Με την παρουσία και τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, διεξάγεται σήμερα Τρίτη η συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κύρωση των συμβάσεων τροποποίησης που αφορούν την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα του Ε-65.
Ένα έργο που έπειτα από 10 σχεδόν χρόνια αβεβαιότητας εισέρχεται πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης, καθώς ύστερα από δύο χρόνια συστηματικής δουλειάς, με αλλεπάλληλες επαφές και διαπραγματεύσεις με την ΕΕ, τελικά έλαβε το πολυπόθητο "πράσινο" φως και θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και χωρίς να απαιτηθούν εθνικοί πόροι.
Ο βόρειος οδικός άξονας του Ε-65 ξεκινά από τα Τρίκαλα και ενώνεται με την Εγνατία, έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων. Θα είναι ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος με διατομή δύο συν δύο λωρίδες και ΛΕΑ, η διάρκεια κατασκευής του εκτιμάται στα τρία χρόνια και είναι προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν προϋπολογιστεί και περίπου 38 εκατ. ευρώ επιπλέον για τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες που μπορεί να προκύψουν.
Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, επί της Αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ καταψήφισαν με διαφορετικό σκεπτικό ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση έχει επιφυλαχθεί για να τοποθετηθεί σήμερα κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Το έργο αυτό έχει κριθεί πολλαπλά αναπτυξιακό, καθώς όχι μόνο θα προσφέρει ασφαλείς και φιλικές στο περιβάλλον μετακινήσεις από και προς την Μακεδονία ή τις καλύτερες και ταχύτερες συνδέσεις με την Ιταλία, μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, τα δυτικά Βαλκάνια και μέσω αυτών στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, αλλά παράλληλα θα προσφέρει στήριξη στη Δυτική Μακεδονία σε μια κρίσιμη περίοδο αυτής της απολιγνιτοποίησης, καθώς θα διευκολύνει και θα ενθαρρύνει νέες εταιρείες να εγκατασταθούν εκεί και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Στο νομοσχέδιο δεν έχει κατατεθεί μέχρι αυτή την στιγμή καμία άλλη υπουργική ή βουλευτική τροπολογία.
Τι αναφέρει η σύμβαση για τον Ε65
Ψηφίζεται σήμερα, Τρίτη στην Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για τον Ε65. Ειδικότερα μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: "Κύρωση της από 24.06.2021 Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων της από 31.05.2007 Σύμβασης Παραχώρησης για το Έργο "Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)" που κυρώθηκε με τον ν. 3597/2007 (Α΄ 168), όπως αυτή τροποποιήθηκε:
1) με την από 28.11.2013 "Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης" που κυρώθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4219/2013 "Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων και ρύθμιση συναφών θεμάτων" (Α΄ 269), 2) με την από 19.12.2013 "Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της από 28.11.2013 Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων Σύμβασης Παραχώρησης" που κυρώθηκε με το άρθρο 44 του ν. 4354/2015 "Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων" (Α΄ 176) και 3) με την από 11.12.2018 "Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης" που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4586/2018 (Α΄ 217)".
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με την προτεινόμενη τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ενεργοποιείται το δικαίωμα του δημοσίου να εκκινήσει τις εργασίες κατασκευής του βόρειου τμήματος του οδικού άξονα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (Τρίκαλα -Εγνατία Οδός), το οποίο είχε χαρακτηριστεί αναβαλλόμενο και παρέμενε σε εκκρεμότητα λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης κατά το μέρος που επιβάρυνε το εθνικό σκέλος.
Συνεπώς λόγω ένταξης του έργου προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθίσταται δυνατή η έναρξη των σχετικών εργασιών για την κατασκευή και παράδοσή του σε πλήρη λειτουργία.
Υπενθυμίζεται ότι το Βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον Α/Κ Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και δύναται να κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια.
Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 442,1 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας, καθώς και περισσότερες από 1000 νέες θέσεις εργασίας.
Συνδέεται η η Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα
Με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας καθώς και της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει μάλιστα και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 είναι ένα έργο κομβικής σημασίας καθώς με συνολικό μήκος 181,5 χλμ θα συνδέει την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα και θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου.
Με την ολοκλήρωσή του, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
Το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Σημειώνεται πως ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα μιλήσει στη Βουλή, στις 12:00, στη συζήτηση σχετικά με την κύρωση της συμφωνίας για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε-65.
Με πληροφορίες ΑΠΕ - ΜΠΕ, capital.gr