Σε δύσκολη θέση επιχειρεί να φέρει την κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ, με την πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής που κατέθεσε στη Βουλή, ζητώντας τη διενέργεια έρευνας για κακούργημα σε βάρος των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή, Χρήστο Σπίρτζη και έξι υφυπουργούς Μεταφορών.
Επί της ουσίας η Χαριλάου Τρικούπη επισημαίνει ότι ο πρώην υπουργός γνώριζε την τραγική κατάσταση των σιδηρόδρομων και επέτρεπε να συνεχίζεται η μεταφορά επιβατών ή έστω να συνεχιστεί με συγκεκριμένα μέτρα ασφάλειας. Για την περίπτωση Σπίρτζη και τους τρεις υφυπουργούς επί ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζουν ότι τα όποια αδικήματα έχουν παραγραφεί με βάση τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, ωστόσο αφήνουν να το διαπιστώσει αυτό η Βουλή και η δικαιοσύνη.
Όπως τονίζουν από το ΠΑΣΟΚ, τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει – όχι μόνο προφορικά αλλά και εγγράφως – την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι η κατάσταση του σιδηροδρόμου είναι τραγική, ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης, ότι δεν ανατάσσονται οι ζημιές εγκαίρως και πλήρως, ότι δεν έχουν προχωρήσει τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια και ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους σοβαρού ατυχήματος και τιμωρίας της Ελλάδας από την ΕΕ. Οι σχετικές διαμαρτυρίες είχαν άλλωστε φτάσει μέχρι τη Βουλή κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.
Επιπλέον, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ήταν ασφαλώς γνωστή υπηρεσιακά στην πολιτική ηγεσία η καθυστέρηση υλοποίησης της 717 και των λοιπών έργων. Επίσης, τα χρόνια που προηγήθηκαν της τραγωδίας η συχνότητα των ατυχημάτων, εκτροχιασμών κλπ. είχε αυξηθεί επικίνδυνα και είχαν καταστεί πλέον τα διάφορα συμβάντα στοιχείο της καθημερινότητας. "Κακώς αφέθηκε ένα σύστημα τόσο επικίνδυνο και προβληματικό για τους επιβάτες να συνεχίσει να λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας. Έπρεπε να αποτραπεί με άμεσα και επείγοντα μέτρα, ακόμα και με περιορισμό ταχύτητας και δρομολογίων ή και πλήρη διακοπή τους μέχρι να αποκατασταθεί η ασφάλεια. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μια σειρά από συστήματα και δικλίδες ασφαλείας που αν λειτουργούσαν, δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα, ακόμα και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη", σημειώνουν.
Ειδικά ως προς τους υφυπουργούς, προκύπτει ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και την λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.
Όσον αφορά τον "ενδεχόμενο δόλο" στο κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, από την Χαριλάου Τρικούπη διευκρινίζουν πως η πρόταση δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (291 ΠΚ).
"Αυτό που λέμε με λίγα λόγια είναι ότι η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν ανασφαλή και επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό. Η πολιτική ηγεσία αποδέχτηκε τον κίνδυνο, κοντολογίς", τονίζουν.
Τέλος, το ΠΑΣΟΚ απαντά και στο γιατί συμπεριέλαβε και τον Χρήστο Σπίρτζη και πρώην υφυπουργούς, ενώ υπάρχει θέμα παραγραφής, τονίζοντας πως η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις, ή η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη κλπ. ξεκινούν ήδη από την θητεία Σπίρτζη.
"Προφανώς υπάρχει η αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν και όχι εμείς. Άλλωστε, αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ.5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους" καταλήγουν.
Πώς απαντά η ΝΔ
Με δική της πρόταση θα "κατέβει" στην ολομέλεια της Βουλής η Νέα Δημοκρατία για τις τυχόν ποινικές ευθύνες του Κώστα Καραμανλή, υποστηρίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση δεν θα σταθεί εμπόδιο στο έργο της δικαιοσύνης.
Από την αρχική μελέτη της 60σέλιδης πρότασης του ΠΑΣΟΚ, με την οποία ζητείται να ερευνηθεί εάν ο Κώστας Καραμανλής έχει διαπράξει το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, η κυβερνητική πλειοψηφία έχει ήδη σχηματίσει νομική (αλλά και πολιτική) άποψη, χαρακτηρίζοντας παντελώς ατεκμηρίωτο το κατηγορητήριο της Χαριλάου Τρικούπη και ταυτίζοντας το ΠΑΣΟΚ "με τον ΣΥΡΙΖΑ και το δόγμα Πολάκη".
Το γιατί, το εξηγούν μέσα από σειρά επιχειρημάτων, βάζοντας στο επίκεντρο "τον δόλο" που διακρίνει το ΠΑΣΟΚ στις δια παραλείψεως ενέργειες του πρώην υπουργού, που όπως υποστηρίζει, είχαν ως αποτέλεσμα να χαθούν 57 ανθρώπινες ζωές.
Όπως αναφέρουν από τη ΝΔ, η εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ είναι μόνο διοικητική. Τα υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου διώκονται διότι δεν προέβησαν στις απαραίτητες ενέργειες προς τον υπουργό για λήψη πρόσθετων μέτρων, ενώ και η πολιτική ευθύνη για συστημικά προβλήματα δεν ταυτίζεται με ποινικές ευθύνες και μάλιστα κακουργηματικού χαρακτήρα.