπτικού και τεκμηρίωσης τα αρμόδια Δικαστικά Υπηρεσιακά Συμβούλια ενέκριναν τη μετάταξη υπαλλήλων σε ανώτερη κατηγορία εκπαίδευσης και διαφορετικό κλάδο από αυτόν που κατείχαν στον φορέα προέλευσης τους;
3. Σε ποιο ακριβώς σημείο του ν. 2812/2000 (Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων) προβλέπεται η δυνατότητα μετάταξης υπαλλήλων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου Μερικής Απασχόλησης σε καθεστώς μόνιμης και πλήρους απασχόλησης;
Ο ερωτών βουλευτής
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας