Η πρώτη δοκιμασία για τη συνοχή της κυβερνητικής πλειοψηφίας των 155 βουλευτών ξεκινά στις 15:00 το μεσημέρι της Τρίτης στη Βουλή, καθώς εισάγεται προς συζήτηση το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου.
Η κοινή συνεδρίαση των κοινών συναρμόδιων επιτροπών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το βράδυ και να συνεχιστεί την Τετάρτη με την ακρόαση των κοινωνικών φορέων, τη συζήτηση επί των άρθρων και τη β' ανάγνωση.
Καθώς η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να ακολουθήσει τη διαδικασία του "επείγοντος", δηλαδή να διεξαχθούν όλες οι προβλεπόμενες συνεδριάσεις, αλλά με σύντμηση χρόνου, το μεσημέρι της Πέμπτης το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια και θα ολοκληρωθεί το βράδυ της Παρασκευής, πιθανόν με ονομαστική ψηφοφορία επί συγκεκριμένων άρθρων που αναμένεται να ζητήσει η αντιπολίτευση.
Διαβάστε εδώ τις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως κατατέθηκε στη Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι κυβερνητικοί κύκλοι επεσήμαναν το βράδυ της Δευτέρας μετά τη συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και ότι έως την Παρασκευή θα υπάρξουν και άλλες αλλαγές επί του κειμένου.
Ήδη έχουν καταγραφεί οι πρώτες μεταβολές μεταξύ του κειμένου της διαβούλευσης και του κατατεθειμένου, όπως π.χ. ότι συγκεντρώνονται σε ένα λογαριασμό όλα τα διαθέσιμα των φορέων του Δημοσίου.
Μουρμούρα στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ
Το απόγευμα της Δευτέρας, στη συνεδρίαση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, οι υπουργοί επιχείρησαν να αμβλύνουν τις αντιδράσεις των βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος. Η μουρμούρα εστιάζεται σε κυρίως σε τέσσερα θέματα: ΕΝΦΙΑ, 100 δόσεις, ανείσπρακτα ενοίκια, αυστηροποίηση ποινών με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη να «τα ακούει» περισσότερο από όλους τους άλλους.
Για τον ΕΝΦΙΑ οι αντιδράσεις προήλθαν από το σύνολο της ΚΟ με τον κ. Αλεξιάδη να σημειώνει οτι είναι στη συμφωνία του καλοκαιριού και να υπόσχεται ότι όταν γίνει περιουσιολόγιο και αυξηθούν τα έσοδα, θα αντικατασταθούν» απάντησε ο κ. Αλεξιάδης.
Ο κ. Αλεξιάδης τόνισε πως οι 100 δόσεις είναι από τα πιο επιτυχημένα μέτρα και έχει φέρει έσοδα . Παραδέχθηκε ωστόσο ότι πολλοί είναι εκείνοι που κινδυνεύουν να χάσουν την ευνοϊκή ρύθμιση και υποσχέθηκε πως το υπουργείο συζητά να μην συμβεί αυτό. Σύμφωνα με πληροφορίες, επανεξετάζεται ο αριθμός να προσδιορίζεται με βάση την περιουσιακή κατάσταση, δηλαδή όσο μεγαλύτερη η περιουσιακή κατάσταση τόσο λιγότερες να είναι οι δόσεις.
Αρκετοί βουλευτές ζήτησαν την αυστηροποίηση των ποινών μεγάλης φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Ο Αλεξιάδης είπε ότι αυστηροποιούνται οι ποινές αλλά σημείωσε: «Διαρκώς αναζητούνται τρόποι να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των φόρων. Οταν βάζεις πρόστιμα δεν μπορείς να εισπράξεις» σημείωσε. Πολλοί τάχθηκαν υπέρ του να μειωθούν τα πρόστιμα σε όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα και να αυξηθούν περαιτέρω σε μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής.
Οι βουλευτές ζήτησαν ακόμη να επανεξεταστεί το θέμα της φορολόγησης των ανείσπρακτων ενοικίων, κάτι για το οποίο δεσμεύτηκε ο κ. Αλεξιάδης.
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
1) Αύξηση στη φορολογία των ενοικίων με συντελεστή 15% σε εισοδήματα από ενοίκια έως 12.000 ευρώ και 35% για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Oι ισχύοντες σήμερα συντελεστές είναι 11% και 33%.
2) Οσοι δεν εισέπραξαν εισοδήματα από ενοίκια μέσα στο 2015 δεν θα μπορέσουν να τα εκχωρήσουν στο δημόσιο καθώς η σχετική ρύθμιση που ψηφίστηκε και αυτή από την παρούσα κυβέρνηση, καταργείται από 1/1/2015. Αρα επεκτείνεται η φορολόγηση με τους νέους αυξημένους συντελεστές 15% και 35% και στα ποσά των μισθωμάτων που δεν καταφέρνουν να εισπράξουν οι ιδιοκτήτες από τους ενοικιαστές τους
3) Μέχρι τώρα, η εφορία δεν βεβαίωνε ποσά ΕΝΦΙΑ μέχρι πέντε ευρώ. Τώρα θα εισπράττει και τα μικροποσά των δύο, τρίων ή τεσσάρων ευρώ.
4) Αλλάζει η νομοθεσία για τις ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε όσους διαπράττουν αδικήματα φοροδιαφυγής. Όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών:
-Αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα ή στα περιουσιακά στοιχεία υπερβαίνει ανά φορολογικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση τις 100.000 ευρώ
- Αν το προς απόδοση ποσό του κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς που δεν αποδόθηκε ή αποδόθηκε ανακριβώς ή επεστράφη ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή διακρατείται υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ, εφόσον αφορά ΦΠΑ ή τις 100.000 ευρώ ανά είδος φόρου, τέλους ή εισφοράς σε κάθε άλλη περίπτωση.
Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει τις 100.000 ευρώ εφόσον αφορά ΦΠΑ, ή τις 150.000 ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.
Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών 3 μηνών που μπορεί να φθάσει το 1 έτος, εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ και με κάθειρξη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ.
Η εξαγορά της ποινής φυλάκισης απαγορεύεται σε περίπτωση υποτροπής.
5) Η εφορία θα μπορεί να βάλει χέρι ακόμη και σε θυρίδες όσων επιχειρούν να της κλέψουν ποσά άνω των 150.000 ευρώ ειδικά από ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους. Το δικαίωμα αυτό προϋπήρχε αλλά αντικαθίστανται οι παραβάσεις κατά τις οποίες θα επιβάλλεται το μέτρο (ουσιαστικά στη νέα διάταξη δεν υπάρχει η παράβαση της μη υποβολής ή της ανακριβούς υποβολής δήλωσης).
6) Για παραβάσεις σχετικές με τον ΦΠΑ οι οποίες διαπιστώνονται κατόπιν ελέγχου, επιβάλλονται τα ακόλουθα πρόστιμα:
α. Σε περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί 8 της διαφοράς, αντίστοιχα. Εξαιρείται της επιβολής κυρώσεων ο λήπτης που τελούσε σε καλή πίστη κατά την λήψη των στοιχείων.
β. Σε κάθε περίπτωση όπου διαπιστώνεται, κατόπιν ελέγχου, η υποβολή ανακριβών δηλώσεων ή η μη υποβολή δηλώσεων, υποβολή δηλώσεων, με συνέπεια τη μη απόδοση ή την μειωμένη απόδοση ή την επιπλέον έκπτωση ή επιστροφή ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που θα προέκυπτε από την μη υποβληθείσα δήλωση ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα.
γ. Σε περίπτωση άσκησης οικονομικής δραστηριότητας χωρίς να έχει υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών, παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του ΦΠΑ που θα έπρεπε να είχε αποδοθεί για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας.
δ. Σε κάθε πρόσωπο μη υπόχρεο σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ που εκδίδει φορολογικά στοιχεία με ΦΠΑ, χωρίς να έχει τέτοια υποχρέωση, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του αναγραφόμενου φόρου που δεν αποδόθηκε».
7) Μειώνεται το πρόστιμο σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης καθώς με την αντικατάσταση του άρθρου 58 του ν. 4174/2013, ορίζεται ότι «"Σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης από την οποία θα προέκυπτε υποχρέωση καταβολής φόρου επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που αναλογεί στη μη υποβληθείσα δήλωση». Η υπάρχουσα διάταξη αναφέρει ότι το πρόστιμο είναι ίσο με τον φόρο.
8) Ακόμη αυστηρότερη γίνεται η ρύθμιση των 100 δόσεων. Ενώ με τον μνημονιακό νόμο του Αυγούστου, δινόταν η δυνατότητα σε όποιον έχει υπαχθεί στη ρύθμιση να διατηρήσει τα προνόμια ακόμη και να δεν πληρώσει τις τρέχουσες υποχρεώσεις προς την εφορία για τρεις μήνες, τώρα η διάταξη αυστηροποιείται και πάλι. Αυτή τη φορά, προβλέπεται ότι για η ρύθμιση χάνεται αν «δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, ατομικές καθώς και αυτές για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και εντός της προθεσμίας που ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 47 του ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) και του άρθρου 7 του ν.δ. 356/1974 (Κ.Ε.Δ.Ε.), όπως ισχύουν κατά περίπτωση». Πρακτικά, αντί για τρεις μήνες, ο οφειλέτης θα έχει έναν μήνα στη διάθεσή του να πληρώσει τα τρέχοντα για να μην χάσει τη ρύθμιση. Επίσης αναδιατυπώνεται διάταξη έτσι ώστε να προκύπτει με σαφήνεια ότι το δημόσιο διατηρεί για τον εαυτό του το δικαίωμα να μειώνει τη διάρκεια της ήδη χορηγηθείσας ρύθμισης εάν ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα σύμφωνα με τα οικονομικά του δεδομένα να πληρώνει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις από τις αρχικές χορηγηθείσες, οποτεδήποτε καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.
9) Δίδεται η δυνατότητα σε όσους έχουν εκκρεμότητες με την εφορία να τις κλείσουν μέσα σε 90 ημέρες από τη στιγμή που θα ψηφιστεί ο νόμος. Συγκεκριμένα ο φορολογούμενος πρέπει να πληρώσει εφαπαξ συγκεκριμένα ποσοστά του προστίμου σε περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Οι προσθήκες της τελευταίας στιγμής στο κατατεθειμένο κείμενο
Αυξάνεται από τα 50.000 ευρώ στα 100.000 ευρώ το όριο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο, πάνω από το οποίο προβλέπεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους ενώ αντίστοιχα αυξάνεται από τα 150.000 στα 200.000 ευρώ το ληξιπρόθεσμο (άνω των τεσσάρων μηνών) χρέος προς το δημόσιο, το οποίο επισύρει ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών.
Παράλληλα με άλλη διάταξη προσθήκη στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι σε έναν ενιαίο λογαριασμό που θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος και θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργού Οικονομικών θα μεταφερθούν τα ταμειακά διαθέσιμα όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή ασφαλιστικών ταμείων και οργανισμών του δημοσίου.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr